Aihe: Musiikin äänitykseen apua!
1
Twolimes
28.11.2006 20:11:00
Hommasin cme uf-6 laitteen.
Olen avuton ja kiipeän ilmeisesti perä edellä puuhun, mutta tarvitsisin apua ihan alusta asti:

Ensinnäkin, olen yhdistänyt laitteen läppäriin usbilla ja ajanut läpi asennus-cd:n.
ja luin oppaasta, että tarvitaan midi sequender software ja soft synthesizer (such as Sample Tank).

okei eli software olis ohjelma ja mä yritinkin latailla kaikennäköisiä demoja, mutta ainakin pro tools ja cubase ei toimineet ollenkaan. reasonin demon sain ladattua ja voisin sen kanssa kokeilla. latasin myös jonkinlaisen demon tuosta sample tankista.

saako nämä jotenkin toimimaan yhdessä niin että saisin soittimesta viimein jotain ääntä irti vai tarvitseeko minun yhdistää laitteesta erikseen jonnekin midi outista jotain!?

muutkin kelvolliset demo-ohjelmat tai ilmaiset olisi hyödyksi.

ja jos minulta puuttuu jotain olennaista (ymmärryksen lisäksi..) niin olisin kiitollinen tiedoista..
Quu
28.11.2006 20:51:45 (muokattu 28.11.2006 20:53:51)

Sulla on jo laite kiinni koneessa, ei se muuta vaadi kuin toimivan ohjelman... Ohjelman omista säädöistä sitten pitäis säätää toi laite toimimaan ohjelman kanssa.
En osaa auttaa enempää kun en tiedä mitä ohjelmaa käytät, joten kun saat sen selville, niin ehkä voisin auttaa enemmän, varma en ole.
Edit: Lähinnä Cubasessa voisin jotain neuvoa, olen soitellut tuollaista usb-midikiipparia cubase se:ssä.

Kiinnostaisi kyllä saada se toimimaan esim. reasonissa :)
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
juha_p
28.11.2006 21:44:26 (muokattu 28.11.2006 22:09:01)
Toivottavasti et kuuseen ainakaan ole kiipeämässä (siinä kun oksat sojottaa alaspäin ... jos vaikka jokin niistä on katkennut ... auts).

Ohjelmia, jaa, helpoin lienee aloittaa jollakin Cakewalkin MIDI yhteensopivalla demolla kuten Sonar (se tekee tarvittavat asetukset ohjelman asennuksen yhteydessä) -> opit helposti ymmärtämään nuo softasynat tms. asiat.

Esim. MIDI + softasyna Sonarissa
--> esim. aloita uus normaali projekti (2 audio ja 2 MIDI raitaa) --> View SynthRack --> lataa räkkiin jokin Sonarin synoista (vaikka Psyn II) --> Aseta MIDI raidan Inputiksi se kiipparisi (midi portti n (esim. 1 ekalle MIDI raidalle, ...) --> output portiksi PSYN II --> sinne on ilmaantunut myos audio raita nimellä Psyn II --> aseta sen output Masterille --> Aseta Masterin ulostulo äänikortillesi ... mikäli kiipparin ja äänikortin asetukset OK niin pitäisi jotain murinaa alkaa kuulua äänikortistasi. Mikäli ei niin tarkista Input ECHO asetus (se löytyy raidan "-))" napista). Efektejä (VST/DX) voit lisätä esim. tämän Psyn II 'audioraidan' FX lokeroon.

Mikäli soitossa on viivettä (kosketin painallus --> ääni) niin Options..Audio..Mixing latency joko slaiderista tai ASIO paneelista pienemmäksi. Mikäli käytät PC:n integroitua äänipiiriä niin kannattaa valita WDM/KS ajuri Sonarissa (tai asentaa asio4all ja valita ASIO).

Softasyniä ja efektejä sitten löytyy KVR:ltä - http://www.kvraudio.com/get.php
Sonar demo - http://www.cakewalk.com/Support/kb/kb20061101.asp

Mikäli haluat toistaa äänet kiipparisi synalla niin valitse MIDI raidan outputiksi kiipparisi (midiportti n).

t. Juha
Twolimes
29.11.2006 10:30:06 (muokattu 29.11.2006 11:14:00)
Kiitokset opastuksesta, sain jo äänen ulos laitteesta!

Koitin tuota PSYN II:ta ja sain siitä ääniä.

jatkokysymys: miten saan netistä ladattua lisää soittimia? eli mistä ne sitten sonarissa löytää?

ja sitten kun noille midi-raidoille nauhoittaa niin ne nauhoitetut aina muuttuvat, kun vaihdan soitinta. miten ne saa pysymään siinä soittimessa, minkä olen siihen alunperin valinnut`?
Twolimes
29.11.2006 15:17:19
Joo ja sitten vielä kysymys:

Soittimessani pitäisi olla jonkinalainen painotus, mutta silti kaikki äänet tulevat yhtä kovaa riippumatta siitä kuinka kovaa kosketinta painaa..

Löytyykö tähän ratkaisu sonarista vai itse laitteesta (en ole ainakaan vielä ohjevihkosesta apua löytänyt..) ?
juha_p
30.11.2006 08:31:00 (muokattu 30.11.2006 08:33:22)
Kiitokset opastuksesta, sain jo äänen ulos laitteesta!

Koitin tuota PSYN II:ta ja sain siitä ääniä.

jatkokysymys: miten saan netistä ladattua lisää soittimia? eli mistä ne sitten sonarissa löytää?

ja sitten kun noille midi-raidoille nauhoittaa niin ne nauhoitetut aina muuttuvat, kun vaihdan soitinta. miten ne saa pysymään siinä soittimessa, minkä olen siihen alunperin valinnut`?

KVR tuli jo mainittua. Asennusohjelma pistää VST:t yleensä Program Files-Steinberg-VSTplugins -kansioon ja DX plugareiden sijainnista ei kannata välittää koska ne rekisteröityvät systeemirekisteriin. Asetat softan skannaamaan tuo VST polku (tai ne lansiot jonne VST plugareita asennat). Synat ja efektit löytyy sitten ohjelman valikkotoimintojen kautta.

? Kylläkait nuo soittimet järjestyksessä/muistissa pysyy kun muistat asettaa jokaisen omalle raidalleen ja katsot MIDI dataa syötettäessä että oike raita on asetettu 'äänitykselle' (et siis äänitä soittimen audiota vaan MIDI dataa). Kokeile myös miten input MIDI kanavan asettaminen joko Omni tai sitten jokaiselle raidalle oma knava (1-16).

t. Juha
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)