Aihe: Mikä olisi hyvä nuotinnusohjelma? 1 | |
---|---|
![]() 27.11.2006 00:09:25 | |
Hei! Kertoisitteko kokemuksianne nuotinnusohjelmista. Olen harrastelija ja pitäisi löytää joku keskitasoinen ja keskihintainen ohjelma, ilmaisohjelmista on itselläni sellainen kokemus että ovat aika kökköjä eikä kaikki tarvittavat toiminnot pelitä. Tarvitsen ohjelman jolla voi kirjoittaa kaikenlaiset nuotit ym. musiikissa tarvittavat merkit, kaaret, tauot, viivat yms. Olen kokeillut Sibeliusta mutta se on mielestäni turhan laaja ja se taitaa olla aika kalliskin, ei ole tarkoitus ruveta mitään partituureja tekemään. Viimeksi kokeilemani Musette on taas vähän turhan yksinkertainen enkä saanut kaikkia toimintoja pelaamaan. Kun löytäisi jotakin siltä väliltä. Olisi kiva jos nuotin voisi skannata ja sitten ohjelma muuntaisi sen ilmoittamaani sävellajiin. Vähän hankalaa on sekin kun joissakin ohjelmissa täytyy transponoinnissa ilmoittaa montako puolisävelaskelta mennään eteen tai taaksepäin. Nuottiviivastolle jäljentäminen on hitaan puoleista, mutta menettelee sekin. Ohjelma voi olla suomen- tai englanninkielinen, sillä ei ole väliä. Kyselen myös kokemuksia Magixin Music Cleaning Lab-ohjelmasta. Haluaisin ohjelman jolla voi tehdä vinyylilevyistä CD-levyjä ja muuntaa musiikkitiedostoja mp3-muotoon. Onnistuuko mp3 muunnokset tällä ohjelmalla vai täytyykö siihen hankkia vielä erillinen ohjelma? "Music was my first love and it will be the last." | |
![]() 27.11.2006 00:35:03 | |
Jestas, ajattelin tänään aivan samanlaisen kysymyksen asettamista tänne. Joten mikäli et pahastu, laitan oman kysymykseni samaan ketjuun. Minä etsin nuotinnossoftaa, jolla pystyisi helposti laittamaan erilaisia dynamiikka- ja artikulaatiomerkkejä. Esimerkiksi diminuendoja ja crescendoja vain vetämällä hiirellä halutunlaisen nokan nuottien päälle. Myös tempon-, sävellajin- ja tahtilajinvaihdokset tulisi olla helposti toteutettavissa. Soiva lopputulos pitäisi vielä saada midiksi. Midi importointi ei niin importanttia ole, mutta mukavaa. Luulen kuitenkin että en löydä minulle sopivaa ohjelmaa, sillä on vielä yksi kriteeri - ilmaisuus. Kuten Iizakin sanoi "ilmaisohjelmista on itselläni sellainen kokemus että ovat aika kökköjä". Tähän mennessä kokeilemistani paras on ollut Finale Notepad, joka on kyllä ilmainen ja kaikki muutkin toiminnot siitä löytyvät, mutta siinä ei liiku midiä mihinkään suuntaan, joten se tekee ohjelman minulle hyödyttömäksi. Ei kai siis auta kuin kaivaa kaapista kultapossukerhon säästöpossu... tai sitten nähdä kankeammilla ohjelmilla vähän enemmän vaivaa noiden artikulaatioiden merkkailemisessa. Oletkos, aloittaja, muuten kokeillut tuota Finale Notepadia? Tuo skannaaminen siinä ei onnistu, mutta erittäin kätevä nuotinnossofta se muuten on. Se on ilmainen; ladattavissa Finalen kotisivuilta (http://www.finalemusic.com/) rekisteröintiä vastaan. -Kirjoittaja on skribentti "Tässä kappaleessa ei ole yhtään turhaa säveltä" "Ei tietenkään - se on sarjallinen struktuuri." | |
![]() 27.11.2006 01:06:16 | |
Music Time on edullinen (n. 120 Eur) harrastaja -tason nuotinnusohjelma joka on myöhemmin päivitettävissä ammattitason Encore -ohjelmaan. http://www.gvox.com/ Ohjelmaan löytyy myös suomenkielinen manuaali! Itselläni ollut käytössä noin 7 -vuotta, erinomainen ja helpohko oppia käyttämään, voin suositella. | |
![]() 27.11.2006 02:54:52 | |
Jestas, ajattelin tänään aivan samanlaisen kysymyksen asettamista tänne. Joten mikäli et pahastu, laitan oman kysymykseni samaan ketjuun. En tietenkään pahastu, hyvä jos joku muukin pohtii samoja asioita :) Kiitos vaan vinkeistä. Latasin kokeeksi tuon Finale Notepadin ja tuntuu toimivan ihan hyvin. Ainakin näin aluksi tuntuu että riittää minun tarpeisiini. Kokeilen ainakin jonkin aikaa. Liisa "Music was my first love and it will be the last." | |
![]() 27.11.2006 11:48:15 | |
Ilmaiseksi ei taida saada mitään järkevää ohjelmaa. Finalella on hyviä pienempiä versioita ohjelmastaan, eli Printmusic ja Allegro. Itselläni on Allegro, ja sillä voi tehdä jo aika isoja juttuja. PM maksaa n. 100 e ja Allegro n. 200 e. Sekin siis 25% Sibeliuksen hinnasta... Sitäpaitsi niihin on helppo siirtyä Notepadistä. Kannatta tsekata demo www.finalemusic.com. www.elisanet.fi/samuli.rask | |
![]() 05.12.2006 14:58:47 | |
Kyselen myös kokemuksia Magixin Music Cleaning Lab-ohjelmasta. Haluaisin ohjelman jolla voi tehdä vinyylilevyistä CD-levyjä ja muuntaa musiikkitiedostoja mp3-muotoon. Onnistuuko mp3 muunnokset tällä ohjelmalla vai täytyykö siihen hankkia vielä erillinen ohjelma? Olen tuolla tehnyt siirtoa bändin vanhoista demonauhoista (c-kasetti) cd:lle. Softa toimii varsin näpppärästi ja siinä on hyviä putsausominaisuuksia, joilla saa kohinaa pois. Kevyt kompressointi toimii myös hyvin. Ongelmana on itsellä ollut sellainen ikävä ylimääräinen ritinä, joka ilmeisimmin tulee tietokoneen äänikortista. Kortti on ihan vakio, perusmalli, joka tuli konepaketin mukana eikä siis mikään pro-laite. No, kyllä siihen on pakko tyytyä, ottaen jo huomioon MCL:n edukkaan hinnan. Ohjelmassa on mp3-vienti, mutta siinä on jokin rajoitettu määrä kertoja (50 tai jotain sinnepäin). Sitä en tiedä, mitä tapahtuu kun määrä täyttyy. Kai sitä täytyy jostain "tilata" lisää ? Jää kyllä tekemättä, kun ei ole edes nettiä... Pääasiassa olen kuitenkin tehnyt ihan normi-ääni-CDitä. Ne ovat toimineet hyvin ja tarjonneet paljon nostalgisia hetkiä vanhojen äänitteiden parissa. Kapulakieli = rumpalien oma kieli. | |
![]() 05.12.2006 15:36:09 (muokattu 05.12.2006 15:40:20) | |
Ohjelmassa on mp3-vienti, mutta siinä on jokin rajoitettu määrä kertoja (50 tai jotain sinnepäin). Sitä en tiedä, mitä tapahtuu kun määrä täyttyy. Kai sitä täytyy jostain "tilata" lisää? MP3-muotoon voi kääntää varsin helposti erillisellä ohjelmalla. CDex on ilmainen kelpo cd-ripperi ja mp3-konvertteri (tai vaikka ogg, muodon voi valita vakiona mukana tulevista kodekeista ja itse asennetut näkyvät myös valikossa). Näppärää muutenkin käyttää ulkopuolista kääntäjää kun wavista kuitenkin poltetaan cd ja ämpärin voi jättää koneelle makoilemaan. Ohjelma kuitenkin tuuttaa rajattomasti wavia pihalle? | |
![]() 05.12.2006 16:15:30 | |
MP3-muotoon voi kääntää varsin helposti erillisellä ohjelmalla. CDex on ilmainen kelpo cd-ripperi ja mp3-konvertteri (tai vaikka ogg, muodon voi valita vakiona mukana tulevista kodekeista ja itse asennetut näkyvät myös valikossa). Näppärää muutenkin käyttää ulkopuolista kääntäjää kun wavista kuitenkin poltetaan cd ja ämpärin voi jättää koneelle makoilemaan. Ohjelma kuitenkin tuuttaa rajattomasti wavia pihalle? Kai tuo CD:n mitta on rajana. Siinä on wavit peräkkäin pötkössä ja se laskee niille lennossa efektit (kaiut, kompressoinnit, kohinanpoistot yms.) ja paahtaa ne lätylle. Mp3ia en itse harrasta kuin pakosta, jos täytyy lähettää esim. sähköpostilla. Ennemminkin juuri toisinpäin, eli mp3:t tuo ohjelmaan ja polttaa sitten "oikeaksi" CDksi. Toki voihan tuolla ohjelmalla vaikka muuttaa biisin pitchin tai tempon, jos haluaa vähän reippaampaa rytmimusaa ;) Kapulakieli = rumpalien oma kieli. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)