Aihe: Cubase Sx. Kuinka voin muokata kopioitua nauhoitusta..?
1
masterhat
21.12.2006 01:35:45 (muokattu 21.12.2006 01:35:52)
niin. Ongelmana on nyt sellainen, että kun nauhotan kitararaidan. esim. kertsiin ja kopion saman kitararaidan seuraavaan kertsiin. Kaikki tähän aasti hyvin, mutta kun haluan vaikka feidata ulos jälkimmäisen raidan, feidaantuu myös ensimmäinen raita. En löytänyt ohjeista vastausta, joten jos joku osais neuvoa. Kiitos
Head like a hole
kivi
21.12.2006 02:03:43
niin. Ongelmana on nyt sellainen, että kun nauhotan kitararaidan. esim. kertsiin ja kopion saman kitararaidan seuraavaan kertsiin. Kaikki tähän aasti hyvin, mutta kun haluan vaikka feidata ulos jälkimmäisen raidan, feidaantuu myös ensimmäinen raita. En löytänyt ohjeista vastausta, joten jos joku osais neuvoa. Kiitos

Miten kopioit? Paina .alt pohjaan ja vedä hiirellä niin saat helpoimmin kopion. Sen jälkeen ei pitäisi editoinnin vaikuttaa, ellei sulla ole molempia klippejä valittuna. Fade (ja kaikki muukin muokkaus) tulee tietenkin samalla tavalla jokaiseen klippiin joka on valittuna.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
hape
21.12.2006 08:24:19

Kerropas miten sen faden teit?
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
Timo JM
21.12.2006 10:07:59

Kerropas miten sen faden teit?

Ei millään pahalla mutta siellä manuaalissahan tämä kuin tuo ensimmäinenkin kysymys selvitetään.
...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido
hape
21.12.2006 11:18:00 (muokattu 21.12.2006 11:35:09)

Ei millään pahalla mutta siellä manuaalissahan tämä kuin tuo ensimmäinenkin kysymys selvitetään.

Niinpä. Mutta eihän dynaamiset nykynuoret haaskaa aikaansa manuaalien lukemiseen, netistähän kaikki tieto löytyy :)

Edit: syy miksi kysyin että miten kysyjä sen faden on tehnyt, on että mulle tuli ekana mieleen että fade on tehty pysyvästi suoraan äänitiedostoon, jolloin se vaikuttaa tietysti kaikkiin ko. tiedoston instansseihin. Se ainakin selittäisi tuon ongelman.
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
kivi
21.12.2006 13:03:46 (muokattu 21.12.2006 13:06:23)
Niinpä. Mutta eihän dynaamiset nykynuoret haaskaa aikaansa manuaalien lukemiseen, netistähän kaikki tieto löytyy :)

Edit: syy miksi kysyin että miten kysyjä sen faden on tehnyt, on että mulle tuli ekana mieleen että fade on tehty pysyvästi suoraan äänitiedostoon, jolloin se vaikuttaa tietysti kaikkiin ko. tiedoston instansseihin. Se ainakin selittäisi tuon ongelman.

Hehe, tosiaan, toi selittäisi asian.

Älä tee fadea äänitiedostoon (äläkä muokkaa itse äänitiedostoja muutenkaan jos et tiedä mitä teet). Kun klikkaat äänipalaa, siihen ilmestyy volyymivektori päälle. Volyymivektorin oikeaa tarttumapistettä vasemmalle siirtäen syntyy fade.

Ihan samalla tavalla kuin kaikissa muissakin ohjelmissa
:-D

PS. Cool Edit Pro -käyttäjät yleensä tunnistaa siitä että muokkaavat väkisin audiota destructive-edit-moodissa. Se kun on CEP:n tapa tehdä Cool Edittiä
;-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
masterhat
21.12.2006 16:04:08 (muokattu 21.12.2006 16:11:04)

joo suoraan process ja fade out. Kieltämättä tämä on helponpaa kun lukea manuaalia, vaikka onhan siinäkin haku. VST32:sessa homma pelasi ihan fine, mutta tämä sx muuttaa molempia (olikohanse) "instanseja":)

Ed: Kokeilin sitä feidiä toisella tapaa niin ongelma katosi, kiitos ihmiset ja mukavaa joulua!
Head like a hole
Torniojaws
21.12.2006 16:48:24 (muokattu 21.12.2006 16:53:43)

Vielä helpompaa on vain maalata feidattavaksi haluttu/halutut raidat ja kirjoittaa sinne ruudun yläreunaan "Fade Out" ;) ;) -nimisen kohdan perään haluttu tahtimäärä (suhteessa projektiin). Esim. 4/4-tahtilajissa Fade Out 0.1.0 = Yhden tahdin mittainen fadeout, joka alkaa tahdin alusta. Jos haluat lyhyemmän faden, siirrä raitojen loppukohtaa vasemmalle päin.

Esimerkkejä:

Fade Out 0.0.2 = Kahden neljäsosan pituinen fade raidan loppuun
Fade Out 0.0.3 = Kolmen neljäsosan pituinen fade raidan loppuun
Fade Out 0.2.0 = Kahden tahdin pituinen fade raidan loppuun

jne.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
masterhat
21.12.2006 16:54:04
Vielä helpompaa on vain maalata feidattavaksi haluttu/halutut raidat ja kirjoittaa sinne ruudun yläreunaan "Fade Out" ( ;) ;) ) -nimisen kohdan perään haluttu tahtimäärä (suhteessa projektiin). Esim. 4/4-tahtilajissa Fade Out 0.1.0 = Yhden tahdin mittainen fadeout, joka alkaa tahdin alusta. Jos haluat lyhyemmän faden, siirrä raitojen loppukohtaa vasemmalle päin.

Esimerkkejä:

jne.

ei se feidailu noin metemaattista saa olla:) mututuntumalla tulee ihan fine
Head like a hole
kivi
21.12.2006 19:06:18
Vielä helpompaa on vain maalata feidattavaksi haluttu/halutut raidat ja kirjoittaa sinne ruudun yläreunaan "Fade Out" -nimisen kohdan perään haluttu tahtimäärä (suhteessa projektiin). Esim. 4/4-tahtilajissa Fade Out 0.1.0 = Yhden tahdin mittainen fadeout, joka alkaa tahdin alusta. Jos haluat lyhyemmän faden, siirrä raitojen loppukohtaa vasemmalle päin.

Esimerkkejä:

jne.

En tykkää. Silmämääräisesti laittaen se fade on suhteessa raidalla näkyvään käyrään.

Myös esimerkiksi kappaleen lopussa rakennan aina joka ainoalle raidalle erilaisen faden.
(Handsome Dick Manitoba)
Torniojaws
21.12.2006 23:11:16

No, siihen käyttöön voi tehdä automaation ihan mikserin kanavafaderiin :)
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
BotneLapio
22.12.2006 08:09:11
Myös esimerkiksi kappaleen lopussa rakennan aina joka ainoalle raidalle erilaisen faden.

Meinaatsä nyt sellasta biisiä, joka "feidaantuu ulos"? Vai sellanen joka loppuu ihan "normaalisti"?
-=Botnee!!=-
kivi
22.12.2006 13:22:04 (muokattu 22.12.2006 13:22:45)
Meinaatsä nyt sellasta biisiä, joka "feidaantuu ulos"? Vai sellanen joka loppuu ihan "normaalisti"?

Sekä että.

Ero noissa on lähinnä vain faden pituudessa.
(Handsome Dick Manitoba)
BotneLapio
22.12.2006 16:13:30
Sekä että.

Ero noissa on lähinnä vain faden pituudessa.

Jos biisi feidaantuu ulos, eikö olisi helpompaa vain tehdä Main mix -raitaan exponentiaalinen fade out-automaatio jättäen muut raidat rauhaan?
-=Botnee!!=-
kivi
22.12.2006 16:43:25
Jos biisi feidaantuu ulos, eikö olisi helpompaa vain tehdä Main mix -raitaan exponentiaalinen fade out-automaatio jättäen muut raidat rauhaan?

Ei. On olemassa sellainen äärimmäisen monimutkainen matemaattis-fysikaalinen juttu, jonka nimeä en nyt muista, mutta jonka takia fade tehdään oikeaoppisesti aina kanavista, ei koskaan masterbussista. (Paitsi tietenkin jos fade lasketaan vasta masteroinnissa, kuten saattaa olla hyvä tehdä, jos faden taimaus on kriittinen.)

Sitäpaitsi mä haluan kontrolloida koska mikäkin soitin lakkaa, ja samalla katson ettei missään kanavassa oo pelkkää kohinaa siellä loppumetreillä. Kuten tietysti katson läpi biisin aina kun tulee suvantoa tai taukoa. Mulle on tärkeää, missä vaiheessa mikäkin ääni loppuu, millainen "sointu" muodostuu viimeiseksi, ja mikä on viimeinen kuuluva laulun rivi.

"Manuaaligate" eli raitojen mutettaminen ja tarvittaessa feidaaminen sisään ja ulos ihan omin pikku kätösin eikä millään automatiikalla on hyvä tapa opetella, ja nopea tehdä kun sen osaa.
(Handsome Dick Manitoba)
BotneLapio
22.12.2006 18:15:35
Ei. On olemassa sellainen äärimmäisen monimutkainen matemaattis-fysikaalinen juttu, jonka nimeä en nyt muista, mutta jonka takia fade tehdään oikeaoppisesti aina kanavista, ei koskaan masterbussista. (Paitsi tietenkin jos fade lasketaan vasta masteroinnissa, kuten saattaa olla hyvä tehdä, jos faden taimaus on kriittinen.)

Sitäpaitsi mä haluan kontrolloida koska mikäkin soitin lakkaa, ja samalla katson ettei missään kanavassa oo pelkkää kohinaa siellä loppumetreillä. Kuten tietysti katson läpi biisin aina kun tulee suvantoa tai taukoa. Mulle on tärkeää, missä vaiheessa mikäkin ääni loppuu, millainen "sointu" muodostuu viimeiseksi, ja mikä on viimeinen kuuluva laulun rivi.

"Manuaaligate" eli raitojen mutettaminen ja tarvittaessa feidaaminen sisään ja ulos ihan omin pikku kätösin eikä millään automatiikalla on hyvä tapa opetella, ja nopea tehdä kun sen osaa.

Okei... :) No mites vanhaan analogiaikaan, eikös silloin biisien fade outit tehty master bussista?
-=Botnee!!=-
kivi
22.12.2006 18:54:47 (muokattu 22.12.2006 19:01:40)
Okei... :) No mites vanhaan analogiaikaan, eikös silloin biisien fade outit tehty master bussista?

Ei, itse asiassa. Analogiaikaan äänittäjä veti kanavafaderit alas yleensä pitkällä viivoittimella, joka oli tarkkaamossa just sitä varten. Tämän olen omin silmin monessa mestassa todistanut, ja näin mulle myös opetettiin.

Jos fade olis tehty master-liu'uilla, se kyllä kuuluisi. Eikä kovin kivasti, vaikka olisi kuinka vakaa käsi. Sen sijaan viivoittimella tehty "suhteellinen" fade jossa siis isoimmalla olevat liu'ut laskevat ensiksi, kuulostaa yleensä aika hyvältä.

Taikka sitten häntä jätettiin paikalleen ja fade rakennettiin masteroinnissa. Sitä ei koskaan uskallettu tehdä, että olis riskeerattu koko miksaus (aikana ennen automaatiota, siis, miksaus oli ainutkertainen ja harjoiteltu tapahtuma, johon osallistuivat kaikki paikalla olijat) feidaamalla masterista.
(Handsome Dick Manitoba)
BotneLapio
22.12.2006 21:01:51
Ei, itse asiassa. Analogiaikaan äänittäjä veti kanavafaderit alas yleensä pitkällä viivoittimella, joka oli tarkkaamossa just sitä varten. Tämän olen omin silmin monessa mestassa todistanut, ja näin mulle myös opetettiin.

OK. Oon mäkin sellaisesta kuullut aikanaan äänitystekniikan tunneilla, tosin opettajamme ei ikinä näyttänyt sitä käytännössä.

Jos fade olis tehty master-liu'uilla, se kyllä kuuluisi. Eikä kovin kivasti, vaikka olisi kuinka vakaa käsi.

Kuuluisi miten? Meinaatsä nyt sitä ettei pysty sitä viimestä häntää tekemään tasaiseksi?

Sen sijaan viivoittimella tehty "suhteellinen" fade jossa siis isoimmalla olevat liu'ut laskevat ensiksi, kuulostaa yleensä aika hyvältä.

Tuossa tyylissähän miksaus muuttuu, jos isoimmalla olevat laskevat aluksi muitten tasoille.

Kyl mä sua uskon, enkä kyseenalaista tätä metodia mitenkään. Olen vain kiinnostunut siitä mitä ihmeen hyötyä tuosta voi olla, ja kuinka erilaisilta nämä feidaustyylit kuulostaa.

aikana ennen automaatiota, siis, miksaus oli ainutkertainen ja harjoiteltu tapahtuma, johon osallistuivat kaikki paikalla olijat

Oi niitä aikoja, muista vielä kuinka parin sen aikaisen bändikaverini kanssa valmistauduimme huolella, suunnittelimme koreografiat ym. ;) Itse toteutuksen jälkeen oli aina hieno fiilis! Pöytänä silloin oli Mackien 32+8.
-=Botnee!!=-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)