Aihe: Garritan + Overture SE 1 | |
---|---|
![]() 13.12.2006 19:22:27 | |
Hommasin tossa Garritanin ja se vaikuttaa ihan mukavahkolta härpäkkeeltä. Tosin oon sample-pelleilystä ja tietokonemusisoinnista aivan pihalla ja olen yrittänyt opetella tajuamaan konemusisoinnin perusfilosofiaa. Mä oon oppinu nuotintamaa ja sain siitä Garritan Personal Orchestran pianon koskettimiston näkösestä jutusta jotain ääniäkin. Siis mitenköhän ihmeessä toi samplejuttu perusidealtaan toimii? Jotenkin olen käsittänyt sen liittyvän nuotinnosohjelmiin ja mahdollisesti mideihinkin? Eli muuttaako samplekirjasto midit aidommiksi ääniksi? Miten mä nyt sitte saan tosta Overturesta aidot äänet ulos? Mun Overture työntää ulos vaan midiä. Eli ku avaan Track Listin, niin Device-sarakkeessa on vain General Midi. Sinne kai jotenkin piti saada GPO player, ainakin sen perusteella, mitä manuaalista ymmärsin. Eli jos joku kiltti ihminen viittis vähän opastaa alottelevaa säveltelijäsähläriä? :) | |
![]() 14.12.2006 11:49:15 | |
Siis mitenköhän ihmeessä toi samplejuttu perusidealtaan toimii? Jotenkin olen käsittänyt sen liittyvän nuotinnosohjelmiin ja mahdollisesti mideihinkin? Eli muuttaako samplekirjasto midit aidommiksi ääniksi? Miten mä nyt sitte saan tosta Overturesta aidot äänet ulos? Mun Overture työntää ulos vaan midiä. Eli ku avaan Track Listin, niin Device-sarakkeessa on vain General Midi. Sinne kai jotenkin piti saada GPO player, ainakin sen perusteella, mitä manuaalista ymmärsin. Eli jos joku kiltti ihminen viittis vähän opastaa alottelevaa säveltelijäsähläriä? :) Täältä löytyy pari tutorialia overturen ja GPO:n käyttöön: http://www.garritan.com/tips_tutorials.html Hommahan toimii siis niin että notaatiosofta/sekvensseri lähettää midikomennon tietyn GPO-playerin tietylle kanavalle (channel) jonka mukaan GPO siis soittaa siihen kohtaan ladatun samplen. Useinmiten 1 nuottiviivasto on sama kuin 1 kanava. Nuotti/sequ lähettää siis esim. note-down komennon kun viivastolta löytyy nuotti ja note-up kun se päättyy. Samplekirjasto siis ei "muunna" midejä mihinkään. Dynamiikkaa sun muuta pystyy sitten säätelemään ohjelmasta riippuen eri midikomennoilla, esim. tämä C1 muuttaa velocityä joka siis gpo:ssa vaikuttaa siihen kuinka "kovaa" keyboardilta nuotilta soitettaisiin, tämä vaikuttaa siis äänen väriin sekä voimakkuuteen. Olen jotain Overturen demoa kokeillu joskus ja muistaakseni sain jotain muutakin kuin gm:ää pihalle siitä. Suosittelen kokeilemaan muitakin notaatiosoftia, Finalesta taitaa saada demot ja Sibeliuksen nelosversiosta ainakin. | |
![]() 16.12.2006 11:55:40 | |
Joo, yritin toimia tutoriaalin mukaan, mutta midiä toi mättää ulos tosta mun kaiuttimesta edelleenkin. Eli siinähän käsketään eka laittamaan GPO Studio päälle ja sitte vasta Overture. GPO Studiota en löytäny mistään, joten avasin Garritan Personal Orchestran, koska se oli ainoa juttu sinne päin. Siltikään se ei osaa ettiä sitä deviceks, vaikka tutoriaalissa lukee: "When you first start Overture, you will not need to configure any MIDI ports, since Overture automatically uses the GPO Studio midi ports." Eipä se kovin automatically tuntunu tapahtuvan... Tutoriaalissa esimerkki träkki-ikkunan ensimmäisen kanavan tiedoista: Flute I | GPO Player 1 - Woodwinds Mulla taas siinä on: Flute I | General MIDI Missä mättää? | |
![]() 17.12.2006 02:10:56 | |
Joo, yritin toimia tutoriaalin mukaan, mutta midiä toi mättää ulos tosta mun kaiuttimesta edelleenkin. Eli siinähän käsketään eka laittamaan GPO Studio päälle ja sitte vasta Overture. GPO Studiota en löytäny mistään, joten avasin Garritan Personal Orchestran, koska se oli ainoa juttu sinne päin. Siltikään se ei osaa ettiä sitä deviceks, vaikka tutoriaalissa lukee: "When you first start Overture, you will not need to configure any MIDI ports, since Overture automatically uses the GPO Studio midi ports." Eipä se kovin automatically tuntunu tapahtuvan... Tutoriaalissa esimerkki träkki-ikkunan ensimmäisen kanavan tiedoista: Flute I | GPO Player 1 - Woodwinds Mulla taas siinä on: Flute I | General MIDI Missä mättää? http://www.garritan.com/downloads.html Tuolta voit ladata ton GPO Studion, ite kanssa ihmettelin että miksei tuota studiota ole gpo-kiekolla mukana. Voisikohan olla nyt niin ettei noi GPO Playerit ilmesty overturelle mikäli et käytä Studiota? Kokeile auttaako. | |
![]() 17.12.2006 14:54:12 | |
Joo autto. Kiitoksia. :) Mulla toi ääni nykii hetkittäin aika pahasti, eli äänikortin striimin nauhottaminen ei liene se tapa, jolla biisi saatetaan lopulliseen muotoonsa. Vai onko? Onko kunnon musan vääntäminen mopolla koneella aivan mahdotonta? | |
![]() 17.12.2006 17:43:54 | |
Joo, yritin toimia tutoriaalin mukaan, mutta midiä toi mättää ulos tosta mun kaiuttimesta edelleenkin. No ei varmasti mätä midiä kaiuttimesta, paitsi jos todella kuulet sirinää ja pärinää. Jos kuulet muovisia soitinääniä, ne tulevat kyllä microsoftin ilmaissyntikasta. Se ja Garritan ovat molemmat yhtä kaukana midistä. jag har trott att alla stormarna som rasat / i min själ skulle blandas till en vansinnig sång | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)