Aihe: Ongelma panoroinissa(ko) reaperilla
1
moikki
10.12.2006 19:02:50
Moro

Tuli tössä vähän möhlittyä nauhotuksissa ja nauhoitin rummut sisään silleen että ne kuuluu pelkästään oikealta puolen joten onko reaperissa mitenkä mahdollisuus kopsata raitoja ja muokata ne silleen että kuulus vasemmaltakin puolelta tai koko stereo kuvassa? Nauhoitin siis raidat vahingossa monona.
Jees jees
Antti1
10.12.2006 19:06:29
Klikkaa sitä haluamaasi raitaa oikealla napilla siitä äänimöyhyn päältä. Sieltä sitten item channel mode oikeanlaiseksi. Sulla on ilmeisesti nyt stereoraidalle äänitettyä monoääntä oikeassa kanavassa, joten koitappa mono (right) -toimintoa.
moikki
10.12.2006 19:14:27 (muokattu 10.12.2006 19:18:42)
Klikkaa sitä haluamaasi raitaa oikealla napilla siitä äänimöyhyn päältä. Sieltä sitten item channel mode oikeanlaiseksi. Sulla on ilmeisesti nyt stereoraidalle äänitettyä monoääntä oikeassa kanavassa, joten koitappa mono (right) -toimintoa.

En saanu noin toimii. Channel mode näyttäs olevan normal.

Edit: Ääni kyllä hyppii siinä missä näkyy singnaalin voimakkuus myös oikeassa kanavassa mutta ei kuulu mitään.
Jees jees
Antti1
10.12.2006 19:18:54
Ahaa, no enpä osaa tältä istumalta neuvoa. Mä en oo koskaan oikeastaan äänittänyt tuon kanssa mitään kunnolla, joten en oo tommosiakaan ongelmia koittanut ratkoa. Nyt ei ole mitään äänilähdettä tai äänentoistolaitteistoja, joten ei pysty testimäänkään. Koitan keksiä muita ehdotuksia.
moikki
10.12.2006 19:28:50
Selvennetäämpäs hiukan, mulla on usb äänikortti jossa on kaksi plugi liitäntää ja kaksi rca liitäntää. Kytkin mikrofonit näihin plugiliitäntöihin jolloin taitaa mennäkkin mono singnaalia sisään eli oikeaa puolta mutta mitä järkeä tässä on? Äänikortin ohjekirjassa vielä sanotaan että käytä näitä vaikkapa kitaroiden nauhoitteluun.
Jees jees
Antti1
10.12.2006 19:45:56 (muokattu 10.12.2006 19:48:05)
Selvennetäämpäs hiukan, mulla on usb äänikortti jossa on kaksi plugi liitäntää ja kaksi rca liitäntää. Kytkin mikrofonit näihin plugiliitäntöihin jolloin taitaa mennäkkin mono singnaalia sisään eli oikeaa puolta mutta mitä järkeä tässä on? Äänikortin ohjekirjassa vielä sanotaan että käytä näitä vaikkapa kitaroiden nauhoitteluun.

Öh, toi oikeastaan vaan sotki entisestään. Lähdetäänpä ihan alusta: oliko sulla kaksi mikrofonia yhtäaikaa? Niiden äänet menivät eri raidoille monosignaalina, mutta softassa sulla oli stereoraidat nauhoittavina raitoina --> ääni kuuluu vain oikealta? Näyttääkö se ääniraita sellaiselta, että alempana menee sellainen ääniaalto ja ylempänä on lähestulkoon suora ja ohut viiva?

Sun täytyisi tuossa tapauksessa muuttaa se raita monoksi ja vieläpä siten, että monoraitaan ääni tulee 100% oikealta ja 0% vasemmalta. Sitten se kuuluu molemmista kaiuttimista ja sitä voi panoroida stereokuvassa minne ikinä haluatkaan.

EDIT 1: Teknisestä toteutuksesta en osaa sanoa Reaperilla sitten enempää, jos toi mun villi veikkaukseni ei toiminut. Näillä näkymin vaihtoehtona on erillinen editorisofta, tai jokaikisen raidan bouncaaminen (liekö render-nimellä reaperissa) monoksi.

EDIT 2: Tai en tiedä jos uudempiin versioihin olisi tullut parannuksia tuohon asiaan. Mulla on joku 0.92 koneella pahanpäivän varalle.
moikki
10.12.2006 20:16:45 (muokattu 10.12.2006 20:17:02)
Öh, toi oikeastaan vaan sotki entisestään. Lähdetäänpä ihan alusta: oliko sulla kaksi mikrofonia yhtäaikaa? Niiden äänet menivät eri raidoille monosignaalina, mutta softassa sulla oli stereoraidat nauhoittavina raitoina --> ääni kuuluu vain oikealta? Näyttääkö se ääniraita sellaiselta, että alempana menee sellainen ääniaalto ja ylempänä on lähestulkoon suora ja ohut viiva?

Yep

Sun täytyisi tuossa tapauksessa muuttaa se raita monoksi ja vieläpä siten, että monoraitaan ääni tulee 100% oikealta ja 0% vasemmalta. Sitten se kuuluu molemmista kaiuttimista ja sitä voi panoroida stereokuvassa minne ikinä haluatkaan.

EDIT 1: Teknisestä toteutuksesta en osaa sanoa Reaperilla sitten enempää, jos toi mun villi veikkaukseni ei toiminut. Näillä näkymin vaihtoehtona on erillinen editorisofta, tai jokaikisen raidan bouncaaminen (liekö render-nimellä reaperissa) monoksi.

EDIT 2: Tai en tiedä jos uudempiin versioihin olisi tullut parannuksia tuohon asiaan. Mulla on joku 0.92 koneella pahanpäivän varalle.

Pitääpäs näitä vinkkejä kokeilla.
Jees jees
moikki
10.12.2006 20:26:36 (muokattu 10.12.2006 20:29:53)
Just huomasin kun projektin muuttaa wav tiedostoksi eli se joku loppu miksaus niin muuttuu stereoksi ja kuuluukin kumpikin kanava.

Edit: Media player soittaa stereona mutta reaper vaan oikean kanavan.
Jees jees
moikki
20.12.2006 16:13:09

Onko kellään tiedossa ilmaista ohjelmaa jolla voi muuttaa tuon stereoraidan monoksi? Itse en ainakaan löytänyt reaperista ko. toimintoa tai sitten en vaan osaa.
Jees jees
janik
20.12.2006 16:28:56
Onnistuiskohan reaperissa näin -> oikea klikki haluttuun raitaan, Apply FX to items as new take (mono output) ?
zekeode
20.12.2006 16:33:42

Onko kellään tiedossa ilmaista ohjelmaa jolla voi muuttaa tuon stereoraidan monoksi? Itse en ainakaan löytänyt reaperista ko. toimintoa tai sitten en vaan osaa.

http://www.wavosaur.com/index.html Mahtaiskohan tuolla luonnistua? Huomasin vaan kyseisen ohjelman Reaperin foorumilta.
And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert.
moikki
20.12.2006 17:53:51
http://www.wavosaur.com/index.html Mahtaiskohan tuolla luonnistua? Huomasin vaan kyseisen ohjelman Reaperin foorumilta.

Tääkin toistaa normaalisti, ei taida reaper suostua toimimaan kunnolla mun koneella.
Jees jees
moikki
20.12.2006 18:19:40
Reaper ei vaan toimi, otin käyttöön krystalin ja kaikki toimii niinkuin pitääkin.
Jees jees
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)