Aihe: Miten elää latenssin kanssa?
1
faq1
19.01.2007 17:24:47 (muokattu 19.01.2007 17:58:59)
Yritin säätää latenssia Cubase SE3:ssa mahdollisimman vähäiseksi pienentämällä puskuria Ohjauspaneelissa olevasta äänikortin kuvakkeesta.
Audioäänityksiin joutui jättämään:
Total input latency 14 ms ja Total outuput latency 17 ms, jotta äänityshäiriöitä vältyin.

Koska sama viivehän tulee kaikkiin audioraitoihin, kun käännän ne MIDI:stä kiipparin kautta audioksi, niin haitanneeko ko. viive mitään??
Ajattelin kitararaitaa siirtää latenssin verran takaisin päin, jolloin sekin katoaisi.
Toimiikohan yllä esitetty viritysajatelma??

Koneeni on 2,8 GHz Celeron prossalla varustettu. Tietenkiin prossatehon kasvattamisella pääsisi soittoa haittaavista latensseista eroon.

Millaisia teidän koneenne tekevät, kertokaa prossan teho?

Ostaisin mielelläni Intel Corel Duo 2 prossalla olevan koneen, mutta tietääkseni Cubase SE3 ei osaa käyttää sen Duo-prossa -ominaisuutta hyväkseen.
BotneLapio
19.01.2007 17:28:31
Mikä äänikortti?
-=Botnee!!=-
Wk
19.01.2007 17:32:48 (muokattu 19.01.2007 17:38:52)
Itellä on Sonar 4 softana, äänittelen kitarat Guitar Rig 2:n kautta ja rummut otan EzDrummerilla, latenssi on ASIO4Allin kautta 3.3ms ainakin ohjelman oman ilmaisimen mukaan, kitaraa voi soittaa Guitar Rig 2:n kautta reaaliajassa eli voin soittaa rumpujen mukana esim. särön kanssa.

Koneesta kaikki (turhatkin) tiedot:

Athlon64 3200+ @ 3800+
1 GT DDR400 (DC)
Asrock 939S56M
GeForce 6600GT PCI-E
160gt Samsung kovo (oisko ollu 2M bufferi?)
emolevylle intergroitu äänikortti

EDIT: kone jaksaa toistaa yhtäaikaa 6 GR- ja 1 Ez- raitaa, sen jälkeen loppuu ainakin tästä koneesta teho. En ole kustomoinut XP:tä mitenkään, normaaliasennus, kone on vielä yhteydessä internetiin joten virustorjunnat yms. on päällä.

EDIT2: niin en tiiä oliko tästä litaniasta mitään hyötyä.. mutta näin ainakin olen itse tehnyt, mikään pro en ole näissä audiohommissa :)
http://www.mikseri.net/users/108413.php
faq1
19.01.2007 17:35:18
Mikä äänikortti?

Ulkoinen äänikortti(moduuli) on EDIROL UA-25, hintaluokka n. 200 eur.
Lennu
19.01.2007 17:47:20

Ulkoinen äänikortti(moduuli) on EDIROL UA-25, hintaluokka n. 200 eur.

Ihan tyhmä kyssäri, mutta oothan kokeillu asentaa uusimmat ajurit siihen Edirolin sivuilta?
"Naiset kun tykkäävät siivota. Miehethän ovat liian kiireisiä tämmöiseen, kun pitää miettiä kaikkia asioita. Kuten tissejä ja räjähdyksiä.."
passe
19.01.2007 19:32:41 (muokattu 19.01.2007 19:37:33)
Itse duunailin musajuttuja aikanaan tällä nykyisellä nettikoneella. Juurikin tuollainen 2,8 Celeron. Packard Bellin halpispakettikone. Tässä jos jossain huomasin muuten Windowsin tweakkailun edut, selkeä ero. RAM:mit oli pakko päivittää siihen maksimiin mitä emolevy tukee, 1Giga. Kaikki alle sen oli tuskaa jos vähänkään alkoi plugareilla pelleilemään. Äänikottina tuolloin oli M-audion USB Audiophile, johon ainakin siihen aikaan oli saatavilla ihan surkeat ajurit.

Niin se pointti... Sain kuitenkin homman pelittämään tuolla setupilla ihan ok. Tuo sinun äänikorttisi on varsin ok. kuten todettu, asia numero yksi uutta äänikorttia asentaessa on heittää sillä kortin mukana tulleella ajuri cd:llä vesilintua vasempaan kivekseen ja imuttaa uusimmat ajurit valmistajan kotivuilta.

Jos uudet ajurit ei auta, niin sitten sieltä saman valmistajan sivuilta katsomaan, että josko siellä olisi jotakin infoa PC-komponenteista jotka eivät ole yhteensopivia äänikortin kanssa (tämä kannattaa muuten tehdä aina ennen kortin ostoa).

Vähän karu tosiasia on, että Celeronin prossujen kanssa on ollut aika paljon "mystistä" ongelmaa musahommissa. En ole mikään tietokonenero, mutta kaipa niillä Celeronin chipset:eillä jne. on vähän samaa vaikutusta. Yksi vaihtoehtohan voisi olla etsiä joku käytetty pena-prossu, jos vaan emo sellaistenn kanssa pelaa.

Kuten todettu, muistia olisi hyvä olla se Giga (kaikki sen yli on luonnollisesti plussaa), muuten menee äkkiä aika säädöksi.

Siinä nyt jotain..

E:) Itse juuri vaihdoin läppäriin, jossa on Pentium M prossu. Ei ole vielä toistaiseksi tarvinnut yhtään kuolata Dual Core:jen perään, tällä mennään ja komeasti! Tietysti vähän projektien koosta riippuvaista tuo. Prossun teho ei muutenkaan ole tossa sun tapauksessa mikään pullonkaula, luulemma. Jos prossusta jotain vikaa alkaa etsimään, niin pikemminkin sitten siitä että se on Celeron. Älä nyt sitten ala roikuttaa huulta;-) Kunhan vaan latelen omia kokemuksia kaunistelemattomina versioina...

E2:) Onko sulla noin isot latenssit ilman mitään plugareita, ihan plain:inä vaan? Kyllä ne nyt tota pienemmäksi saadaan ihan joka tapauksessa!
Sometimes more is more
faq1
20.01.2007 08:23:01
Päivitin ajurit uusimpiin, mutta ei auttanut.
Passe millaiseen latenssiin pääsit sen 2.8 GHz Celeronin kanssa? Mulla taitaa olla ihan saman Packard Bellin kone.

Koneen BIOS:sissakin voisi olla jotakin säädeltävää, joka voisi auttaa..
passe
20.01.2007 12:15:49 (muokattu 20.01.2007 12:18:26)
Päivitin ajurit uusimpiin, mutta ei auttanut.
Passe millaiseen latenssiin pääsit sen 2.8 GHz Celeronin kanssa? Mulla taitaa olla ihan saman Packard Bellin kone.

Koneen BIOS:sissakin voisi olla jotakin säädeltävää, joka voisi auttaa..

Mä pääsin muistaakseni tällä koneella ja M-audion kortin kanssa sinne jonnekin 4-6:n millisekuntiin. Hommat hoituivat joka tapauksessa mainiosti, mutta plugarien sietokyky oli aikas olematonta. Nykyäänkin muuten nauhoittelen usein esim. 12ms:n latenssilla, se on usein vielä enemmän kuin hyvä.

Olethan muuten sammuttanut koneen oman äänikortin BIOS:ssa? Mun oli ainakin tehtävä se niin, muuten se hyppi sieltä esiin aina konetta uudelleen käynnistäessä. Toisaalta, jos ne molemmat kortit toimii rinnakkain ok, niin mitäpä niitä sitten säätelemään.

Kuten sanottu, en ole mikään tietokonenero. Teen vain robottimaisesti kaikki Windowsin tweak: kaukset ynnä muut, kaikkeen löytyy onneksi rautalankaohjeet.. Mutta en usko että sun ton mahdollisen äänikorttijutun lisäksi tarvitsee siellä BIOS:ssa sen enempää koheltaa.

Noiden jo mainittujen Prosessorin, RAM:n ja chipsetin lisäksi yksi tärkeä komponentti musahommissa on kovalevy. Vanhemmat hitaat kovot eivät oikein tahdo pysyä kovin kovassa rallissa mukana.

Niin, yksi tärkeä juttu on sitten vielä bufferien koon säätö. Siitä selittäköön enemmän joku joka oikeasti ymmärtää sen periaatteen tuossa, eikä vaan säätele robottimaisesti;-)
Sometimes more is more
Innuendo
20.01.2007 12:59:36
Tämä menee jo jonkin verran ohi aiheen, mutta...olen jo jonkin aikaa ihmetellyt miksi kaikissa äänittelyohjelmissa ei ole sitä samaa ominaisuutta kuin siinä vanhassa ohjelmassa, jota olen jo jonkin aikaa käyttänyt (kysessä on siis Computer Music -lehden mukana joskus tullut (Computer) Muzys). Eli siis se siirtää audioraitojen alkamiskohdat aina automaattisesti siihen "oikeaan" alkukohtaan (luultavasti olipa viive sitten millainen tahansa).
Minulla ei kuitenkaan ole mitään ASIO-hommeleita, joten tämä on todella hyvä ominaisuus, jos haluaa äänitellä mitään. Voisiko tällaisesta ominaisuudesta olla sitten jotain haittoja?
Selvä pyy, humalainen fasaani.
pes
20.01.2007 13:53:07 (muokattu 20.01.2007 13:53:21)
miten cubase sx latenssin saa selville, siis numeroina?

korvakuulolla oon yritellyt renkata asetuksia vähän sinnepäin, mutta en oo noita numero arvona löytänyt..
faq1
20.01.2007 13:56:43 (muokattu 20.01.2007 14:13:35)
..olen jo jonkin aikaa ihmetellyt miksi kaikissa äänittelyohjelmissa ei ole sitä samaa ominaisuutta kuin siinä vanhassa ohjelmassa.. Eli siis se siirtää audioraitojen alkamiskohdat aina automaattisesti siihen "oikeaan" alkukohtaan (luultavasti olipa viive sitten millainen tahansa).

Olen kyllä lukenut tuollaisesta ominaisuudesta. Eli äänikortti kertoo, mikä on viiveen määrä ja ohjelma sitten siirtää ääniraitaa sen verran taakse päin.

Kait sentään latenssi on aina vakio/sessio? Siis sama musiikin hitaissa, kuin kiihkeissäkin paikoissa, joissa dataa tulee moninkertainen määrä/aikayksikkö. Varmaankin on, sillä eihän audioraidan äänittämisestä tulisi mitään, jos joissakin paikoissa olisi kohdallaan ja joissakin taas ei:)

Passe kirjoitti:
"Nykyäänkin muuten nauhoittelen usein esim. 12ms:n latenssilla, se on usein vielä enemmän kuin hyvä."

Niin, 12 ms viivehän syntyy jo, kun ääni kulkee 4 m matkan, joten vähän se on.

Vielä yksi kysymys 'off topic', että mitenhän Cubasen MIDI-raidalla voisi laakista nostaa saman verran (tai mieluimmin prosentuaalisesti saman verran) kaikkien midi-tapahtumien velocityä? Niiden velocity-arvoja olisi helpompi säätää suhteessa toisiinsa, jos ne olisivat pitempiä, esim keskiarvoa 60 kuin vaan (joskus) sellaiset tyngät, keskiarvoa about 20.
Track parametreilla niihin voi kyllä audioksi muuttohetkellä lisätä (shift) haluamansa arvon..mutta että saisi jo midi-raidalla näkymään ne arvot suurempina.
faq1
20.01.2007 14:01:17
miten cubase sx latenssin saa selville, siis numeroina?

korvakuulolla oon yritellyt renkata asetuksia vähän sinnepäin, mutta en oo noita numero arvona löytänyt..

Cubase SE3:ssa ylävalikosta DEVICE ja sieltä valinta DEVICE SETUP. Meniskö SX3:ssa samaan tyyliin??
passe
20.01.2007 14:56:54
Sellainen tuli vielä mieleen, että muista sammuttaa nettiyhteys ja palomuurit aina musaa tehdessä. Ne olivat ainakin tälle koneelle ihan myrkkyä.
Sometimes more is more
Aki
20.01.2007 15:43:08

Eli äänikortti kertoo, mikä on viiveen määrä ja ohjelma sitten siirtää ääniraitaa sen verran taakse päin.

Käsittääkseni tuo on osa ASIO-standardia.

Eniveis, muutama olennainen jippo tohon latenssin hallintaan. Ohjelman äänilaiteasetuksissa löytynee kohta "lower latency" tai "adjust for record latency". Ja mikä tärkeintä, Windowsin Print Spooler pois päältä! Sen poistamalla omat latenssit laski 24ms:sta 1,5:een.

Start > Run > net stop "print spooler"

Niin, 12 ms viivehän syntyy jo, kun ääni kulkee 4 m matkan, joten vähän se on.
Paihti että korvaa haittaavaan kampasuodatukseen riittää jo 1ms latenssi. Esim kuulokkeet päässä mölyäviä laulajia saattaa haittata.

Jotta nyt sais vähän pakkaa sekasin, tein ääninäytteitä joissa on vaaleanpunaista kohinaa (sisältää kaikkia taajuuksia) latenssin kanssa. Eli samainen ääniraita toistettuna siten että toisto tulee 0.5 - 24ms myöhässä. Mikäli soittaja kuulee myös suoran äänilähteen yhtä lujaa kuin viivästetyn, äänen muutokset ovat tuollaisia:

http://www.edu.stadia.fi/~0301895/Latency_on_pink_noise.zip

Tosiasia tietysti on, että hyvin harvoin alkuperäinen ääni toistuu samanlaisena. Esim laulajan päänsä sisältä kuulema ääni on erilainen. Mutta silti pienikin latenssi muuttaa kuulovaikutelmaa hyvin paljon. Ja kitaraa soittaessa, vaikka 6ms latenssi vastaa 2 metrin päässä vahvistimesta olemista, kuulokkeiden kautta kuultuna ihminen kokee tuonkin latenssin aivan eri tavalla. Sen sijaan 6ms latenssi ei ole niin paha jos sitä kuuntelee vaikkapa puolen tai metrin päässä olevista kaiuttimista.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)