Aihe: PT Mbox2 Mini
1 2
Marwel
26.01.2007 01:47:32
Moi. Tarkoituksena olisi nauhoitella kotona kitaroita harjoitus mielessä, Biisi aihioiden tallentaminen ja pieni muotoisten demojen tekeminen. Raitojen määrä pyörii varmaan keskimäärin siellä 3 - 10 pinnassa per projekti. Tällähetkellä käytän pc konetta mutta pian ois tarkoitus hankkia myös macbook jolla sitte olisi takoitus tosissaan harrastaa. Onko kyseinen laiten hankinnan arvoinen/oikein mitoitettu ominaisuuksiltaan noihin tarpeisiin. Mitä muita asioita mun pitäis miettiä/hankkia että nuo alussa mainitsemat hommat sujuis mahdollisimman sujuvasti. Mitä suosittelette rumpujen tekemiseen. Akustisten rumpujen nauhoittaminen kotioloissa on melko hankalaa ja biisi ideoiden tallentamiseen se ei ole varmaankaan fiksua.
M.i.k.key
26.01.2007 10:12:21
Rumpujen tekemiseen suosittelen XLN Audion Addictive Drumssia.
www.xlnaudio.com
möllisty
Aki
26.01.2007 11:28:50

Hieman olisi helpompaa lukea ja ymmärtää jos kiinnittäisit oikeinkirjoitukseen huomiota.

Raitojen määrä pyörii varmaan keskimäärin siellä 3 - 10 pinnassa per projekti.

Montako raitaa olisi tarkoitus äänittää kerralla? Se kun on ääniraudan merkittävin rajoittava tekijä. Kahdesta samanaikaisesta raidasta ja pelkästä yhdestä mikkietusesta on Mbox 2 Minin hinta hyvin tyyris. Ohjelmastahan siinä lähinnä maksaa.

Tällähetkellä käytän pc konetta mutta pian ois tarkoitus hankkia myös macbook

Tämä onkin kinkkisempi tilanne. Kumpaan järjestelmään sopivan softan ostat? Joissain tosin tulee mukana molemmat, mutta ota selvää ennen hankintaa.

Onko kyseinen laiten hankinnan arvoinen/oikein mitoitettu ominaisuuksiltaan noihin tarpeisiin.

Mielestäni ainut syy käyttää Pro Toolsia on projektien yhteensopivuus. PT on uusimpana versionaankin niin vanhanaikainen softa ettei sen hankalaa käyttöä ole vain omaksi kiusakseen mitään syytä opetella.

Mitä suosittelette rumpujen tekemiseen.

Sfz (soundfontinsoittaja, VST), johon lataat soundfontin. Paljon hyviä ilmaisia soundfontteja tuolla:
http://www.soundfonts.it/?a=soundfonts&c=17#17
http://www.sf2midi.com/index.php?se … h&submitButtonName=Go%21+%3E%3E
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
Marwel
26.01.2007 13:56:12
Kiitos vastanneille. Ja anteeksi niille joille kirjoitukseni oli/on sekavaa. Mutta Asiaan. Varmaankin tuo 2 raitaa yhtäaikaiseen nauhottamiseen on minulle riittävä. Toinen vaihtoehto on tuo Perus Mbox2 jossa olisi kai sitten 4 raidan yhtäaikainen nauhoitus.

Onko Digidesingin softat vanhoja?? Itsellä ei ole tarkoitus hifistellä mutta tuo pt le ku on mac ja pc yhteensopiva ni vaihto kesken kaiken olisi joustavaa. Mitä varteen otettavia vaihtoehtoja niitä muita olisi. Makille tulee mieleen Logic mutta se taas maksaa ja macin hankinta tulisi saman tien. Studiota kun en ole perustamassa en näe tarpeelliseksi hankkia mitään 1000€ softapakettia + rautaa siihen. Perus mutta laadukkailla asioilla olisi tarkoitus mennä eteenpäin. Ja tosiaan jos pro tools leiriin hyppään tuo mbox2 tai mini olisivat ne vaihtoehdot t kaupan tarjous pundlenkin takia.

Mielipiteitä.

Markus
shovi
26.01.2007 14:36:52
Makille tulee mieleen Logic mutta se taas maksaa ja macin hankinta tulisi saman tien. Studiota kun en ole perustamassa en näe tarpeelliseksi hankkia mitään 1000€ softapakettia + rautaa siihen.

Muistutan, että Logicia saa myös express-versiona hintaan 300e. Itsellä on vielä kokeiluaikaa muutama päivä siinä jäljellä, mutten ole ihan varma ostanko. Tuntuu yllättävän epävakaalta Applen muihin softiin verrattuna - tiedä sitten missä ongelma varsinaisesti on.
"Anna mie soitan rumpuja!" -Amorphiksen kosketinsoittaja keikalla
PIM
26.01.2007 14:53:35
Onko Digidesingin softat vanhoja?? Itsellä ei ole tarkoitus hifistellä mutta tuo pt le ku on mac ja pc yhteensopiva ni vaihto kesken kaiken olisi joustavaa. Mitä varteen otettavia vaihtoehtoja niitä muita olisi.

Reaperista löytyy sekä PC että Mac versiot. Ja hintaa budjetit räjäyttävät neljäkymppiä.
shovi
26.01.2007 14:59:26
Reaperista löytyy sekä PC että Mac versiot. Ja hintaa budjetit räjäyttävät neljäkymppiä.

Mistä löytyy mäkkiversio? Pikaisen googletuksen perusteella on windows-only.
"Anna mie soitan rumpuja!" -Amorphiksen kosketinsoittaja keikalla
Aki
26.01.2007 16:48:57 (muokattu 26.01.2007 16:49:48)

Reaperin mäkkiversio on vasta betabeta-asteella, eli ei kunnolla käyttökelpoinen. Arvio on että kevään aikana saadaan PC-versio kiinni.

http://www.cockos.com/forum/showthread.php?t=4220

Mutta siihen asti Applen sivuiltahan voi ladata Parallelsin ja/tai BootCampin, joista etenkin jälkimmäisellä kyllä pyörittelee Reaperia.
davel
27.01.2007 08:24:24
Kiitos vastanneille. Ja anteeksi niille joille kirjoitukseni oli/on sekavaa. Mutta Asiaan. Varmaankin tuo 2 raitaa yhtäaikaiseen nauhottamiseen on minulle riittävä. Toinen vaihtoehto on tuo Perus Mbox2 jossa olisi kai sitten 4 raidan yhtäaikainen nauhoitus.

Onko Digidesingin softat vanhoja?? Itsellä ei ole tarkoitus hifistellä mutta tuo pt le ku on mac ja pc yhteensopiva ni vaihto kesken kaiken olisi joustavaa. Mitä varteen otettavia vaihtoehtoja niitä muita olisi. Makille tulee mieleen Logic mutta se taas maksaa ja macin hankinta tulisi saman tien. Studiota kun en ole perustamassa en näe tarpeelliseksi hankkia mitään 1000€ softapakettia + rautaa siihen. Perus mutta laadukkailla asioilla olisi tarkoitus mennä eteenpäin. Ja tosiaan jos pro tools leiriin hyppään tuo mbox2 tai mini olisivat ne vaihtoehdot t kaupan tarjous pundlenkin takia.

Mielipiteitä.

Markus

Mbox2 pystyy ottamaan analogisia lähteitä kaksi kerrallaan sisään, pro-malli 4. Täältä löytyy noista laitteista vertailua:

http://akwww2.digidesign.com/comparechart/compare.html

PT le:stä tuli just vuoden vaihteessa aikas iso päivitys (7.3), joka joko tulee uusien äänirautojen mukata tai sen voi käydä sitten imuroimassa ilmaiseksi digidesignin sivuilta. Tuossa uudessa versiossa on miltei kaikki mitä olen Sonarista siirtymisen jälkeen kaivannut (bounssaaminen aiheuttaa vieläkin hermojen menetystä... ;). Toisaalta siinä on sitten niitä PT-ominaisuuksia, joita en esim. Sonarista löytänyt. Editointi on nykyään nii-iin paljon jouhevampaa. o/

Multa meni (niinkuin oon muissakin ketjuissa todennut) aikaa ja rahat, kun kasailin digidesignin hyväksymistä komponenteista itselleni tietokojeen. Eli komponentit _kannattaa_ varmistaa digidesignin sivuilta! En ole ikinä tavannut edes palvelinpuolen softissa yhtä tarkkaa tuotetta... :)

Eli eipä tuossa ole imho mitään vanhempaa tahi tuoreempaa kuin muissakaan kilpailijoissa. Samat asiat nuo taitavat suuruusluokassa tehdä, riippuu tietenkin kuinka spesiaalijuttuja on hakemassa.

Ja loppuun vielä, mbox2:t toimivat uskomattoman hyvin muidenkin (ASION päälle ymmärtävien) softien kanssa.
to live forever or die trying to...
Aki
27.01.2007 12:58:33

Onko Digidesingin softat vanhoja??

Ei. Mutta PT:ssä on järkyttävän vanhanaikaisia piirteitä, jotka hidastavat työntekoa järkyttävällä tavalla. Etenkin juuri tuo bounssaaminen. Ostat vaikka maailman nopeimman tietokoneen ja haluat tunnin keikkaäänitykseen pistää vain yhden EQ:n... Siinäs odottelet sen tunnin kun bounssaat sitä pientä EQ:ta reaaliaikaisena. Muut softat tekis ton bounssauksen esim 20-kertaisella nopeudella. Tai nopeamminkin.
Rml
27.01.2007 14:43:14

Ei. Mutta PT:ssä on järkyttävän vanhanaikaisia piirteitä, jotka hidastavat työntekoa järkyttävällä tavalla. Etenkin juuri tuo bounssaaminen. Ostat vaikka maailman nopeimman tietokoneen ja haluat tunnin keikkaäänitykseen pistää vain yhden EQ:n... Siinäs odottelet sen tunnin kun bounssaat sitä pientä EQ:ta reaaliaikaisena. Muut softat tekis ton bounssauksen esim 20-kertaisella nopeudella. Tai nopeamminkin.

Höpsis! Audiosuitella vaan ja lalalallalaa, valmis on!
Aki
27.01.2007 16:05:52

Höpsis! Audiosuitella vaan ja lalalallalaa, valmis on!

Mikä on Audiosuite?
lindo
27.01.2007 20:15:14 (muokattu 27.01.2007 20:15:52)
Mua ihmetyttää noissa MBoxeissa yks asia ja se on tuo USB 1.1. WTF? Eikö Digidesign ole kuullut sellasesta jutusta kun USB 2.0 ?
Vasta MBox PRO 'ssa on Firewire.

Myös erillinen virtalähde puuttuu noista kahdesta pienimmästä ...
Rok rok
Mikael
28.01.2007 12:00:23 (muokattu 28.01.2007 21:00:47)

Mikä on Audiosuite?

Tän kysymyksen valossa noi sun aika kärjistetyt ja tylyt väitteet vaikuttavat snadisti hauskoilta : )

Audiosuite-plugarit ei-reealiaikaisia plugareita jotka lasketaan suoraan valittuun äänitiedostoon tai sen osaan. PT tekee efektoidusta osasta oman tiedoston joten varsinaiseen alkuperäiseeen tiedostoon ei kosketa. Nämä Audisuite-plugarit ovat tosi nopsia ja tekevät esim. ton edellä mainitun homman ilman erillistä bouncea. Ihan perushommaa Pro Tools -ympäristössä. Varsinainen bounce

Ite kun en ole paljoa muita softia käyttänyt, niin olis kiva kuulla mitä muuta vanhaa ja surkeaa Pro Tools sisältää verrattuna muihin softiin? Olis mahtavaa jos jostain löytyis kattava hurmahengetön vertailu siitä miten eri softat eroavat toisistaan...

Eniten itseäni häiritsee toollssissa se, että tossa LE-versiossa ei oo automaattista delay kompensaatiota silloin kun käyttää vaikkapa ulkoisia rauta-prosessoreita tai erillisen efektikortin plugareita (esim. UAD).

Tässäpä yks keskustelu missä noita eroja on jonkin verran ruodittu:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=109263&o=0
Siitä mistä aita on matalin...
Marwel
28.01.2007 14:45:17
Olisi mukava saada myös varteen otettavia vaihtoehtoja tuolle protoolsille. Tällä olen kallistumassa tähän http://www.thomann.de/fi/digidesign_mbox_2_bundle.htm Eli samassa hintahaarukassa jotain parempaa, onko sitä? Itse joudun hyvin pitkälle mielikuvien perusteella valintaa tekeen ku järjettömän isosta valikoimasta on hankala itselleen sopivaa systeemiä löytää.
Aki
28.01.2007 21:26:44

Ei tietenkään ole tarkoitus kääntää tätä aihetta PT-oppaaksi, ja minä jos joku olen väärä ihminen puhumaan ainakaan PT:n puolesta.

Audiosuite-plugarit ei-reealiaikaisia

En voisi kuvitellakaan käyttäväni ei-reaaliaikaisia plugareita. Jos jokaisen efektinsäädön jälkeen joutuu renderöimään hetkenkin, ei mielestäni tylympää työvirran katkaisua olekaan.

tekevät esim. ton edellä mainitun homman ilman erillistä bouncea.

Ei taida noikaan auttaa esim kahden raidan yhteenmiksaamisessa. Esim kahden tunnin konsertti joka on äänitetty kahdella mikkiparilla.

Ite kun en ole paljoa muita softia käyttänyt, niin olis kiva kuulla mitä muuta vanhaa ja surkeaa Pro Tools sisältää verrattuna muihin softiin?

Eniten mua vaivaa juuri toi reaaliaikainen bounce. Sen lisäksi plugarislottien vähyys, reitityksen kankeus, käynnistyksen hitaus, näppäinkomentojen epäloogisuus, fade-toiminnan hämmästyttävä käytös (jää mulla kummalliseen jumiin aina välillä), midi-toiminnallisuuden heikkoudet, zoomauksen hitaus, hardwaren järkyttävä hinta ominaisuuksiin/laatuun nähden, ja firman politiikka käyttäjän toiminnallisuuksien rajoittamiseksi (lähinnä PT LE). Noi nyt tulee ensimmäisenä mieleen. Niin, ja se että ilmaisplugareita ei käytännössä ole, toisin kuin VST-maailmaan koko netti pullollaan.

Olis mahtavaa jos jostain löytyis kattava hurmahengetön vertailu siitä miten eri softat eroavat toisistaan...

Se on niin vaikeaa, koska jokainen on aloittanut hommat jollain, ja tullut sen kanssa tutuksi. Syvälle juurtuneita ajattelutapoja on hyvin vaikea muuttaa. Sen takia Stratomiehet pysyy Stratomiehinä, ja Lessut Lessuina.

Tässäpä yks keskustelu missä noita eroja on jonkin verran ruodittu:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=109263&o=0

Hassua huomata että tuossa puhutaan PT:n hyvyyksistä paljolti visuaalisina aspekteina. Niillä kun ei minulle ole juuri mitään merkitystä.
Mikael
29.01.2007 11:59:58 (muokattu 29.01.2007 12:51:29)

Jep. Ymmärrän kyllä noi sun pointit - varsinkin ton bouncen. PT:ssa ilmeisesti on ajatus se, että kun käytetään ulkopuolista rautaa ja softaa niin reaaliaikainen bounce on ainut mahdollisuus. Tietty olis kätevää tehdä pikabounce silloin kun mitään sellaista mikä vaatisi reaaaliaikaisuutta ei ole käytössä.

Itseäni viiden plugaripaikan rajoitus (joka tosin on nopsaan kierrettävissä snadilla reitittämisellä) ei oo juurikan vaivannut ja pääsääntöisesti oon kyllä sitä mieltä että mikäli viidellä plugarilla ei pärjää niin homma on jo niin kädessä, että kandee äänittää uudelleen. Tietenkään aina toi ei oo mahdollista ja rajoitus on aina rajoitus vaikkei se itseä häiritsekään... Ymmärrän tänkin.

Reititys ei oo mulle ikinä tuntunut kankealta, vaan ennemminkin nopsalta, monipuoliselta ja joustavalta mutta kuten sanoin, ei mulla oo kokemusta juurikaan muista softista enkä näin oo osannut kaivata parempaa. Miten tää on toteutettu jossain muualla fiksummin?

Näppäinkomennot varmaan tuntuu missä tahansa epäloogiselta jos on ensin tottunut johonkin. Itelle PT:n komennot on lihasmuistissa eikä niitä tarvi just edes ajatella. Samoin fade toimii mulle just niinkuin pitääkin eikä oo tökkinyt tai jumittanut ikinä edes vanhemmilla versioilla tai PC:llä (normisti käytän siis mäkkiä). Zoomissa en osaa havaita mitään hitautta koska se ainakin mun koneessa toimii nopeammin kuin silmä ehtii havaita - vai puhutaankohan me jostain mitä en oo osannut ikinä testata?

Mitähän ne hunot MIDI-ominaisuudet oikeen tarkittaa? Ite en nykyään käytä älyttömästi MIDIä, mut kaikki mitä oon halunnut tehdä on onnistunut varsin helposti (mikä kertoo ehkä enemmän mun tarpeista...hehe).

Digidesignin hinnoittelu- ja muukin politiikka on asia mistä ollaan yhtä mieltä. Markkinajohtajan hallitsevan aseman haittapuolia... toisaalta jos se olis mun firma niin tossa markkinatilanteessa voisin hyvinkin toimia just noin. Toisaalta myös testaus, dokumentointi ja tuotekehitys ovat mun mielestä aika hyvällä tasolla - vaikka nettisivut vois kyllä olla selkeämmätkin, sillä vaikka vastaus löytyykin lähes kaikkiin mahdollisiin ongelmiin niin välillä se vaatii vähän etsimistä koska dokumenttien määrä on aika suuri. Käyttäjäfoorumi on myös käyttäjien valtavasta määrästä johtuen erittäin käyttökelpoinen tiedonhakumesta.

Ilmaisplugareita on tietty rajoitetusti, mutta PT:n mukana tulee kyllä aika kattava läjä laadukkaita plugareita moneen tarpeeseen. Varsinkin noi uudet EQ3 ja Dynamics3 soundaavat todella hyvälle (tosin se digin oma kaiku ei ole mikään kunkku). Lisäksi ilmaiseksi saa kyllä jonkin verran plugareita muttei tietenkään niin paljoa kuin VST-maailmassa...

Lähinnä mun tarkoitus ei ollut sanoa että PT olis jotenkin ehdottomasti paras tai ainoa hyvä - vaan osoittaa softiin tottumattomalle lukijalle, että noi sun väitteet ovat aika kärjistettyjä ja yksisilmäisiä näkemyksiä. Kaikki nykyisten ns. pro-softien uusimmat versiot ovat monipuolisia ja hyviä työkaluja, joissa kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Enemmän lopputulos on kuitenkin kiinni siitä miten hyvin omaa softaansa osaa käyttää hyväkseen. Itse oon käyttänyt Pro Toollssia muutamia vuosia, tehnyt sillä osittain tai kokonaan kymmenkunta levyä, aika kasan demoja sekä paljon muita hommia ja oon sen käyttöön ja ominaisuuksiin suurimmaksi osaksi erittäin tyytyväinen. On helppoa löytää softasta kuin softasta ominaisuuksia jotka eivät itseä aina miellytä tai jotka jossain toisessa softassa on tehty paremmin (tai toisella tavoin), mutta sillä metodilla vois varmasti haukkua kaikki softat vanhentuneiksi ja surkeiksi.

...niin ja siitä linkittämästäni keskustelusta löytyy kyl ihan oikeitakin asioita niiden visuaalisten lisäksi - esim tuo plugareiden sidechain-ominaisuus jota ilman olis vaikea tulla toimeen nyt kun siihen on tottunut. onko tosiaan niin että muissa softissa ei tällaista ole?
Mikael
29.01.2007 12:27:30 (muokattu 29.01.2007 12:30:30)

Tällä olen kallistumassa tähän http://www.thomann.de/fi/digidesign_mbox_2_bundle.htm

Mun nähdäkseni tossa saa kyllä ihan hyvin rahalleen vastinetta, mut varmasti löytyy muitakin toimivia vaihtoehtoja - varsinkin jos on tottunut säätämään tietokoneen kanssa : ) PT/Mac-yhdistelmän yksi selvä etu on helppous ja toimintavarmuus silloin jos ei ole kovinkaan tietsikkaorientoitunut. Noi vaan toimii ilman sen kummempia säätötoimia, mikä sopii ainakin mulle.
Aki
29.01.2007 17:47:22 (muokattu 29.01.2007 17:53:22)

mikäli viidellä plugarilla ei pärjää niin homma on jo niin kädessä, että kandee äänittää uudelleen.

Tästä ei ole kyse. Teen mieluummin esim kompressoinnit usealla eri kompressorilla, jottei yksittäisen kompressoinnin toiminnan varjopuolet kuuluisi niin selkeästi. Mielummin vähän raspia, vähän viilaa, vähän hiomapaperia ja loput puleerataan strasselilla, kuin luottaa että sillä viilalla sais lopullista jälkeä.

Ton reitityksen suhteen, musta tuntuu kierolta että jokainen lähtö kuluttaa kanavalla olevia lähtöruutuja. Ei tosin ole tullut vastaan tilanteita joissa nuo ei riittäisi, mutta omassa softassani voin reitittää yhden kanavan vaikka kaikkiin olemassa oleviin kanaviin.

Ja yksi on toi stereo/mono-epäselvyys. Mulla ei ole tiedossa koska pitäisi esim käyttää stereoplugareita, ja koska multi-mono, ja koska mono/stereo. Ja on hitaampaa kun joutuu raitoja luodessaan etukäteen päättämään ja valitsemaan onko kyseessä mono vai stereo vai aux.

Miten tää on toteutettu jossain muualla fiksummin?

Reaperissa voi minkä tahansa raidan minkä tahansa kanavan/kanavat reitittää mille raidalle/raidoille tahansa mihin tahansa kanaviin panoroituna miten tahansa, ja vaikka vaihe käännettynä. Näiden lisäksi tietysti raidan midisisällön voi myös reitittää samalla tavoin mihin vaan, erillään audiosta. Yhdellä raidalla voi olla vaikka 64 kanavaa jos niin haluaa. Ja raidan läpi kulkevan ääneksen voi äänittää joko ennen tai jälkeen plugareiden, monona tai stereona. Ja vaikka folderiraidalle, joka vastannee PT:n aux-raitaa.

Näppäinkomennot varmaan tuntuu missä tahansa epäloogiselta jos on ensin tottunut johonkin.

Näinhän se on, ja PT kun ei itse osaa kertoa omia näppäinkomentojaan, niin opiskeluun tarvitsee ulkoisia avuja.

Ja se fade menee välillä sellaseen tilaan etten voi lyhentää tai pidentää klipin pituutta vaan pitää ensin ottaa fade pois. Jotain teen kyllä varmasti väärin.

Zoomissa en osaa havaita mitään hitautta koska se ainakin mun koneessa toimii nopeammin kuin silmä ehtii havaita - vai puhutaankohan me jostain mitä en oo osannut ikinä testata?

Mahdollisesti. Se että pitää zoomatakseen kurottaa joko hiirellä sitä palkkia tai zoom-nappuloita, tai näppäimistöltä vaihtaa työkalua jonka jälkeen näppäimen ja hiiren napin yhteistoimintaa, tai ensin varmistaa että focus on oikeassa paikassa ja sitten painaa R- tai T- nappeja. Mulle toi tuntuu aina hitaalta. Ja kokeneempienkin PT-käyttäjien näpeissä näyttää paljon hitaammalta kuin Reaperilla kätevästi toimiva hiiren rulla sekä zoomaukseen että scrollaamiseen.

PT:n mukana tulee kyllä aika kattava läjä laadukkaita plugareita moneen tarpeeseen.

Tulee, mutta jos jonkun spesiaalikompuran soundia kaipaa, siinä ei muu auta oli ne miten hyviä tahansa. Ja esim L2 ei ole lyttäimenä mikään järin erityinen.

noi sun väitteet ovat aika kärjistettyjä ja yksisilmäisiä näkemyksiä.

Kyllä mä sen joudun myöntämään. Käyttötunteja on PT:n kanssa niin vähän että sen softan omia kulkureittejä ja työtapoja en ole vielä sisäistänyt. Cubasessa mulla oli alusta alkaen fiilis että hommat toimii melkein just niinkun mä ne ite ajattelen. Reaperin kanssa taas asiat voi tehdä melkein miten vaan itse haluaa.

Enemmän lopputulos on kuitenkin kiinni siitä miten hyvin omaa softaansa osaa käyttää hyväkseen.

Komppaan, tämä se tosiaan on se perimmäinen totuus.

sillä metodilla vois varmasti haukkua kaikki softat vanhentuneiksi

Myönnän toki kärkkäisyyteni, mutta mulle on ihan ylipääsemätön kynnys toi realtime bounce. Mielestäni se kuuluu 70- ja 80-luvuille. On niin paljon kaverien äänittämiä konsertteja tai haastatteluja mihin laitetaan yks plugari ja sit CD:lle... PT:n kanssa tollaset hommat menisi aivan mahdottomiksi.

plugareiden sidechain-ominaisuus jota ilman olis vaikea tulla toimeen nyt kun siihen on tottunut. onko tosiaan niin että muissa softissa ei tällaista ole?

Cubase on tosiaan hämmästyttänyt tuon puuttumisella, mutta Reaperissa tietysti on. Taitaa Sonarissakin olla.

Edit:
PT/Mac-yhdistelmän yksi selvä etu on helppous ja toimintavarmuus silloin jos ei ole kovinkaan tietsikkaorientoitunut.
Tämä taitaa olla ihan totta. Kuten sanottua, PT taitaa olla ensisijaisesti äänittäjän työkalu, säveltäjät ja miksaajat leikkivät muilla leluilla.
Marwel
29.01.2007 19:54:13
Kiitos kaikille jotka ovat viittineet vastata tuohon mun perimmäiseen kysymykseen ja topickkiin. niitä ei montaa ole. Juupas eipäs väittelyt vois hoitaa muualla. Täällä m.netis asiallista keskustelua/vastausta on lähes mahdotonta saada. En tiedä.. V****** tämä taas meni. Pro tools on paska.. behringer rulaa.. Piraatti Cubase on kuningas. Mitä vielä. C kasetti neliraituri kai se pitää olla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)