Aihe: Miten saisin laulusta selkeämpää (ja eräs toinen seikka)?
1
Quu
22.01.2007 23:47:08 (muokattu 22.01.2007 23:52:27)

First off, mulla ei ole tarkkaa kuvaa minne tämä kuuluisi.

No mutta kuitenkin: Tänään veivasin tuossa Keep on Rocking in the Free Worldia nauhalle kun huomasin että en saa laulustani selvää.
Sitten kun tein mixdownin niin huomasin että kitara oli melko hiljaisella ja laulu vastaavasti melko kovalla, oli siis volumetasot päin helvettiä.
Siltikään en saanut selvää laulustani kun kokoajan tuntui siltä että se ei kuulu..

Signaaliketju on laululle: Mikki->mikseri (josta EQ:ta)->pc (jossa Cubase SE)
Kitaralle: PodXT->samainen mikseri->pc->Cubase
Cubasesta ääni (laulu & kitara) sitten tulee kuulokkeisiin.

Mikserinä toimii pikkuinen Phonicin laitos.. malli on kait joku 1202 tms.

Mitä mun pitäisi ketjulleni tehdä että saisin selvän omasta laulustani?
Onko vika vain siinä että äänilähde (minä) ja lopullisen äänen ulostulo (kuulokkeet) ovat liian lähellä toisiaan?

E: Toisella setupilla (laulu PA:n kautta PA:n omiin kaiuttimiin ja kitara oman vahvarinsa kautta) kaikki toimii todella mallikkaasti, kummastakin saa selkoa, soitosta sekä laulusta.

Toinen asia on sitten sellainen että mistä mahtaisi löytää adapterin jossa olisi 3.5mm naarasplugi stereona yhdistettynä stereo uros-rca:an?
Kaikennäköisiä adaptereita/johtoja olen kyllä nähnyt mutta en tuollaista.. Into-Luthmanilta yritin katsoa.

Thanks in advance.
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
passe
23.01.2007 00:06:43 (muokattu 23.01.2007 00:06:57)
Sometimes more is more
Tympee Huttunen
23.01.2007 13:06:18
Miksi sulla on edes mikseri PodXT:n ja tietokoneen välissä? Vedä usbilla PodXT suoraan koneeseen.
Aki
23.01.2007 19:04:49

Ja jos tuon inforikkaan linkitetyn aiheen sisältö on liian laaja ihan heti perehdytettäväksi, niin tässä muutama pikajippo.

Käyttämäsi mikki on luultavasti huono. Huonosta mikistä hyvän soundin taikominen vaatiikin jo aika pitkälle edenneitä taitoja, ja studiolaatuista kuunteuympäristöä.

Kerros nyt vielä että miksi ja minkälaista EQ-asetusta olet siitä mikseristä äänitysvaiheessa käyttänyt.

Jo äänitettyyn lauluraitaan voi kokeilla EQ:lla ylipäästösuodin kohtaan 120Hz ja alahylly -5dB kohdasta 500Hz. Lisää pois jonsei tuo vielä riitä normalisoimaan taajuusbalanssia.

Toinen mitä on syytä kokeilla, on laulaa kauempaa. Jo 20cm poistaa proksimiteettiefektiä todella paljon. Mikrofoniesivahvistimessa tarttee toki tällöin olla paljon enemmän vahvistusta.

Tavallisesti 400Hz ja 630Hz:n alueilla on syytä kapeaan leikkaukseen, mutta luulen että toistaiseksi puhutaan vielä paljon laajemman luokan ongelmista.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
Quu
29.01.2007 22:50:50

Käyttämäsi mikki on luultavasti huono. Huonosta mikistä hyvän soundin taikominen vaatiikin jo aika pitkälle edenneitä taitoja, ja studiolaatuista kuunteuympäristöä.
Eihän tuo mikään ihmeellinen kait ole, perusmikki.
Malli taitaa olla MT58, valmistajasta ei mitään hajua.

Kerros nyt vielä että miksi ja minkälaista EQ-asetusta olet siitä mikseristä äänitysvaiheessa käyttänyt.
Leikannut bassoa ja korostanut middleä & trebleä, siksi että oma ääneni ei ole kovin kirkas.

Jo äänitettyyn lauluraitaan voi kokeilla EQ:lla ylipäästösuodin kohtaan 120Hz ja alahylly -5dB kohdasta 500Hz. Lisää pois jonsei tuo vielä riitä normalisoimaan taajuusbalanssia.
Mulla kun tulee samasta tuutista (so far) sekä kitara että laulu, niin päätyvät samalle raidalle.
Yksi kikka millä ne saa eri raidoille on pannata toinen täysin vasemmalle & toinen oikealle, mutta se taas kuulostaa vähän oudolta äänitysvaiheessa, eikä se kovin selvä ole silloinkaan.

Toinen mitä on syytä kokeilla, on laulaa kauempaa. Jo 20cm poistaa proksimiteettiefektiä todella paljon. Mikrofoniesivahvistimessa tarttee toki tällöin olla paljon enemmän vahvistusta.
Hmm... täytyypä katsoa tätä, tuo vahvistuspuoli on sitten asia erikseen...

Tavallisesti 400Hz ja 630Hz:n alueilla on syytä kapeaan leikkaukseen, mutta luulen että toistaiseksi puhutaan vielä paljon laajemman luokan ongelmista.
Might be, otin jotain paskoo viikonloppuna nauhalle tuolla toisella mainitsemallani setupilla ja sieltä tuli ihan ok tavaraa (noin volumetasojen ja selkeyden suhteen. Paskaan soittajaan ja laulajaan (kun ovat sama henkilö) on vähän vaikea tässä vaiheessa puuttua.
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
penatuna
30.01.2007 13:24:36 (muokattu 30.01.2007 13:27:15)
Myös 4 khz kohdalta volumen nostaminen selkeyttää laulua ja esim. sähkistä jne.
Vanha kikkahan tämä. Myös liian läheltä laulaminen saattaa joillain mikeillä tuottaa liioitellun proximity-efektin. Osta myös toinen mikki(jos nauhoitat kummatkin suoraan, hyvällä isokalvoisella konkalla saisi ehkä molemmatkin) tai nauhoita laulu ja kitara erikseen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)