Aihe: Kone tökkii audioäänityksissä
1 2
akiha
01.02.2007 21:37:09 (muokattu 01.02.2007 21:38:07)
Mikähän mahtaa olla onglmana, kun kone toimii muuten musahommissa mielestäni kiitettävästi raskaissakin projekteissa, mutta kun äänitän vaikka laulua tai kitaraa audiona sisään, niin kone alkaa tökkimään, eli ääni pätkii ja pomppii. latenssilla ei tunnu olevan tähän huomattavaa merkitystä, enkä ole löytänyt tähän mitään muutakaan mikä vaikuttasi suuntaan tai toiseen. Välilä toimii jopa kohtuullisesti ja välillä tökkii parikertaa joka otossa, ja tietysti just siinä parhaassa vedossa..
Midissä ei ole mitään ongelmaa, vaikka olis raskaskin vst-syntikka ja tavaraa pohjalla reilusti. Kone on kannettava Acer Aspire 3003 lmi, muistia lisätty toiset 512mb. Äänikortti Tascam US-122. Oon tehnyt nuo Xp:n musavirittelyt desktopmusicin sivuilta, ja se paransikin toimivuutta 100% muilta osin, mutta tuo audioäänitys vain tökkii. Auttakaa viisaammat!!
Antti1
01.02.2007 21:39:26
Kuinka paljon pyörii taustaprosesseja siellä windowsin uumenissa? Jos mennään kovinkaan paljoa kymmenen yli, niin ongelmia tulee.
akiha
01.02.2007 22:42:42
Tarkoitatko noita ohjelmia jotka näkyy, kun avataan task managerin prosesses-ruutu. siellä näyttäis olevan ohjelmia auki ainakin neljäkymmentä. Mutta mitä nuo kaikki on, ja voiko ne kaikki cubasea lukuunottamatta sulkea ennen nauhoitusta?
Niq
01.02.2007 22:49:42

Paljon taustaprosesseja kuormittamassa, suht. vähän muistia, USB1.1 -äänikortti, hitaahko kiintolevy. Noista kun ees saat ensimmäisen pois, niin voipi olla sutjakkaampaa toimintaa. Mikäs on äänityssofta? Ilmeneekö kaikissa softissa sama juttu?
"I have a cunning plan" -Baldrick
akiha
01.02.2007 23:21:43
Cubase SE on käytössä, enkä ole muita kokeillu, joten ei ole vertailukohdetta softien suhteen. Jotenki oon mieltynyt tuohon SE:n selkeyteen, enkä sitä myötä oo edes haaveillu muusta... toivottavasti saan tällä vielä toimimaan.
superfly
01.02.2007 23:52:54
Ja Cubasen asetuksissa on varmasti oikea ASIO-ajuri valittuna?
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Aki
02.02.2007 00:33:48

Läppäreissä on aina hirvittävä määrä valmistajan omia prosesseja, en tiedä millä tasolla niitä uskaltaa poistella.

Kokeiles vielä ottaa Print Spooler pois päältä. Mulla se vaikuttaa paljon enemmän kuin kaikki muut XP:n optimoinnit yhteensä.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
Niq
02.02.2007 05:33:31

Cubase SE on käytössä, enkä ole muita kokeillu, joten ei ole vertailukohdetta softien suhteen. Jotenki oon mieltynyt tuohon SE:n selkeyteen, enkä sitä myötä oo edes haaveillu muusta... toivottavasti saan tällä vielä toimimaan.

Hae vaikka Reaper (http://www.cockos.com/reaper) ja kokeile tuleeko sillä samaa.
"I have a cunning plan" -Baldrick
akiha
02.02.2007 12:38:50 (muokattu 02.02.2007 12:43:58)
Asio ajuri US-122 (24bit), vai pitäisikö olla 16bit?
Print Spoolerin kytkin pois päältä, mutta se ei ainakaan tuohon onglemaan tuonut ratkaisua. Täytyy jatkaa muiden vaihtoehtojen tutkimista...
akiha
03.02.2007 18:48:43
Kokeilin tänään cubase sx2:sta, mutta ei ollut siitäkään apua, eikä siitä että kytkin norttonin pois päältä. Noita taustaohjelmia on päällä kyllä paljon, mutta ku ei oikein tiedä mitä niistä uskaltaa laittaa pois. Heittäkää ideoita jos tulee jotain mieleen, kokeilen milelläni, koska tuo tökkiminen on aika ärsyttävää. Äänikorttiakaan en viittis alkaa ihan heti vaihtamaan, kun tuo nykyinen on ollut käytössä vasta reilun vuoden. Kiitoksia tähän astisista vinkeistä, toivottavasti tähän löytyy vielä jokin ratkaisu, joka ei vaatis kovi suuria lisäinvestointeja...
passe
03.02.2007 20:44:32
Oon tehnyt nuo Xp:n musavirittelyt desktopmusicin sivuilta, ja se paransikin toimivuutta 100% muilta osin, mutta tuo audioäänitys vain tökkii. Auttakaa viisaammat!!

Ihan puhdasta villiä arvailua; olethan tsekannut äänikortin valmistajan kotisivuilta mahdollisen listan ei-yhteensopivista tietokone komponenteista? Musta tuo kuulostaa vähän siltä että voisi olla jotakin tuollaista. Mm. nimimerkki Koopop kiroilee omaa Aceriaan useissa näitä aiheita sivuavissa threadeissä.

Eikös audion nauhoitus ilman efektejä kuitenkin noin yleensä vie paljon vähemmän tehoja kuin VST-soittimilla pelaaminen ym.

Ps. Aika halvallahan noita Firewire äänikortteja alkaa jo saada, vaikka käytettynäkin. Ja muista että sen Tascamin saat aina myytyä, siinähän sitä on jo vähän pääomaa uuteen korttiin...
Sometimes more is more
RedRain
03.02.2007 23:07:48 (muokattu 03.02.2007 23:15:44)
Paljonko on muistia koneessa? Entä minkälainen prossu? Miten monta raitaa kyseisissä projekteissa on ja onko käytössä jotain vst-plugareita?

E: Enpäs lukenut kovin tarkasti tota alotusviestiä. Muistia on siis giga. Itsellä myöskin saman verran omassa koneessa ja kitaran nauhotus 5-10ms latenssilla vst-plugareiden kanssa tuottaa välillä ongelmia vaikka taustaprosessit olisikin kitketty minimiin. Yks mitä voi kokeilla on windowsin pagefilen koon kasvattaminen ja muuttaminen kiinteäksi, ettei sen jatkuva muuttuminen syö resursseja.
akiha
04.02.2007 10:57:46 (muokattu 04.02.2007 10:59:20)
Pagefilen olen kytkenyt kiinteäksi ja olen koittanut kytkeä kokonaan pois päältä, mutta ei auta. Jotenki tuntuu ettei ongelma liittyis tehoihin ollenkaan. Koska ei tunnu olevan juurikaan merkitystä pyöriikö pohjilla pari raskasta vst-synaa ja rumpukone, jolloin cubasen VST Performance näyttää 30-40, tai jos on raidat ajettu mixdownissa yhdeksi stereoraidaksi, jolloin lukema pyörii nollan tuntumassa, aina vain pätkii. Koikeilin vielä äänittää, niin etten kytkenyt mitään sigaalilähdettä kiinni, eli äänitin tyhjää, mutta silti taustalla pyörivä stereoraita pätkii.

Äkkiseltään en löytänyt tascamin sivuilta listaa noista ei yhteensopivista tietokone komponenteista, joten täytyy jatkaa tuskailua...
passe
04.02.2007 13:41:10
Koikeilin vielä äänittää, niin etten kytkenyt mitään sigaalilähdettä kiinni, eli äänitin tyhjää, mutta silti taustalla pyörivä stereoraita pätkii.

Eiköhän tuo vika ole joko ajureihin tai/ja hardware puolen yhteensopimattomuuteen liittyvää.

Olet siis kokeillut nauhoittaa yhtä audioraitaa sisään, siten että koko projektissa ei ole aktiivisena yhtäkään plugaria, vst-instrumenttia, sample rumpuja jne.? Koska pelkkä audioraitojen nauhoitus täysin kuivana ei vie tehoa paljon mitään. Nämä ongelmat kuulostavat vähän samanlaisilta, joiden kanssa itse painin vanhalla Celeron-pohjaisella koneellani. Kaiken piti olla kunnossa, mutta kun ei niin ei...
Sometimes more is more
akiha
04.02.2007 17:02:32 (muokattu 04.02.2007 17:02:52)
Jep, eli ainoastaan yksi stereoraita taustana, ja yksi raita äänityksessä, eikä toimi.
Kokeilin vielä tänään asentaa uuden ajuripäivityksen, mutta ei niin ei...
Benighted
04.02.2007 18:49:05

Oletko kokeillut virranhallinnan poistamista käytöstä, eli esim tilaan "koti tai toimistotietokone"? Itse pidän pöytäkoneella virranhallintaa päällä silloin kun en musahommia tee koska säästyy sähköä, mutta musahommissa tuo on pakko laittaa tuohon moodiin tai alkaa pätkiä.
Dani
akiha
04.02.2007 19:56:03
Joo. onhan tuotakin tullut kokeiltua, virran hallinta on aina pois päältä, mutta ei auta...
Oliskohan ainoa vaihtoehto alkaa hankkimaan usb2-äänikorttia, mutta kuka takaa ettei onglmat jatkuis myös sillä... kyllä kai usb1-äänikorttikin on toimivaksi tarkoitettu, ei kuitenkaan tämä us-122:kaan ihan halvimmasta päästä ole.
Menis kyllä hermot, mutta onneksi on sen verta rauhallinen...
Aki
04.02.2007 20:47:28

Kun nyt näyttää keinot olevan vähissä, niin kokeillaan vähän kauempaa.

Näytönohjaimen ajurit?

Kokeilitko Reaperilla? Ja ootko kokeillu Asio4All -ajureilla? Kokeile sekä versio 1.8 että uusin 2.7.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
passe
04.02.2007 21:35:46 (muokattu 04.02.2007 21:36:44)
Oletko testannut nauhoitusta jollakin toisella vastaavalla kortilla? Näitä yhteensopivuuksiin ja ajureihin liittyviä mahdollisia ongelmia on niin paljon, että sikäli kun et ole turhan innokas opiskelemaan ATK-insinööriksi, niin koita jotain toista korttia. Jos se toimii niin osta se.

Ja tämä siis puhtaasti omakohtaista rinta-ääntä... Jossakin vaiheessa sitä aina välillä huomaa, että se laitteiden kanssa painiminen vie enemmän aikaa kuin itse äänittäminen. Ei niihin laitteisiin kannata kiintyä, jos ei järjellisen painimatsin jälkeenkään toimi niin ei muuta kuin myyntiin ja uutta hakuun.

Mä nyt sanon tän ääneen (et sitten ala roikuttamaan huulta;-), Acerin läppäreistä kuulee ehkä useimmiten näitä mystisiä ongelmia näihin nauhoitushommiin liittyen (fujitsu siemens taitaa olla hyvä kakkonen). Varsin mainioita pelejä muuten, mutta joskus on ilmeisesti jotkut asiat toteutettu meidän musamiesten kannalta huonolla tavalla. Mutta varmasti löydät jonkun toimivan kortin tuohonkin, kokeilet vaan että toimiiko ennen kuin maksat.
Sometimes more is more
akiha
05.02.2007 09:43:03 (muokattu 05.02.2007 09:46:28)
No niin, nyt olen päässyt sen verran eteenpäin, että kokeilin tuota Reaperia, eikä siinä tuossa lyhyen testailun aikana pätkinyt olleenkaan. Eikä myöskään cubase pätkinyt, kun laitoin asio-asetukseen ASIO directX Full Douplex Driver, jolloin ääni tuli kannettavan omasta kaiuttimesta ja mikkinä tomi myös kannettavan oma mikki. Kokeili Asio4All ajuria, mutta en sillä jostain syystä saanut ääntä ulos... Voiskohan näistä selvityksistä löytyä jokin oljenkorsi jolla sais vielä cubasen ja tascamin pelaamaan yhteen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)