Aihe: Läppäri/äänikortti ottaa häiriötä
1
Aivokalvo
29.01.2007 11:27:51
Niin, elikkäs olen vastikään siirtynyt kannettavan tietokoneen ihmeelliseen maailmaan, mutta ongelmana on melko kova hurina, jota laite teettää. Kotosalla äänittäessä ongelma on seuraava:

Kun laittaa äänikortin (E-mu 0404 USB) analogisisääntuloon minkä tahansa äänilähteen, syntikan tahi mikrofonin, syntyy melko voimakasta hurinaa. Oikea kanava on pahempi. Ongelma kuitenkin häviää, kun ottaa läppärin muuntajan irti ja pitää laitetta akun varassa. Tämä on kuitenkin suunnattoman ärsyttävää.

Treenikämpällä ongelma ilmenee vaikka läppärin sisääntuloon ei laittaisikaan mitään (johtuen ilmeisesti kovemmasta ulosannista ja useammista häiriötä teettävistä laitteista). Ongelma poistuu jälleen, kun muuntajan irrottaa, mutta treeneissä sellainen ei käy päinsä.

Eli ratkaisuehdotuksia haetaan. Hurina ei pienene vaikka äänikorttia siirtäisikin kauemmas, eli mitä ilmeisemmin hurina kehittyy koneen sisällä. Onko muilla ollut vastaavia hankaluuksia?
"Lähellä reunaa, varrella virran"
smoltron
29.01.2007 12:41:19

Tämä ei varmaan suoraan aiheeseen liity, mutta minulla häiriön tuotti valollinen USB-näppäimistö. Kun valon poisti, sirinätkin hävisivät. Toisen kerran USB-hubi tuotti mahdottomasti sirinää kaikkiin laitteisiin. Vaihdoin hubia ja häiriötkin hävisivät. Häiriö voi tulla siis mistä vaan.
koopop
29.01.2007 12:57:47

Vaiva on aika yleinen, eikä sille voi tehdä mitään. Ainakaan en ole kuullut että sille mahtaisi jotain. Mä oon joutunu yhden Acerin kanssa repimään virtajohtoa irti aina kun rec-valo paloi.

Koeta pärjätä.
"Your ears will tell you all you need to know about polarity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien "Singing is the lowest form of communication." -Homer Simpson
Johann Onn
29.01.2007 13:59:17
Tämä ei varmaan suoraan aiheeseen liity, mutta minulla häiriön tuotti valollinen USB-näppäimistö.

Tiedän yhden, jolla (logitechin) usb-hiiri aiheutti samaa. Eli ärsyttävä "hrrrrrrrr" kuului kaikessa taustalla. Hiiren vaihto toiseen ja ongelma hävis.
passe
29.01.2007 14:02:48
No se!

Itsellä täysin sama tilanne kuin aloitusviestin kirjoittajalla. 80%:a hurinasta kyllä hävisi pelkästään siirtämällä läppärin muuntajan johto eri pistorasiaan kuin monitorit.
Sometimes more is more
Aivokalvo
30.01.2007 09:48:28
Eli ilmeisesti kannattaa vain kokeilla erilaisia kytkennällisiä vaihtoehtoja, eli läppäri ja äänikortti eri rasioihin ja niin edelleen.. Tai sitten vaan lohduttautua sillä että kyllä se kitaristinkin vahvari hurisee välillä. Noise Gatea perään, kenties...
passe
30.01.2007 11:43:34
Eli ilmeisesti kannattaa vain kokeilla erilaisia kytkennällisiä vaihtoehtoja...

Pitänee paikkansa tuo mitä Koopop:kin jutteli, että joskus sille ei vaan voi mitään. Se tarkoittanee sitten käytännössä sitä, että aina nauhoittaessa se läppärin muuntajan johto irti koneesta. Kyllähän se akku tunnin pari kestää, jos on vielä vähänkään voimissaan. Itse hommasin koneen jonka mukana tuli kolme akkua, vielä pitäisi sijoittaa jonkinlaiseen pöytälaturiin, sitten on "oikeasti" mobiili studio.
Sometimes more is more
tuluppa
31.01.2007 10:26:57

Tuplaydinprossujen kanssa saattaa mennä kikkailuksi, itellä ainaki Amilossani automaagisesti tipahtaa suoritinteho 1,6gigahertsin verkkovirtamoodista 800mhz virransäästömoodiin kun revin virtalähteen irti. Mut kaippa tuostakin eroon pääsee.

Onkos tuo verkkovirtahurina acerien kanssa yleinenki onkelma? Olin lukevinani jostain nuin.
passe
31.01.2007 10:51:33
Amilossani automaagisesti tipahtaa suoritinteho 1,6gigahertsin verkkovirtamoodista 800mhz virransäästömoodiin kun revin virtalähteen irti

Katohan! Mullakin himmenee näyttö jonkun verran aina kun irrotan muuntajan johdon, mutta luulin että se on pelkkä virransäästö juttu joka vaikuttaa vain ja ainoastaan näyttöön. Täytyypä tsekata. Pakkohan tuo on pois päältä saada kytkettyä, mutta mistä?
Sometimes more is more
Aivokalvo
31.01.2007 11:46:46
Katohan! Mullakin himmenee näyttö jonkun verran aina kun irrotan muuntajan johdon, mutta luulin että se on pelkkä virransäästö juttu joka vaikuttaa vain ja ainoastaan näyttöön. Täytyypä tsekata. Pakkohan tuo on pois päältä saada kytkettyä, mutta mistä?

Juu kertokaahan mullekin jos selviää. Ja niin, Acerihan se munkin mööpeli on.
Kinkkinen juttu...
Puavali
31.01.2007 18:34:00
Vaiva on aika yleinen, eikä sille voi tehdä mitään. Ainakaan en ole kuullut että sille mahtaisi jotain. Mä oon joutunu yhden Acerin kanssa repimään virtajohtoa irti aina kun rec-valo paloi.

Koeta pärjätä.

Taitaa olla yleistä nimenomaan Acereiden kanssa. Oma Acer vuoti häiriötä sähköverkkoon niin, että viereisessä huoneessa kaverin kovalevytallenninkin sai osansa.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
jorma_r
02.02.2007 23:04:27
Mulla oli samaa ongelmaa pöytäkoneen + USB-äänikortin kanssa sa syynä oli todennäköisesti koneen huonosti maadoitettu virtalähde. Hurina väheni tai oikeastaan käytännössä katosi kun signaalin kuljetti kunnolla maadoitetun kompressorin läpi.

Kokeilepa laittaa äänikortin ja äänilähteen väliin galvaaninen erotin. Itse ostin sellaisen biltemasta noin kympillä. Toimii. Useimmiten.
passe
02.02.2007 23:40:14 (muokattu 02.02.2007 23:47:42)
syynä oli todennäköisesti koneen huonosti maadoitettu virtalähde.

Mitenkäs tuo virtalähteiden vaihto näissä läppäreissä, onko se saman tavalla joka pojan puuhaa kuin pöytäkoneissakin?

Innostuin tuosta musaläppäristäni sen verran, että myin vanhan celeron hömpönpömpö pöytä/nettikoneen pois ja ostin samalla rahalla käytetyn läppärin tilalle. Acerin... Mutta saapahan muijakin leikkiä vähän bisnesnaista;-) Eipä ole meidän töllissä oikein enää käyttöä niille isoille kioskeille ja tähän nettirumbaan nyt ei kuitenkaan mitään Dual core prossuja ainakaan toistaiseksi tarvita.
Sometimes more is more
jorma_r
03.02.2007 20:31:06
Mitenkäs tuo virtalähteiden vaihto näissä läppäreissä, onko se saman tavalla joka pojan puuhaa kuin pöytäkoneissakin?

Ymmärtääkseni tuo on läppäriin käytännössä mahdotonta koska virtalähteet ovat ulkoisia erillisiä mötiköitä. Läppärin runkoa ei moisella saa maahan samoin kuin pöytäkoneen tapauksessa. Maadoitus pitää käytännössä saada muutoin kuntoon jos ongelmia on.

Niin juu - älkää tehkö näin: joku voisi ajatella että maaluupin saisi katkaistua katkaisemalla USB-kaapelin suojavaipan joka on siis yhdistetty liittimien runkoon molemmissa päissä. Ei. Kun kokeilin tuota kone jumittui täydellisesti ja virkosi vasta oltuaa noin tunnin irti virtajohdosta... :)
jamperious
05.02.2007 18:34:04
Niin juu - älkää tehkö näin: joku voisi ajatella että maaluupin saisi katkaistua katkaisemalla USB-kaapelin suojavaipan joka on siis yhdistetty liittimien runkoon molemmissa päissä. Ei. Kun kokeilin tuota kone jumittui täydellisesti ja virkosi vasta oltuaa noin tunnin irti virtajohdosta... :)

0404 USB-versiossa on "ground lift"-kytkimet pohjassa, joita voisi kokeilla tähän hurinanpoistoon. Vai oletko jo kokeillut?
Kassu
05.02.2007 20:28:28
Sama ongelma oli. Vaihdoin maadoitettuun pistorasiaan ja ongelma hävisi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)