Aihe: Usb-muisti Linuxissa
1 2
hanu767
19.07.2006 23:29:45
Linux tietäjät auttakaa. Olen yrittänyt saada Red Hat 9:ssä toimimaan usb-tikkua. Jotain ohjeita googlettamalla löytyi, mutta ei auttanut. Tein kansion '/mnt/tikku', johon yritin 'mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/tikku'. Tästä tuloksena tulee vaan '/dev/sda1 is not a valid block device'. Kokeilin myös sda, sda2, sda10 yms. , mutta ei.

Usb-tulostimen ja home-pna:n kanssa olen jo luopunut toivosta, mutta toi tikku pitäs kyllä saada toimimaan muuten tulee taas vaihto takaisin pois Linuxista.

Ei välttämättä otollisin foorumi tälläselle, mutta ajattelin nyt kokeilla jos joku täällä olisi perillä näistä jutuista.
"Balanced heart needs no disguise" -Kingston Wall, For All Mankind
superfly
19.07.2006 23:40:22
Hommaa joku uusi ja ajantasainen distro niin tuokin homma toimii ihan ilman kikkailua melko varmasti. Ihan turha alkaa leikkiä noin vanhojen kanssa.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
hanu767
19.07.2006 23:42:52
Hommaa joku uusi ja ajantasainen distro

Tää on kyllä käynyt mielessä. Mitäs suosittelisit? Käsittääkseni kuitenkin RH9:ssä kyllä pitäisi toimia, en vaan osaa.
Kemppilä
19.07.2006 23:47:55
Tää on kyllä käynyt mielessä. Mitäs suosittelisit? Käsittääkseni kuitenkin RH9:ssä kyllä pitäisi toimia, en vaan osaa.

Ubuntu on aika jees. Heittämällä toimi kaikki, paitsi voodoo3:sen kanssa täyty vähän säätää. Vanhassa surffimatolootassa siis tällä hetkellä ubbe.
"Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." Rokkia
Röytö = Emotion
Pojat, te ootte lähteny väärään tanssiin!
hanu767
19.07.2006 23:54:11
Ubuntu on aika jees. Heittämällä toimi kaikki

Toi Ubuntu tuntuu olevan ainakin kovin suosittu nykysin. Mitäs mutta eroa siinä on Red Hat:iin, kuin parempi rautatuki? Aika alottelija olen vielä näitten kanssa.
superfly
19.07.2006 23:54:42 (muokattu 19.07.2006 23:55:16)

Fedorat ovat Red Hatin sukua ja niitä varmaan osaat käsitellä jos Red Hat on tuttu jo. Suositella voin oman kokemukseni perusteella myös Ubuntua ja Suseakin ehkä.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
hanu767
20.07.2006 00:31:20 (muokattu 20.07.2006 00:31:42)
Mitenköhän ton Ubuntun laitteistovaatimukset, toi kone on kummiskin vaan 300mhz läppäri? Toi RH kyllä toimi ihan moitteetta, mutta se tosiaan onkin jo pari vuotta vanha versio (2003). Äsken vasta tajusin kun mainitsitte ja tarkistin.
Kemppilä
20.07.2006 00:34:34
Melko jouhevasti pyörii 400mhz koneella. Tuostahan lienee saatavilla live lätty notta pääsee tekstaamaan.
"Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." Rokkia
Röytö = Emotion
D-Kay
20.07.2006 12:09:30

Mitenköhän ton Ubuntun laitteistovaatimukset, toi kone on kummiskin vaan 300mhz läppäri? Toi RH kyllä toimi ihan moitteetta, mutta se tosiaan onkin jo pari vuotta vanha versio (2003). Äsken vasta tajusin kun mainitsitte ja tarkistin.

Mulla on samantasonen läppäri ja ubuntu. KDE ja Gnome kannattaa unohtaa, itse käytän XFCE:tä. Eli ubuntu server-asennuksena ja siihen sitten joku kevyt ikkunamanageri. Googlettamalla löytyy hyvin ohjeita.
"I'm not a business man I'm a business, man"
rattledad
20.07.2006 13:25:50

KDE ja Gnome kannattaa unohtaa, itse käytän XFCE:tä. Eli ubuntu server-asennuksena ja siihen sitten joku kevyt ikkunamanageri.

http://www.xubuntu.org/
hanu767
20.07.2006 13:39:45
Jeps, kiitokset kaikille vinkeistä. Täytynee testata nyt sitten tuota Ubuntua, kun näin kovan kannatuksen sai :D
Volante
20.07.2006 14:25:09
Ubuntu on aika jees. Heittämällä toimi kaikki

Mä en saanut Ubuntussa toimimaan noita tikkuja, en heittämällä enkä julmetulla säätämiselläkään. Ehkä en vaan osaa. Ubuntu on kyllä aloittelijalle ihan jees, ja SuSekin on kokeilemisen arvoinen eikä yhtään sen vaikeampi käyttää, tosin MP3:t saattavat aiheuttaa harmaita hiuksia.

Tällä hetkellä itsellä käytössä on sekä kotikoneella että palvelimessa Debian johon olen itse kääntänyt kernelin. Kaikki toimii. Ei tule mitään ylimääräistä rojua käyttiksen mukana mutta ei tarvitse itse kääntää koko systeemiä alusta alkaen, kuten Gentoon kanssa. Joskus olin sitäkin tosin tekemässä, mutta en vain saanut aikaiseksi.
wrshredder
20.07.2006 17:44:40 (muokattu 20.07.2006 17:49:06)
Ubuntu on aika jees. Heittämällä toimi kaikki, .

HAHA!
Repesin tälle. Meinasin just lisätä että tässä koneessa (porukoiden) on sama hommeli eli usb ei mounttaa automaattisesti,, se siitä käyttäjäystävällisyydestä. :D

mut toi yks kerkes jo enne..

Mut oon kyllä siskon avulla saanut mountattua ton usbn Ubuntussa, mutta unohdan jokakerta sen käskyn kun sitä tarttis :D , niin ja meil on ainaki usb tulostin joka toimii ,eli kyl senki sit saa jotenki.
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 S.M.A.K - perustajajäsen
Kemppilä
20.07.2006 21:31:58 (muokattu 20.07.2006 21:33:01)
Höhö. Eli täytynee korjata:
Heittämällä toimii kaikki, paitsi usb-tikut ja voodoo3. :p
Röytö = Emotion
SaBer
20.07.2006 21:45:33 (muokattu 20.07.2006 21:47:21)

Oikea laite löytyy dmesg-komennon avulla. Sitten täytyy muistaa mountata roottina tai lisätä rivi /etc/fstab -tiedostioon.

EDIT: HomePNA:sta en tiedä, mutta kyllä usb tulostimen luulisi toimivan. Tarkistapa tuolta: http://www.linuxprinting.org/printer_list.cgi

Gentoossa ei tarvitse itse kääntää mitään. esim. kde:n asennus onnistuu komennolla 'emerge kde', jolloin portage hoitaa loput (mm. X:n etc. kääntämisen ja lopulta kden kääntämisen)...
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
wrshredder
20.07.2006 22:54:40
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 S.M.A.K - perustajajäsen
hanu767
20.07.2006 23:07:14
Oikea laite löytyy dmesg-komennon avulla.

Tästä tulee:
...
USB Mass Storage devise found at 2
USB Mass Storage support registered.
hub.c: Cannot enable port 1 of hub 1, disabling port.
hub.c: Maybe the USB cable is bad?

http://www.zegeniestudios.net/ldc/
Tämä tarjosi myös Ubuntua, mutta epäili koneen olevan ehkä liian hidas.
hanu767
23.08.2006 22:40:46 (muokattu 23.08.2006 22:50:05)
Tämä tarjosi myös Ubuntua, mutta epäili koneen olevan ehkä liian hidas.

Ja näin oli. Tänään testasin eikä suostunut viemään edes asennusta loppuun saakka. Nyt on latautumassa Xubuntu. Sille ainakin lupailtiin parempaa toimivuutta vanhemmilla koneilla, mutta saa nyt nähdä sitten..

Mulla on samantasonen läppäri ja ubuntu. KDE ja Gnome kannattaa unohtaa, itse käytän XFCE:tä. Eli ubuntu server-asennuksena ja siihen sitten joku kevyt ikkunamanageri.

No tässähän se jo sanottiin, mutta ei taas voinu uskoa ennen kun itse kokeili.
Volante
04.02.2007 12:48:00
Juu, olen kirjoittamassa yli 164 päivää vanhaan ketjuun. Tulipa tässä sellainen tilanne eteen, että olisi uuden muistitikun hankinta edessä ja tuollaista olen pohdiskellut:

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=14802

Vähän kuitenkin epäilyttää tuo U3-ominaisuus. Sehän on Windows-kikkare, mutta ei kuitenkaan pitäisi estää tikun toimintaa Linuxissa. Vai? Tulipa nimittäin tuossa työmuistitikun kanssa eteen sellainen juttu, että siinä on Windows-yhteensopiva salaus jota en saanut Linuxissa toimimaan, en siis päässyt käpistelemään tikun sisältöä.

Käyttis on siis Kubuntu 6.10.
SaBer
04.02.2007 13:21:20 (muokattu 04.02.2007 13:25:25)

Juu, olen kirjoittamassa yli 164 päivää vanhaan ketjuun. Tulipa tässä sellainen tilanne eteen, että olisi uuden muistitikun hankinta edessä ja tuollaista olen pohdiskellut:

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=14802

Vähän kuitenkin epäilyttää tuo U3-ominaisuus. Sehän on Windows-kikkare, mutta ei kuitenkaan pitäisi estää tikun toimintaa Linuxissa. Vai? Tulipa nimittäin tuossa työmuistitikun kanssa eteen sellainen juttu, että siinä on Windows-yhteensopiva salaus jota en saanut Linuxissa toimimaan, en siis päässyt käpistelemään tikun sisältöä.

Käyttis on siis Kubuntu 6.10.

Pikaisella googletuksella selvisi, että tuo u3 aiheuttaa sen, että muisti näkyy cd-asemana, sekä muistitikkuna linuxissa (siis kaksi eri asemaa). Uudelleenosioinnilla tuosta pitäisi ymmärtääkseni päästä eroon. Lähinnä haukkuja löysin tuosta koko u3-hässäkästä...

EDIT: mäkeissä ei ilmeisesti toimi...
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)