Aihe: Rummut reaperiin? 1 2 | |
---|---|
![]() 16.02.2007 18:33:16 (muokattu 16.02.2007 18:33:36) | |
Pistin tänne vaikka kysymys onkin hyvin alottelija-henkinen.. Kuinka saisin helpoten tehtyä rumpuraidat tuolla reaperilla? Aikaisemmin olen käyttänyt biisien tekoon madtrackeria kitaran äänityksiä lukuunottamatta. Nyt muutaman päivän reaperia testanneena olen huomannut kuinka loistava ohjelma se on esim. plugareilla soitteluun ja miksaamiseen. Itseltä on vuosien mittaan kertynyt träkkäillessä talteen varsin hyvälaatuisia rumpuwaveja joita haluasin käyttää suoraan tuossa reaperissa. "Ilmaiskalustolla" kun olen liikkeellä ja rokkia tekemässä, niin midirumpujen laatuun en oikein jaksa uskoa. Yksittäisten samplejen ripotteleminen omille raidolle on äärimäisen hidasta, joten kuinka tuollaiset samplerummut on mielestänne järkevintä tehdä. Tuollainen träkkäyspohjainen samplejen pistäminen näppäimistältä olisi itselleni kaikkein tutuinta.. Onko tuollainen mahdollista/järkevää? Muitakin tapoja saa ja pitää suositella. Saakohan tuosta nyt mitään selkoa? Aikaisemmin kristallia käyttäneenä täytyy todeta että reaper on täysin ylivoimainen ohjelma siihen nähden. Vielä opetellaan muutama kuukausin shareware-versiolla, mutta erittäin todennäköisesti tuo lisenssi ostoon lähtee. Koko ikäni oon ilmais/shareware ohjelmilla vääntänyt niistä mitään maksamatta, mutta nyt tuli ensimmäistä kertaa sellainen olo että rahoillensa saa niin paljon vastinetta että tuo lisenssi on pakko hankkia. Kiitoksia vastauksista taas jo näin etukääteen! | |
![]() 16.02.2007 18:50:09 | |
Kyllä mun mielestä ne rummut kannattaa edelleen träkkäillä, tai sitten tehdä sillä midillä. Midihän ei itsessään ole ääntä, joten se ei määrittele sitä soundia mitenkään, kai tämän tiesit? | |
![]() 16.02.2007 19:24:05 | |
Juu, kyllähän noi midin perusteet jotenkin hatarasti on muistissa. Nopean tutkiskelun jälkeen tuo reaperin midi eventti tuntuisi juuri siltä mitä haen. Mutta kuinkas tuollainen midi-instrumentti kasataan? Toimiiko se niin kuin träkkereiden instrumenttien teko? Elis esim. C5=Kickdrum.wav D5=Snare.wav E5=Open hi-hat.wav Tarviiko tuohon jonkun ohjelman että tuon midin saa ohjaamaan noita waveja? vai löytyykö reapperista itsestään jo moinen? Jotenkin olen kyllästynyt tuohon kahden ohjelman rinnan käyttöön, olisi eri asia jos ne toimisi tavallaan yhdessä, mutta nyt se on yhtä ohjelmasta toiseen exportaamista. Kaiken lisäksi tuo mun madtracker on sharewarea jonka exporttaus on estetty.. Ja sen kokoversioon ei kovin suurta halukkuutta ole panostaa. Nyt tulee nopeaan tahtiin kysymystä ilman että ehdin kauheesti perehtyyn. Kyllä nämä itse tutkimallakin löytäisi, mutta kysellään nyt kun on aloitettu. Uskon että näin ymmärrän asian nopeammin... | |
![]() 16.02.2007 20:11:50 (muokattu 19.02.2007 20:47:57) | |
Juu, kyllähän noi midin perusteet jotenkin hatarasti on muistissa. Nopean tutkiskelun jälkeen tuo reaperin midi eventti tuntuisi juuri siltä mitä haen. Mutta kuinkas tuollainen midi-instrumentti kasataan? Toimiiko se niin kuin träkkereiden instrumenttien teko? Elis esim. C5=Kickdrum.wav D5=Snare.wav E5=Open hi-hat.wav Helpommalla pääset kun hankit rumpukoneen, esim. VST-instrumentti-sellaisen. Esimerkkeinä vaikkapa Drumkit from Hell 2 / Superior, EZdrummer, BFD, Hydrogen, jne. | |
![]() 16.02.2007 20:30:23 | |
Juu, kyllähän noi midin perusteet jotenkin hatarasti on muistissa. Nopean tutkiskelun jälkeen tuo reaperin midi eventti tuntuisi juuri siltä mitä haen. Mutta kuinkas tuollainen midi-instrumentti kasataan? Toimiiko se niin kuin träkkereiden instrumenttien teko? Elis esim. C5=Kickdrum.wav D5=Snare.wav E5=Open hi-hat.wav Tarviiko tuohon jonkun ohjelman että tuon midin saa ohjaamaan noita waveja? vai löytyykö reapperista itsestään jo moinen? Tottakai se onnistuu Reaperilla :) Reaperista löytyy ReaSamplOmatic, jolla homma onnistuu jotenkin näin: 1. lisää uusi raita (Ctrl + T) 2. lisää MIDI tapahtuma raidalle (Inset | New MIDI item...) 3. Mene lisäämäsi raidan efekteihin ja lisää ReaSamplOmatic5000 4. Lataa haluamasi sample ReaSamplOmaticiin 5. Säädä ReaSamplOmaticin Pitch@Start ja Pitch@End arvoiksi 0 (nolla) 6. Säädä ReaSamplOmaticin Note start ja Note end arvoiksi esim. 39 7. Toista kohdat 3-6 kaikille sampleille, eli oma ReaSamplOmatic joka samplelle, mutta kasvata aina Note start ja Note end arvo yhdellä. 8. Tuplaklikkaa Midi tapahtumaa, jotta editointi ikkuna aukeaa 9. Valitse midi-ikkunasta Options | Mode: Named notes 10. Paina numerolla 39 merkittyä korkeuttaa editorissa ja sinun pitäisi kuulla ensimmäiseen ReaSamplOmaticiin lataamasi sample. En tiedä onko tämä helpoin tapa, mutta se toimii ja on ilmainen. | |
![]() 19.02.2007 15:35:05 (muokattu 19.02.2007 15:41:24) | |
En tiedä onko tämä helpoin tapa, mutta se toimii ja on ilmainen. No helpoin se ei ainakaan ole. KVR:ssa on listattuna ilmaisia samplereita, joihin voi ladata kaikki samplet kerralla yhteen ohjelmaan. Nopeasti vilkaistuna ainakin discoDSP HighLife, SynthPlugin EightSampler sekä Kotkas Softin Paax Free voisivat olla toimivia. En ole kokeillut. Nämä siis kaikki vst instrumentteja. EDIT: toimiiko hydrogen todellakin vst-instrumenttina? Drumkit from hell (siis se alkuperäinen!) ei myöskään ole vst instrumentti, vaan vain kasa sampleja joiden mukana tulee presetit erillisille samplereille. EDIT2: selvennystä samplereiden toiminnasta. Esimerkiksi tuo EightSampler toimii screenshotin perusteella näin: Avaat kyseisen softan vst instrumenttina reaperin sisälle. Tämän jälkeen näytät ohjelmalle haluamiesi samplejen olinpaikat kovalevyllä. Ohjelmassa on 8 "slottia" näille sampleille. Lopuksi vielä kerrot ohjelmalle, että millä midinuotilla haluat kutakin sampleja triggeröidä. Ohjelmalla voi lisäksi säätää samplejen äänenvoimakkuutta sekä säätää mm. kunkin samplen attack ja release arvoja. "Se on ainakin päätetty, että kaikki poliittiset ja uskonnolliset keskustelut on suljettu kokonaan Muusikoiden.net:istä." | |
![]() 19.02.2007 19:57:29 | |
No helpoin se ei ainakaan ole. KVR:ssa on listattuna ilmaisia samplereita, joihin voi ladata kaikki samplet kerralla yhteen ohjelmaan. Joo kysymykseni oli lähinnä retorinen. Tosin nyt kun mietin tuota Reaperin ratkaisua, niin ei se oikeastaan niin hankala ole, kun homma täytyy kuitenkin tehdä vain kerran ja sen voi sitten tallettaa templateksi. Samplet on myös mahdollista reitittää omille raidoilleen ja laittaa niille efektejä toisistaan riippumatta. Kaikki tämä tietysti onnistuu myös useimmilla samplereilla, mutta ei tuossa Reaperin natiiviratkaisussakaan mitään vikaa ole, jos sampleja ei ole tolkutonta määrää. Myönnän kyllä, että itse lähtisin tekemään rumpuja mieluummin kombolla sfz (http://www.rgcaudio.com/sfz.htm) + ns_kit7free (http://www.naturalstudio.co.uk/ns_kit7free.html) | |
![]() 19.02.2007 23:41:04 | |
Aikaisemmin olen tuota madtrackeria käyttänyt juurikin noista naturalstudion sampleista kasatulla drumkitillä. Ilmaiseksi mielestäni varsin kelvollinen setti. Tuo reaperin oma plugini toimii muuten hyvin, mutta pienenä miinuksena ainakaan itse en saanut samplejen nimiä näkyyn siinä midiraidan edessä? Kun käytössä on siis named notes mode. Pystyykö tuota yksittäistä midieventtiä jakamaan mitenkään yksinkertaisesti useammalle raidalle? Rummut kun olisi ainakin mielestä selkeämpi tehdä niin. Vai oletteko laittaneet vaan copypastella päällekkäin raitoja, jotka sitten jakanut omiksi midikanavoiksi? Tuosta aiheutuu hieman vaivaa säätämisestä, mutta ei toki mikään mahdoton homma. Tarkoituksena olisi saada esim basari, virveli, tomit ja symbaalit omille raidoilleen, jolloin hienosäätöä on mahdollista tehdä jo selvästi enemmän. Varsinkin basaria saa equtella ja kompuroida aika runsaasti, että saa napseen kuuluun metallinryminän läpi. | |
![]() 20.02.2007 20:19:07 | |
Tuo reaperin oma plugini toimii muuten hyvin, mutta pienenä miinuksena ainakaan itse en saanut samplejen nimiä näkyyn siinä midiraidan edessä? Kun käytössä on siis named notes mode. Tähän ei valitettavasti taida olla mitään ratkaisua Pystyykö tuota yksittäistä midieventtiä jakamaan mitenkään yksinkertaisesti useammalle raidalle? Rummut kun olisi ainakin mielestä selkeämpi tehdä niin. Vai oletteko laittaneet vaan copypastella päällekkäin raitoja, jotka sitten jakanut omiksi midikanavoiksi? Tuosta aiheutuu hieman vaivaa säätämisestä, mutta ei toki mikään mahdoton homma. Tarkoituksena olisi saada esim basari, virveli, tomit ja symbaalit omille raidoilleen, jolloin hienosäätöä on mahdollista tehdä jo selvästi enemmän. Varsinkin basaria saa equtella ja kompuroida aika runsaasti, että saa napseen kuuluun metallinryminän läpi. Tämä onnistuu helposti näillä päivitetyillä ohjeilla: 1. lisää uusi raita (Ctrl + T) josta tulee raita 1 2. lisää MIDI tapahtuma raidalle (Inset | New MIDI item...) 3. lisää taas uusi raita 4. mene lisäämäsi raidan efekteihin ja lisää ReaSamplOmatic5000 5. lataa haluamasi sample ReaSamplOmaticiin 6. säädä ReaSamplOmaticin Pitch@Start ja Pitch@End arvoiksi 0 (nolla) 7. säädä ReaSamplOmaticin Note start ja Note end arvoiksi esim. 39 8. paina viimeksi lisäämäsi raidan IO-painiketta ja valitse Receives-kohdassa Track 1 9. toista kohdat 3-8 kaikille sampleille, eli joka samplelle oma ReaSamplOmatic omalle kanavalleen, mutta kasvata aina Note start ja Note end arvo yhdellä. 10. tuplaklikkaa Midi tapahtumaa, jotta editointi ikkuna aukeaa 11. valitse midi-ikkunasta Options | Mode: Named notes 12. paina numerolla 39 merkittyä korkeuttaa editorissa ja sinun pitäisi kuulla ensimmäiseen ReaSamplOmaticiin lataamasi sample. 13. lisää raidoille 2-n haluamasi efektit, jotka nyt vaikuttavat vaan tiettyyn sampleen. Voit myös elävöittää soundia säätämällä esim. hihatille Pitch@Start arvoksi 0 ja Pitch@End arvoksi 1 ja vastaavasti Note start ja Note end -arvoiksi 40 ja 41, jolloin sama sample soi kahdesta koskettimesta hieman eri korkeudelta. Tämä on erityisen hyvä kikka, jos teet esim. tuplabasarisettiä, koska näin saa vähennettyä konekivääriefektiä. | |
![]() 20.02.2007 21:10:11 | |
Kiitoksia erittäin selkeistä ohjeista! Noilla tyhmempikin tajuaa... | |
![]() 21.02.2007 17:06:46 | |
Näillä ohjeilla tuntui onnistuvan vaikka hieman työlästä (vielä) onkin. Tuo Drumkit From hell kiinnostaa mutta miten se käyttö käytännössä tapahtuu ? Levyllä on paljon ladattavia sampleja mutta niiden etsiminen on melko työlästä, pystyykö valmiita pattereita jotenkin käyttämään ? | |
![]() 21.02.2007 17:38:53 | |
Näillä ohjeilla tuntui onnistuvan vaikka hieman työlästä (vielä) onkin. Tuo Drumkit From hell kiinnostaa mutta miten se käyttö käytännössä tapahtuu ? Levyllä on paljon ladattavia sampleja mutta niiden etsiminen on melko työlästä, pystyykö valmiita pattereita jotenkin käyttämään ? Osta myöhempi versio DFH:sta, esim. Drumkit from Hell 2, Drumkit from Hell Superior tai EZdrummer. Mutta kyllä alkuperäisessä DFH:ssa tulee mukana myös .kit-tiedosto Batteryä varten (vai olikohan se vasta DFH Multi Formatissa?). | |
![]() 21.02.2007 17:42:57 | |
Osta myöhempi versio DFH:sta, esim. Drumkit from Hell 2, Drumkit from Hell Superior tai EZdrummer. Mutta kyllä alkuperäisessä DFH:ssa tulee mukana myös .kit-tiedosto Batteryä varten (vai olikohan se vasta DFH Multi Formatissa?). Anteeksi, olen amatööri; miten tuo sitten auttaa tilannetta ? Pystyykö noissa sitten latamaan jotain presettejä tms. tohon Reaperiin ? | |
![]() 21.02.2007 19:12:15 (muokattu 21.02.2007 19:12:51) | |
Anteeksi, olen amatööri; miten tuo sitten auttaa tilannetta ? Pystyykö noissa sitten latamaan jotain presettejä tms. tohon Reaperiin ? Vain ensimmäinen DFH oli läjä .wav-sampleja. Uudemmat kaikki toimivat ihan itsekseen oman samplerin kautta VST-instrumenttina - et tarvitse mitään lisäkikkailuita. | |
![]() 21.02.2007 19:36:18 | |
Pystyykö noissa sitten latamaan jotain presettejä tms. tohon Reaperiin ? Ei vaan sampleriin. Mulla on jatkuvassa käytössä itselläni tuo alkuperäinen drumkit from hell. Cd:llä on kaksi erillistä samplesettiä: lähi ja ambienssimikitetyt. Lisäksi mukana tulee presettejä useammalle eri formaatille mm. battery, EXS24, Giga ja LM4. Nämä presetit tarkoittavat sitä, että jos mulla on esimerkiksi Direct Wave sampleri, joka mulla onkin, joka lukee battery-presettejä, niin mun ei tarvitse kyseiseen sampleriin ladata käsipelillä noita sampleja ja säätää tuntikausia velocity-layereitä ja muita kohdilleen. Esimerkiksi ketjun aloittaja voi ladata tuon ns-kitin itselleen yksittäisten .wav samplejen sijaan sf2 presettinä ja ladata itselleen ilmaisen sf2 tiedostoja tukevan samplerin. Tällöin vältytään kokonaan siltä, että niitä sampleja joutuu itse yksitellen mappailemaan ja latailemaan mihinkään. Vain ensimmäinen DFH oli läjä .wav-sampleja. Uudemmat kaikki toimivat ihan itsekseen oman samplerin kautta VST-instrumenttina - et tarvitse mitään lisäkikkailuita. Jaa. Ei tuo minun cd ainakaan ole vain läjä sampleja, eikä se kyllä myöskään toimi minkään oman samplerinsa voimin. Siinä tulee nuo presestit ja jonkin verran hyvälaatuisia midipätkiä mukana. "Se on ainakin päätetty, että kaikki poliittiset ja uskonnolliset keskustelut on suljettu kokonaan Muusikoiden.net:istä." | |
![]() 21.02.2007 21:43:23 (muokattu 21.02.2007 21:46:22) | |
Jaa. Ei tuo minun cd ainakaan ole vain läjä sampleja, eikä se kyllä myöskään toimi minkään oman samplerinsa voimin. Siinä tulee nuo presestit ja jonkin verran hyvälaatuisia midipätkiä mukana. Se on se DFH Multi Format, joka siis edelleen on se ykkös-DFH. Siitä löytyy edelleen ne yksittäiset .wavit - ne vain ovat hiukan syvemmällä kansiohierarkiassa :) Siinä on myös mukana ne .kit-tiedostot, joilla saa ladattua suoraan Batteryyn tai vastaavaan sampleriin (Gigastudiot jne.). Oma standalone-sampleri löytyy DFH2:sta, DFH Superiorista ja EZdrummerista. | |
![]() 22.02.2007 10:47:27 | |
Juug, mulla oli lainassa kaverilta tuo Drumkit from hell koska kyseinen tyyppi vaihtoi juuri tuohon DFH2:een. Täytynee mennä tänään vikisemään tuota kakkososaa lainaksi, ei viitsi kuitenkaan sokkona tuollaista ostaa, voi olla että käyttö jää kuitenkin aika vähäiseksi jos sitä yleensä edes oppii käyttämään. | |
![]() 22.02.2007 17:28:43 | |
En henkilökohtaisesti suosittele DFH2:sta, se syö aivan tajuttomia määriä muistia koska siinä ei ole TPC:tä. Ei ole epätavallista, että se syö lähemmäs 800 MB muistia pelkästään itse. Siihen päälle sitten vielä DAW, käyttis ja muut ;) | |
![]() 22.02.2007 18:05:09 | |
En henkilökohtaisesti suosittele DFH2:sta, se syö aivan tajuttomia määriä muistia koska siinä ei ole TPC:tä. Ei ole epätavallista, että se syö lähemmäs 800 MB muistia pelkästään itse. Siihen päälle sitten vielä DAW, käyttis ja muut ;) No tuo DFH2 vaikuttaa heti paljon selkeämmältä, meinaa on kaikki nätisti omissa alihakemistoissaa. Tosin en tiedä miten noita mun midimappeja pitäisi muokata. Tuo DFH2:n VSTi ohjelma kun haluaisi ne midikäskyt ihan kirjain+numero yhdistelmällä ja mun kartoissa ne on pelkkinä numeroina (?) Onko noissa toisissa DFH versioissa sitten radikaalia eroa tähän kakkoseen, muuta kuin tuo muistinsyönti ? | |
![]() 22.02.2007 18:47:48 (muokattu 22.02.2007 18:48:46) | |
Onko noissa toisissa DFH versioissa sitten radikaalia eroa tähän kakkoseen, muuta kuin tuo muistinsyönti ? DFH Superior = 35 GB sampleja ja rumpuja löytyy niin jumalattomasti mistä valita. Lisäksi kaikki samplet ovat raakaversioita, ei etukäteen miksattuja, jolloin voit säätää soundit paremmin sellaisiksi kuin itse haluat. Voit säätää myös jokaisen rummun settiisi itse ja jokaisen rummun äänentasot erikseen. Muistinkäyttö kohtuullista, jopa kevyttä riippuen setistä. EZdrummer = huomattavasti pienempi valikoima. Rumpuja löytyy vain muutama per tyyppi: pari snarea, kickiä, tomeja pari per tom (eli esim. 10"/12" + 12"/14" + 14"/16") yhteensä 3 kpl per setti ja crasheja muutama. Hihatteja kaksi. Muistinkäyttö on erittäin konservatiivista. Samplet ovat hiukan etukäteen käsiteltyjä, mutteivät kuitenkaan kovin raa'asti. Äänentasoja ei voi säätää, eli esim. jos tuntuu että ride on liian hiljaisella verrattuna muihin cymbaaleihin (käytössä on pelkästään overhead), se nyt vain on sori - et voi tehdä mitään sille. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)