Aihe: Ubuntu ei osaa äänittää Sound Blaster Livestä? 1 | |
---|---|
![]() 30.01.2007 00:21:11 | |
Niin, minulla on koneessa kiinni tuommoinen Creativen SoundBlaster Live! -kortti, jolla pitäisi hieman demoäänitystä pystyä kotitarkoituksissa harrastamaan. Käyttis on Ubuntu Dapper 6.06 ja kortti käyttää sitä emu10k1-kernelimoduulia, vai mikä ihme se on. Mielestäni konffin koko rotiskon aikanaan kuntoon, mutta nyt ei äänityspuoli yllättäen toimikaan. Joskus muistaakseni toimi ihan hyvin Audacityllä äänitys ja Skypellä nettipuhelut, ja vieläkin niin mikki kuin line-in kuuluu hyvästi kaiuttimista, mutta ääntä ei vaan audacityyn tallennu. Jackia raplasin kanssa, mutta se ei suostu näyttämään audio inputeissa kuin capture-nimisen stereosisääntulon, vaikka pitäisi näkyä mic ja line-in. Kokeilin sitten äänittää Audacityyn integroidulla kortilla, ja sehän pelitti kuin ei mitään. Mitä kummaa? Googlettaakin koetin, mutta kun en keksinyt yhtään hakusanaa, jolla olisi löytynyt järkeviä topiikkeja tai manuaaleja. Olisiko joku niin ystävällinen, että kertoisi mistä on kyse? Kiitoksia kovasti jo etukäteen. Jääkaappi! | |
![]() 31.01.2007 07:49:32 | |
Hankala sanoa, kun itsellä on kaikki toiminut ihan hyvin. Äänikorttina toimii SB Live 5.1 Onko mikserissä kaikki kuten pitää? Toisinaan olen myös joku Juuso. | |
![]() 31.01.2007 09:44:12 | |
alsamixerilla voisi löytyä sopiva liuku joka on jostain syystä kiinni. "Recording from line/mic/cd(analog): In alsamixer, set Capture to something reasonable (I have 53) and *hit space bar* to enable Capture. Then set the volume for the source you want, and hit spacebar for capture on that too. I have AC97 set to zero and AC97 Capture set to 100, not sure if this does anything, but mic/line/cd recording now works for me. " http://alsa.opensrc.org/Emu10k1 | |
![]() 31.01.2007 11:53:55 | |
Joo kyllä haiskahtais siltä, että alsamixeristä on väärässä paikassa capture, nyt se on ilmeisesti pistetty sen integroidun äänikortin kohdalle eikä SBn. "Anna mie soitan rumpuja!" -Amorphiksen kosketinsoittaja keikalla | |
![]() 03.02.2007 21:38:05 | |
Joo kyllä haiskahtais siltä, että alsamixeristä on väärässä paikassa capture, nyt se on ilmeisesti pistetty sen integroidun äänikortin kohdalle eikä SBn. Eipä olekaan! Katsoin alsamixeriä, ja siellä nakotti capture juuri kuten pitääkin. Audacityssäkin voi valita laitteen, jolta äänitetään. Oletus on /dev/dsp, joka siis vissiinkin on soundblasterini, ja lisäksi löytyy dev/dsp1, joka on sitten integroitu. Runttasinpa asetuksia miten päin hyvänsä, ei audacityyn vaan tallennu mitään. Kokeeksi vaihdoin mikin sitten integroituun kiinni, ja kaiken sain toimimaan ja ääntä tallentumaan. Denzon linkinkin olen joskus aikanaan vilkaissut, mutta ongelma vaan ei ratkennut. Kiitos silti molemmille. Muita ehdotuksia? Jääkaappi! | |
![]() 04.02.2007 13:58:44 | |
Eipä olekaan! Katsoin alsamixeriä, ja siellä nakotti capture juuri kuten pitääkin. Audacityssäkin voi valita laitteen, jolta äänitetään. Oletus on /dev/dsp, joka siis vissiinkin on soundblasterini, ja lisäksi löytyy dev/dsp1, joka on sitten integroitu. Runttasinpa asetuksia miten päin hyvänsä, ei audacityyn vaan tallennu mitään. Kokeeksi vaihdoin mikin sitten integroituun kiinni, ja kaiken sain toimimaan ja ääntä tallentumaan. Denzon linkinkin olen joskus aikanaan vilkaissut, mutta ongelma vaan ei ratkennut. Kiitos silti molemmille. Muita ehdotuksia? Koitas ottaa alsamixeristä sen toisen laitteen kohdalta (olettaisin siellä sellaisen olevan) kaikki nauhotukseen liittyvät pois päältä, jättäen vaan soundblasteriin liittyvä päälle. Näin sain oman integroidun korttini toimimaan, nauhoittamattomuuden syynä oli se, että myös OSS laitteeseen oli jäänyt nauhoitusruksi tuolla mikserissä päälle. Näinpä sitten mökää kyllä kuului kaiuttimista jos mikkiin huuteli, mutta mitään ei narulle tarrtunut. To tell the truth, I don't give a damn about your opinions. | |
![]() 04.02.2007 18:33:11 | |
Denzon linkinkin olen joskus aikanaan vilkaissut, mutta ongelma vaan ei ratkennut. Kiitos silti molemmille. Muita ehdotuksia? Koita jotain muuta mikseriä kuin Alsamixer. Gamix on useimmiten aika jees. Muistaakseni itselläni tuo alkoi toimimaan kun nostin "AC97 Capture" - liu'ut tappiin gamixissa. Kortti on SB Live "jotain." | |
![]() 07.02.2007 08:35:21 | |
Jos mikään muu ei auta, on yksi vaihtoehto ajaa alsaconf (roottina). | |
![]() 08.02.2007 09:14:20 | |
Integroidun äänipiirin disabloit vaan BIOSista ja sillä selvä. | |
![]() 15.02.2007 21:14:23 | |
Integroidun äänipiirin disabloit vaan BIOSista ja sillä selvä. Ei auttanut. Ei myöskään Gamixin vääntely (vaikka ihan kelpo ohjelmalta kaikkine bugeineenkin vaikutti). Minulla ei mitään AC97 Capture-liukua ollut, ja käsittääkseni se on joku tuon integroidun häkkyrä. Kaikki nauhoitusruksit otin päältä pois, ja alsaconf-komentoa minulla ei ole, vaikka sen pitäisi tulla alsa-utils-paketin mukana. Epäilen, että se on joku vanhentunut komento. Windowsin puolella kun koetin, niin kaikki toimi oikein hyvin. Vika ei siis liene kortissa vaa ajureissa tai sitä ylempänä. Jääkaappi! | |
![]() 16.02.2007 09:48:30 | |
Ei auttanut. Ei myöskään Gamixin vääntely (vaikka ihan kelpo ohjelmalta kaikkine bugeineenkin vaikutti). Minulla ei mitään AC97 Capture-liukua ollut, ja käsittääkseni se on joku tuon integroidun häkkyrä. Kaikki nauhoitusruksit otin päältä pois, ja alsaconf-komentoa minulla ei ole, vaikka sen pitäisi tulla alsa-utils-paketin mukana. Epäilen, että se on joku vanhentunut komento. Windowsin puolella kun koetin, niin kaikki toimi oikein hyvin. Vika ei siis liene kortissa vaa ajureissa tai sitä ylempänä. alsaconf on yleensä(?) polussa /usr/sbin/alsaconf kokeilitko roottina? | |
![]() 17.02.2007 21:21:12 (muokattu 17.02.2007 21:21:39) | |
Ei auttanut. Ei myöskään Gamixin vääntely (vaikka ihan kelpo ohjelmalta kaikkine bugeineenkin vaikutti). Heh joo - karmean näköinenhän se on. Minulla ei mitään AC97 Capture-liukua ollut, ja käsittääkseni se on joku tuon integroidun häkkyrä. Mulla se on tuossa Live-puolella. Liven säädöt näkyvät ikään kuin ylärivissä ja integroidun kortin sen alla. Liven otsikkona on eMicro EM28028. Ja totta puhuen neuvoin väärin - ei se AC97 sitä temppua tehnytkään. :) Mulla capture -liuku on Multichannel Send -liukujen jälkeen. Näitä on 16x4 kappaletta eli itse capture löytyy vasta kun ruutua scrollaa hyvän matkaa oikealle. Molemmille capture-kanaville on oma liukunsa ja niiden alla pudotusvalikot lähteelle, CD, line, jne. Siitä kun valitsin "line" ja nostin liu'ut melkein tappiin niin homma alkoi toimia. Hyvä konsti oli laittaa jotain signaalia tulemaan line-inniiin ja meterbridge / ardour päälle niin että sisään tulevan signaalin tason näkyy. sitten vain ronkkimaan liukuja kunnes viisari värähtää. Ja lopuksi piti vielä sanoa /usr/sbin/alsactl store komentoriviltä jotta asetukset jäivät talteen seuraavaa buuttausta varten. Kaikki nauhoitusruksit otin päältä pois, ja alsaconf-komentoa minulla ei ole, vaikka sen pitäisi tulla alsa-utils-paketin mukana. Epäilen, että se on joku vanhentunut komento. Eipä ole alsaconffia minullakaan enkä ole kaipaillut. Windowsin puolella kun koetin, niin kaikki toimi oikein hyvin. Vika ei siis liene kortissa vaa ajureissa tai sitä ylempänä. Uskoisin että olet oikeassa ja että homma on kiinni capture sourcen valinnassa ja tasojen asetuksessa. Kerro josko ylläolevasta oli apua. | |
![]() 22.02.2007 19:32:09 | |
Nyt toimii hommat. En loppujen lopuksi tiedä, missä oli vika. Päivitin dapperini edgyyn (päivittämällä sources.listin ja viskaamalla recovery modessa apt-get dist-upgradea) kun se reistaili jo kaikin puolin ja nyt kaikki toimii kuin häkä. Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä. Jääkaappi! | |
![]() 23.02.2007 21:40:24 (muokattu 23.02.2007 21:40:38) | |
En loppujen lopuksi tiedä, missä oli vika. Päivitin dapperini edgyyn (päivittämällä sources.listin ja viskaamalla recovery modessa apt-get dist-upgradea) kun se reistaili jo kaikin puolin ja nyt kaikki toimii kuin häkä. Jahans. Hämärä tapaus kieltämättä. Vanha periaate "älä välitä missä vika oikeasti oli jos se korjaantui (vaikka korjaus ei tunnu loogiselta)" jyrää. Windows NT 4:n kanssa tästä tuli muinoin melkein mantra... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)