Aihe: Cubase Studio 4 tehosyöppö?
1
mhaarala
08.03.2007 10:28:32
Tulipa eilen postista vihdoinkin Cubase Studio 4. Innokkaana miehenä tietysti heti asentamaan ja testailemaan. Pienen pähkäilyn ja viilauksen jälkeen sainkin ääntä tulemaan ulos. Ensivaikutelma oli ihan hyvä, ohjelma starttaa niin kuin pitää ja tuntuu toimivan juohevasti. Kunnes..

Avaan vanhan projektin, mikä käsittää n. 18 audioraitaa ja midiraidan. Midiraita on vanhastaan ohjannut Halion SE:tä, minkä korvasin ohjelman mukana tulleella Halion Onella. Tässä vaiheessa kone kyykkää aikalailla ankarasti, ääni alkaa räpsymään ja asio-time huutaa punaista. Onko muilla ollut samaa ilmiötä Windows-ympäristössä? Minkä verran tuossa oikein pitäisi olla tehoa että se toimii kunnolla?

Nykyinen koneeni on Asus A6Va-läppäri, minkä sisuksista löytyy 1,7 GHz Pentium-M, giga muistia ja Ati mobility X700 128mb. Äänikorttina Hercules 16/12 FW ja käyttöjärjestelmänä Windows Vista Ultimate.
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Juho L
08.03.2007 12:07:57
Ettei vain syyttävä sormi lähtisi osoittelemaan tuon Vistan suuntaan. Vistahan on suunnattoman raskas käyttis. Alle kahden gigan keskusmusitilla ei kannata edes käyttää koko kolossia.
Poliittisesti sitoutumaton tiedotusjulkaisu Punaruuti - Totuuden äänirunpetti!
Kaikki mukaan M.netin biisirinkiin!
gravehill
08.03.2007 13:02:00

Vistaa minäkin ensisijaisesti epäilisin. Tosin HalionOne on tunnetusti tehosyöppö ja myös itse Cubasen uusin versio vaatii käyttöjärjestelmäresursseja enemmän kuin edeltäjänsä.

Itse käytän edelleen Win2000 enkä aio päivittää ennen kuin sitten kun 64-bittinen tulee ajankohtaiseksi (=64-bittiset hardware ajurit löytyy, ohjelmat toimii ja muistin hinta romahtaa).
http://www.chaosresearch.de
mhaarala
08.03.2007 21:13:20
No ei se Vista itsessään mikään ihan mahdoton ole, jos vain muistia riittää. Muut ohjelmat, pelit yms. pyörivät Vistassa siinä missä ne pyörivät XP:ssäkin. Lähinnä tuossa mietityttää tuo, miten valtava pomppaus tehon tarpeessa on, kun pistää Halion Onen käyntiin.

Kaveri osti myös Studio 4:n ja valitteli räpsimisongelmaa. Ajattelin että ongelma olisi lähinnä pienitehoisessa läppärissä (joku halpa Sempron-pohjainen), mutta nyt en ole enää niin varma. Sen takia kysyinkin, josko jollain muullakin olisi kokemusta tuosta Studio 4:stä. :)
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
CryptoFib
08.03.2007 21:41:43
kyllä niitä soraääniä on kuulunu, että tehoja veis. kakkosesta kolmosversioon päivittyessään mullistavin uutuus oli juurikin konetehojen exponentiaalinen vaade.
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Timo JM
08.03.2007 22:34:21 (muokattu 08.03.2007 22:34:51)

...kakkosesta kolmosversioon päivittyessään mullistavin uutuus oli juurikin konetehojen exponentiaalinen vaade.

Mikä johtuis kuulema raskaasta suojauksesta. (Vaikka kräkättiinhän se sitten viimein.)
...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido
gravehill
08.03.2007 23:56:32

Suojaus saattaa olla iso osa tehontarpeensta nytkin. Kun SX3 julkaistiin, käyttäjät valittivat etteivät konetehot enää riitä tekemään samoja asioita samoilla raitamäärillä kuin SX2:ssa. Ensimmäinen päivitys korjasi tuota ongelmaa, ja 3.1 vielä enemmän. Tämä kaikki vain kopiosuojausta keventämällä. Tosin kyllähän tuokin kräkätty on mutta siinä mielessä Steinbergin taktiikka näyttää toimivan että Cubase 4:sta ei ole vieläkään murrettu ja tuskin vielä ihan hetkeen murretaankaan.
Turmis
09.03.2007 17:42:16 (muokattu 09.03.2007 17:44:05)

Tosin kyllähän tuokin kräkätty on mutta siinä mielessä Steinbergin taktiikka näyttää toimivan että Cubase 4:sta ei ole vieläkään murrettu ja tuskin vielä ihan hetkeen murretaankaan.

...koska ketään kräkkääjää ei kiinnosta murtaa Cubase 4:sta koska se on niin hidas? :) Hah.
Mutta asiaan, itsekin hommasin juuri Cubase 4 Studion, tosin en ole sillä vielä suuria projekteja käsitellyt, mutta varsin mukavalta paketilta tuo vaikuttaa. Vaikea sinänsä alkaa vertailemaan, koska aiemmin olen testaillut lähinnä Nuendoa, ja joskus aiemmin Cubase VST32:sta.

E: Eikös tuo VST3-tuki ole ainakin osaltaan vaikuttamassa tehontarpeen lisäykseen? Muistaakseni olin Steinbergin sivuilta lukevinani moisen maininnan.
Musiikki on vakava asia, se ei saa olla iloista.
samic
09.03.2007 18:42:53

tupla rossullehan toi on optimoitu...
ei ole
Hattiwatti
09.03.2007 22:13:35
Kannattaa imuttaa uusin päivitys (4.02)
Siinä on korjattu nippu bugeja ja HALion onen tehovaatimukset on pienemmät päivityksen jälkeen.
gravehill
10.03.2007 20:54:14

E: Eikös tuo VST3-tuki ole ainakin osaltaan vaikuttamassa tehontarpeen lisäykseen? Muistaakseni olin Steinbergin sivuilta lukevinani moisen maininnan.

VST3 protokolla onkin aika mielenkiintoinen sikäli että Cubase 4 on (speksien mukaan) ainoa joka tukee sitä toistaiseksi. Tosin koko protokolla on vielä "vajaa" siihen nähden mitä sen pitäisi tehdä (esim sidechaining ei onnistu vielä). VSTSDK 3 ei ole myöskään vielä saatavilla kolmansille osapuolille. Mutta teoriassahan VST3 pitäisi olla helpompi prosessorille koska hiljaisuutta ei enää prosessoida.
Turmis
10.03.2007 22:02:37

Kannattaa imuttaa uusin päivitys (4.02)
Siinä on korjattu nippu bugeja ja HALion onen tehovaatimukset on pienemmät päivityksen jälkeen.

Tuo päivitys on muuten toistaiseksi vain Cubase 4:lle, ei vielä C4 Studiolle, minä en ainakaan Steinbergin sivuilta löytänyt...
Musiikki on vakava asia, se ei saa olla iloista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)