Aihe: Edullinen ja riittävän tehokas näytönohjain? 1 | |
---|---|
![]() 05.03.2007 11:35:13 | |
Koneessa on tällä hetkellä vanha ASUS AGP-V7100 GeForce2 MX. Mahtaakohan tuo jo aiheuttaa pientä takkuamista Cubase SX3:n kanssa? Mikähän vois olla edullinen, luotettava ja riittävän tehokas näytönohjain ilman tuuletinta audiotyöskentelyyn? Käytettykin kelpaa jos hyviä, ei enää myynnissä olevia malleja, on varteenotettavia vaihtoehtoja. Peliominaisuudet ei ole tärkeitä, mutta jonkinlainen tuki niihinkin suotavaa. Tietokoneen kokoonpano: Käyttis: Windows XP Pro Emolevy: ASUS A8V Socket 939 RAM: Apacer 4 x 512 Mt DDR Prosessori: AMD Athlon 64/939 3000+ Venice tray Äänikortti: RME DIGI96/8 PST ...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido | |
![]() 05.03.2007 12:09:42 | |
Koneessa on tällä hetkellä vanha ASUS AGP-V7100 GeForce2 MX. Mahtaakohan tuo jo aiheuttaa pientä takkuamista Cubase SX3:n kanssa? 2D-käytössä tuskin mitään merkittävää, mutta joku Radeon X300-sarjan passiivijäähy riittää ainakin varmasti (tai vastaavan hintaluokan vehje NVidialta). ... "Yläpäiden kompressointi tuo mieleen Ruandan kansanmurhan ja botneosastollakin ollaan yleislakossa: laatusubbarini (Tannoy) ei löydä kappaleesta alle kymmenen hertsin taajuuksia, vaikka laskin kuunteluhuoneeni lämpötilan -18C-asteeseen." | |
![]() 05.03.2007 13:15:41 | |
itelläni on sli emo, eli kaksi pcie paikkaa. näyttöjä on kolme. pöydällä järjestys: 19", 22", 19". Ja noita laitimmaisia näyttöjä hoitaa club3d Nvidia Geforce 6200. 39e maksoin. passiivijäähy, joten älämölöä se ei pidä. Sanotaanko näin, että mikäli näyttistä käyttää 2d -ympäristössä, niin ei oo mitään väliä, mikä se näyttis on. Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua. | |
![]() 05.03.2007 13:38:08 (muokattu 05.03.2007 14:22:38) | |
2D-käytössä tuskin mitään merkittävää... Ajattelin vaan kun välillä on pientä hidastelua ruudunpäivityksessä, mutta johtuisiko se sitten siitä jos biisi kuormittaa konetta jo muutenkin äärirajoilla? -------------------------------- Radiosta tuli Markku Aron versio Rubettesin hitistä "Sugar baby love". Kukahan mahtoi vetää komeat laa-laa kiekumiset taustalla, ei kai vaan Puputti itse? ...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido | |
![]() 05.03.2007 16:08:21 | |
Ajattelin vaan kun välillä on pientä hidastelua ruudunpäivityksessä, mutta johtuisiko se sitten siitä jos biisi kuormittaa konetta jo muutenkin äärirajoilla? Näin näkisin. Ku koneen prosessorikuorma huutaa 100%, niin ruudunpäivityshän hidastuu, se on selvää. Siitä yksi esimerkki on se, että kun cubasen mikserin raitojen voluumipalkit päivittyy hitaasti (paljon cpu-kuormaa) ja vedän mikserin huonon näytönohjaimen näytöltä keskimmäileen, jossa näytönohjain on n. 10 kertaa parempi, ei ruudunpäivitys muutu miksikään. Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua. | |
![]() 05.03.2007 17:17:40 | |
Joo 2D-puolella ei näyttisten nopeudella ole eroa eli ei pitäisi johtua siitä. Silloin voi nykiä jos ajureissa on jotain häikkää / niitä ei ole asennettu. | |
![]() 06.03.2007 06:45:31 | |
...Asia ei ehkä ole niin yksinkertainen tuon 2D:n ja 3D:n välillä nykyään enään. Nimittäin näyttää siltä että jotkut käyttävät plugareissaan 3D-ominaisuuksia (eyecandiä, hienoja 3D namiskoita, sun muuta). Eli ennen puhtaat 2D sovellukset eivät olekaan enää sellaisia *). Ja tämä trendi näyttäisi vain vahvistuvan. Tältä pohjalta on erittäin suositeltavaa ostaa mahdollisimman nykyaikainen näytönohjain. Viimeisintä uutta ei tarvi olla, mutta tuo GeForce2 MX alkaa olla kyllä aikansa elänyt. Tuohan tukee directx 7:kaa muistaakseni, ja nyt mennään jo 9:ssä XP:n osalta ja 10:ssä Vistan osalta. Kymppiähän ei XP:hen edes tule. Sanoisin näin, että hommaa directX 9:ä tukeva, passiivijäähdytteinen ohjain, ja tiedät varmasti että takkuamisen (osa)syy ei ole näytönohjaimessa. :) *) Jos omistaa tuuletinjäähdytteisen ohjaimen, tämän voi testata käyttämällä kierroksia tarpeen mukaan säätävää ohjelmaa esim. Rivatuneria. Siinä voi asettaa haluamansa kierrokset normaalille 2D, low power 3D ja performance 3D - toiminnalle. Sitten vain käynnistelemään cubasea+plugareita ynnä muita "2D"-ohjelmia, ja seuraamaan kierroksia. . | |
![]() 06.03.2007 15:29:22 | |
Tuohan tukee directx 7:kaa muistaakseni, ja nyt mennään jo 9:ssä XP:n osalta ja 10:ssä Vistan osalta. Kymppiähän ei XP:hen edes tule. Sanoisin näin, että hommaa directX 9:ä tukeva, passiivijäähdytteinen ohjain, ja tiedät varmasti että takkuamisen (osa)syy ei ole näytönohjaimessa. :) Epäilen kovasti, että grafiikka aiheuttais tökkimistä raituriohjelmissa, mutta mainitsemani 6200 tukee 9.0:aa ja siitä ei tarvi mielettömiä köyhtyä. Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua. | |
![]() 06.03.2007 18:10:04 | |
Ajattelin vaan kun välillä on pientä hidastelua ruudunpäivityksessä, mutta johtuisiko se sitten siitä jos biisi kuormittaa konetta jo muutenkin äärirajoilla? Se on Cubasen pitkäaikanen ongelma se ruudunpäitysongelma, ja monilla kokoonpanoilla. Mullakin on aika isoja resoluutioita (1680 x 1050) parilla näytöllä ja päivitys on aika kankeeta välillä. Passiivijäähdytteisen kortin kanssa tulee huomioida että kotelotuuletus täytyy olla sitten varmasti kunnossa. Itse olen aina uuden näytönohjaimen oston jälkeen välittömästi korvannut sen (joo takuu menee) minituulettimen 12cm (!) tuulettimella. Rakennelma on aika hurjan näköinen (ropeli pikaliimalla siiliin kiinni), mutta toimii, kun sen ison ropelin ei tarvitse kovaa pyöriä ja siirtää silti moninkertaisen ilmamäärän niihin minituulettimiin verrattuna. | |
![]() 06.03.2007 23:49:13 | |
Epäilen kovasti, että grafiikka aiheuttais tökkimistä raituriohjelmissa, ... Niin, mä puhuin plugareista mitä raituriohjelmissa käytetään. Fakta: Jotkin plugarit käynnistyessään triggaavat näytönohjaimen toimimaan 3D-moodissa. Mutu: saattaa hyvin olla, että uusimmat plugarit käyttävät näin tehdessään directX 9 -rajapintaa. Päätelmä: Näytönohjaimen olisi hyvä tukea rautapohjaisesti directX 9:ä. Miten paljon tällä on vaikutusta koneen tökkimiseen, sitä en tiedä, mutta sen tiedän että raituria+plugareita käytettäessä liikutaan aina suorituskyvyn äärirajoilla, ja mielestäni viidellä kympillä saa kyllä aika halpaa mielenrauhaa tässä suhteessa :) . | |
![]() 07.03.2007 00:59:26 | |
Radiosta tuli Markku Aron versio Rubettesin hitistä "Sugar baby love". Kukahan mahtoi vetää komeat laa-laa kiekumiset taustalla, ei kai vaan Puputti itse? Pirjo Bergström...? Muistan näin kuulleeni Arolta itseltään, kun ammoisina aikoina hänen bändissään soittelin... Itse aihetta sivuten...kuinka paljon näyttis vaikuttaa esim elokuvien/urheilun katseluun vai onko näytön vasteajalla suurempi merkitys?Vai koneen muistilla, prossutehoilla...? Mulla on Ati Radeon 9000pro/128Mb-muistilla, näyttö on Samsung SyncMaster 913v/11ms-vasteajalla. Eli jos nuo vaihtais 512Mb-näyttikseen ja 2ms:n- näyttöön, onko vaikutusta vain pelikäytössä? Niin, mulla on Mac, muistia 2gigaa, mutta lienee ihan sama kuvio PC-puolella...Macin omissa näytöissähän tuo vasteaika on 14ms... Luonnollisesti Mac-kauppias kovasti vähätteli näytön vasteajan merkitystä ;-) Ostan Casion kun täytän 50v... | |
![]() 07.03.2007 02:37:05 | |
Minkähän takia ruudunpäivitys takkuaa sitä enemmän mitä suuremmaksi raitoja zuumaa? Luulisi, että niitä pikseleitä tuotetaan näytölle aina suunnilleen saman verran. En tosin tiedä asiasta yhtään mitään. Pirjo Bergström...? Muistan näin kuulleeni Arolta itseltään, kun ammoisina aikoina hänen bändissään soittelin... Hmm, jotenkin se kyllä kuulostaa mun korvaan miehen ääneltä ja Pirjolla on muistaakseni hyvinkin naisellinen soundi. Markku on kyllä hyvä laulaja ja on sääli, ettei tää aika ole sille suosiollinen. ...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido | |
![]() 07.03.2007 07:50:41 | |
Luulisi, että niitä pikseleitä tuotetaan näytölle aina suunnilleen saman verran. Joo, eiköhän... ellet sitten vaihtele jatkuvasti näytön resoluutiota kesken pelin :) Minkähän takia ruudunpäivitys takkuaa sitä enemmän mitä suuremmaksi raitoja zuumaa? Luultavasti Cubase käyttää enempi prossutehoa zoomatessa, kun wave formit pitää "laskea tarkemmin". Näytönohjaimella ei tässä kohtaa pitäisi olla vaikutusta. Itse aihetta sivuten...kuinka paljon näyttis vaikuttaa esim elokuvien/urheilun katseluun vai onko näytön vasteajalla suurempi merkitys?Vai koneen muistilla, prossutehoilla...? Ei sen enempää kuin minkä tasoisen kuvan/signaalin näytönohjain tuottaa ylipäätään. Koneen muistilla ja prossuteholla ei ole vaikutusta, kunhan niitä on vain tarpeeksi. Ja sulla ilmeisesti on :) Mulla on Ati Radeon 9000pro/128Mb-muistilla, näyttö on Samsung SyncMaster 913v/11ms-vasteajalla. Eli jos nuo vaihtais 512Mb-näyttikseen ja 2ms:n- näyttöön, onko vaikutusta vain pelikäytössä? Suurinpiirtein näin. LCD-näyttöjen vasteajalla on vaikutusta "häntimiseen", eli mitä nopeampi, periaattessa vähempi häntimistä ja parempi liikkuva kuva. Mutta tässä kohtaa kannattaa huomioida että valmistajat ilmeisesti mittaavat vasteaikaa kukin omilla standardeillaan, ja todel- lisuudessa vasteaika ei ole ilmoitetun mukainen vaan korkeampi. Vasteaika on erään- lainen markkinointikikka. Ennen kun näytöt olivat huonompia, häntiminen oli ongelma, mutta nykyisillä näytöillä - n.2 vuotta vanhat ja uudemmat - merkitys on hyvin vähäinen. Luonnollisesti Mac-kauppias kovasti vähätteli näytön vasteajan merkitystä ;-) Eikä täysin syyttä siis. . | |
![]() 07.03.2007 09:43:28 | |
Koitappa huviksesi zoomailla jollain muulla ohjelmalla kuin Cubasella ja huomaat ettei mitään tökkimistä tapahdu. Se "bugi" on ollut Cubasessa ainakin SX1 versiosta asti ja kaikilla kokoonpanoilla millä olen ohjelmaa käyttänyt. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)