Aihe: Äänet rätisee EMU 0404 USB 2.0 kanssa :(
1
aliaselias
10.03.2007 18:56:07 (muokattu 10.03.2007 19:00:49)
Moi!

Ostin pari päivää sitten EMU 0404 USB 2.0 äänikortin. Asensin äänikortin tarkasti ohjeiden mukaan ja asensin vielä uudestaankin. Ongelmani on, että äänet rätisee. Englanniksi pops and crackles, kuulostaa pölyiseltä vinyylilevyltä. Toisaala midi toimii ihan hyvin, jopa VST instrumentin kanssa. En ole havainnut ongelmia midin kanssa. Ongelmana on siis kaikki muut äänet mm. Äänitettyjen kitararaitojen kuuntelu ja mp3sien kuuntelu. Itse asiassa äänittämääni kitararaitaan Cubase LE:ssä ei tullut rätinöitä. Se on ainoastaan playbackissa. Päättelin sen siitä, että rapsahdus oli aina eri kohdassa.

Koneeni: (ehkä hieman vanhahko)

Windows XP Pro SP2
AMD Sempron(tm) 2600+
1,83 GHz, 1,00 GB RAM
Emolevy: Asrock K7VT4A+
Näytönohjain: ATI Radeon 9200SE

Olen kokeillut seuraavaa:

Poistin emolevyn äänikortin käytöstä.
Olen päivittänyt kaikki mahdolliset ajurit mitä olen keksinyt mm. BIOSin, emolevyn chipsetin, näytönohjaimen, integroidun verkkokortin.
Olen kokeillut www.musicxp.net:in XP:n trimmausasetuksia.
Eri USB portteja.

EDIT: Olen myös koittanut Direct Monitoria Main/SPDIF/Off asennoissa. Direct Level nappulassa ei ole mitään maksimi asentoa. Se pyörii vaikka kuinka monta kierrosta ympäri, onko toi tarkoitus?

IRQ:ni näyttää tältä:

Interrupt request (IRQ)

(ISA) 0 System Timer
(ISA) 1 Standard 101/102-Key or Microdoft Natural PS/2 Keyboard
(ISA) 4 Communications Port (COM1)
(ISA) 6 Standard floppy disk controller
(ISA) 8 System CMOS/real time clock
(ISA) 9 Microsoft ACPI-Compliant System
(ISA) 9 SCSI/RAID Host Controller
(ISA) 12 PS/2 Compatible Mouse
(ISA) 13 Numeric data processor
(ISA) 14 Primary IDE Channel
(ISA) 15 Secondary IDE Channel
(PCI) 16 RADEON 9200 SERIES
(PCI) 21 Standard Enhancced PCI to USB Host Controller
(PCI) 21 VIA 5 or later USB Universal Host Controller
(PCI) 22 C-Media AC97 Audio Device
(PCI) 23 VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter

Ongelma ei näyttäisi johtuvan liiasta CPU:n käytöstä, koska midiraidat toimii ihan hyvin Cubase LE:ssä VST instrumentilla. Toisaalta mp3:set rupee särisee silloin kun kuuntelee musaa ja avaa jonkin raskaamman sovelluksen.

Olen yrittänyt saada apua myös www.productionsforums.com:in epäviralliselta EMU forumista. Oisko kellään muusikoiden.netin hakkerilla hajua siitä, mikä tässä olis ongelma? Olis kiva saada laite toimimaan..
"Vesipizza"
terry
10.03.2007 19:31:58 (muokattu 10.03.2007 19:35:11)
Kyllä sen pitää toimii tuollaisessa koneessa ongelmitta. Itselläni oli alussa äänikortin ajurin vaihto se, millä homma hoitui. BIOS:iin en tehnyt mitään muutoksia. Mikäs driveri sulla on käytössä E-MU:ssa? Ja on kunnon välipiuhat nauhoituksissa..
aliaselias
10.03.2007 19:52:27
Kyllä sen pitää toimii tuollaisessa koneessa ongelmitta. Itselläni oli alussa äänikortin ajurin vaihto se, millä homma hoitui. BIOS:iin en tehnyt mitään muutoksia. Mikäs driveri sulla on käytössä E-MU:ssa? Ja on kunnon välipiuhat nauhoituksissa..

Mihin ajuriin vaihdoit? Olen yrittänyt löytää jos Emulla ois uudet ajurit, mutta en ole löytänyt. Nyt on siis asennus cd:n ajurit käytössä. Onko sulla kanssa toi Direct Monitor potikka sellainen joka pyörii rajoituksitta ympäri?
"Vesipizza"
terry
11.03.2007 13:42:16
Device setup ja sinne ASIO E-MU 0404 USB -driver. Joo, se nuppi pyörii hulluna...
Toivottavasti saat pelittämään, on nimittäin hyvä kortti!
aliaselias
11.03.2007 15:58:20
Device setup ja sinne ASIO E-MU 0404 USB -driver. Joo, se nuppi pyörii hulluna...
Toivottavasti saat pelittämään, on nimittäin hyvä kortti!

Joo se on käytössä Cubasessa. Ongelma on nimenomaan wave toistossa. Toisin sanoen kaikessa muussa kuin midissä. Aina välillä rasahtaa, kun kuuntelee musaa.
"Vesipizza"
krushing
12.03.2007 12:06:58

Saattaapi olla ilmiselvää, mutta onko äänikortin bufferiasetukset säädetty kohdilleen? Tuntuis ensimmäiseltä luontevalta muuvilta uuden kortin asentamisen jälkeen.
aliaselias
12.03.2007 17:40:03
Mutta kun äänet rätisee kaikessa. Kun kuuntelen mp3sia niin se ei käytä silloin asio ajureita, vaikka nekin rätisee. Miksi midi ei rätise sitten? Olen koittanut säätää buffereita mut ei mikään onnistu.
"Vesipizza"
akiha
13.03.2007 20:58:29
Ootko saanut kortin toimimaan? Ostin myös tuon kyseisen kortin ja toimiin ihan kohtuullisesti, mutta ehkä vähän rätinä herkkä tuo on, ainakin se syö konetehoja selvästi enempi, kuin vanha usb1 äänikortti. Latenssin saa pienemmäksi kuin vanhalla kortilla, mutta siitä joutuu kyllä aika äkkiä tinkimään kun projektin koko kasvaa. Onko muut huomannu, että tuo 0404 usb2 söis jotenki erityisen paljon konetehoja? Ohjeissa käskettiin ottamaan kaikki muut äänikortit pois ennen asenusta, mutta en viittinyt sitten poistaa tuota kannetavan oman kortin ajuria, kun ajattelin että tuo kannettavan kuulokeliitäntä ei toimis, en tiedä sitten vaikuttaako mitenkään...
aliaselias
14.03.2007 15:32:41
Moi Akiha!

Enpä vieläkään ole saanut pelittämään kunnolla. Tosi outoo, että midi toimii, mutta audio rätisee. Ihan sama käytänkö asioo tai wdm ajureita. Onko sullakin rätinä ongelmia? Joo kyllä toi laite ottaa niitä konetehoja aika paljon.
"Vesipizza"
akiha
14.03.2007 17:09:07
Kyllä tuo kortti toimii, aikalailla hyvin, eikä rätinät oo koitunu mitenkään ongelmaksi, lähinnä tuon tehohäviön vuoksi projektit jotka ennen vielä pyöri just ja just, niin niihin meinaa tulla pykällystä, mutta latenssia pidentämällä tai raitoja rendaamalla tuostakin kyllä pääsee. Mulla oli Cubasessa audiota äänittäessä ennen tökkimis ongelma, mutta siihen löyti vika: Eli rastit kohdissa none buffered read ja none buffered write. ruksit pois noista ja johan alkoi homma luistaan. Kannattaa varmistaa tuo. Ainakin cubase se:ssä tuo löytyy kohdasta device setup - vst multitrack ja expert...
Johann Onn
14.03.2007 17:11:34 (muokattu 14.03.2007 17:19:20)
Ainakin EMU:n sivujen mukaan tolla vehkeellä on samantapainen "rätinä" ongelma
QuickTime:n kanssa. Ja vika on ajureissa ja (/ tai) säädöissä.

Jos kuuntelet MP3:sia Winampin kanssa, kannattaa tsekata sen...

"Prefences -> Plug-ins -> Output -> waveOut output"

....kohdasta, ett se Emu on valittu eikä esimerkiks "Microsoft Sound Mapper". Tiedä sitten vaikuttaako se mihinkään, mutta kuitenkin.
aliaselias
14.03.2007 21:03:13
Kiitos vinkistä. Toisaalta ei se hirveästi auttanut. Ensimmäinen rätina kuuluu jo siitä kun Windowsin aukaisee (aloitusääni).
"Vesipizza"
Johann Onn
15.03.2007 18:31:46 (muokattu 15.03.2007 18:32:56)
Ainahan voi olla se, ettei kyseinen vehje vaan toimi kunnolla, VIA:n piirisarjalla varustetussa koneessa ?.

Yks vaihtoehto on kattoa, löytyykö joku tuttu, jolla on koneessa joku muu piirisarja ja testata sitä USB-vehjettä siinä.

Ja muutenkin, kyllä sitä kannattaa testata toisessakin koneessa, joskus kun on niitä "emolevy X + näytönohjain Y + laite Z = huonosti toimiva yhdistelmä" juttuja.
aliaselias
15.03.2007 19:29:32
Ainahan voi olla se, ettei kyseinen vehje vaan toimi kunnolla, VIA:n piirisarjalla varustetussa koneessa ?.

Yks vaihtoehto on kattoa, löytyykö joku tuttu, jolla on koneessa joku muu piirisarja ja testata sitä USB-vehjettä siinä.

Ja muutenkin, kyllä sitä kannattaa testata toisessakin koneessa, joskus kun on niitä "emolevy X + näytönohjain Y + laite Z = huonosti toimiva yhdistelmä" juttuja.

VIA nimenomaan. Harmittaa kun toi laite ois ollu speksien perusteella just hyvä.

Kaverilla naapurissa on linux, joten siellä en voi kokeilla. Mut onneks on vielä 14:n päivän palautusaikaa jäljellä. Täytyy hommata joku muu. Varmaankin joku PCI ratkaisu, ehkä audiophile 2496 plus sitten joku pikkumikseri. EMU:lla on muuten maailman paskin asiakaspalvelu. Lähetin sinne maanantaina sähköpostia, mutta vieläkään vastausta.
"Vesipizza"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)