Aihe: Ongelmia (M-) audion kanssa! 1 | |
---|---|
![]() 07.05.2007 22:40:10 | |
Olisko kellään neuvoa? Ostin hiljattain M-audio Firewire-äänikortin. Se on asennettu, ja koneeni ääntelee niinkuin pitääkin. Samoin sekvensseriohjelma (Cubase) toimii, ainakin niin kauan, kun pysytellään midin puolella. Mutta kun yritän nauhoittaa midiraitoja audioksi, niin "narulle" ei tartu mitään. Sensijaan analoginen linjasisääntulo kiipparille kyllä toimii, eli sitä pystyn kyllä nauhoittamaan. Sama ilmiö toistuu myös CoolEdit-ohjelmaa käytettäessä. Sekä midiraidat että kiippari kuuluvat, mutta vain kiippari tulee nauhoitetuksi. Onko tuttua kenellekään? | |
![]() 08.05.2007 02:08:58 | |
Olisko kellään neuvoa? Ostin hiljattain M-audio Firewire-äänikortin. Se on asennettu, ja koneeni ääntelee niinkuin pitääkin. Samoin sekvensseriohjelma (Cubase) toimii, ainakin niin kauan, kun pysytellään midin puolella. Mutta kun yritän nauhoittaa midiraitoja audioksi, niin "narulle" ei tartu mitään. Sensijaan analoginen linjasisääntulo kiipparille kyllä toimii, eli sitä pystyn kyllä nauhoittamaan. Sama ilmiö toistuu myös CoolEdit-ohjelmaa käytettäessä. Sekä midiraidat että kiippari kuuluvat, mutta vain kiippari tulee nauhoitetuksi. Onko tuttua kenellekään? Midi itsessäänhän on ainoastaan opastetietoa synalle/samplerille/softasynalle tms. Eli kun kyseessä on ulkoinen kiippari, niin sun pitää ihan äänittää laitteen ulostulosta signaali äänikortin sisääntuloihin. On guuluu... | |
![]() 08.05.2007 08:04:07 (muokattu 08.05.2007 08:04:50) | |
Midi itsessäänhän on ainoastaan opastetietoa synalle/samplerille/softasynalle tms. Eli kun kyseessä on ulkoinen kiippari, niin sun pitää ihan äänittää laitteen ulostulosta signaali äänikortin sisääntuloihin. Aivan. Näin olen tehnytkin, ja se toimii niin kuin pitää. Mutta ongelma on siinä, etten saa midiääniä (joiden lähteenä on plugarit) muutettua audioraidoiksi, vaikka miten nauhoitan. Sama koskee myös CD-levyjä. Levy kyllä soi koneessani, mutta nauhoitettu audioraita vain näyttää tyhjää. | |
![]() 08.05.2007 11:30:16 | |
Aivan. Näin olen tehnytkin, ja se toimii niin kuin pitää. Mutta ongelma on siinä, etten saa midiääniä (joiden lähteenä on plugarit) muutettua audioraidoiksi, vaikka miten nauhoitan. Tuo kuulostaisi kyllä enemmän cubasen sisäiseltä routtausongelmalta kuin äänikortin ongelmalta. En muista miten tuo tarkalleen cubasessa meni, mutta sinun varmaankin pitäisi laittaa plugarin send-kanavaksi se raita mille haluat sen audiona nauhoittaa. Cubasistit osaavat varmasti neuvoa paremmin. Sama koskee myös CD-levyjä. Levy kyllä soi koneessani, mutta nauhoitettu audioraita vain näyttää tyhjää. Yritätkö tehdä tätäkin nauhoitusta cubasella? Mielestäni cd-asemasta nauhoitus onnistuu kätevimmin jollakin ilmaissoftalla joka siirtää audion suoraan digitaalisena levylle, vaikkapa winampilla, ja sitten tarvittaessa importilla avata tuo wav-tiedosto cubasen puolelle. Peltikorva puupäässä. | |
![]() 08.05.2007 22:50:23 | |
Olen ratkaissut ongelman...tavallaan. Kiersin ongelman siten, että laitoin RCA-piuhat äänikortin Outputista suoraan Inputiin. Tällä tavalla pystyn tekemään WAV-tiedostoja midimateriaalista, sekä myös MP3:sista. Mutta vähän hassulta tämäkin järjestely vaikuttaa: miksi lähettää ääni välillä ulos, kun sen kaiken järjen mukaan pitäisi olla sisällä koko ajan? Yritätkö tehdä tätäkin nauhoitusta cubasella? Mielestäni cd-asemasta nauhoitus onnistuu kätevimmin jollakin ilmaissoftalla joka siirtää audion suoraan digitaalisena levylle, vaikkapa winampilla, ja sitten tarvittaessa importilla avata tuo wav-tiedosto cubasen puolelle. Mulla alkaa herätä epäilys, ettei tolla mun M-Audiolla pysty suoraan tekemään WAV-nauhoituksia. Koneestani löytyi Sound Recorder-niminen pikkuohjelma, eikä sekään suostunut tallentamaan ääntä. Tietokoneeni Control Panel/Sounds And Audio Devices puolestaan ei suostu aktivoimaan Sound Recording-valikkoa, mikä viittaisi siihen, että Sound Recording ei ole mahdollista. Voiko asianlaita olla todella näin? | |
![]() 08.05.2007 23:35:09 | |
Olen ratkaissut ongelman...tavallaan. Kiersin ongelman siten, että laitoin RCA-piuhat äänikortin Outputista suoraan Inputiin. Tällä tavalla pystyn tekemään WAV-tiedostoja midimateriaalista, sekä myös MP3:sista. Mutta vähän hassulta tämäkin järjestely vaikuttaa: miksi lähettää ääni välillä ulos, kun sen kaiken järjen mukaan pitäisi olla sisällä koko ajan? Tämä on mahdollista hoitaa cubasen sisäisillä routtauksilla, ilman että signaali kulkee lainkaan äänikortin kautta. Lukaise ihmeessä mukanatullutta manuaalia ja/tai ohjelman helppejä. Kyllä siellä nämä on selitetty. Itse en cubasea käytä, pahoittelen etten osaa tämän tarkemmin tähän hätään tuota selittää. Mulla alkaa herätä epäilys, ettei tolla mun M-Audiolla pysty suoraan tekemään WAV-nauhoituksia. Koneestani löytyi Sound Recorder-niminen pikkuohjelma, eikä sekään suostunut tallentamaan ääntä. Tietokoneeni Control Panel/Sounds And Audio Devices puolestaan ei suostu aktivoimaan Sound Recording-valikkoa, mikä viittaisi siihen, että Sound Recording ei ole mahdollista. Voiko asianlaita olla todella näin? Jos nyt edelleen tarkoitat cd-rom:ltä nauhoittamista, niin todennäköisesti tämä onkin tilanne koska kyseessä on ulkoinen äänikortti. Sinun on käytettävä ohjelmaa joka osaa soittaa cd:n audioraidat suoraan asemalta, eli vaikkapa jo aiemmin mainittua winamp:ia. Äänikortissa tuskin on mitään vikaa koska aikaisemmin mainitsit, että kuitenkin sait äänikortin sisääntuloista nauhoitettua ääntä. Myöskään tuo yllä mainitsemasi signaalin kierrätyskikka ei olisi toiminut jos itse äänikortti tai ajurit olisivat vialliset. Peltikorva puupäässä. | |
![]() 09.05.2007 12:41:40 (muokattu 09.05.2007 12:44:56) | |
Laita äänittävän kanavan inputiksi tuon äänikortin digital-in tms tarkoitukseen varattu sisääntulo (nimitys vaihtelee äänikorteittain). Todennäköisesti joudut tekemään ko inputin Devices->VST Connections valikon kautta tai vaihtamaan jo olemassa olevaan kanavaan tuon äänikortin sisäisen inputin. Joissain äänikorteissa joutuu ehkä myös rukkaamaan äänikortin ajureita. Tai sitten käytät midiraidalle cubasen freeze-toimintoa. Se tekee raidasta wav-tiedoston projektikansiosta löytyvään Freeze-kansioon. Sieltä copy-pastetat tuon wavin ja importtaat audioraidalle. Tai sitten teet raidasta mixdownin, eli solotat midiraidan, maalaat mixdownattavan alueen locatoreilla ja käytät File->Export->Audio Mixdown ja ruksaat sieltä sen kohdan Import to-> Audio Track. Tämä on varmasti helpoin tapa. Kannattaa muistaa ottaa kaikki master-kanavassa olevat efektit pois päältä muuten ne tulevat ko. raitaan kahteen kertaan. CD:n saa Cubaseen File->Import->Audio CD valikon kautta | |
![]() 09.05.2007 19:47:14 | |
Toi importoiminen toimii kyllä, ja sen avulla pystyn etenemään projekteissani. Kiitoksia vaan neuvoista! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)