Aihe: Cubase vs. Pro Tools 1 2 | |
---|---|
![]() 24.05.2007 18:15:01 | |
Nyt on alkanut kuumottaa nuo uudet MacBookit siihen malliin, että pakkohan sellanen on saada. Mutta mutta.. Minkähänlaista ohjelmaa siihen sitten hommaisi? Aikaisemmin olen käyttänyt Cubase LE:tä ja siihen ihan tykästynyt, joten siltä puolelta tuo Cubase Studio 4 voisi olla yksi vaihtoehto. Toisaalta Pro Tools LE tai M-Powered on myös alkanut kiinnostaa. Tarkoituksena olisi kevyt kotistudio läppäriin, jolla saisi äänitettyä 4 raitaa kerralla ja lisäksi pari kolme softasynaa. Ja jos kerran läppärin hankkii, niin noita softasyniahan voisi sitten käyttää keikoillakin. Eniten tuossa Pro Toolsissa epäilyttä juuri tuo plugaripuoli. VST-plugareita kun tunttuisi löytyvän paljon helpommalla ilmaisiakin. Lisäksi tuon ProToolsin efektien käytöstä on hieman hämärä kuva. Kun esimerkiksi Cubaseen saa 8 inserttiä, niin paljonkos ProToolsiin saa? Vai onko siinä tuollaista raitakohtaista rajoitusta? Ja sitten siitä live käytöstä.. Kaikki plugarithan eivät taida toimia stand-alone, vaan tarvivat jonkun isäntä softan pyörittään niitä jos oikein olen ymmärtänyt. Toimisko sillon tuo Cubase paremmin? Olen ymmärtänyt, että ProToolsissa juuri MIDI-puoli olisi hieman heikommassa kuosissa Cubaseen nähden? Saisko tuosta joku nyt jotain selkoa? Eli kumpi parempi läppäriin? Cubase vai ProTools? Rock and/or Roll | |
![]() 24.05.2007 20:57:59 | |
Itse käytän Cubasea mutta en ole vielä ainakaan päivittänyt nelosversioon koska Cubasen foorumi näyttää olevan täynnä kitinää siitä että miksi Cubase ei toimi ja miksei Steinberg tee asialle mitään. Tosin Protoolsin käyttäjien keskuudessa vallitsevat ihan samat ongelmat. Bottomline on, että jos työstät enemmän MIDIä kuin audiota niin tsekkaa Cubase. Audiopuolella kai Protools on parempi. Mutta mihin päädytkin niin kokeile ensin Reaperia. Se on ylivoimaisesti halvin ja nopeimmin kehittyvä vaihtoehto. www.reaper.fm http://www.chaosresearch.de | |
![]() 24.05.2007 21:27:22 | |
Bottomline on, että jos työstät enemmän MIDIä kuin audiota niin tsekkaa Cubase. Audiopuolella kai Protools on parempi. Mutta mihin päädytkin niin kokeile ensin Reaperia. Se on ylivoimaisesti halvin ja nopeimmin kehittyvä vaihtoehto. www.reaper.fm Ei taida tuo Reaper toimia maceissä... Enemmän kai kuitenkin työstän audiota. Ja ProTools LEn mukana tulisi näköjään joku Resonin versio... Sehän voisi olla tuohon live-setuppiin ihan omiaan... Mutta kahtoo nyt. Kuinka suuria nuo erot noiden ohjelmien välillä loppuen lopuksi on. Siis jos ei pyöritä sataraitaista abbey roadia... Rock and/or Roll | |
![]() 24.05.2007 22:46:04 | |
![]() 24.05.2007 23:09:48 | |
Ei taida tuo Reaper toimia maceissä... http://www.cockos.com/forum/showthread.php?t=4220 Ja bootcampilla ei lienee edes tuon vertaa kikkailua tarvitse? Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal] | |
![]() 24.05.2007 23:31:28 | |
Nyt on alkanut kuumottaa nuo uudet MacBookit siihen malliin, että pakkohan sellanen on saada. Mutta mutta.. Minkähänlaista ohjelmaa siihen sitten hommaisi? Aikaisemmin olen käyttänyt Cubase LE:tä ja siihen ihan tykästynyt, joten siltä puolelta tuo Cubase Studio 4 voisi olla yksi vaihtoehto. Toisaalta Pro Tools LE tai M-Powered on myös alkanut kiinnostaa. Tarkoituksena olisi kevyt kotistudio läppäriin, jolla saisi äänitettyä 4 raitaa kerralla ja lisäksi pari kolme softasynaa. Ja jos kerran läppärin hankkii, niin noita softasyniahan voisi sitten käyttää keikoillakin. Eniten tuossa Pro Toolsissa epäilyttä juuri tuo plugaripuoli. VST-plugareita kun tunttuisi löytyvän paljon helpommalla ilmaisiakin. Lisäksi tuon ProToolsin efektien käytöstä on hieman hämärä kuva. Kun esimerkiksi Cubaseen saa 8 inserttiä, niin paljonkos ProToolsiin saa? Vai onko siinä tuollaista raitakohtaista rajoitusta? Ja sitten siitä live käytöstä.. Kaikki plugarithan eivät taida toimia stand-alone, vaan tarvivat jonkun isäntä softan pyörittään niitä jos oikein olen ymmärtänyt. Toimisko sillon tuo Cubase paremmin? Olen ymmärtänyt, että ProToolsissa juuri MIDI-puoli olisi hieman heikommassa kuosissa Cubaseen nähden? Saisko tuosta joku nyt jotain selkoa? Eli kumpi parempi läppäriin? Cubase vai ProTools? En tiedä Cubasesta mitään, mutta PT LE:stä jotain. Montako audioraitaa kerrallaan saa äänitettyä riippuu siitä, onko Mbox2 (2 audioinputtia + luulisin että 1 spdif, ei ole tullut käytettyä tota reikää) vai esim. Digirack002/003 (8 raitaa). LE:n mukana tulee Digin oma softasyna Xpand (ei standalonea) ja joku kevytversio (oisko nykyään Arturia Analog). Reason Adapted, joka myös tulee (sekä Ableton Live Lite), sisältää kiinnostavia soundeja aika kivasti, toimii rewirena. (Itsellä on opettelu tosin vielä sen suhteen kesken. Voi sillä ehkä pitkällekin päästä - täysversiolla toki vielä pidemmälle.) Jos aikoo PT Lellillä jotain oikeasti tehdä midinä, niin lienee syytä ostaa esim. Reasonin täysversio tai muista PT-tuetuista (lueteltu Digin sivuilla) jotain. Itse käytän enimmäkseen SampleTankia (sis. standalonen). Ei valittamista tässä PTLE:n midipuolessa sinänsä. Ilmaisiakin plugareita saa, mutta Intel-Macille vielä huonosti, ja vst-syniin tarvii vst to rtas adapterin (FXpansion), ja ei-PT-tuetut saattaa myös haitata PT:n toimintaa (tästä oli jossain aiemmassa ketjussa lisää). Esim. Crystal ei toimi kunnolla (joskus toimii joskus ei, ja saattaa aiheuttaa PT:nkin kaatuilua). Eli jos haluat käyttää paljon ilmaisia vst-instrumentteja tai jotain ihan lemppari-ilmaista, PT & Intel-MacBook ei tällä hetkellä varmaankaan ole paras vaihtoehto. (Itse käytin aiemmin windows-läppärillä PT:tä ja oli paljon ilmaisia vst-plugareita, ne jäi kun siirryin macciin, mutta en ole juuri kaivannut.) RAMia olisi Macissa syytä olla tarpeeksi (2 gb) jos paljon plugareita käytät. Inserttejä on PTLE:ssä 5/raita + sendit tietysti, eli tarpeeksi. "There's not enough days in the week and the weeks go by quicker than drunks knock back liquor" (N. Hannon) | |
![]() 25.05.2007 11:33:34 | |
Tarkoitus olisi käyttää ihan vaan rumpukonetta ja jotain pikku synajuttuja. Eli ei ihan kauhean massiivisia plugaritsydeemeitä. Varmaankin tuo vakio 1gB RAMia riittää tuohon? Lähinnä kuitenkin tuo musiikin teko keskittyy audion äänittämiseen. Hieman kahden vaiheilla vielä, että tarviiko saada se neljä raitaa (Mbox 2 Pro) vai riittäisikö kaksikin (Mbox 2). Jos siis tuohon ProToolsiin suuntaan... Ilmaisiahan noiden plugareiden ei välttämättä tarvi tietenkään olla, mutta ihan kauheita en ole valmis ainakaan heti alussa maksamaan. Mutta saahan noita aika halvallkin parhaimmillaan. Ja jos siltä alkaa tuntumaan, niin voihan sen Reasonin tosiaan sitten myöhemmin päivittää... Hieman tuon ProToolsn suuntaan tässä olen menemässä. Tuo Cubase Studio 4 on kuitenkin melko hintava sekin, jos siihen vielä tollasen neljä raitaa äänittävän äänikortin päälle ostaa. Rock and/or Roll | |
![]() 25.05.2007 12:28:40 (muokattu 25.05.2007 12:36:45) | |
Ilmaisiahan noiden plugareiden ei välttämättä tarvi tietenkään olla, mutta ihan kauheita en ole valmis ainakaan heti alussa maksamaan. PT:n omatkin plugarit ovat erittäin hyvälaatuisia ja niitä on alkuun varsin riittävästi. Etenkin kompura, gate, eq:ta ja delayt on itellä jatkuvasti käytössä. Kyllä niillä pitäis tulla varsin mainiosti toimeen aluksi... ja imho siitä on vaan etua että aluks ei oo liikaa kaikkea vaan ottaa kunnolla haltuun ne mitä on ja oppii ymmärtämään mitä eq ja kompura todella tekee. Edit: Tässä M-Box2:sen mukana tulevat plugarit: 1-Band EQ 4-Band EQ Chorus Click Compressor D-Verb D-Verb-AS DC Offset Removal DeEsser Delay DigiReWire Dither Duplicate Dynamics II Dynamics III EQ II EQ III Expander-Gate Extra-Long Delay Flanger Gain Gate nvert Limiter Long Delay Medium Delay Mod Delay II Multi-Tap Delay Normalize-Gain Change Ping-Pong Delay Pitch Shift POWr Dither Reverse-DC Removal Signal Generator Short Delay Slap Delay Time Comp-Exp-Pitch Shift Trim Bomb Factory BF76 Compressor BF Essential Clip Remover BF Essential Correlation Meter BF Essential Meter Bridge BF Essential Noise Meter BF Essential Tuner Funk Logic Mastererizer Minkä lisäks vielä toi Ignition Pack 2 http://www.digidesign.com/index.cfm?langid=151&itemid=5030 Inhimillisyys on hyve. | |
![]() 25.05.2007 14:10:43 | |
PT:n omatkin plugarit ovat erittäin hyvälaatuisia ja niitä on alkuun varsin riittävästi. Etenkin kompura, gate, eq:ta ja delayt on itellä jatkuvasti käytössä. Kyllä niillä pitäis tulla varsin mainiosti toimeen aluksi... ja imho siitä on vaan etua että aluks ei oo liikaa kaikkea vaan ottaa kunnolla haltuun ne mitä on ja oppii ymmärtämään mitä eq ja kompura todella tekee. Juu eiku enemmän tarkoitinkin noita softasynia. Onkos mulla siis termit sekasin? Luulin, että nekin yleensä luettaisiin noiden plugareiden joukkoon. Ja onhan se tosiaan niin, ettei sitä aluksi mitään kovin ihmeellistä efektiarsenaalia tarvitse. Enpä noista Cubasen efekteistäkään ole juuri muita kuin chorusta noiden mainitsimiesi lisäksi enempää käyttänyt. Ja hyvin olen pärjännyt. Rock and/or Roll | |
![]() 25.05.2007 14:19:21 | |
Hmmm, jos tekee biisejä muusikkopohjalta eikä hirveästi kanniskele sessioita kaupalliseen studioon, niin mun mielestä Cubase on kyllä huomattavasti parempi ja monipuolisempi. Se on sellanen muusikon työkalu, siinä missä PT on sitten edelleenkin enemmän äänittäjälle. Plus, että PT Le:ssä ei vieläkään ole delay kompensaatiota, mikä on mun mielestä käsittämätöntä. Plus tietysti vielä raitarajoitukset yms. Ja plugejakin tosiaan saa paremmin Cubaseen. "Layers of layers of shit!" | |
![]() 25.05.2007 15:26:59 | |
Hmmm, jos tekee biisejä muusikkopohjalta eikä hirveästi kanniskele sessioita kaupalliseen studioon, niin mun mielestä Cubase on kyllä huomattavasti parempi ja monipuolisempi. Ja sit voi valita paremmin tarpeen mukaan myös raudan ja tulee todennäköisesti edullisemmaks. Mä lähinään vaan meinasin että ei noita plugareiden perusteella kannata valita koska kaikkiin saa jo ilmaseks kaikenlaista. Sopivuus omaan käyttöön on paljon tärkeempää kun plugarit. PT:ssä ilmaiseks taitaa tätä nykyä tulla Xpand-presettisyna, Reason Adapted, Amblitube LE, Arturia Analog Factory SE, Way Out Ware TimewARP 2600 Lite ja FXpansion BFD Lite Inhimillisyys on hyve. | |
![]() 25.05.2007 17:30:46 | |
Ja sit voi valita paremmin tarpeen mukaan myös raudan ja tulee todennäköisesti edullisemmaks. Mitä tuossa laskeskelin, niin ihan samaan hintaluokkaan menee (siis haluamallani setupilla). Sehän tästä valitsemisesta niin vaikeaa tekeekin. Ja kun ei oikein osaa tuosta itselle sopivuudestakaan sanoa, kun ei ole käyttänyt kuin toista. Tavallaan uskoisin, että kun PT:llä on tosiaan vaan kourallinen eri äänikorttimahdollisuuksia, niin se ohjelman ja raudan välinen yhteistytö olisi ikäänkuin sulavampaa. Vähemmän häslinkiä niinku. Mutta tosiaan ihan vaan arvailen tässä... Rock and/or Roll | |
![]() 25.05.2007 17:43:54 | |
Olen miettinyt uuden äänikortin ostoa ja ajatellut lähinnä digi001:stä. Siitä löytyisi tarvittavat kahdeksan sisäänmenoa ja vielä plussana pari mikkietusta. Mutta onko tuo 001 miten vanhaa tekniikkaa ja onko se miten paljon jäljessä esimerkiksi digi002:sta. 002:seen ei budjetti yllä mitenkään, mutta esimerkiksi M-Audio 1010 olisi toinen vaihtoehto. M-Audion äänikortti minulla on nyt, mutta vikaa on ilmennyt siihen vuoden käyttämisen jälkeen. Mitä mieltä olette? Käytetty Digi001 vai käytetty M-Audio 1010? | |
![]() 25.05.2007 21:08:58 | |
Mun Cubase LE kokemukset tiivistyvät kahteen toistuvaan ilmiöön: - Äänityksen jälkeen näen screenillä virheilmon 'ASIO went out of sync.' joka siis tarkoittaa sitä että jossain vaiheessa Cubase on heittänyt hanskat tiskiin ja se on bye bye äänitykselle. - Export audio tekee pitkään hommia luodakseen 0kB kokoisen AIFF tiedoston, jossa siis ei sisältöä. Seuraavalla yrittämällä export audio saattaa onnistua. Tai sitten ei. Vähän kuin kolikkoa heittäisi. Eli joskus pystyn äänittämään, ja silloin tällöin myös exportoimaan. Ei nyt Cubase LE ole ihan hirveästi päässyt vakuuttamaan, ja ainakin minun mielessäni tällainen negaviba siirtyisi myös niihin tuoteperheen isoveljiin. | |
![]() 26.05.2007 03:15:53 | |
Eli joskus pystyn äänittämään, ja silloin tällöin myös exportoimaan. Ei nyt Cubase LE ole ihan hirveästi päässyt vakuuttamaan, ja ainakin minun mielessäni tällainen negaviba siirtyisi myös niihin tuoteperheen isoveljiin. Musta taas tuntuu, että sulla on ongelmia ainakin äänikortin kanssa. Saattais olla myös paikallaan ottaa selvää asioista ja opetella käyttämään sitä Cubasea, ennen kuin alkaa vetämään johtopäätöksiä tuoteperheestä. "Most people don't realize that two large pieces of coral painted brown and attached to his skull with common wood screws would make a child look like a deer." -Kurt Cobain Kain | |
![]() 26.05.2007 03:36:24 (muokattu 26.05.2007 18:14:19) | |
Tavallaan uskoisin, että kun PT:llä on tosiaan vaan kourallinen eri äänikorttimahdollisuuksia, niin se ohjelman ja raudan välinen yhteistytö olisi ikäänkuin sulavampaa. Vähemmän häslinkiä niinku. Mutta tosiaan ihan vaan arvailen tässä... Ei se ihan noinkaan mene. Digidesign tuntuu olevan ihan yhtä leväperäinen koodin kanssa kuin muutkin isot puljut, eli ongelmat testitään käyttäjillä, näiden maksettua tuotteesta jo rahaa. Tools seiskan uusin versio alkaa olla kyllä jo suht bugiton, mutta esim. aika ihmeellisiä kaatumatilanteita ja mystisiä viiveongelmia perusplugareissa on tullut todistettua tässä kevään aikana. Tosin HD-systeemillä, ei "mopolla". Uudesta Cubasesta ei ole kokemuksia vielä. Paras veto tähän hätään olis mun mielestä, että hommaa jonkun kaiken kanssa yhteensopivan äänikortin ja yrittää löytää jostain nelosta vanhemman Cubasen käytettynä. Jopa Cubase SX(2 tai 3):ää löytää aika huokeisiin hintoihin käytettynä nykyään. Mitä mieltä olette? Käytetty Digi001 vai käytetty M-Audio 1010? M-Audio. Enemmän vaihtoehtoja. Munsta. "Most people don't realize that two large pieces of coral painted brown and attached to his skull with common wood screws would make a child look like a deer." -Kurt Cobain Kain | |
![]() 26.05.2007 10:15:21 | |
Uudesta Cubasesta ei ole kokemuksia vielä. Paras veto tähän hätään olis mun mielestä, että hommaa jonkun kaiken kanssa yhteensopivan äänikortin ja yritää löytää jostain nelosta vanhemman Cubasen käytettynä. Jopa Cubase SX(2 tai 3):ää löytää aika huokeisiin hintoihin käytettynä nykyään. Mä suosittelisin tota kanssa ehdottomasti. Ite oon tehny Cubase nelosella sen ilmestymisestä lähtien, mulla se toimii tätänykyä oikein hyvin ja on erinomainen softa, mutta SX2 ja SX3 on myös tosi hyviä, kevyempiä ja vakaampia kuin nelonen ainakin toistaseks. Ja tulevaisuudessa niistä on kohtuu edullista päivittää sitten tarvittaessa neloseen. Noista puheista en sitten tiedä kun puhutaan, että toisella softalla tulee paremman kuuloista jälkeä kuin toisella. Tosi hyvän kuuloisia levyjä ainakin on tehty maailmalla kaikilla nykysillä softilla, että ei kai ainakaan pelkästään siitä softasta ole kiinni :) | |
![]() 26.05.2007 10:24:52 (muokattu 26.05.2007 10:28:00) | |
Musta taas tuntuu, että sulla on ongelmia ainakin äänikortin kanssa. Tell me about it. Pari iltaa meni googlettaessa ja säätäessä, googlettaessa ja säätäessä, jotta sain äänikortin toimimaan edes noinkin 'hyvin', pääsin eroon digitaalisynkan menettämisestä aiheutuvista glitcheistä. Audio export/mixdown ongelma ei käytä äänikorttia joten se menee kyllä ihan Steinbergin piikkiin. Tätäkin tuli googletettua, ilman tulosta. Tämä on varsin perusominaisuus äänisoftassa joka saisi kyllä toimia ongelmitta, out of the box. Nämä pari ongelmaa ovat edelleen mysteeri ja sellaisena tulevat pysymäänkin, koska katse on kääntynyt johonkin Tascamin/Fostexin pieneen söpöön portastudioon joka olisi minulle varmaan parempi vaihtoehto, enemmän tuloksia vähemmällä ähellyksellä ja hiustenlähdöllä. | |
![]() 26.05.2007 10:45:08 | |
M-Audio. Enemmän vaihtoehtoja. Munsta. Kiitos! Täytyypä ehkä ruveta metsästämään tuota korttia. Olisi kylää vähän tehnyt mieli kokeilla Toolsia, mutta M-Audiossa taitaa olla tosiaankin enemmän liitäntöjä. | |
![]() 26.05.2007 12:27:10 | |
Minulla oli aikoinaan tuo äänikortin mukana tullut cubase le, ja se oli kyllä tosi oikukas. Mutta samantien hommasin halvimman myynnissä olevan cubase se-version, ja ongelmat loppu siihen. Hintaansa nähden loistava ohjelma. Ainoa asia mitä oon miettinyt uutta konetta katellessa, että tukeeko SE tuplaydinprossua. Kertokaa viisaammat, jos jollain on faktatietoa. Itsellä on tuo vanhempi se 1-versio, mutta senhän saa päivitettyä se 3:seen. Studio 4:sta en haluaisi tässä vaiheessa, just tuon tehosyöppöyden takia: ikävää jos uuden koneen lisätehot häviää tuohon studio 4:seen. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)