Aihe: Koneen selittämätön sammuminen
1
author
08.06.2007 23:22:20
Mikäköhän mahtaisi olla syynä siihen että koneeni ei yksinkertaisesti jaksa pyörittää niinkin minimaalista ohjelmistomäärää kuin musiikkisoitinta ja nettiä yhtäaikaa?

For no reason, kone käy ylikierroksilla ja käynnistyy uudelleen. Ostettu muistaakseni alle viisi vuotta sitten. Virusohjelman mukaan viruksia ei ole. Ad-Awaren mukaan taas mitään muuta paskaa ei koneelta pitäisi löytyä. Muistia kovalevyllä on vapaana lähes 2/3. Tuosta välimuistista tai siis siitä suorittimen muistista ei ole mitään hajua.

Toivottavasti näistä tiedoista on jotain hyötyä:

Tietokone:

Fujitsu Siemens
Mobile
AMD Athlon (tm) 2500+
1.85GHz

Järjestelmä:

Microsoft Windows XP
Home Edition
Versio 2002
Service Pack 2

Kaikenlaiset neuvot otetaan avosylin vastaan.
Visit at the nest of Zombisnake
janik
08.06.2007 23:24:30
Avaa kotelo ja katso pyöriikö kaikki tuulettimet!
author
09.06.2007 00:41:21
Avaa kotelo ja katso pyöriikö kaikki tuulettimet!

Kyseessä siis kannettava tietokone, ja sitä en ole avaamassa.
Niq
09.06.2007 08:36:41

Lataa Speedfan koneellesi: http://www.almico.com/sfdownload.php

Tuolla voit katsoa ettei mikään lämpene liikoja. Voihan läppärin sisältä olla tuuletin hajonnut. Ei tuommoisen läppäri ole mitään rakettitekniikkaa, vaan pikkuisen tiukemmin pakattu tietokone. Itse olen avannut useampia enkä yhtään ole rikkonut, päinvastoin; parikin rikkinäistä olen saanut kuntoon.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Jormaz
09.06.2007 11:08:30
Vaikuttaa tosiaan siltä että jäähdytys ei pelaa ja vehjes ylikuumenee.
Summer is coming, fat boys are happy
Klezberg
09.06.2007 11:41:24

Ei tuommoisen läppäri ole mitään rakettitekniikkaa, vaan pikkuisen tiukemmin pakattu tietokone. Itse olen avannut useampia enkä yhtään ole rikkonut, päinvastoin; parikin rikkinäistä olen saanut kuntoon.

Jos läppäriä lähtee purkamaan eikä ole ihan varma mitä tekee, kannattaa hankkia netistä huoltomanuaali. Itseltäni hajosi muutama vuosi sitten läppäri. Hankin manuaalin jossa oli tarkat ohjeet missä järjestyksessä se puretaan ja kootaan. Sain koneen toimimaan ulkoisen näytön kanssa (omalle näytölle menevä kaapeli oli sulanut möykyksi -en lähtenyt tutkimaan tarkemmin) ja se on niin edelleenkin käytössä. Manuaali maksoi alta kympin ja tuli pdf-tiedostona.
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
author
09.06.2007 12:05:48 (muokattu 09.06.2007 12:06:08)
Lataa Speedfan koneellesi: http://www.almico.com/sfdownload.php

Latasin nyt tuon ohjelman mutta en oikein ymmärtänyt mitä sen pitäisi käytännössä tehdä. Siinä nyt näkyy tuo koneen "lämpötila" ja kovalevyanalyysin mukaan mitään huolestuttavaa ei pitäisi olla.

Silti, kun äsken yhden cd-levyn poltin koneelle, kone ei jaksanut taaskaan pyörittää prosessia loppuun asti vaan sammui.

Tässä on muuten ulkoinen näyttö. Ja purkamaan en ala koska en ymmärrä koneista tuon taivaallista, oli sitten manuaali tai ei.
Antti1
09.06.2007 13:36:08
Kuulostaa kovin kovin samalta ongelmalta, jonka kanssa mä taistelin pitkään pöytäkoneeni kanssa. Siinä oli AMD 2500+ barton prossuna ja ongelma oli tehojen riittämättömyys sekä varottamatta sammuminen. Täällä ehdotettiin kaikkea emon kuivuneista konkista viallisiin keskusmuisteihin yms, mutta ongelma korjaantui vaihtamalla prossua.

Toi "viallinen" prossu on nyt melkein vuoden toiminut kaverilla ilman ongelmia ja mulla on toiminut kaverin prossu saman verran ilman ongelmia. Tilalla on nyt siis 2000+ throughbred muistaakseni. En tiedä mikä oli ongelmana, mutta näillä mennään päivitykseen asti.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
HK
11.06.2007 03:42:12
Tyhmä juttu, mutta sitä ei uskoisi miten tiukkaan nuo tuuletushässäkät onnistuvat ajan myötä pakkaamaan hienojakoisen pölyn prosessorin tuuletussiileihin. Mainitsemassasi viidessä vuodessa ja vielä kannettavan pienirakoiseen siiliin mahtuisi vaikka mitä. Itse olen joskus joutunut puukolla availemaan vastaavaa tilannetta kun ei paineilmalla vaan lähtenyt auki. Ei siinä ihme jos prosessori ylikuumenee jos ei ilma kierrä.
Peltikorva puupäässä.
LaXu
11.06.2007 11:59:15
Kuulostaa vähän siltä, että virtalähde tai akku olisi hajoamassa. Oletko kokeillut, vaikuttaako hommaan mitenkään jos laite on kiinni verkkovirrassa?
Kalmo
13.06.2007 22:38:35
Yksi lisää sille kannalle, että virransyöttö/lämpö voisi olla ongelman syy. Mutta jos Speedfan sanoo, ettei kuumene niin...
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
author
17.06.2007 21:36:08
Taisi vika selvitä. Puhalsin tuulettimeen, jonka jälkeen huoneeni täyttyi pölypilvestä.
aksiom
17.06.2007 22:04:06
Mulla oli täsmälleen sama ongelma samaisen prossun kanssa.

Pölyjen poistaminen kopasta auttoi vähän ongelmaan lyhyellä aikavälillä. Myös ikkunan avaaminen, eli lämpötilaongelmahan oli kyseessä. Lopullisesti ongelma ratkeutui kun irrotin prosessorin ja huomasin piitahnan "kuivuneen". Laitoin uudet tahnat ja ongelmaa ei ole sen koomin ilmennyt, kun lämpö johtuu normaalisti siiliin.
if you prefer that old silly number zero, you'll become a master of doing nothing - being nothing
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)