Aihe: Amplitube ja vastaavat livekäytössä?
1
Diego
24.10.2007 00:35:12
Hei!

Oli ajatus oli tämä, että kun yhden parhaista kitarasoundeista, mihin olen törmännyt, sain itse juuri ruuvattua amplitube 2 softalla yllätyksekseni, niin tuli mieleen, että miten tuota olis, jos on, niin mahdollista käyttää livesoitossa?
Koitan saada tänne pienen näytteen, sillä about 5 tunnin ruuvauksen jälkeen sain erittäin mukavaa soundia aikaan. :)
Onkohan itsetyydytys homostelua?
Salarakas
24.10.2007 17:47:03
Guitar Rig 3 olis kiinostuksen kohteena ja siinä nimenomaan livekäyttö sen omalla pedaalilla, tosin tämä 3 versio on vasta just tulossa saataville, mutta jos jollakin on Guitar Rig 2 ja siitä kokemuksia, niin korvat "höröllä" kuuntelen :)
Diego
25.10.2007 00:25:46
Guitar rig kakkosta oon testaillut, mutta nuo Amplitube kakkosen soundit miellytti omaa korvaa, ja vastasivat omia tarpeita aivan niinkuin halusin. Olisi se nyt jotenkin hifiä, kun toinen kitaristi roudailee kamoja lavalle, niin itse kantaa läppäri... :)
Torniojaws
25.10.2007 13:36:52 (muokattu 25.10.2007 13:38:02)

Kunnes kone kaatuu tai dataväylä alkaa yksiä :) Tietystihän siinä pitää saada oma monitorointi kuntoon, jotta voi kunnolla käyttää emulaattoreita. On harvinaisen ilkeää soittaa kun ei kuule omaa soittoa; koko ajan mietityttää kuuleeko yleisökään?
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
Niq
25.10.2007 17:04:58 (muokattu 25.10.2007 17:05:14)

Kunnes kone kaatuu tai dataväylä alkaa yksiä :) Tietystihän siinä pitää saada oma monitorointi kuntoon, jotta voi kunnolla käyttää emulaattoreita. On harvinaisen ilkeää soittaa kun ei kuule omaa soittoa; koko ajan mietityttää kuuleeko yleisökään?

Joskus pohdiskelin että jos tuommoisen tekisi, niin joku aktiivimonitori ois helpoin ratkaisu eikä värittäisi soundia liikoja. Lisäksi joku backup-etunen ois aika must, kone kun saattaa kaatua ja jos ei oo backuppia niin se on tuomittu kaatumaan. :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
Diego
26.10.2007 14:37:02
Totta se, että koneisiin ei voi luottaa. :) Toimikoohan tuo mitenkään siten, että käyttää sitä jonkin päättärin kanssa, ja ajaa ilman kaappimallinnusta 4x12 kitarakaappiin?
Torniojaws
28.10.2007 13:52:59 (muokattu 28.10.2007 13:55:52)

Toimikoohan tuo mitenkään siten, että käyttää sitä jonkin päättärin kanssa, ja ajaa ilman kaappimallinnusta 4x12 kitarakaappiin?

Toimii juuri noin. Mutta siinä on taas sitten se, että jos joutuu päättäriä roudailemaan mukana niin se on melkein sama asia ottaa oikea nuppi mukaan.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
Diego
28.10.2007 16:38:06
Toimii juuri noin. Mutta siinä on taas sitten se, että jos joutuu päättäriä roudailemaan mukana niin se on melkein sama asia ottaa oikea nuppi mukaan.

No, jos sen soundinsa, jonka haluaa, saa niistä vehkeistä mitä siihen vaaditaan, niin tuskin ongelma on kovin paha. :)

Nyt äänitin pienen kehnon soundinäytteen, muokkasin jostain presetistä soundia hieman mieleisempään suuntaan. Eli soittelin jotain diibadaabaa hatusta Steve Vain taustan päälle. Tuossa soundissa ei siis mitään eq:ta tai mitään, pelkästään vahvistin, kaappi ja overdrive -mallinnukset päällä. Hieman reverbiä ja delaytä amplitubesta ittestään. Aika hyvä näin aluksi omasta mielestäni.

Eli oisko tuossa ollut kaks nuppia, leftissä ja rigthissä vähän eri säädöt, vintage closed 4x12 -kaapit mikitettynä kartion keskeltä ja läheltä jollain konkkamikillä. Ihan snadisti ambienssia myös. Buustattuna vielä overscream -pedaalilla, joka ilmeisesti pyrkii mallintamaan tubescreameria.

Lähes vahingossa tuli aika Steve Vai -soundi. :/

Mutta tuossa linkki:

http://download.yousendit.com/6386757E7810B2CB

Laitoin yousenditiin, kun en keksiny parempaakaan äkkiseltään...
Beelsebub
29.10.2007 12:53:56
Guitar Rig 3 olis kiinostuksen kohteena ja siinä nimenomaan livekäyttö sen omalla pedaalilla, tosin tämä 3 versio on vasta just tulossa saataville, mutta jos jollakin on Guitar Rig 2 ja siitä kokemuksia, niin korvat "höröllä" kuuntelen :)

Kakkoseen olen vetänyt livenä rig controllerin kanssa sekä treeneissä että keikalla. Toimii käytännössä ihan yhtä hyvin kuin oikeat efektipedaalit. Ainoa haittapuoli on että ainakin itselläni vähänkään pidemmällä usb-piuhalla tulee hirveitä häiriöitä ja napsuja ääneen. Eli live-käytössä tietokoneen sijoittelu lavalle voi olla ongelma. Suosittelen siis paitsi vakaata kokoonpanoa niin myös fyysisesti kestävää tietokonetta. Olen kerran huomannut keikan jälkeen kokonaisen kengänpohjankuvan keskellä läppärin kantta.

Olen siis käyttänyt livenä efektipedaalin tavoin ja ajanut signaalin kitara (tai keikkakäytössä basso-)vahvistimeen. Suoraan linjaan/pöytään en ole livenä soittanut.
Kapane
02.11.2007 11:34:09

Guitar Rig ykkönen oli kuulemma ainakin ihan kamala livenä, ärsyttävän kireä soundi.

Eipä muuta...
Skenehuora jo 5,5 vuotta.
Beelsebub
02.11.2007 13:58:31
Kunnes kone kaatuu tai dataväylä alkaa yksiä :)

Tämähän on tuttua kauraa. Tulee keikallekin enemmän tapahtumia kun normaalien kielten katkeamisten lisäksi soitto keskeytyy siihen kun basistilta loppuu bassosta patteri tai kitaristin tietokone pitää buutata :)
Ambitus
03.11.2007 21:24:20

Mä oon suunnitellu kamani seuraavasti:

kitara->
G-System->
ja sitten tuleekin kaikkee kivaa...

(G-systemin looppeihin olen laittanu 002:sen i/o:ta. Eli mulla on livenä PT käytössä. Saan looppeihin autotunen/kompuraa/eq:ta tai esim. vaikka Amplituben. Riippuu keikasta ja tilanteesta. G-systemissä on 5 ohjelmoitavaa looppia, missä vimosessa on mulla preampit ja ennen niitä tubedriver ja viritin ja kaikkee muuta skeidaa. Preampeissa on kummassakin truebypass, joten voin ohjelmoinnilla valita kumpaa käytän. Pro Toolsiin oon tehny mm. seuraavanlaisia tilanteita:
1.pre-eq->kompura->filsu->kompura-> g-system->tubedriver->HK tubeman->dilsaa ja kajeita vitusti-> ja ulos
2.autotune->amplitube->eq->g-system->ulos....näin ihan esimerkkinä.
G-systemiin voi myös ohjelmoida midicc:t, mitkä voi laittaa käskemään PT:tä. Esim.session start ja stop, markeriin siirtyminen, insert bypass, track mute/solo ja jnejne...kaikki on mahdollista. Nokan eteen laittialle G-zydeemin kontrolleri, volume - ja modulaatiospedu.)

Pääte->
Kaappi-> mikit

Läppäri räkin päälle ja firewirepiuha kii ja menox. Eipä ole kertaakaan kaatunu (kiitos Macintosh:D). Mulla on ollu tollasii tv-vetoja, mis ajan taustat ulos 002:sesta ja midi hoitaa soundivaihdot mun puolesta. On meinaan törkeen siistii vaan keskittyy soittamiseen eikä soundien vaihtamiseen. Ohan toi aikamoista insinöörispedeilyy, mut kerrankin on sellanen zydeemi mist saa ihan mitä tahansa soundeja irti, eikä oo mikään Pertucci-räkkihelvetti. Kaikki mahtuu yhteen 8u:n räkkiin. Tota järjestelmää on myös todella helppo laajentaa/kutistaa. Muutaman minuutin ruuvaksella saan 3u:n räkin humppakeikkaa varten.

Mun mielipide on, et kaikkee pitää kokeilla. Jos homma menee vituix, niin sit vaihtaa. Hetken häpeä ei ole paha juttu:D:D
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)