Aihe: Hämärä kysymys Ubuntusta
1 2
Lennu
27.04.2008 20:00:35

Ei liity kylä sinänsä musaohjelmiin, mutta. Miten mä saan mun vanhan IBM läppärin käynnistymään CD:ltä, kun käynnistyksessä ei pääse mitenkään biosiin. Koviksella ei oo mitään, se on blänk. Tahtoisin asentaa siihen Ubuntun, asennus-CD on jo.

Sanoo vaan notta 'invalid system disk' vitun mölö.

Vittu tää kaatu just niinko ihan ekaan vaiheeseen, hoho. Tietokoneet, yes I luv'em.
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
hq
27.04.2008 20:17:39
Ei liity kylä sinänsä musaohjelmiin, mutta. Miten mä saan mun vanhan IBM läppärin käynnistymään CD:ltä, kun käynnistyksessä ei pääse mitenkään biosiin.

Mun vanhassa IBM-läppärissä pääsi biosiin mutta se oli välillä vähän hankalaa. Muistaakseni tapahtui F1-nappia painelemalla, mutta vaati aina useamman boottausyrityksen kun kone ei joka kerta sitä tuntunut tajuavan. Joko näppäintä pitä aina painaa täsmälleen oikeassa kohdassa, tai sitten siinä oli joku bios-bugi, ei voi tietää. Mutta kannattaa koittaa varmistaa josko sinne biosiin olisi sittenkin jollain keinolla mahdollista päästä.
Lennu
27.04.2008 20:21:45

Jees, F1 did it. Kiitoksia.
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
Lennu
27.04.2008 20:28:17

Eijjuma. Ei siellä piosissa ole semmosta vaihtoehtoa, että käynnistä CD:ltä. Lähen ampumaan haulikolla tuota masiinaa.
juxi
27.04.2008 22:27:50 (muokattu 27.04.2008 22:29:26)
Eijjuma. Ei siellä piosissa ole semmosta vaihtoehtoa, että käynnistä CD:ltä. Lähen ampumaan haulikolla tuota masiinaa.

Ratkaisin aikanaan vastaavan ongelman Smart Boot Manager -ohjelmalla. Boottasin koneen levykkeeltä, ja sieltä käynnistyneellä ohjelmalla käynnistelin koneen CD:ltä. Voittajalinkki on todennäköisesti tämä: http://btmgr.sourceforge.net/download.html

Pikaisella tarkastelulla Ubuntukin on havainnut homman toimivaksi: https://help.ubuntu.com/community/SmartBootManager

Edit: niin, se ohjelma on jo siis sillä Ubuntun CD:llä.
03:56 <@juxi> aika laimeeta siguttaa itteään
Lennu
28.04.2008 00:05:36

Edit: niin, se ohjelma on jo siis sillä Ubuntun CD:llä.

No ihan kiva siis, että se läppäri ei tunnista sitä CD:tä. Tietokoneet on kyllä hyvin pitkälti perseestä.
Canttori
28.04.2008 07:23:57 (muokattu 28.04.2008 07:24:30)
Kaikki vanhat cd-asemat ei pysty boottaamaan cdltä. Tee boottikorppu niin homma onnistuu.
"Muista muuttaa Poincaré-invariantti aktio yleisesti kovariantiksi ennen mitään rouhintaa!"
Conrad Lant
28.04.2008 11:48:40

Kaikki vanhat cd-asemat ei pysty boottaamaan cdltä. Tee boottikorppu niin homma onnistuu.

Eikös Ubuntu jossain vaiheessa luopunut tuesta buuttikorpuille?

Muistelen törmänneeni tähän asentaessani distroa vanhalle Ibarin pikkuläppärille jossa ei ole cd-asemaa, vaan pelkkä ulkoinen korppuasema. Kun en jaksanut ruveta nettibuuttia väkertämään pelkän webbikamera-alustan takia ratkaisin ongelman asentamalla ensin Debianin ja "päivittämällä" sen verkosta Ubuntuksi.
No one prayed for Sodom Osta levy
juxi
28.04.2008 15:06:16
Eikös Ubuntu jossain vaiheessa luopunut tuesta buuttikorpuille?

Joo, semmoisesta, joka käynnistää asennuksen. Suositeltu kikka onkin bootata korpulta, joka osaa bootata cd:ltä.
03:56 <@juxi> aika laimeeta siguttaa itteään
Lennu
28.04.2008 15:55:01

No oolrait. Olis pitäny arvata, että tää on just näin vaikeeta. Annan tuon läppärin vaikka sukulaispojalle leikkikaluks.
Klezberg
28.04.2008 17:53:39

No oolrait. Olis pitäny arvata, että tää on just näin vaikeeta. Annan tuon läppärin vaikka sukulaispojalle leikkikaluks.

Onkos tuo nyt vaikeata, jos järjestyy korppu, jonka boottaamisella asennus käynnistyy?
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
toxic
28.04.2008 18:02:30
Eikös uuden ubuntun voi asentaa suoraan wintoosasta?
Klezberg
28.04.2008 18:09:06

Eikös uuden ubuntun voi asentaa suoraan wintoosasta?

Lue keskustelun avaus.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
Lennu
28.04.2008 18:19:48

Onkos tuo nyt vaikeata, jos järjestyy korppu, jonka boottaamisella asennus käynnistyy?

En kyllä tiedä missä voisin tehdä sellasen korpun. Tuossä läpyskässä on kyllä toki ulkoinen korppuasema.
Canttori
30.04.2008 08:56:10
En kyllä tiedä missä voisin tehdä sellasen korpun. Tuossä läpyskässä on kyllä toki ulkoinen korppuasema.

www.bootdisk.com

Jotkut vanhemmat vinkkarit osasivat myös itte tehdä käynnistyslevyn vikatilanteita varten.
"Muista muuttaa Poincaré-invariantti aktio yleisesti kovariantiksi ennen mitään rouhintaa!"
Lennu
02.05.2008 12:23:37

www.bootdisk.com

Jotkut vanhemmat vinkkarit osasivat myös itte tehdä käynnistyslevyn vikatilanteita varten.

Hitto, mä en tajua noista mitään. Mikä mun pitäis noista imuttaa? Pitää löytää vielä jostain kone, jossa voisin moisia korppuja tehdä. Konehan on nyt siis ihan blänk ja siihen pitäis kytkee Ubuntu.
Klezberg
02.05.2008 12:32:13 (muokattu 02.05.2008 12:41:40)

Hitto, mä en tajua noista mitään. Mikä mun pitäis noista imuttaa? Pitää löytää vielä jostain kone, jossa voisin moisia korppuja tehdä. Konehan on nyt siis ihan blänk ja siihen pitäis kytkee Ubuntu.

Ai sä kirjoittelet tänne ilman tietokonetta, se on aika hienoa.

Itse asiasta. Tunnut tarvitsevan ihan yksityiskohtaiset ohjeet. Etäneuvonta menee aika hankalaksi. Vie se kone jollekin joka osaa. Itse en ole ubuntuja asentanut. Viimeksi kun harkitsin, oli kyseessä kone jota en saanut boottamaan kuin muistitikulta. Päädyin lopulta asentamaan Fedoran koska sen sai asennettua suoraan verkon yli netistä. Mutta kaikki nuo yleensä asentuvat, voivat vaatia hieman kokeilua ja säätämistä.

EDIT: Mä lähtisin liikkeelle, ei tuolta bootdisk.comista vaan täältä http://btmgr.sourceforge.net/download.html (edellä mainittu Smart Boot Manager). Todennäköisesti nuo sbminst.exe ja sen support file tekevät windowsin komentorivillä ajettuna tuon korpun valmiiksi. Dokuista selvinnee lisää, tuo tgz-arkisto tosin ei aukene ihan peruswindowsin kaluilla.
Lennu
02.05.2008 12:47:04

Ai sä kirjoittelet tänne ilman tietokonetta, se on aika hienoa.

Itse asiasta. Tunnut tarvitsevan ihan yksityiskohtaiset ohjeet. Etäneuvonta menee aika hankalaksi. Vie se kone jollekin joka osaa. Itse en ole ubuntuja asentanut. Viimeksi kun harkitsin, oli kyseessä kone jota en saanut boottamaan kuin muistitikulta. Päädyin lopulta asentamaan Fedoran koska sen sai asennettua suoraan verkon yli netistä. Mutta kaikki nuo yleensä asentuvat, voivat vaatia hieman kokeilua ja säätämistä.

EDIT: Mä lähtisin liikkeelle, ei tuolta bootdisk.comista vaan täältä http://btmgr.sourceforge.net/download.html (edellä mainittu Smart Boot Manager). Todennäköisesti nuo sbminst.exe ja sen support file tekevät windowsin komentorivillä ajettuna tuon korpun valmiiksi. Dokuista selvinnee lisää, tuo tgz-arkisto tosin ei aukene ihan peruswindowsin kaluilla.

Oolrait, kiitoksia. Hassua tosiaan, että näissä duunipaikan koneissa ei ole korppuasemaa ollenkaan. Eikä kyllä oo mun mäkissäkään ;)
Klezberg
02.05.2008 12:51:30

Oolrait, kiitoksia. Hassua tosiaan, että näissä duunipaikan koneissa ei ole korppuasemaa ollenkaan. Eikä kyllä oo mun mäkissäkään ;)

Totta, korppuasemat on jo historiaa. USB-tikut tappoivat ne. Ketäpä kiinnostaa läpyskä johon ei mahdu kuin yksi valokuva tai yksi lyhyt mp3:nen.

Mutta onhan noita korppuasemia vielä ihmisillä. Etköhän jossain saa tuommoisen tehtyä. Voin minäkin kokeilla jos ei muu onnistu.
anapena
03.05.2008 09:14:43
Ketäpä kiinnostaa läpyskä johon ei mahdu kuin yksi valokuva tai yksi lyhyt mp3:nen.

Muistaakseni siirsin joskus tuotantoyhtiön tunnarin äänen täyslaatuisena kotikoneelta edittiin...tosin korppuja tarvittiin kaks, left ja right...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)