Aihe: Onko olemassa pelkkiä midi interfaceja? 1 | |
---|---|
![]() 12.12.2019 11:34:25 | |
Mulla on semmoinen ongelma, että Apple haluaa päivittää mun tietokonetta mutta uudessa käyttiksessä ei enää toimi mun äänikortti Focusrite Saffire Pro eikä Focusrite näytä enää päivittävän tuon ohjainta (versio 3.7 on viimeinen ja se on julkaistu vuonna 2015). Well pitää ostaa äänikortti. Ajattelin, että voisin laittaa nyt sitten samantien tb kortin mutta niissäpä ei näytäkään olevan enää midiliitäntää. Sellaisen minä kuitenkin tarvitsen joten onko mahdollista, että käyttäsin midilaitteen kytkemiseen erillistä midi interfacea? onko sellaisia olemassa ja paljonko maksaa? jotenkin outoa, että kun äänikorttien hinnat nousee pilviin, niin samalla niistä poistetaan noinkin olennainen ominaisuus, mutta se on kai sitä businesta. Olisin kiitollinen jos joku osaisi neuvoa. Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
![]() 12.12.2019 11:47:03 | |
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. | |
![]() 12.12.2019 11:58:42 | |
Henri Henri Olavi: Tuosta: https://www.thomann.de/fi/midi_interfacet.html Thänks, osa noista näyttää kerrassaan edullisilta...... osaatko sanoa onko noiden nopeuksissa tai ohjelmistotuessa eroja? kannattaako satsata kalliimpaan, vai saavuttaako tuollaisella yksinkertaisella midi->usb piuhalla saman, jos liitettävänä on vain yksi koskettimisto jolla haluaa soittaa softainstrumenttia? Niin ja onko odotettavissa ongelmia jos haluaa käyttää tuollaista usb:hen lykättävää midilaitetta yhtäaikaa tb äänikortin kanssa? Tämä jokatapauksessa tuntuisi vastaavan toiveisiini ja saattaisin sittenkin voida ostaa sen edullisemman tb äänikortin. Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
![]() 12.12.2019 12:53:21 | |
hallu: kannattaako satsata kalliimpaan, vai saavuttaako tuollaisella yksinkertaisella midi->usb piuhalla saman, jos liitettävänä on vain yksi koskettimisto jolla haluaa soittaa softainstrumenttia? Niin ja onko odotettavissa ongelmia jos haluaa käyttää tuollaista usb:hen lykättävää midilaitetta yhtäaikaa tb äänikortin kanssa? Tämä jokatapauksessa tuntuisi vastaavan toiveisiini ja saattaisin sittenkin voida ostaa sen edullisemman tb äänikortin. Sitä ihmettelen, että onko sulla niin vanha kontrolleri/soitin, ettei siinä ole USB-liitäntää? Itse siirryin MIDI-liitännästä käyttämään USB:tä jo muistaakseni 2008. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. | |
![]() 12.12.2019 16:32:59 | |
hallu: Thänks, osa noista näyttää kerrassaan edullisilta...... osaatko sanoa onko noiden nopeuksissa tai ohjelmistotuessa eroja? kannattaako satsata kalliimpaan, vai saavuttaako tuollaisella yksinkertaisella midi->usb piuhalla saman, jos liitettävänä on vain yksi koskettimisto jolla haluaa soittaa softainstrumenttia? Niin ja onko odotettavissa ongelmia jos haluaa käyttää tuollaista usb:hen lykättävää midilaitetta yhtäaikaa tb äänikortin kanssa? Tämä jokatapauksessa tuntuisi vastaavan toiveisiini ja saattaisin sittenkin voida ostaa sen edullisemman tb äänikortin. Itsellä tavallinen ESI ja sitten vähän kalliimpi Rolandin "nopea" versio. En mä niissä mitään eroa huomaa. Yhteen aikaan tuollainen oli pakko olla, siksi varalla kaksi. Nykyään aika harvoin tulee käyteltyä, vanhan Rolandin kiipparin kanssa joskus. Toki jos pitää pöyhäistä vanha JLCooperi käyttöön, niin tilanne muuttuu. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | |
![]() 12.12.2019 21:27:24 | |
Henri Henri Olavi: Sitä ihmettelen, että onko sulla niin vanha kontrolleri/soitin, ettei siinä ole USB-liitäntää? Itse siirryin MIDI-liitännästä käyttämään USB:tä jo muistaakseni 2008. Siis mulla on Kurzweil SP4-7 joka on kyllä vanha, mutta on siinä usb-liitäntä, mutta käsitin että sitä käytetään vain sen Kurzweilin oman softan kanssa jolla voi noita soundeja editoida ja ladata uusia..... ja se on maksullinen. Luuletko, että tuo usb voisi toimia midiliitäntänä? siis tarvitsenko jonkun ajurin käyttääkseni sitä midiliitäntänä? mähän voisin tosiaan kokeilla sitä..... Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
![]() 12.12.2019 21:33:55 (muokattu 12.12.2019 21:36:49) | |
hallu: Siis mulla on Kurzweil SP4-7 joka on kyllä vanha, mutta on siinä usb-liitäntä, mutta käsitin että sitä käytetään vain sen Kurzweilin oman softan kanssa jolla voi noita soundeja editoida ja ladata uusia..... ja se on maksullinen. Luuletko, että tuo usb voisi toimia midiliitäntänä? siis tarvitsenko jonkun ajurin käyttääkseni sitä midiliitäntänä? mähän voisin tosiaan kokeilla sitä..... Tuolla seisoo että "Standard-B plug for MIDI over USB, Data Storage and easy O/S updates, via direct-USB connection to a computer." http://kurzweil.com/product/sp4-7/ Manuaalissa luki että toimisi suoriltaan kun kytkee vaan kiinni. http://kurzweil.com/product/sp4-7/downloads/ | |
![]() 12.12.2019 21:53:09 (muokattu 12.12.2019 22:06:56) | |
Metal God: Tuolla seisoo että "Standard-B plug for MIDI over USB, Data Storage and easy O/S updates, via direct-USB connection to a computer." http://kurzweil.com/product/sp4-7/ Manuaalissa luki että toimisi suoriltaan kun kytkee vaan kiinni. http://kurzweil.com/product/sp4-7/downloads/ No niin eihän tässä ensimmäistä kertaa idiootteja olla :-D . Kokeilinpa sitten tuota usb liitintä niin sehän tosiaan toimi ihan suoraan ilman mitään asenteluita. Mä en vain jotenkin ollut tullut ajatelleeksi ikinä, että usb voisi olla midi niin en ollut tullut edes kokeilleeksi tuota mahdollisuutta. No case closed. Se midiliitäntä uusissä äänikorteissa on jätetty pois siksi, että sitä ei oikeastaan tarvita kuin hyvin poikkeuksellisissa viritelmissä ja niihin vastaa sitten nuo aikaisemmin mainitut midi interfaset. Juum..... kiitosta vaan kaikille oikein kovasti :-) E: eli esimerkiksi https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1506164 tällainen Uneversal Audio Apollo twin soolo voisi sopia mulle? onko kenelläkään käsitystä minkälainen ajurituki näillä Apolloilla on? lähinnä mietin, että tuo on vielä verkkokaupassa poistotuotteena niin se on vähän so last season, mutta ei varsinaisesti ihan ikäloppu? mun tarpeet ei ole mitenkään ylimaalliset ja tuo on vähän kalliimpi kuin mihin olen tottunut, mutta ajattelin että voisi satsata vähän parempaan jos sillä on hyvä maine ajurituen osalta. Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
![]() 13.12.2019 01:28:19 | |
hallu: Mulla on semmoinen ongelma, että Apple haluaa päivittää mun tietokonetta mutta uudessa käyttiksessä ei enää toimi mun äänikortti Focusrite Saffire Pro eikä Focusrite näytä enää päivittävän tuon ohjainta (versio 3.7 on viimeinen ja se on julkaistu vuonna 2015). Saffire Mix Control 3.9 (Mac) This will be the last software release for the Saffire range as they are now discontinued, please see this article from our Help Centre. Tested on: macOS 10.15 (Catalina) macOS 10.14 (Mojave) macOS 10.13 (High Sierra) macOS 10.12 (Sierra) ... | |
![]() 13.12.2019 09:11:29 (muokattu 13.12.2019 09:12:40) | |
hallu: Mä en vain jotenkin ollut tullut ajatelleeksi ikinä, että usb voisi olla midi niin en ollut tullut edes kokeilleeksi tuota mahdollisuutta. No, MIDI:hän on pelkkää ykköstä ja nollaa, joten USB on sen kuljetukseen erittäin pätevä väylä. Asia muuttuu eriksi sitten, kun tarvitsee olla paljon MIDI-härpäkkeitä yhteydessä toisiinsa. E: eli esimerkiksi https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1506164 tällainen Uneversal Audio Apollo twin soolo voisi sopia mulle? onko kenelläkään käsitystä minkälainen ajurituki näillä Apolloilla on? lähinnä mietin, että tuo on vielä verkkokaupassa poistotuotteena niin se on vähän so last season, mutta ei varsinaisesti ihan ikäloppu? mun tarpeet ei ole mitenkään ylimaalliset ja tuo on vähän kalliimpi kuin mihin olen tottunut, mutta ajattelin että voisi satsata vähän parempaan jos sillä on hyvä maine ajurituen osalta. UA on käsittääkseni ollut erittäin laadukas valmistaja myös interfacejen osalta. Mulla ei ole henk. koht. kokemusta muista kuin UA:n etusista, mutta kukaan jonka tiedän Apollon ostaneen, ei ole koskaan valittanut. Tässä olisi myös hyvässä tarjouksessa uudempi Apollo-malli, jos sulla on mahdollisuus TB-liitäntään: https://www.thomann.de/fi/universal_audio_apollo_twin_mkii_solo.htm Mukaan tulee vielä kattava plugaripaketti: "Now including Analog Classics Pro Bundle Through 31.12.2019 after you register your Universal Audio Apollo Twin MKII or Apollo Twin USB Interface you will receive the Analog Classics Pro Bundle: including the Teletronix LA-2A Classic Leveler Collection, Pultec Passive EQ Collection, 1176 Classic Limiter Collection, Fairchild Tube Limiter Collection and the UA 610 Tube Preamp & EQ Collection - FOR FREE!" Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. | |
![]() 13.12.2019 11:14:10 | |
Jucciz: Saffire Mix Control 3.9 (Mac) This will be the last software release for the Saffire range as they are now discontinued, please see this article from our Help Centre. Tested on: macOS 10.15 (Catalina) macOS 10.14 (Mojave) macOS 10.13 (High Sierra) macOS 10.12 (Sierra) ... Kiitos!!! tää oli ihan loistava uutinen. Olen jo jonkin aikaa käynyt kyttäilemässä olisiko päivitys tullut, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Tosin sillä sivulla mistä olen käynyt niitä päivityksiä katsomassa ei edelleenkään näy tuota 3.9 versiota?? mä olen tietenkin käynyt jostain ihan väärästä paikasta katsomassa niitä kun ainakin nyt tuo latauslinkki löytyi ihan eri mestasta kuin missä olen käynyt. Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
![]() 13.12.2019 11:19:47 | |
Henri Henri Olavi: No, MIDI:hän on pelkkää ykköstä ja nollaa, joten USB on sen kuljetukseen erittäin pätevä väylä. Asia muuttuu eriksi sitten, kun tarvitsee olla paljon MIDI-härpäkkeitä yhteydessä toisiinsa. UA on käsittääkseni ollut erittäin laadukas valmistaja myös interfacejen osalta. Mulla ei ole henk. koht. kokemusta muista kuin UA:n etusista, mutta kukaan jonka tiedän Apollon ostaneen, ei ole koskaan valittanut. Tässä olisi myös hyvässä tarjouksessa uudempi Apollo-malli, jos sulla on mahdollisuus TB-liitäntään: ............ Joo tb liitäntä löytyy kyllä ja itseasiassa tuo fw-korttikin on ollut sovittimen avulla kytkettynä. Tuo apollo tosiaan kiinnostelee ja olen kerran nähnyt sellaisen käytössä niin teki vaikutuksen kyllä. Vaikka ongelmani ratkesikin nyt niin että edes äänikortin uusiminen ei ole enää ihan pakollinen, niin paremman kortin saattaisin kuitenkin laittaa. Mulla on aika paljon musaa himassa siis teen koko ajan meidän bändiprojektille esituotantodemoja tekeillä olevista biisestä himassa, niin siksi olen ajatellut että mahdollisimman sujuva ja laadukas työympäristö kotioloissa olisi hyvä olla. Kiitos teille kaikille :-). Jouduin paljastamaan itseni idiootiksi, mutta sain palkaksi teiltä kullanarvoisia neuvoja ja apuja ja olen taas pikkuisen viisaampi. Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
![]() 13.12.2019 15:31:08 | |
hallu: Kiitos teille kaikille :-). Jouduin paljastamaan itseni idiootiksi, mutta sain palkaksi teiltä kullanarvoisia neuvoja ja apuja ja olen taas pikkuisen viisaampi. Ole hyvä. Jos ei pysty itselleen tai muille paljastamaan toisinaan idioottiuttaan, ei voi koskaan oppiakaan mitään. Mä olen käsittänyt tämän seikan hieman turhan myöhään elämässäni. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. | |
![]() 13.12.2019 22:43:14 (muokattu 13.12.2019 23:25:08) | |
Mutta jos tuota aihetta tutkii edelleen niin jossain vaiheessa tulee esille USB:n latenssi. Vaikka USB:in nopeus on suurempi kuin MIDI:n 31.25kbaud niin verratuna PCI(e) kortilla tms. olevan MIDI-liitännän kautta liitetyn koskettimiin niin sen latenssi on suurempi ja ja tämä viive vielä vaihtelee enemmän (eli siinä on enemmän jitteriä). Steinberghän jokunen vuosi sitten tämä jitterin vuoksi kehitteli MIDI-interfacen jossa MIDI-tapahtumat aikaleimattiin jolloin ne saatiin softan (Cubase ja Nuendo taisivat olla ainoat ko. protokollaa tukevat) MIDI-raidoille täsmälleen oikealle kohdalle. Midex taisi olla tuon interfacen nimi. Tuolla MIDI.ORG foorumilla on tuosta aiheesta asiallinen ketju: https://www.midi.org/forum/3502-midi-latency-in-2018 Siinä mm. todetaan että tietokoneissa niiden monikerroksisen ja priorisoidun I/O järjestelmän vuoksi voi esim. MIDI-tapahtumaan tulla erinäisiä viiveitä. Kyseessä on sama ongelma mikä audio interfaceissa aiheuttaa ääneen pätkimistä. Kyse on pohjimmiltaan käyttöjärjestelmien komponenttien välisessä kommunikaatiossa (deferred procedure call, tai DPC) tapahtuvista viivästyksistä esim.priorisoinnista johtuen. Thesyconillahan on tuollainen softa jolla DPC latenssia voi analysoida jos tuntuu joskus että MIDI-USB kommunikaatiossa on satunnaisia viiveitä. Niin ja tuota MIDI-latenssia ei pidä sekoittaa audiolatenssiin. Softasyntikoillahan tuota audiolatenssia tulee kuitenkin suhteessa enemmän johtuen puskureiden koosta ja siitä mihin kohtaa koskettimien painallus osuu tuon puskurin renderöintiä tai paremminkin siitä miten lähelle seuraavan puskurin alkua. | |
![]() 13.12.2019 23:29:53 | |
Mua ei ole koskaan haitannut latenssi. Olen aina ihmetellyt, kun jengi puhuu, ettei voi soittaa muutaman millisekan latenssin kanssa. Mun mielestä se vaan helpottaa soittoa. Siis jos sitä on ihan vähän. Suuri latenssi on sitten asia erikseen. Totta kuitenkin tuo ylempänä todettu ja sen tähden aikoinaan käytinkin vain MIDI-liitäntää, kunnes huomasin, ettei sillä ole mitään väliä omassa työssäni. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)