Aihe: Muutama miete ja kysymys kotistudion kalustelusta
1
Värinä
26.09.2008 13:43:48
Elikä tällä hetkellä kokoonpano on seuraavanlainen:

MacBook 2,16 GHz, 2G RAM
Presonus Firebox
Alto Alpha MicTube
Shure 57
AKG C3000

Ongelmia on ollut lähinnä etuasteiden laadussa. Presonus on kyllä ihan hyvä esim. sähkistä mikittäessä, mutta akustiselle ei vaan meinaa gain riittää. Täytyy kääntää ihan täysille ennenkuin alkaa volyymi rittään ja tällöin alkaa kuuluumaan varsin kovaääninen sirinä. Alton etunen ei toki sirise, mutta kohisee kylläkin. Eikä muutenkaan kovinkaan kummoinen ole. Mutta; tänään sitten koitin vaihteeksi äänittää 24/96 äänelaadulla, kun normaalisti olen käyttänyt 24/44, koska MacBookin kovalevy ei oikein ehdi pyörittää projekteja tuolla paremmalla laadulla. Mutta kuinka ollakkaan Presonus ei tällä kertaa sirissyt eikä kohissut, ja gainikin tuntui riittävän huomattavasti paremmin. Riittäisiköhän nopeamman kovalevyn hommaaminen MacBookkiin, jotta 24/96 projektit pyörisi paremmin? Nykyinen taitaa olla 5400 rpm. Kauhean montaa audioraitaa en yleensä samaan aikaan pyöritä (alle kymmenen).

Ja voiko tuo etuasteiden parempi käyttäytyminen oikeasti johtua tuon näytteenottotaajuden vaihtamisesta? Jotenkin tuntuisi oudolta, mutta korvat sanovat, että johtuisi. Toisaalta äänitin myös eri huoneessa, jossa on hieman vähemmän muuntajia ja elektroniikka. Mutta tuo äänikortin sirinä on ollut enemmän sellaista korkeata häiriöääntä, eikä niinkän perus 50 Hz muuntajahuminaa.

Mitä mieltä näistä mietteistä on m.netin vanhempain neuvosto?
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
Jaava
26.09.2008 14:02:22 (muokattu 26.09.2008 14:03:20)
En mä kyllä keksi, miten etuasteesta tulisi lisää gainia tai että signaalikohinasuhde nousisi näytteenottotaajuutta nostamalla. Varmaan se johtuu jostain muuntajaelektroniikkajutusta siellä huoneessa.

Enkä mä kyllä keksi mitään järkevää syytä käyttää 48khz korkeampaa näytteenottotaajuutta, ellei se kohinan katoaminen todella johtunut siitä.

E: en tosin mitään tiedä, kun en vanhempain neuvostoon millään muotoa kuulu...
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Värinä
26.09.2008 15:04:38
En mä kyllä keksi, miten etuasteesta tulisi lisää gainia tai että signaalikohinasuhde nousisi näytteenottotaajuutta nostamalla. Varmaan se johtuu jostain muuntajaelektroniikkajutusta siellä huoneessa.

No tätä olen itsekin miettinyt. Mutta kun oikeestaan ainoat laitteet mitkä on jatkuvasti päällä on dvd-soitin (siis stand-by tilassa) ja levysoittimen muuntaja on seinässä (muut olen yleensä sammuttanut äänitysten ajaksi). Niin ja WLAN lähetin. Mutta tuon luulisi aiheuttavan häiriötä huoneesta riippumatta. Joku päivä voisi tietysti koittaa ottaa sähköt samassa huoneessa eri pistokkeesta. Normaalisti kun tuolla olohuoneessa äänittelen, niin kaikki laitteet (TV, DVD, stereot, digiboxi, wlan, tietokone ja äänikortti) on oikeestaan samassa pistokkeessa kiinni. Tuo häiriöääni kuului kuitenkin nimenomaan presonuksen etuasteesta, alton etuasteista tuota samaa häiriötä ei kuulunut.

Niin ja sama häiriöäni oli kuultavissa myöskin edellisessä asunnossa. Ja tuolloin tuli sähköjä otettua useammastakin pistokkeesta välillä.

Enkä mä kyllä keksi mitään järkevää syytä käyttää 48khz korkeampaa näytteenottotaajuutta, ellei se kohinan katoaminen todella johtunut siitä.

E: en tosin mitään tiedä, kun en vanhempain neuvostoon millään muotoa kuulu...

Niin. Enpä tiedä itsekään. Mutta kovasti tuntui äänenlaatu paranevan. Nimenomaan signaalikohinasuhteessa. Osaltaan saattoi tietysti autta myös hieman parempi akustiikka. Olohuoneessa on paljas laminaattilattia, ja melko hyvät kaiut, kun taas makkarissa on enemmän tekstiiliä vaimentamassa. Ihan niinkuin kadun hälyäänetkin olisi olleet vaimeampia (mikä tietysti olisi ihan järkeenkäypää pienemmän ikkunapintalan johdosta).
jannu
26.09.2008 17:35:48
Jos ei noilla etusilla riitä konkkamikille gainit, niin silloin vika löytyy hyvinkin nopeasti käyttäjäpäästä. Onhan sulla ollut sille C3000:lle phantom-virta päällä etusesta?
"Just tell me fucking why everything becomes an issue!"
Värinä
26.09.2008 17:58:57 (muokattu 26.09.2008 18:06:48)
Joo siis konkkamikille on riittänyt paremmin. Ja kyllä, phantom-virta on ollut kytkettynä. Mutta noille dynaamisille vähän huonommin. Jos esim. jotain hiljaisempia akustisia juttuja äänittelee, niin saa laitta kyllä ihan kitaran lähelle mikin, että saa lähelle -0dB signaalin huiput. Ja tällöin tosiaan tuo sirinä alkaa olemaan jo häiritsevää ja proximity-efektikin alkaa muussaamaan soundia ikävästi. Hieman olen onnistunut parametrisellä EQlla sitä leikkamaan mutta en ihan kuulumattomiin. Ja mun mielestä se headroom ton konkankin kanssa oli parmepi kun vaihtoi näytteenottotaajuutta. Jostain syystä, mitä itsekään en oikein ymmärrä.

E: Presonuksen sivuilta ei näemmä löytynyt kuinka paljon gainia nuo etuasteet antavat, mutta aika vaisuhkot ne mun mielestä on. Tuolla Altollahan saakin sitten ihan mitä tahansa kuulumaan (mikäli ei pelkää kohinaa). Ehkäpä sitä voisi ottaa oikein ko. firmaan yhteyttä ja kysellä...
Aivokalvo
29.09.2008 17:08:33 (muokattu 29.09.2008 17:10:18)
En tiedä onko presonuksessa ns. ground lift-kytkintä, mutta sellaista olisi nyt syytä koittaa eri asennoissa. Toinen mikä auttaa on se, että otat koneen ja presonuksen virrat eri pistorasioista, tai jos mahdollista, kokonaan eri sulakkeen takaa. Koska ilmanmuuta näistä häiriöistä tuo sirinä syntyy - sellaista ei ideaalioloissa tule. Kalustossasi ei ole mitään vikaa siis.

Tämän maadotus- tms.häiriön erottaa usein siitä, että sirinä ei yleensä tule ääneen stereoraidoissa keskeltä vaan vain jompaan kumpaan kanavaan.
Whack Follol De Rah!
Värinä
29.09.2008 18:56:25
En tiedä onko presonuksessa ns. ground lift-kytkintä, mutta sellaista olisi nyt syytä koittaa eri asennoissa. Toinen mikä auttaa on se, että otat koneen ja presonuksen virrat eri pistorasioista, tai jos mahdollista, kokonaan eri sulakkeen takaa. Koska ilmanmuuta näistä häiriöistä tuo sirinä syntyy - sellaista ei ideaalioloissa tule. Kalustossasi ei ole mitään vikaa siis.

Tämän maadotus- tms.häiriön erottaa usein siitä, että sirinä ei yleensä tule ääneen stereoraidoissa keskeltä vaan vain jompaan kumpaan kanavaan.

Sirinähän tulee nimenomaan mikrofonietuasteista, elikä tuollaista stereovaikutelmaa ei ole. Mutta kuten jo totesin, ei tuo sirinä varsinaisesti kuulosta miltään normaalilta maadoitushurinalta. Itse olen ainakin mieltänyt niin, että maadoitushäiriöistä tulisi nimenomaan sellaista matalaa hurinaa. Tuo ääni mikä nyt kuulu on enemmänkin sellaista korkeaa sirinää ja ininää. Ja kuten jo edellä mainitsin, olen koittanut eri pistorasioistakin ja sekä fw-virralla, että erillisellä muuntajalla.
Daunt
30.09.2008 10:15:11
En jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta voin vahvistaa, että Fireboxin etunen sirisee, kun gain on ääriasennossa.
J-PPP
30.09.2008 15:29:55
En jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta voin vahvistaa, että Fireboxin etunen sirisee, kun gain on ääriasennossa.

Sama. Olen tästä joskus tänne kirjoittanutkin. Muuten mielestäni mainio laite, mutta tuo ongelma on tullut muutaman kerran vastaan hiljaista ääntä heikolla dynaamisella mikillä tallennettaessa.
Värinä
30.09.2008 16:27:44
Juu samaa mieltä olen. Eilen taas hieman testailin ja nyt olen melko varma, että tuo mainitsemani headroomin lisääntyminen paremmalla näytteenottotaajudella on melko varmasti ollut psykoakustiikka. Pienempi kohinataso johtui varmaankin paremmasta akustiikasta. Nih.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)