Aihe: PCI vai Firewire vai usb?
1 2
fields
18.09.2008 13:42:13
Moi!

Olen kasaamassa uutta tietokonetta joka tulee myös nauhoituskäyttöön kotiin.

Kone kasataan joko räkki tai htpc koteloon ja sisältää nopeahkon neliydinprossun ja 8 gigaa muistia. Käyttikseksi tulee Vista 64 bittinen. Miksikö? Noh, kun teen uuden koneen haluan vain että siinä on kaikki uusinta ja "parasta"..

Mutta äänikortin ja audiointerfeissin kanssa sitten pähkäilen..

Vaihtoehdot mitä olen katsellut:

Pci väylään esim emu 1616M pci:
http://www.dv247.com/invt/33710/
Mukana olisi ihan mukava softapakettikin, mielestäni.

Firewire vaihtoehto:
http://www.dv247.com/invt/47860/
Tuossa olisi kanssa softat matkassa.
Vai olisiko parempi panostaa johonkin toiseen, esim Motulta löytyy ultraliteä ja räkkiversioitakin.

Harkinnassa on ollut myös Line6 pod X3 PRO, kunhan se ilmestyy.
http://www.thomann.de/fi/line6_pod_x3_pro.htm
Valintaa puolustaisi se että voisi soitella ilman että tietskari on välttämättä päällä.
Lisäksi line6:n sivuilta katsottuna mainostavat mahdollisuutta nauhoittaa eri raidoille samalla kertaa efekteillä höystetty sekä "kuiva" signaali. Onkohan tuo mahdollista noilla muilla vaihtoehdoilla?

Kitaran soundeissa olen mallinnuslinjalla. Mietityttää että onko järkevämpi/toimivampi että mallinnussofta pyörii jossain ulkoisessa laitteessa, esim podissa, vai olisiko kokonaan ohjelmavetoinen kätevämpi?

Nauhoitustarve on max 2 kanavaa kerrallaan kotioloissa. Esim skitta ja laulu tai sitten elektroakustinen pietsomikistä ja normi mikillä samalla kertaa.

Yksi hyvä juttu olisi jos laite olisi räkkiversio (ei pakollinen) jotta saisin kaikki siististi yhteen räkkiin/hyllyyn. Eli mahtavaa piuhaviidakkoa ja hirveästi ulkoisia boxeja en kaipaa. Kamat pitää saada helposti siivottua pois jaloista.

Rumpujutut paukutetaan esim Ezdrummerilla/superiorilla tai jollain vastaavalla.

Niin ja kaikki softat pitää ostaa kanssa. Sonar 7 olen katsellut, vai riittäisiköhän noitten härpäkkeitten mukana tulevat LE versiot kotikäyttöön?

Lisäksi tarvitaan jokinlainen midikiippari. Kannattaako/pystyykö sen liittämään noitten purkkien midiin vai hankinko usb version?

Niin ja kaiken tuon muun lisäksi äänikortin pitäisi suoriutua leffojen katselusta ja musiikin kuuntelusta.

Kavereiksi tulee kohtuulliset aktiivimonitorit (budjetti niille n. 200e) ja hyvät kuulokkeet.

Kysymyksiä tule kovasti ja saattaa paistaa rivien välistä että valintahomma ei ole ihan hanskassa. Rahaa tuohon menee kaikkinensa reilu pari tonnia ja paskaa en viittis ostaa kun en omista peltoakaan.

Auttakee..
anapena
18.09.2008 14:10:32
Mun mielestä ihan mielenkiintoisia ja hyviä vaihtoehtoja. Sun pitää itse kuitenkin arvottaa tarpeesi ja tehdä valinta. LE-softilla kannattaa varmasti aloitella, saahan ne sitten päiviteltyä edullisemmin isompiin versioihin. Tuskin kellään on noista kaikista vankkaa käyttökokemusta, menee helposti vain oman purnukan kehuskeluksi. Pistä vaikka paperille rinnakkain kunkin tärkeimmät ominaisuudet ja ota sopivin...
Jaava
18.09.2008 16:22:39
Ja katso, että se kortti toimii 64 bittisessä käyttiksessä.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Zabijak
18.09.2008 16:51:19
Jos parasta haluut ni Vistan kanssa menee pieleen...
Jaava
18.09.2008 17:05:46
Jos parasta haluut ni Vistan kanssa menee pieleen...

Paskaa puhut...
JPQ
18.09.2008 17:19:08

Mitä kotikäyttö tarkoittaa omissa ideoissani Sonar Le vois riittää mutta Cubase LE ei. VST tuen takia eli 2 vsteetä ei riitä mutta 8 riittäis pitkälti tosin Homestudio xl nykyään käytössä Sonarista.
fields
18.09.2008 22:43:47
Okei, tarkennetaanpa vähän kysymystä.

Mikä interfeissi kannattaisi valita. Kriteerit mainittu aloituksessa.
Hintaa max 700 eur.

Kallistutaanko pci+ulkoinen purkki vai firewire?
Tuosta X3 pro podista ei voi sanoa vielä mitään kun sitä ei ole kellään.
Tekisi mieli kokeilla sitä, mutta järki sanoo että antaa jonkun toisen ensin testata...

Ehdotuksia?

Niin ja Vista 64 on vaikka sanotte mitä :P

Ohjelmaksi valitsen varmaan Sonor 7 studio tai producer, hinta tuntuisi olevan sopiva.
samulirask
18.09.2008 23:01:01 (muokattu 18.09.2008 23:02:29)

Okei, tarkennetaanpa vähän kysymystä.

Mikä interfeissi kannattaisi valita. Kriteerit mainittu aloituksessa.
Hintaa max 700 eur.

Kallistutaanko pci+ulkoinen purkki vai firewire?
Tuosta X3 pro podista ei voi sanoa vielä mitään kun sitä ei ole kellään.
Tekisi mieli kokeilla sitä, mutta järki sanoo että antaa jonkun toisen ensin testata...

Ehdotuksia?

Niin ja Vista 64 on vaikka sanotte mitä :P

Ohjelmaksi valitsen varmaan Sonor 7 studio tai producer, hinta tuntuisi olevan sopiva.

Niin, kun Sonarin versio 8 on tulossa aivan näinä viikkoina. Tuskinpa siinä tosin mitään maata mullistavaa on, mutta kannattaa pitää kiirettä, että halvan seiskaversion saa vielä. Tykkään itse kovasti Sonarista, ja Windowsiin se on mainio vaihtoehto.
Samulin sivut
johanssen
19.09.2008 01:23:08

Lisäksi line6:n sivuilta katsottuna mainostavat mahdollisuutta nauhoittaa eri raidoille samalla kertaa efekteillä höystetty sekä "kuiva" signaali

Mulla on podx3 "munuainen" ja toi onnistuu myös sillä.

Kitaran soundeissa olen mallinnuslinjalla

Pirun käteväähän se on, jos voi jälkeen päin muuttaa kuivaan raitaan soundeja, mutta helposti siinä lipsahtaa ns. loputtomalle tielle. Oon tullu siihen tulokseen, että haen kyllä soundit valmiiksi, ennen kuin alan työstää biisiä. Kone sulla tulee kyllä varmaankin olemaan sellanen "tykki", että se hoitaa kyllä noi mallinnukset kevyesti eikä tehojen kanssa tuu ongelmia.

Rumpujutut paukutetaan esim Ezdrummerilla/superiorilla tai jollain vastaavalla.

Juu, kyllä toimii hianosti.

Sonar 7 olen katsellut

Eri softia käytelleenä täytyy sanoa, että oma mieltymykseni on Cubase. Lähinnä siksi, että sen logiikka uppoaa ainakin minuun helpoimmin ja koska rumpuja lukuunottamatta muu matsku on äänitettävää, niin siinä se on omiaan. Se on helppokäyttöinen. Cubase LE -> Cubase Studio 4 päivitys on nykyään siinä 200 ecun paikkeilla.

Line6 pod X3 PRO

Toi vaikuttaa kyllä tutustumisen arvoiselta.

Lisäksi tarvitaan jokinlainen midikiippari

USB väylää on tullu käytettyä, vaikka olis mahdollisuus vetää MIDI-piuhojakin pitkin. Mutta hommaa suosiolla ainakin 49 koskettiminen ja jos tila riittää niin samantien 61. Sillä pikkusella(25 keys) se on yhtä säätöä.

Oma kortti on Presonuksen Firebox ja kajareina Behkun B2030A:t ja kuulokkeina AKG K271(joista en kyllä tykkää, mutta ei oo nyt varaa vaihtoon)

Nää oli sitte vaan mun henkilökohtaisia mieltymyksiä, eikä perustu mihinkään tutkittuun tietoon... Ite oon vaan hommanu kaiken kahteen kertaan, kun en oo uskonu sitä, ettei köyhän kannata työntää sormiaan paskaan...

Pistä hyvä kotistudio pystyyn!
asialliset hommat hoidetaan, mutta muuten ollaan kuin ellun kanat
JPQ
19.09.2008 13:09:15

Sonar uppos tänne taas paremmin joten DAW softa on makuasia.
Värinä
19.09.2008 15:07:29 (muokattu 19.09.2008 15:15:03)
Kone kasataan joko räkki tai htpc koteloon ja sisältää nopeahkon neliydinprossun ja 8 gigaa muistia. Käyttikseksi tulee Vista 64 bittinen. Miksikö? Noh, kun teen uuden koneen haluan vain että siinä on kaikki uusinta ja "parasta"..

Kannattaisi ehkä myös miettiä käyttikseksi OSXää. Nykyäänhän tuon saa kai asennettua osistakin koottuun koneeseen (joskaan ei ihan laillisesti). Halvempi kuin Vista ja toimii kuin häkä. Ilmaisten VST-plugarien määrä tippuu huomattavasti, mutta esim. Applen Logic Studio sisältää periaatteessa kaikki kotistudiossa tarvittavat plugarit ja roippeet je enemmänkin, joten ilmaisille ei ole tarvettakaan. Hintakaan ei tuolla kauhean paha ole ja ainahan voi koittaa aluksi edullisemmalla Logic Express versiolla.

Itselläni Cubase LEtä käyttäessä tuli useastikin plugarien kohdalla raja vastaan (siis kaksi insertiä per kanava ei vaan riitä). Kyllä sillä alkuun pääsee, mutta jollain paremmalla on huomattavasti mielekkäämpää tehtailla hittejä. ;)

Ja mitä äänikorttikysymykseen tulee, niin itse valitsisin PCIn jos sellainen vaihtoehto olisi. EMUn halpiskortin joskus omistin ja se oli ainakin ihan passeli.

EDIT: Ja mitä midikiippariin tulee, niin jonkinlaiset potikat ja liu'ut olisi hyvä löytyä. Koin valaistuksen viikko sitten kun ohjelmoin automaatioita MIDI kontrollerilla. Novationit on houkuttelevia, mutta hieman hintavia (siis ne missä on se Automap toiminto).
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
LaXu
20.09.2008 19:33:51
64-bittisen Vistan kanssa kannattaa tarkistaa, että haluamallesi kortille löytyy oikeasti toimivat Vista-ajurit. Eli ei kannata tyytyä tsekkaamaan vain että semmoiset löytyy, vaan lukea valmistajan foorumeita ym (jos sellaiset on) josko ihmisillä on pahoja ongelmia.

Suosittelisin tuossa hintaluokassa Echo AudioFirea, malli budjetin ja tarpeiden mukaan. Omistan itse AudioFire4:n ja se on ollut 100% toimiva niin XP:ssa, Vistassa (64-bit Home Premium) ja OS X:ssa.

Mitä Vista vs OSX tulee, tässä en näkisi suuria eroja. Molemmilla onnistuu äänittelyt vallan mainiosti, makuasia kumpi tuntuu luontevammalta. Minulla oli puolisen vuotta OSX Vistan rinnalla samassa ei-Apple koneessa. Nyt on vain Vista kun OSX:n sisältänyt levy hieman levisi. Jos OS X:n haluaa asentaa ei-Apple koneeseen, tulee raudan olla mahdollisimman samanlaista kuin oikeissa Maceissakin, eli Intelin piirisarjoja ja prosessoreita, mielellään Nvidian vähemmän uusia näyttiksiä. Muun muassa Nvidia GeForce 9 sarja ja ATIn 4xxx näyttikset eivät vielä toimi, OS X 10.6 Snow Leopardissa tulee todennäköisesti tuki.
fields
22.09.2008 21:15:41
Kiitoksia avusta ja mielipiteistä tähän asti.

Tuo OSX:n käyttö on ollut mielessä aiemminkin. Tosin hieman on arveluttanut että miten OSX toimii "ei apple raudassa". Luultavasti kokeilen asiaa hyvikseni, toisella ihan eri kovolla. Toisaalta OSX alusta vieraassa raudassa kuulostaa hieman epävakaalta että uskaltaako laittaa rahansa Logic studioon. Pitänee tehdä tutkivaa journalismia kun kone on hankittu.

Line6 X3 Pro podia kiinnostaisi kokeilla kun se ilmestyy. Luultavasti kyllä paremman tuloksen voisi saada pelkällä (lue: laadukkaammalla) interfeissillä ja vaikka guitar rigillä? kait?

Pöh, mietintämyssy päähän ja funtsaamaan...
HK
23.09.2008 02:40:12 (muokattu 23.09.2008 02:47:27)
Jos haluat pomminvarmaa toimimista vista64:n kanssa ja budjettiin mahtuu, niin kannattaa ehdottomasti tsekata myös rme:n kortit. Myös suureen osaan "vanhoista" pci-korteista löytyy RME:ltä kunnon ajurit 64-bittiseen vistaan. Toimii myös sonarin kanssa yhteen erittäin hyvin.
Peltikorva puupäässä.
fields
23.09.2008 10:36:24
Vielä yksi tyhmä kysymys:

Kun Sonaria myydään myös "competitive upgrade" versiota, eli vaihdetaan vaikka cubasesta Sonariin. Esim nämä:

http://www.dv247.com/invt/57516/
http://www.dv247.com/invt/45495/

Alemmassa mainitaan että vaihto käy mistä versiosta vain. Niin onko kellään tietoa riittääkö niihin vaikka interfeissien mukana tulevat LE versiot?

Millä tavalla Sonar tarkistaa että olet "oikeutettu" tähän versioon?

Onko tietoa?
Jaava
23.09.2008 15:31:26
Millä tavalla Sonar tarkistaa että olet "oikeutettu" tähän versioon?

Todennäköisesti ne haluaa jonkinlaista näyttöä siitä, että olet rekisteröinyt jonkun niistä softista, jotka oikeuttavat tuohon upgradeen. Thomann ainakin pyytää noita myydessa screenshotin rekisteröinti sivusta. Tai ainakin cubasen kanssa pyysi.

Se oletko LE version omistajana oikeutettu tohon riippuu ihan ehdoista. Cubasen competitive upgraden sai hankittua pelkän LEversion perusteella.
johanssen
23.09.2008 22:21:22

Luultavasti kyllä paremman tuloksen voisi saada pelkällä (lue: laadukkaammalla) interfeissillä ja vaikka guitar rigillä? kait?

Hyvä interfeissi kuuluu asiaan, mutta Guitar Rig...No, jokaisella on siitä omat mielipiteensä. Omani myin pois ja siirryin Podiin, mutta on sillä silti tietysti puolensa ja jos sieltä löytää sen oman soundinsa, niin mikäs siinä. MUN mielestä silti ylihinnoiteltu softa, mutta jos jostain edukkaasti saat, niin anna palaa.
asialliset hommat hoidetaan, mutta muuten ollaan kuin ellun kanat
fields
24.09.2008 09:28:19
Eli jos oikein ymmärsin niin Competitive Upgrade versio on aivan sama paketti kuin normaali Retail. Ainoastaan myyntiliike tarkistaa voiko tuon myydä edullisemmin.
Ymmärsinkö oikein?

Tuo tuleva pod X3 pro etusena kiinnostaa aina vaan enemmin.
Se mikä laittaa miettimään että onkohan sen interfeissipuoli (usb) kovinkaan laadukas. Vai pitäisikö se laittaa kiinni sitten johonkin eri interfeissiin ja sieltä koneelle? Toisaalta tuo lisää vain niitä laitteiden määrää mitä tavallaan en hae.

Pitänee laittaa vähän aikaa jäitä hattuun ja odottaa tuon pod proon ilmestymistä ja antaa jonkun toisen ensin testata...
Jaava
25.09.2008 15:57:39
Eli jos oikein ymmärsin niin Competitive Upgrade versio on aivan sama paketti kuin normaali Retail. Ainoastaan myyntiliike tarkistaa voiko tuon myydä edullisemmin.
Ymmärsinkö oikein?

Jep. Näin ainakin cubasella. Mun Cubase studio4 paketissa on pieni tarra, jossa lukee competitive upgrade. Ei siinä mitään muuta eroa kai ole.
Zabijak
28.09.2008 01:21:13
Paskaa puhut...

En väitä vastaan, mikäli fakta on nykyään paskaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)