Aihe: Kovalevy sekosi
1
Timo JM
08.01.2009 19:43:00 (muokattu 08.01.2009 20:10:14)

Eli seuraavanlainen kiva ylläri:

Kovis sekosi niin, että Resurssienhallinta ei näytä yhdenkään osion sisältöä.

Ensimmäisen osion kohdalla tulee pieni ruutu jossa lukee:

Asemassa on väärä levyke. Aseta (sarjanumero:) asemaan E:.

Seuraavien osioiden kohdalla tulee teksti:

F: ei ole käytettävissä. Tiedosto tai hakemisto on vioittunut ja lukukelvoton.

Levynhallinta näyttää kaikkien osioiden kohdalla Kunnossa ja 100% vapaana.

Kauhuskenaario on tietysti, että kaikki on mennyttä mutta mahtaakohan sittenkään olla niin. Ehkä joku hakemistorakenne on vain kärsinyt ja mahdollisesti korjattavissa. Millähän ongelmaa vois yrittää tutkia?

Osaisiko joku ystävällinen viisaampi auttaa?
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
Frye
08.01.2009 19:59:25 (muokattu 08.01.2009 20:02:20)
Haet netistä jonkun linuxin live-cd:n esim ubuntu:n asennus cd on hyvä. Buuttaat koneen käyntiin sillä ja tsekkaat näkeekö se levyt. Jos näkee niin pikapikaa datat talteen esim ulkoselle usbilevylle. Linuxia ei siis tarvitse asentaa. Ainoastaan käynnistää kone CD:ltä.

Tämän jälkeen voi alkaa tutkimaan vikaa tarkemmin Windowssin puolella.

Edit: Sellainen lisäys vielä, että jos tuo Live linuxi pyytää tallentamaan jotakin levyille niin elä anna sille lupaa jos et ole aivan varma mitä olet tekemässä. Normaalisti kuitenkin live-cd:t ottavat windows osiot käyttöön read-only moodissa.
Samuli Järvinen
Timo JM
08.01.2009 23:04:14

Haet netistä jonkun linuxin live-cd:n esim ubuntu:n asennus cd on hyvä. Buuttaat koneen käyntiin sillä ja tsekkaat näkeekö se levyt.

Kokeilin mutta Linux ei myöskään pystynyt avaamaan osioita.

Muita ehdotuksia?
Risk
08.01.2009 23:16:09
Kokeilin mutta Linux ei myöskään pystynyt avaamaan osioita.

Muita ehdotuksia?

Pystyt siis kuitenkin käyttämään Windowsia? Onko se eri kiintolevyllä?

On yrityksiä joilta voi ostaa tietojen palautusta rikkoutuneelta kiintolevyltä. Omakohtaista kokemusta näistä minulla ei ole.
...And that, my liege, is how we know the Earth to be banana shaped.
Jaava
08.01.2009 23:35:18
On yrityksiä joilta voi ostaa tietojen palautusta rikkoutuneelta kiintolevyltä. Omakohtaista kokemusta näistä minulla ei ole.

Yleensä hyvin kallista puuhaa. Pääosin yrityksille tarkoitettuja palveluita.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
JoeHans
08.01.2009 23:37:49
Suosittelen kokeilemaan sellaista softaa, kun Partition Magic. Muutaman kerran takavuosina pelastanut pinteestä. Löytyy ilmainen kokeiluversio.
Trying is the first step towards failure.
juha_p
08.01.2009 23:43:38
Nuo saamasi virheilmoitukset viittaavat jonkinlaiseen sekoamiseen.
Kun boottaat BIOSiin niin näyttääkö siellä olevan kaikki OK levyjen osalta? Entä Windowsissa kun katselet massamuistilaitteen / osioiden ominaisuuksia (laitehallinnassa)? Entäpä niiden kontrollerit ja ajurit?

Jos kyse on fyysisestä kakkoslevystä saattaa kyseeseen tulla myös "sähkön puute" eli powerissa ei riitä enää tehot 2. levyn normaaliin käyttöön. T.S. voisit kokeilla käynnistää esim. romppuaseman(-ien) (tms. tarpettomien laitteiden) kaapelit irrotettuna jotta virtaa tulisi 'markkinoille' lisää.

t. Juha

P.S. Itsellä korkkasi levy Joulun tienoilla siten että alkoi vain naksuttaan kesken kaiken. Nyt ei sitten enään pyöri mitenkään. Onneksi oli vain 2nd varmistuslevy.
Timo JM
09.01.2009 00:59:19 (muokattu 09.01.2009 01:00:09)

Ajoin yhden pelastusohjelman ja näyttäisi siltä, että kaikki on tallella. Eli ilmeisesti kyseessä on sittenkin vain jonkun kovalevyn tunnistuksen tai osioiden hakemistojen kannalta oleellisen tai oleellisten tiedostojen vioittumisesta. Nyt vaan täytyy yrittää herättää osiot henkiin niin, että Windowskin tunnistaisi ne. (Kopsasin tietysti jo kaikki tärkeimmät ulkoiselle kovikselle.)

Kiitti kaikille jotka ehditte jo rientää apuun.
JPQ
09.01.2009 12:02:42

En muista mikä koneen osa mulla aikoinaan takkuili ilmeisesti kaapelinsa johdosta sanon tämänkin ja tuo siis ihan itsekseen alkanut ongelma joka minulla oli. ps. toivotaan että saat kuntoon.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)