Aihe: EQ/kompura-osaston päivitystä
1
tommiot
18.06.2009 16:07:22
Terse

Tarttis hankkia jossain vaiheessa jotain hyviä kompura- ja EQ-plugareita. Tällä hetkellä käytössä on Liquid Mix, joka vähän tökkii jostain syystä. Tai ainakin kuvittelis että Mac Prota ei sais 1024-bufferilla tökkimään 12 raidan miksauksella mitenkään? Softana Digital Performer. Tulee välillä playback overloadeja, mikä vähän ärsyttää.

Toi DP:n oma Masterworks EQ on ihan hyvä ja mun mielestä aika neutraali EQ. Kompura on ihan syvältä (monialuekompura on ihan ok, samoin MW Leveler). Kaipaisin vähän enemmän saundia kivasti värittäviä plugareita. Niitä tosta Liquid Mixistä löytyykin, mutta homma ei vaan muuten pelaa tarpeeksi sujuvasti, vaikka saundit on hyvät.

Eli lyhyesti: Liquid Mixin tilalle joko PCI Express -kortti tai sitten ihan natiiviplugareita. Firewireä oon oppinut vihaamaan. Mielessä käyneet mm. Waves SSL, SSL Duende PCIe ja UAD:n kortit. Kun nyt ei varsinaisesti kokemusta ole, niin mitenkähän toi mun Mac Pro (2006-mallinen 2,66ghz 2xtuplaydin, 8 gigaa muistia) mahtaa jaksaa pyörittää jotain 40-raitaisia projekteja pelkillä natiiviplugareilla?
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
anapena
18.06.2009 21:26:55 (muokattu 18.06.2009 21:29:35)
Huh, karmeeta kuulla, just tilasin ittelleni Liquid Mixin...ja softana muuten just Digital Performer 6...olivat ryökäleet laskeneet Liquidin hintaa sen verran houkuttelevalle tasolle.
Minkälainen kone/käyttis/RAM/kovalevy-meininki sulla on?
Edit: Höh, lukihan ne tuossa sun viestissä...Hemmetti, mulla on hitusen laimeempi iMac! Noh, kokeillaan ensin...
tommiot
18.06.2009 22:26:46
anapena: Huh, karmeeta kuulla, just tilasin ittelleni Liquid Mixin...ja softana muuten just Digital Performer 6...olivat ryökäleet laskeneet Liquidin hintaa sen verran houkuttelevalle tasolle.
Minkälainen kone/käyttis/RAM/kovalevy-meininki sulla on?
Edit: Höh, lukihan ne tuossa sun viestissä...Hemmetti, mulla on hitusen laimeempi iMac! Noh, kokeillaan ensin...

Toivottavasti sulla toimii. Mä ostin ton vehkeen käytettynä niin voi siinä tietty olla jotain vikaakin. Mutta en oikein jaksa niinkään uskoa. Monet on kyllä ollu täysin tyytyväisiä tohon laitteeseen. Todella hyvän kuuloinen se on.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Antti1
18.06.2009 22:36:30
Voisko vaan olla, että se allmighty Mac on toisinaan myös perseenreiästä ja laite ihan ehjä? ;)

UAD on ainakin tunnettu efektiensä laadukkuudesta ja algoritmit tehdään kestämään vuosiksi eteenpäin, joskin raudan tehontarpeen kustannuksella. Uusissa palikoissa pitäisi kyllä olla tehoakin aika reippaasti taas eteenpäin. Wavesia on kritisoitu ylihintaiseksi, Duendesta en tiedä markkinamiesten höpinöitä enempää.

Kyllä mä lähtisin kattelemaan noita kortteja sekä soundin että tehonlisäyksen vuoksi. Se mitä niistä ei saa, niin sen saat sitten kuitenkin natiivina vielä mukaan kirsikaksi kakun päälle.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
tommiot
18.06.2009 23:58:59
Antti1: Voisko vaan olla, että se allmighty Mac on toisinaan myös perseenreiästä ja laite ihan ehjä? ;)

UAD on ainakin tunnettu efektiensä laadukkuudesta ja algoritmit tehdään kestämään vuosiksi eteenpäin, joskin raudan tehontarpeen kustannuksella. Uusissa palikoissa pitäisi kyllä olla tehoakin aika reippaasti taas eteenpäin. Wavesia on kritisoitu ylihintaiseksi, Duendesta en tiedä markkinamiesten höpinöitä enempää.

Kyllä mä lähtisin kattelemaan noita kortteja sekä soundin että tehonlisäyksen vuoksi. Se mitä niistä ei saa, niin sen saat sitten kuitenkin natiivina vielä mukaan kirsikaksi kakun päälle.

Ai UAD:n plugarit toimii natiivinatkin? Cool. Täytyy harkita.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Antti1
19.06.2009 00:06:57
Moridin: Ai UAD:n plugarit toimii natiivinatkin? Cool. Täytyy harkita.

Eieiei, nyt mä en osannut selittää näköjään. Tarkoitin, että jos kortista ei jotain tarvitsemaasi löydy, niin varmaankin natiiveja saa sit hommailtua vielä sen lisäksi. Ei tarvii olla joko tai, mutta sen sä nyt tietenkin tiesitkin. Sori, jos sekotin vaan. :)
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
anapena
19.06.2009 00:56:06
Moridin:Tällä hetkellä käytössä on Liquid Mix, joka vähän tökkii jostain syystä. Tai ainakin kuvittelis että Mac Prota ei sais 1024-bufferilla tökkimään 12 raidan miksauksella mitenkään? Softana Digital Performer. Tulee välillä playback overloadeja, mikä vähän ärsyttää.

mutta homma ei vaan muuten pelaa tarpeeksi sujuvasti, vaikka saundit on hyvät.

Ootko kokeillu säätää Digital Performerin hardware driver-asetuksista work prioritya medium-tai low-pykälään? (Just luin Focuxen supportista noita vinkkejä)
tommiot
19.06.2009 02:17:02
anapena: Ootko kokeillu säätää Digital Performerin hardware driver-asetuksista work prioritya medium-tai low-pykälään? (Just luin Focuxen supportista noita vinkkejä)

Joo kaikkee on kyllä kokeiltu... :/
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
JPQ
19.06.2009 11:44:50 (muokattu 20.06.2009 15:10:01)

Minä pidän ik multimedian t-reacks jutun equusta mitä pikaa kokeilin josta tarkennuksena sanon eka jolla tuntui digiequista joiden kanssa olen puuhannut (no muutamaa ilmaista kokeillut ja yamahan s30 ja cs1x synien) niin eka jolla sanoisin voi korostaa bassoa niin että soundi miellytti oikeasti korvaani ei eka tehtävä equulle joo mutta asia joka ilmeisesti kämmittävissä usein. ps. tässä kait haettiin vaihtoehtoisia työkaluja tosin tuokin ainakin ollut josain vaiheessa aika raskas paketti.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
tommiot
19.06.2009 15:35:40 (muokattu 19.06.2009 15:42:40)
JPQ: Minä pidän ik multimedian t-reacks jutun equusta mitä pikaa kokeilin. ps. tässä kait haettiin vaihtoehtoisia työkaluja tosin tuokin ainakin ollut josain vaiheessa aika raskas paketti.

No tosta TRacks 3:sta kaipaisinkin kokemuksia lisää, ihan järkevän hintainen se ainakin tuntuis olevan.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
tommiot
20.06.2009 15:05:25
No, enemmän mielipiteitä ja kommentteja pliis! Pistin T-Racksin demon latautumaan, täytyy joku päivä kokeilla.

Liquid Mixiä ei kyl viitti myydä nyt kun sitä saa DV:ltä niin halvalla toistaiseksi.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Kainz
20.06.2009 16:34:46 (muokattu 20.06.2009 16:45:20)
Vai että uutta plugaria hmh..

Kompura osastolla UAD on kyllä melkoisen vahvoilla. LA2A ja 1176 emut plus tuo uudehko Neve 33609 mallinnos - niin ja Fairchildiä ei tietenkään saa myöskään unohtaa. Natiivinahan noita ei saa, mutta ovatpahan sitten toisaalta pois koneen prossua kuormittamasta. Tosin tuon DSP kortin, latenssin ym. kanssa saattaa olla edessä omat taistelunsa.

Natiivina Stillwell Audion The Rocket on ehkä röyhein plugarikompura mitä olen kuullut. Saman firman Major Tom on myös mielenkiintoinen vehje - käyttöalueeltaan hieman rajatumpi, mutta todella "musikaalinen" kompura. Ehdottomasti tutustumisen arvoisia molemmat - jos siis väriä, ruttua ja agressiivisuutta haetaan =)

Wavesilta API ja SSL paketit ovat ihan oikeasti hyviä perustyökaluja. Wavesin V-series on myös ihan jees, mutta käyttöalue on edellisiin paketteihin verrattuna jonkin verran kapeampi (+ parempia Neve emuja on saatavilla muualta ja tuo V-comp ei ole imho ihan jokapaikan kompura).

Nomad Facotryn Blue Tubes Dynamics Pack on ihan hauska kokonaisuus myös. Tykkään CP2S kompurasta mm. basarissa. Huomattavasti rajatumpi käyttöalue tosin mitä esim. Wavesin seteillä - ainakin minun projekteissani.

Voxengolta saattaa löytyä myös jotain sinulle sopivaa. Marquis ja Crunchessor ovat kykeneviä tuottamaan varsin laajan skaalan kompurointia, mutta molemmat vaativat melko paljon korvaa ja tietotaitoa - ilman säätöä (ja tietoa siitä mihin väännän ja miksi) noista ei välttämättä kovin kummoista saa irti. Esim. Marquis kykenee varsin uskottavaan 1176 emulointiin, kunhan tietää ensin miten 1176 toimii ja osaa näin säätää Marquiin sitä vastaamaan. Voxengolta mainio vehje on myös VariSaturator - se tuo väriä jos mikä.

EQ puolella ehdotonta kärkeä (ainakin minun korvaani) on PSP:n sQuad. Luultavasti mukavimman kuuloisia vintage emu EQ:ita mitä olen kuullut. Waves SSL ja API EQ:t ovat myös jälleen toimivaa työkalua.

Parhaat kokonaisuudet olisivat varmaan UAD tai Wavesin setit, molemmista löytyy sekä EQ:ta että kompuraa. Mutta eiköhän tuosta listasta jokin kolahda =)

EDIT: Unohtui yksi, URS Channel Strip Pro. Erittäin monipuolinen työkalu! Tosin vaatii taasen hieman tietoa siitä mitä haluaa, jotta osaa sen sitten tuolta plugarin syvyyksistä esiin taikoa. Pätevä EQ ja pätevä kompura samassa paketissa.

P.S.

Tuosta koneesta, nykimisestä ja pätkimisestä. Kuulostaa melko oudolta, että moinen kone noin äkkiä hyytyisi. Itselläni on käytössä Intelin 2.4Ghz (@3.2Ghz) dualcore, 2 gigaa muistia ja RME HDSP kortti. Kykenen ajelemeaan 30-40 raidan projekteja natiivina helposti - tähän päälle sendeinä yleensä mm. 3-5 konvoluutio kaikua, chorusta, flangeria, 3-5 delaytä jne. Vasta kun prossuteho alkaa olemaan sielä 95% hujakoilla rupeaa kone hieman köhimään =)

Itsellä on siis 2 Windows XP:tä koneella. Toinen on pyhitetty pelkästään audiokäyttöön (ei nettiä, ei mitään ylimääräistä, riissuttu Win XP jne). Toinen on pulestaan sitten tämä "normi XP" jolla tapahtuu surffailu yms. viihdekäyttö.
tommiot
20.06.2009 21:33:12 (muokattu 20.06.2009 21:33:35)
Kainz:

Tuosta koneesta, nykimisestä ja pätkimisestä. Kuulostaa melko oudolta, että moinen kone noin äkkiä hyytyisi. Itselläni on käytössä Intelin 2.4Ghz (@3.2Ghz) dualcore, 2 gigaa muistia ja RME HDSP kortti. Kykenen ajelemeaan 30-40 raidan projekteja natiivina helposti - tähän päälle sendeinä yleensä mm. 3-5 konvoluutio kaikua, chorusta, flangeria, 3-5 delaytä jne. Vasta kun prossuteho alkaa olemaan sielä 95% hujakoilla rupeaa kone hieman köhimään =)

Itsellä on siis 2 Windows XP:tä koneella. Toinen on pyhitetty pelkästään audiokäyttöön (ei nettiä, ei mitään ylimääräistä, riissuttu Win XP jne). Toinen on pulestaan sitten tämä "normi XP" jolla tapahtuu surffailu yms. viihdekäyttö.

Ei tää kone vissiin hyydykään. Tai siis DP:n audiomittari pyörii jossain 10-15%. Se on toi Liquid Mix joka kusee hommat jostain syystä.

Kiitos plugarisuosituksista!
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
anapena
20.06.2009 21:57:47
Voisko sulla olla kyse jostain firewire-konfliktista eri laitteitten välillä? Mulla on ollu sellaista Motun äänikortin ja WDn kovalevyn kanssa. Ratkaisu oli siirtää kovalevy usb-väylään. Seuraava WDn kovalevy toimikin ihan hyvin fw-liitännässä.
Eräs kokenut LiquidMix-käyttäjä sanoi asiaan kuuluvan rankan viiveen, jonka softien delay compensaatiot yleensä korjaavat. Focusrite sanoo itsekin vehkeen olevan miksausta, ei äänittämistä varten...
tommiot
20.06.2009 22:27:10 (muokattu 20.06.2009 22:27:37)
anapena: Voisko sulla olla kyse jostain firewire-konfliktista eri laitteitten välillä? Mulla on ollu sellaista Motun äänikortin ja WDn kovalevyn kanssa. Ratkaisu oli siirtää kovalevy usb-väylään. Seuraava WDn kovalevy toimikin ihan hyvin fw-liitännässä.
Eräs kokenut LiquidMix-käyttäjä sanoi asiaan kuuluvan rankan viiveen, jonka softien delay compensaatiot yleensä korjaavat. Focusrite sanoo itsekin vehkeen olevan miksausta, ei äänittämistä varten...

Liquid Mix on ainoo firewirelaite kiinni. En käytä sitä myöskään äänittäessä, vaan juurikin pelkästään miksaamisessa. Viive ei haittaa mut overloadit haittaa.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)