Aihe: Macbook Air 2019 äänitys- ja kotistudiokäyttö 1 | |
---|---|
![]() 22.11.2020 18:20:39 | |
Moi! Olen tässä harkinnut Macbookin (2019 Air) valjastamista äänitys- ja kotistudiokäyttöön. Tarkoitus olisi soitella sähkökitaraa koneen kautta ja satunnaisesti äänitellä omaa soittoa ja biisi/riffi-ideoita. Alkuun soittelut / äänitykset tapahtuisi Garagebandin kautta. Olen täysin aloittelija joten on pakko kääntyä osaavamman porukan puoleen ja Verkkokaupassa Jätkäsaaressa ei viitsi hengailla koronan takia. Budjetti on pieni ja olen ajatellut ulkoiseksi äänikortiksi Focusrite Scarlett Solo 3rd gen äänikorttia. Monitoreiksi olen ajatellut Presonus Eris E3.5 aktiivimonitoreita. Sitten kysymyksiin (aloittelija kysymyksiä, pahoittelut siitä): 1. Koska tässä Macbookissa ei ole kuin kaksi USB-C porttia, tarvitsen kaiketi adapterin äänikortista lähtevän USB piuhan ja koneen väliin (Focusrite toimittaa paketissa siis USB-C -> USB-A kaapelin), eli sehän pitäisi muuntaa koneen päässä muotoon USB-A -> USB-C? Tämän hoitanee siis adapteri? 2. Minkälaiset piuhat vaaditaan äänikortista monitorikaiuttimiin? Äänikortissa on siis kaksi line out ulostuloa. 3. Onko jossain vaiheessa mahdollista ladata esim. näitä Neural DSP plugareita koneelle? Voiko ne vain ladata maksua vastaan heidän sivuilta ja toimiiko ne sitten tässä koneessa vai vaaditaanko jotain lisäohjelmistoja niiden toimimiseen? Olen viime vuodet soitellut mallintavilla vahvistincomboilla (Peavey vypyr sarja, VIP-3) kotona joten tietokoneen kautta soittelu on tosiaan ihan vieras aihealue itselleni. Kiitos etukäteen avusta! - Mikko | |
![]() 24.11.2020 10:27:54 | |
Moro, Vähän samassa tilanteessa olin vasta itsekkin. Ostin käytettynä Macbook Pron jossa 4USB-C liitäntää. Hankin kaveriksi Thunderbolt-hubin jossa oli 3 USB3 porttia, makso jonku 80€, toiminu hyvin, johon sitte äänikorttia kiinni, eli vastaus kohtaan 1: hommaa adapteri/hubi josaa tarvittavat liitännät. 2: Riippuen äänikortista ja kajareista mitkä liitännät on ja kaapelit sen mukaan. Tod.näk 1/4 plugilla --> XLR. Kannattee myös harkita kuulokkeiden ostoa jos kajarit ei ole must. esim. audio technica ath-m50x on hintasekseen hyvät. 3. On mahdollista ladata, vaatii iLok lisenssiohjelman myös. Toimii siinä koneessa ja voit aktivoida käsittääkseni 3lisenssiä(3eri konetta). Nehän voi ladata ja testata sen 14vrk ilmaiseksi ja todeta että toimii ja maksaa sitten. Suosittelen myös hommaamaan uilkoista tallennustilaa jonka kautta pyöritellä projekteja. Ohjelmat ja plugarit koneelle ja projektit ulkoiselle. Ja sitten ehkä panostaisin tuohon äänikorttiin vähän enemmän, esim. käytettynä torilta. Tuollaki varmasti pärjää. -Matti Dragonhead: Moi! Olen tässä harkinnut Macbookin (2019 Air) valjastamista äänitys- ja kotistudiokäyttöön. Tarkoitus olisi soitella sähkökitaraa koneen kautta ja satunnaisesti äänitellä omaa soittoa ja biisi/riffi-ideoita. Alkuun soittelut / äänitykset tapahtuisi Garagebandin kautta. Olen täysin aloittelija joten on pakko kääntyä osaavamman porukan puoleen ja Verkkokaupassa Jätkäsaaressa ei viitsi hengailla koronan takia. Budjetti on pieni ja olen ajatellut ulkoiseksi äänikortiksi Focusrite Scarlett Solo 3rd gen äänikorttia. Monitoreiksi olen ajatellut Presonus Eris E3.5 aktiivimonitoreita. Sitten kysymyksiin (aloittelija kysymyksiä, pahoittelut siitä): 1. Koska tässä Macbookissa ei ole kuin kaksi USB-C porttia, tarvitsen kaiketi adapterin äänikortista lähtevän USB piuhan ja koneen väliin (Focusrite toimittaa paketissa siis USB-C -> USB-A kaapelin), eli sehän pitäisi muuntaa koneen päässä muotoon USB-A -> USB-C? Tämän hoitanee siis adapteri? 2. Minkälaiset piuhat vaaditaan äänikortista monitorikaiuttimiin? Äänikortissa on siis kaksi line out ulostuloa. 3. Onko jossain vaiheessa mahdollista ladata esim. näitä Neural DSP plugareita koneelle? Voiko ne vain ladata maksua vastaan heidän sivuilta ja toimiiko ne sitten tässä koneessa vai vaaditaanko jotain lisäohjelmistoja niiden toimimiseen? Olen viime vuodet soitellut mallintavilla vahvistincomboilla (Peavey vypyr sarja, VIP-3) kotona joten tietokoneen kautta soittelu on tosiaan ihan vieras aihealue itselleni. Kiitos etukäteen avusta! - Mikko https://www.youtube.com/watch?v=XR6RTCstBjc | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)