Aihe: Tracker softa Windowsille
1
weicco
04.08.2021 17:12:10

Moro alles.

Tämä asia nostaa aina kerran vuoteen päätään alitajunnastani. Tein 90-luvulla paljon musiikkia Impulse Tracker nimisellä softalla. Olen siitä lähtien, kun Amigani otti ja hajosi, harmitellut, kun Windowsille ei vain löydy samanlaista softaa.

No nyt juuri törmäsin Schism Tracker nimiseen softaan. Se väittää olevansa Impulse Tracker klooni. Aion kokeilla sitä aivan kohta puoliin, mutta ajattelin tällä välin kysyä onko muilla tietoa tällaisista softista.

Älkää tarjotko mitään äärimmäisen monimutkaista tekelettä. Kohteliaasti huomaittaisin, että jos et tiedä mikä Impulse Tracker on, niin todennäköisesti tarjoaisit vääränlaista softaa. Nimittäin netissä on musiikkisoftia, mutta ne ovat järjettömän huonoja joka ikinen. Tracker se olla pitää :)

Kantava ideani minulla tässä olisi, että voisin testailla tracker-sovelluksella ensin ideoitani, ennen kuin yritän vajavaisilla rumpu- ja bassotaidoillani soittaa ne "oikeasti". Lisäksi käyttäisin träkättyä biisiä taustana, kun nauhoitan oikeat instrumentit. En osaa minkään click trackin perässä soittaa edes hanuriani.

Kiitoksia etukäteen.
Henri Henri Olavi
04.08.2021 17:13:32 (muokattu 04.08.2021 17:14:57)
Schism Tracker on ehkäpä lähinnä Impulse Trackeria. En tosin muista toimiiko NNA-käskytykset Schismissä. Mod Plug Tracker on myös samankaltainen ja siinä muistaakseni toimii myös NNA-käskyt.

E: Toimiihan ne Schismissäkin. Näin muistelisin, joskin siitä on vuosia aikaa kun olen sen viimeksi avannut.
Je suis 190221
weicco
04.08.2021 17:13:48

Muisti taisi tehdä tepposet. IT taisi olla DOS pohjainen. Amigalla taisin käyttää Fast Trackeria. No ei tuolla niin väliä oikeastaan ole, mutta IT on kuitenkin se softa jota muistelen kaiholla.
Henri Henri Olavi
04.08.2021 17:16:09
Impulse Tracker oli paras. Käytin sitä itsekin maanisesti 90-luvulla.
Je suis 190221
iec
04.08.2021 21:33:12

Ei hitsi, mä en enää edes muista oliko se tracker-softa Amiga 500:lla Soundtracker vai Screamtracker vai mikä se nyt olikaan. Joka tapauksessa sharewareversio se oli. Sillä tuli räpisteltyä kaikenlaisia biisintekeleitä.

Ai hemmetti kun tuli vanhat muistot mieleen :)
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
weicco
04.08.2021 21:48:03

Molemmat taisi olla Amigalla :)

Muistin tuossa muuten juuri jotain. Eihän minulla ole nyt tietokonetta, johon asentaa noita! Vain työnantajan kone, mutta se ei nyt oikein moiseen käy. Pitää hankkia siis ensin kone.

Onneksi musiikinharrastus on halpaa puuhaa!
Henri Henri Olavi
04.08.2021 22:00:24 (muokattu 04.08.2021 22:01:53)
Scream Tracker oli myös DOS:lle. Se oli mun eka, mutta vaihdoin hyvin pian IT:iin.

E: Ps. Täällä on jo ketju aiheesta: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=25971
Je suis 190221
Humanoid
05.08.2021 09:13:54
Itse olen tykitellyt tällä: https://16-bits.org/ft2.php
luppa
06.08.2021 20:16:06
Scream Trackerhan oli suomalaisen PC-demoporukan tekemä, eikä siitä muille alustoille tainnut versioita ollakaan. Alunperin ilmeisesti tehty porukan omien demojen musataustojen tekemiseen. Itsekin tuli sillä aloiteltua PC-puolella, ja sitten siirryttiin melkein saman käyttöliittymän omaavaan Impulse Trackeriin (ulkomaista tuotantoa). IT:ssä oli muistaakseni jotain sellaista shareware-rajoitusta, että maksetulla versiolla pystyi "rendaamaan" biisin stereo-waviksi ja ilmaisella ei. Jotain muitakin ominaisuuksia taisi maksamalla saada, mutta varsinainen träkkääminen onnistui ihan täydellisesti ilmaisellakin.

Muistan että siihen aikaan träkkereissä oli joko "scream tracker"-käyttöliittymä tai "fast tracker"-käyttöliittymä, ja kun itse kuuluin edellisen käyttäjiin, FT-tyyppiset träkkerit vaikuttivat aivan kauheilta.

Amigaa en (silloin) itse omistanut, mutta ennen omia PC-träkkeriaikojani muistan piinanneeni kaverini Amigaa ainakin Octamedia käytellen. Se osasi kiertää Amigan neljän rautakanavan rajoitusta miksaamalla softalla raitoja yhteen ja käytössä oli kahdeksan raitaa.

Vähän modernimpana aikana on tullut koiteltua DAW:n sisällä VST-plugin-tracker ReViSiTtiä, mutta eipä kyllä vuosiin. Kai sekin piano rollin voittaisi.
weicco
06.08.2021 20:27:38

Yleisesti asiaan liittyen. Minusta mennään heti metsään, kun mainitaan sana plugin. Olen ollut 20+ softakehittäjänä ja en siltikään tajua miksi softia hankaloitetaan eri tavoin. Enkä suostu opettelemaankaan! Homma pitää olla helppoa ja yksinkertaista eli tuplaklikataan jotakin ja sitten se vaan maagisesti toimii. Niin ja käyttöliittymän tulee olla looginen.

Kaikista järkyttävintä oli, kun käytin jotain softaa, en muista mitä. Se ei tehnyt oikein mitään ilman mystisiä plugineja. Pluginin tulivat zippipaketteina, jotka piti osata purkaa oikeaan kansioon. Kyllä minä sen kansion toki löysin, mutta tehtyäni työkseni asennuspaketteja Windows spftaan 20 vuotta sitten, en oikein arvostanut zippien purkamista.
Henri Henri Olavi
06.08.2021 20:47:10 (muokattu 06.08.2021 20:48:01)
Trackerit vapaiksi plugineista!!! Kansalaisaloitteen paikka perkele. Sanomattakin selvää on, etten siis pidä esim. Renoisea trackerina lainkaan.
Je suis 190221
weicco
08.08.2021 20:43:13

No ainakin softassa pitää olla oma pluginmanager, eikä mitään saatanan zippien metsästystä :D Toisaalta myös, olisihan se kiva, että varsinainen softa olisi niin valmis, ettei se tarvitse läjää plugineja toimiakseen.
slowdive
17.08.2021 17:27:11 (muokattu 17.08.2021 17:27:34)
Ei suoranaisesti liity aloittajan kysymykseen, mutta itsellä on käytössä Polyend Tracker. Pariin kuukauteen ei ole tullut juuri konetta ja Cubasea avattua, äärimmäisen hauska vehje.
Knobs to the southeast.
mhelin
19.08.2021 10:49:26 (muokattu 19.08.2021 11:03:30)
slowdive: Ei suoranaisesti liity aloittajan kysymykseen, mutta itsellä on käytössä Polyend Tracker. Pariin kuukauteen ei ole tullut juuri konetta ja Cubasea avattua, äärimmäisen hauska vehje.

Aika suolainen hinta, tuollaisen joku varmaan näppärästi tekis Raspberry Pi:n ympärille. Onkohan linuxille mitään vastaavaa trackeriä? Itse kyllä kiinnostaa enemmän ihan perus MIDI-sekvensserit, eipä niitäkään tuossa formaatissa isommin nykyään ole.

Edit: tuollainen ilmesesti suomalainen "Tutka" niminen trackeri tuli vastaan, aika tuorekin tapaus (2019 viimeiset päivitykset):

http://www.nongnu.org/tutka/

Ei kylläkään tue samplejä, pelkkä MIDI vaan.

Ja sitten on tuo Renoise joka on taas ehkä vähän overkill:
https://www.renoise.com/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)