Aihe: Band in a box (+ sille kitaristikaveri yms)
1
Ap-lab
28.04.2021 15:02:29 (muokattu 28.04.2021 15:43:43)
Band in a boxista ei löydy kovin tuoreita juttuja, joten laitan omia kokemuksia muutaman viikon ajalta alkuun ja sitten kysymyksen.

Ostin halvimman Pron. Ohjelmahan on olemukseltaan "helvetillinen labyrintti", mutta saa sillä yllättävän toimivia taustoja tehdyksi. Opiskelu kannattaisi. Esimerkiksi mukana tulleen Realbandin käytännön tarkoitusperä ei ole itselleni vielä selvinnyt..

Huonoista puolista mainittakoon pari vastaantullutta: noin joka kolmas rupeama Biabin kanssa on päättynyt joko aaveääneen (ei saa vaihdettua valittua rumpua tms.) ja yksi kaatuminenkin koettu. Ohjelman uudelleenkäynnistys auttanut. Toinen kummallinen typeryys on, että PGMusicin myynnissä olevat extrastylet eivät ilmeisesti toimikaan tässä Pro-versiossa vaan vaativat kalliimman Ultrapakin ostamista. (Tämä on mainittu pienellä, mutta monikin on joutunut pettymään Biabin oman keskustelufoorumin perusteella.)

Biabissa on kuitenkin kaikkea valtavasti. Vasta tällä viikolla opin esmes sen, että kappaleen styleä voi vaihtaa mutkattomasti kappaleen osiin, mikä on hyvä vaikkapa silloin, jos biisissä on C-osa.

Niin se kysymys.

Olen katsellut ihastellen NI:n virtualkitaroita, kuten Session guitarist Picked acousticia, joka maksaisi satasen verran, eikä trialia ole. Tämän pitäisi toimia Biabin kanssa siten, että Biab antaa ohjelmalle soinnut, joita käyttäisi DAWissa. Onko kellään kokemusta tästä? Ja jos haluaisi samaan biisiin eri näppäilytyylejä ko. ohjelmalla, pitääkö kitara pätkiä eri raidoille äänitysohjelmassa?

Tai onko muita vastaavia "kitaristeja", jotka saisivat enemmän irti sointupohjasta? Kokeilin kahta ilmaista (Ample Guitar M Lite II ja DSK Dynamic Guitars) mutta eivät vastanneet odotuksia.

Tuossa vielä linkki Nativen kitaristiin:

https://www.native-instruments.com/ … /session-guitarist-picked-acoustic/

Ja muoks: Hyviä löytämiään tai keksimiään vinkkejä Biabin käyttöön saa myös laittaa!
rintapek
16.05.2021 18:26:01 (muokattu 16.05.2021 18:29:49)

Nyt sinun kandee muistaa/hoksata, että BiaBin "style" luo midiraidan joka sisältää "soittimen" ohjauskomennot. Vaihtamalla soittimen toiseen ne komennot eivät muutu.
Toisella tavalla rämpytettyä/näppäiltyä saat BiaBilla jostain toisesta "stylestä" tai vaikka väkertämällä midiraidan itse mutta soitin tai softasyntikka ei lisää siihen midiraitaan omiaan.
Toi Amplen kitaraplugari on ihan hemmetin hyvän kuuloinen.
Amplen bassokin on todella hyvä ja se toimii BiaBin kanssa hyvin, koska ohjelma osaa tehdä käyttökelpoisia bassotteluja.
Kaikki BiaBin skittarämpytteet ja näppäilyt vaan ei o kovin hyviä.
Lelulaatikossani on vieläkin tilaa.
Ap-lab
19.05.2021 16:35:13
Kiitos kommentista! Biabista saa ulos myös midinä pelkän sointuraidan, mutta on totta, että en ole saanut sitä kautta Virtual Guitaristia ainakaan vielä toimimaan kovin hyvin. Pari kertaa vasta kokeillut. Tuli siis hankittua tuo satasen ohjelma. Lisäksi toivois, että toimisi omillaan virtuaalisoittimena, eikä kankean Playerin kautta.

Mutta soinnut saa vähällä vaivalla biisiin, kun soittaa ne kosketinpätkällä tai vaikka piirtämällä. Ehkä vähän kaduttaa, että en hankkinut sitä näpyttelykitaristia, kun Biabissa (varsinkin Ultrapakissa) on sinänsä jumalaton määrä akustista kitarakomppia, toisaalta ei esim. crescendoja niinkään, joka taas tuosta virtuaalikitarasta löytyy joka tyylille.

Pitää vielä tsekata tuo Ample. Saattoi olla, että en vaan osannut käyttää/ hyödyntää, kun testasin sitä aiemmin. Native I:llä on kans ihan hyvää ilmaista kitaraa tarjolla.
rintapek
19.05.2021 17:29:02

BiaB on pelkkää midiä.
Kun lyöt soinnut sisään ja valitset "stylen" niin ohjelma generoi jokaiselle stylen "instrumentille" midiraidan. Paremman puutteessa ohjelma käyttää niiden soittamiseen generalMidin saundeja.
Nyt, ihan Biabin sisällä voit kohdassa Mixer - Blugins vaihtaa GeneralMidin soitinkohtaisesti softainstrumentiksi. oma Biabini on 2017 ja huolii vain 32-bit plugareita, enkä tiedä onko asiaan tullut muutosta..
Mutta nyt, vaihtamalla esim rummut vaikkapa mt2powerdrummeiksi rumpujen saundit muuttuvat Generalmidistä huomattavasti parempaan suuntaan, mutta itse rumpalointi ei juurikaan muutu - kone naputtaa just ne samat rummunlyönnit vaan parempiin rumpuihin.
Jos haluat paremman rumpuraidan sinun on joko naputeltava semmoinen itse tai koostaa moinen rumpusoftan "grooveista" ja "patterneista".

Ihan sama pätee tuohon kitaraan. Ilman ohjauskäskyjä virituaali-instrumentti ei tee mitään. Jos ohjauskäskynä on Biabin kitaramidiraita niin se rämpyttää tai näppäilee sen mukaan.

Kyllä Biab osaa näppäillä kitaraa jopa varsin hyvin. Näppäilyt vaan on kätketty tyyleihin joissa yhtenä instrumenttina on nailonkielinen kitara. Semmoisesta tyylistä kun imuroit kitaranäppäilyt saman tahtilajin haluamaasi tyyliin ja laitat teräskielisen plugarin soittajaksi.
Ap-lab
19.05.2021 18:31:39
Tuota. Itselläni on Biab vielä pahasti opiskeluvaiheessa, enkä tiedä ohjelman aikaisemmista versioista, mutta löytyykö 2017 -mallista preferenssistä "Output chords on channel"? Siinä ko. valikon luonnehdinnassa sanotaan, että:

"This option is useful if you are using an external device like "The Vocalist" or an external arranger that can read chords in real time. Band-in-a-Box will output chords in root position on the selected channel during playback."

Eli käsittääkseni tämän pitäisi antaa ulos pelkät soinnut ilman ohjeistuksia.

Toisaalta olen lähtenyt siitä, että Biabissa tehdään itse rakennus. Soundit ja muut "pinnat" ja fiilaus studio-ohjelmassa. Siksi en oikein ymmärrä, miksi Biabissa pitäisi haaskata aikaa plugareihin tai "seinien tapetoimiseen" sen enempää. Mutta olen tosiaan vasta alkutaipaleella tämän ohjelman kanssa. Esimerkiksi mukana väkisin tulevan Realbändin mahdollisuuksiin en ole perehtynyt lainkaan. Vaikutelma on, että se olisi jonkinlainen köyhän miehen sekvensseri.

"Jos haluat paremman rumpuraidan sinun on joko naputeltava semmoinen itse tai koostaa moinen rumpusoftan "grooveista" ja "patterneista"."

Voihan sitä Biabin tekemää rumpumidiraitaa myös editoida niiltä kohdilta, joissa tuntee tarvetta. Mitä olen tsekkaillut, niin ohjelmassa on yllättävän hyvät rumpalit ja basistit valmiiksi.
rintapek
19.05.2021 19:45:47

Ap-lab: Tuota.
"This option is useful if you are using an external device like "The Vocalist" or an external arranger that can read chords in real time. Band-in-a-Box will output chords in root position on the selected channel during playback."

Eli käsittääkseni tämän pitäisi antaa ulos pelkät soinnut ilman ohjeistuksia.

Midiä se sointukin on. Kuten tuossa sanotaan, voit syöttää sointutiedot vaikkapa ulkoiselle vokaaliprosessorille - eli laulaessasi harmoniaprosessori, vaik TC Voicelive ottaa soinnut mididatasta ja luo taustaharmoniat niiden mukaan.

Toisaalta olen lähtenyt siitä, että Biabissa tehdään itse rakennus. Soundit ja muut "pinnat" ja fiilaus studio-ohjelmassa. Siksi en oikein ymmärrä,...

No ihan vaikka siksi, että jos haluan jammailla pianistin ja basistin kanssa kotisohvalla vaivaamatta kavereita niin tossahan on nimensä mukaisesti bändi boxissa. Saa se kuulostaakin paremmalta kuin general midi läppärin kaiuttimista.

Voihan sitä Biabin tekemää rumpumidiraitaa myös editoida niiltä kohdilta, joissa tuntee tarvetta.

Nyt alat olla jyvällä. Sama juttu on sen kitaramidiraidan kanssa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)