Aihe: Kumpi 43" näyttö?
1
Jucciz
14.10.2021 18:14:59
On vähän käynyt mielessä korvata nykyinen vuoden 2015 27" iMac + 30" ulkoinen näyttö uudella koneella (ehkäpä pian julkaistava Mac Mini uusimmalla tekniikalla) ja vain yhdellä, mutta vastaavasti selvästi isommalla näytöllä. Osaako joku sattumalta sanoa, mitä käytännön eroa näillä kahdella 43-tuumaisella näytöllä on? Suoranaista kattavaa A/B-vertailua käyttökokemuksineen en löytänyt, joten jos jollain ihme säkällä jollakulla olisi käytännön tuntumaa tai muuten tietoa näiden eroista tositilanteessa, otan kernaasti vastaan.

Dell UltraSharp U4320Q:
https://www.dell.com/en-us/work/sho … 0-avke/monitors-monitor-accessories

vs.

LG 43UN700-B:
https://www.lg.com/us/monitors/lg-43un700-b-4k-uhd-led-monitor

Molemmissa on 42,5 tuuman IPS-paneeli samalla resoluutiolla ja katselukulmalla. Äkkiseltään isoin ero on lähinnä liitäntöjen määrässä, niiden sijainnissa sekä jalustassa. Lisäksi LG:ssä tulee HDR 10, jonka hyödyllisyydestä omassa käytössäni en osaa sanoa mitään. Voiko paneeli olla molemmissa saman valmistajan tekele? Tuo n. 900 euron hintakaan ei mielestäni äkkiseltään ole aivan järjetön noin isosta näytöstä, mutta voiko tuo pari satkua halvempi olla ihan yhtä hyvä?

Ja vielä sen verran käyttökohteesta, että näyttö olisi lähinnä äänitys- ja miksauskäytössä (ja toki Muusikoiden.netin selaamisessa ym. hyötykäytössä), joten sinänsä mitkään huippuluokan peliominaisuudet eivät edes ole kiikarissa. Resoluutiota ja rehellistä kuvapinta-alaa ennen kaikkea haen, ja uskoisin tuossa kokoluokassa sitä olevan aivan mukavasti.

Aiemmin on hyviä kokemuksia Dellin näytöistä, mutta toisaalta nykyinen telkkari on LG ja sekin on pelannut hienosti. Dellissä vaikuttaisi olevan kolmen vuoden takuu, LG:ssä kahden. Tiedä sitten, onko se parin huntin arvoinen etu. Jos Dell on perustellusti selvästi parempi omiin tarkoituksiini, kykenen kyllä venyttämään budjetin siihenkin, mutta toisaalta aivan turhasta paria hunttia en toki ole kiinnostunut maksamaan.

Kommentteja, ideoita? Vai kenties jokin kokonaan muu malli, joka ei tullut tässä esille?
rintapek
14.10.2021 18:44:57

Jucciz: On vähän käynyt mielessä

Kommentteja, ideoita? Vai kenties jokin kokonaan muu malli, joka ei tullut tässä esille?

Jos nykyinen telkkarisi on samaa kokoluokkaa niin kokeile sillä?
Jos se toimii hommassa hyvin niin päädytkin ostamaan uuden telkkarin monitoriksi siirtyneen tilalle.
Voi kun sais aikaan jotain niin coolia, että siitä tulis hottia.
Jucciz
14.10.2021 18:53:51
rintapek: Jos nykyinen telkkarisi on samaa kokoluokkaa niin kokeile sillä?
Jos se toimii hommassa hyvin niin päädytkin ostamaan uuden telkkarin monitoriksi siirtyneen tilalle.

Telkkari on 55-tuumainen: se on olkkariin sopiva, mutta tietokonekäyttöön aivan liian iso ja painava, ei mahtuisi edes työpöydälle. Vastaavasti olkkariin taas isompaa telkkaria ei tule, joten kyllä tässä nimenomaan tietokonenäyttöä ollaan hakemassa, joskin sen verran isoa, että yhdellä pärjää. On kivempi, jos saa kaiken tarvittavan samojen karmien sisään: raidat, mikserin ja keskeisimmät plugarit noin tyypillisessä tilanteessa.
rintapek
14.10.2021 19:18:32

Jucciz: Telkkari on 55-tuumainen: .

No totahan en voinut tietää.
Ihan sillä laitoin, et joskus, etenkin ostohousut jalassa se simppelein ratkaisu jää usein hoksaamatta itteltänikin.

(Oma töllöttimenihän on 42" ja jos se mahtuis musacorneriini, niin se olis jo siinä)
Voi kun sais aikaan jotain niin coolia, että siitä tulis hottia.
zekeode
14.10.2021 22:51:13 (muokattu 14.10.2021 23:01:33)

Dell on kalibroitu kuvankäsittelyä varten. Vaativaan graafiseen käyttöön.

edit: ei ollutkaan töllö. My bad.
PIM
15.10.2021 10:49:34 (muokattu 15.10.2021 10:54:11)
Mulla oli reilun vuoden 40" Samsung 4K telkkari näyttönä, mutta hommasin sen tilalle 27 tuumaisen kun alkoi kyllästyttää kattella noin isoa näyttöä lähietäisyydeltä. Tuli vähän klaustrofobinen olo ihan kuin olis kattellut tiiliseinää käsivarren mitan päästä.

Jos isoa näyttöä haluaa eikä halua hirveitä rahoja laittaa siihen niin joku tollanen 40" 4K telkkari vois olla vaihtoehto. Itse maksoin tuosta muutaman vuoden vanhasta Samsungista 150 euroa. Noita vanhimpia vähän pienempiä 4K telkkareita luulisi löytyvän helposti käytettynä kun edellähiihtäjät vaihtaa niitä jo 70 tuumaisiin.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Ianuarius
17.10.2021 15:36:56 (muokattu 17.10.2021 15:44:59)

Ei ole kokemusta näistä, mutta veikkaan että Dellissä maksaa lähinnä merkki. Lisäksi siinä on melko paljon pienempi response time, mikä on pelailussa tärkeää. Noissa 4K-televisiossa taas ei yleensä ole kovin matalat vasteajat ja jos haluaa jonkin, jossa on, niin ne hinnat voi olla jopa korkeampia ku vastaavan kokoisissa näytöissä.

Mulla on ollut työpöytänäyttönä pari vuotta Philipsin 436M6 tossa puolen metrin päässä ja on tää kyllä pirun hyvä kun lääniä riittää. Aluksi voi olla hankalaa jos on tottunu pieneen näyttöön, mutta mulla on nytkin selain tässä näytön keskellä noin 50% koosta ja se on vaan vapauttavaa, kun voi olla ikkunan sivuilla muuta auki ja nakella sinne juttuja, mitä milloinkin haluaa siihen vierelle. Edellinen 27" tuntuu tähän verrattuna nimenomaan klaustrofobiselta.

EDIT: En usko, että Dellilläkään on tässä hintaluokassa mitenkään järettömän hyvin kalibroitu sitä laitetta. En tietenkään tiedä, mutta jotenki tuntuu, että nää on vaan liukuhihnalta laatikkoon ja pihalle ja sit ne laitteet, jotka maksaa 3x enemmän kalibroidaan ja katotaan viimesen päälle. Lisäksi tietenki Dellin asiakaspalvelu on haukuttu Linus Tech Tipsissä jo useamman vuoden peräkkäin. Firmalla tuntuu olevan sellanen meno, että rahastetaan ja kusetetaan asiakkaita kaikessa missä mahdollista, niin kauan ku vanhalla maineella pystyy ratsastaan.
Your soundcard works perfectly!
Antti1
17.10.2021 17:08:03
Noilla tehdaskalibroinneilla ei ole oikein yhtään mitään merkitystä, kun se pitää kuitenkin kalibroida käyttöympäristön valon määrän ja värin kanssa kohdilleen. Lisäksi pitäisi huomioida myös käytössä oleva väriavaruus. Kalibroinnin saisi tehdä mieluusti ainakin kerran vuodessa ja työkäytössä ehkä useamminkin.

Itse asiassa ton Dellin kalibrointi on jopa vähän kehno suoraan paketista, eli uusiksi menisi joka tapauksessa väritarkkaan työskentelyyn. Tässä on myös vähän enemmän ongelmia mustan sävyn kanssa, jos sillä on merkitystä.

LG:ssä on sitten taas pelkästään kallistuva jalusta, joka on ainakin mulle todella iso miinus. Muuten se riittää tuollaiseen käyttöön, mutta mulla menisi välittömästi uuden telineen hankkimiseksi. Siitä koituu tietty vähän lisää hintaa, riippuen miten hienostuneen haluaa hommata.

Kuvanlaadultaan molemmat ovat vähintään riittäviä, mä tekisin valinnan noiden yo. puutteiden perusteella.
Biitzilla
22.10.2021 14:48:18
PIM: Mulla oli reilun vuoden 40" Samsung 4K telkkari näyttönä, mutta hommasin sen tilalle 27 tuumaisen kun alkoi kyllästyttää kattella noin isoa näyttöä lähietäisyydeltä. Tuli vähän klaustrofobinen olo ihan kuin olis kattellut tiiliseinää käsivarren mitan päästä.

Jos isoa näyttöä haluaa eikä halua hirveitä rahoja laittaa siihen niin joku tollanen 40" 4K telkkari vois olla vaihtoehto. Itse maksoin tuosta muutaman vuoden vanhasta Samsungista 150 euroa. Noita vanhimpia vähän pienempiä 4K telkkareita luulisi löytyvän helposti käytettynä kun edellähiihtäjät vaihtaa niitä jo 70 tuumaisiin.

Telkuissa kantsii ottaa huomioon etteivät ne läheltä katsottuina useinkaan vastaan tietokonenäytön tasoa.

Kokeinlin vaihtaa 28 tuuman 4k näytön 40 tuuman 4k telkkuun, mutta palautukseen meni, kun kuva ei todellakaan ollut samaa tasoa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)