Aihe: Jatkojohto virtakytkimellä
1 2
Captain Farrell
17.05.2004 13:16:47
Mulla on ollut tapana (ainakin kesäaikaan) ottaa tietokoneen töpseli irti seinästä aina kun kone ei ole päällä. Alkaa kuitenkin pikkuhiljaa kyllästyttämään tuo jatkuva pöydän alla konttailu. Ratkaisu mun ongelmaan olisi virtakytkimellä varustettu jatkojohto, mutta osaako joku kertoa onko tällainen jatkojohto ukonilmalla yhtä turvallinen ratkaisu kuin töpselin irroittaminen seinästä?
deggis
17.05.2004 13:27:15

Itse olen miettiny ihan samaa, ja tuun varmaan kesällä miettimään. Jotenkin kuitenkin jäänyt noista "kestää ukkosen"-ratkaisuista jokaisesta vähän sellainen olo, että se ei toimi. Kun kai sen ukkosen jonkun näkemyksen mukaan pitäis moderniin sähkötauluunkin pysähtyä, tai ylipäätään olla iskemättä, mutta niihinkään kun en luota niin kummarreltua on tullut.

Kaipaisin kyllä minäkin sähköharrastajan näkemystä asiaan.
Mushroom Cut No13
Fortune
17.05.2004 17:43:50
No mietipä sen kytkimen kokoa. Irtikytkettynä siellä on maksimissaan puolen millin rako, kun taas töpselin seinästä repiminen irroittaa sähkölaitteen useamman sentin (jollei kymmenenkin) päähän sähköverkosta.

Eli kyllä sillä eroa on, salaman iskiessä olen nähnyt parikymmensenttisen valokaaren hyppäävän pistorasiasta, ei sitä olisi pikkuinen kytkin pidätellyt.
magic
17.05.2004 18:35:42

Mulla on ollut tapana (ainakin kesäaikaan) ottaa tietokoneen töpseli irti seinästä aina kun kone ei ole päällä. Alkaa kuitenkin pikkuhiljaa kyllästyttämään tuo jatkuva pöydän alla konttailu. Ratkaisu mun ongelmaan olisi virtakytkimellä varustettu jatkojohto, mutta osaako joku kertoa onko tällainen jatkojohto ukonilmalla yhtä turvallinen ratkaisu kuin töpselin irroittaminen seinästä?

No eipä ole kuten yllä on selitetty, eli töpseli vaan irti. Voit tietysti käyttää jatko-johtoa joka on helpommin irroitettavissa, vaikkapa pöydän päällä niin ei tarvii jumpata niin paljon.

Toinen juttu aiheeseen (melkein) liittyen on mahdollinen modeemi- tai muu "internet"-liityntä, varsinkin maaseudulla. Kaikki ukkosesta johtuvat vauriot mitä minulle on käynyt ovat aina aiheutuneet puhelinpiuhasta tulevasta ylijännitepiikistä. Varsinkin koneen sisäiseen modeemin iskevä jännitepiikki voi tehdä suurtakin vahinkoa koko koneelle.
booster
17.05.2004 19:48:59 (muokattu 17.05.2004 21:41:59)
Yksi vaihtoehto on ostaa ylijännitesuoja. Ei maksa paljoa.

http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0191401005711
http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=3491401002382

EDIT:
Ylijännite-, ei vikavirtasuoja.
2+2=5, for extremely large values of 2
deggis
17.05.2004 20:41:32 (muokattu 17.05.2004 20:42:07)

Nythän toi tuo kysymys kuuluu, että mitä tuommoinen vikavirtasuoja oikeastaan tekee. Millä se pärjää ukkosta vastaan, jos ajatellaan, että ukkonen oikasee reittiään pätkän matkaa vaikkei varsinaista johdinta oliskaan?

(heh. ei sentään "miten rakennan sellaisen?" :)
Mushroom Cut No13
Puavali
17.05.2004 21:34:02 (muokattu 17.05.2004 21:40:26)
Pelkkä vikavirtasuoja ei riitä ukkosta vastaan, vaan se auttaa esim. silloin, kun laitteeseen tulee vika, joka päästää jännitteen runkoon. Vikavirtasuoja mittaa koko ajan kuuman johtimen ja maajohtimen välistä virtaeroa, jo pistää jo pienen eron ilmetessä virran poikki. Joissakin vikavirtasuojissa voi toki olla ylijännitteeltä suojaava systeemi, kuten on joissain UPS-laitteissa.

Katkaiseeko verkkojohdon katkaisin molemmat, sekä kuuman että maan, vaan vain toisen (riippuen kummin päin pistoke on rasiaan tökätty)?

Pitäisi hankkia seinälle sellainen iso pääkatkaisin, mitä näkee elokuvissa.

Edit: Eihän ne niissä linkeissä olleet vikavirtasuojia, vaan ylijännitesuojia ym. vehkeitä. Toimivia ratkaisuja kuitenkin!
booster
17.05.2004 21:40:54 (muokattu 17.05.2004 21:41:34)
Pelkkä vikavirtasuoja ei riitä ukkosta vastaan, vaan se auttaa esim. silloin, kun laitteeseen tulee vika, joka päästää jännitteen runkoon.

Köhöm. Miksi tuolla sitten lukee:

Surge Arrest E25-G suojaa tietokoneen ja muut elektroniset laitteet salamaniskuilta, vaarallisilta virtapiikeiltä, satunnaiselta ylijännitteeltä sekä jälkihäiriöiltä.

EDIT:
Edit: Eihän ne niissä linkeissä olleet vikavirtasuojia, vaan ylijännitesuojia ym. vehkeitä.

Okei, mun moka! :)
2+2=5, for extremely large values of 2
deggis
17.05.2004 22:16:02

Tuolla keskusteluryhmissä yks epäonninen valitti sellaista tilannetta, että oli tietokone ja näyttö (muistaakseni vielä flätti) salamalta suojaavan UPS:n takana.

Salama vieraili -> kaikki UPS:n takana paloi. Muuten kaikki muu oli talossa säilyny ehjänä.

En oikein tiedä pitäiskö tuosta oppia jotain, miettiä onko tosiaan noin tai miettiä miten toi on mahdollista mutta että kaikenlaista kai sattuu.
Mushroom Cut No13
Captain Farrell
18.05.2004 06:55:43
Voit tietysti käyttää jatko-johtoa joka on helpommin irroitettavissa, vaikkapa pöydän päällä niin ei tarvii jumpata niin paljon.

Joo, kai mun täytyy laittaa väliin yksi ylimääräinen jatkojohto ja sijoittaa se sellaiseen paikkaan, että on helposti käsillä. Taitaa olla kaikkein helpoin ja idioottivarmoin ratkaisu.
niko
18.05.2004 14:17:10
Pitää ainakin olla kytkettynä sitten nuo ylijännetesuojat maadoitettuun rasiaan, muuten niillä ei ole mitään virkaa (kun ne ohjaavat piikit suoraan maihin, ilman että sähkö käy rikkomassa suojan takana olevaa tavaraa -> Jos ei ole maadoitusta, ei suoja toimi).

Minulla on suoja, jolle valmistaja lupaa korvata 10000 (vai oliko se 30000, tjsp) euroon asti kaiken suojan takana rikkoutuneen tavaran, sillä varauksella, että suojaa on käytetty oikein.
Tämähan maistuu aivan paskalle. Ja lisäksi tässä on joku outo sivumaku.
deggis
18.05.2004 16:03:57

Minulla on suoja, jolle valmistaja lupaa korvata 10000 (vai oliko se 30000, tjsp) euroon asti kaiken suojan takana rikkoutuneen tavaran, sillä varauksella, että suojaa on käytetty oikein.

Tähän luottaisin jo.. kerros mikä murikka on kyseessä? :)
Mushroom Cut No13
niko
18.05.2004 17:45:27
Tähän luottaisin jo.. kerros mikä murikka on kyseessä? :)
Verkkokaupan sivulta suora lainaus:
--------------------------------------------------------------
APC High Performance Surge Arrest E25-GR ylivirtasuoja.
APC Performance SurgeArrest suojaa elektroniset laitteet virtapiikeiltä ja salamaniskuilta tehokkaasti. Ylivirtasuoja päästää läpi vain alle viisi prosenttia virtapiikistä.

E25-GR ylivirtasuojassa on viisi pistokepaikkaa.

Equipment Protection Policy :EPP korvaa mahdolliset vahingot jotka sattuvat Surge Arrestiin kytketylle laitteelle.

Tämä ainoastaan siinä tapauksessa että Surge Arrest on kytketty oikein (koskee vain sähkölinjan ylijännitesuojaa - ei modeemilinjan ylijännitesuojaa).Voimassa vain EU maissa. Korvaussummat max. 50 000 Eur - E25-GR.
---------------------------------------------------------------

Olikin 50000 euroa se korvaus! Ja tuossahan on siis 5 pistoketta + virtakytkin, hintaa alle 30 euroa ihan yleisesti.
Tämähan maistuu aivan paskalle. Ja lisäksi tässä on joku outo sivumaku.
Prophet
01.01.2023 11:04:49
Vuosituhannen nosto. Suuri jatkojohtokeskustelu ei kuole koskaan!

https://www.is.fi/digitoday/art-2000009242775.html
Kefiiri
02.01.2023 00:08:11 (muokattu 02.01.2023 00:08:29)
Oikein asiallinen juttu. En minäkään oikein luota kytkimellisiin jatkojohtoihin, tai siis niihin kytkimiin. Muuten kyllä huusholli on täynnä jatkojohtoja.
En ole musiikin asiantuntija.
WanhaWetäjä
02.01.2023 16:58:33

Kefiiri: Oikein asiallinen juttu. En minäkään oikein luota kytkimellisiin jatkojohtoihin, tai siis niihin kytkimiin. Muuten kyllä huusholli on täynnä jatkojohtoja.

Liekö sitten kalliimmat jonkinlaisella vikavirtasuojalla varustetut turvallisempia kuin nuo muutaman euron rimpulat joita jokaisella on?

https://www.maxgaming.fi/fi/jatkojo … 10-eu-sp-mk3-jatkojohto-10-osainen. Tämä lienee jo vähän överiä mutta sellasia 30-40€ maksavia voisi harkita, soittohuoneessa on pari mutta esim telkkari ja siihen liitetyt boxit ovat normi jatkojohdon perässä.

Meidän 30 vuotta sitten rakennetussa talossa ei ole tarpeeksi kiinteitä rasioita joten pakko käyttää jatkojohtoja. Toki neljän laitteen kiinteän rasian lisääminen tuskin hirveitä kustantaa jos sen voi vetää suoraan jo olemassaolevasta rasiasta pintana tai vanhan rasian paikalle, 4 paikkaa riittäisi telkkarille ja boxeille hyvin ja uusimmissa kerrostaloissa moisia olen nähnytkin. Täytyypä kysästä tutulta sähkäriltä.

Ei näitä tule liikaa ajatelleksi eli hyvä nosto.

Mitä tulee ukkosiin niin vanhan kansan tapaan kaikki mahdolliset laitteet irti jos ukkonen on päällä, pidempiä reissuja varten myös kaikki sellanen irti minkä voi ottaa. Olen myös nähnyt pikkuskidina tuon kun kyläreissulla ukkonen on lyönyt johonkin likelle taloa niin että rasiasta vai oliko jostain valokytkimestä on tullut kipinäsuihku. Oli aika pelottava kokemus, onneksi vanha hirsitalo ei sentään syttynyt tuleen.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Pauli Lappalainen
02.01.2023 19:06:50
WanhaWetäjä:

Meidän 30 vuotta sitten rakennetussa talossa ei ole tarpeeksi kiinteitä rasioita joten pakko käyttää jatkojohtoja. Toki neljän laitteen kiinteän rasian lisääminen tuskin hirveitä kustantaa jos sen voi vetää suoraan jo olemassaolevasta rasiasta pintana tai vanhan rasian paikalle, 4 paikkaa riittäisi telkkarille ja boxeille hyvin ja uusimmissa kerrostaloissa moisia olen nähnytkin. Täytyypä kysästä tutulta sähkäriltä.

.

Maadoittamattomia rasioita ei saa enää lisätä, rikkoutuneen saa vaihtaa uuteen.

https://stek.fi/maadoittamattomat-pistorasiat-jaavat-historiaan/
Kefiiri
02.01.2023 21:08:13
Pauli Lappalainen: Maadoittamattomia rasioita ei saa enää lisätä, rikkoutuneen saa vaihtaa uuteen.

https://stek.fi/maadoittamattomat-pistorasiat-jaavat-historiaan/

Taitavat 30 vuoden ikäiset pistorasiat jo olla maadotettuja?

Mummolassa ukkonen kerran pamautti pistorasiasta kannen palasiksi. Sen enempää tärviötä ei onneksi syntynyt.
En ole musiikin asiantuntija.
Henri Henri Olavi
02.01.2023 21:12:41
Pakko olla aika paljon jatkojohtoja koko ajan käytössä. Ei muuten tule mistään mitään. Siis meikällä. En ole kovin huolissani niiden turvallisuudesta. Tai siis yhtään.
CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia. -Seksihullut
vkulmala
02.01.2023 22:24:31
Henri Henri Olavi: Pakko olla aika paljon jatkojohtoja koko ajan käytössä. Ei muuten tule mistään mitään. Siis meikällä. En ole kovin huolissani niiden turvallisuudesta. Tai siis yhtään.

Sama juttu. Laskin nopeasti että musatyöhuoneeni tietokone, äänikortti, näyttö, monitorit, kosketinsoittimet, kitaravahvistimet, jokunen pedaali, muutamat eri laitteiden laturit ja lamppu vie noin 15-20 pistokepaikkaa päivästä riippuen. Seinässä on paikat neljälle. Ja minulla on loppuenlopuksi aika vaatimaton laitteisto verrattuna moniin muihin. Loppu on lähellä meillä musaihmisillä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)