Aihe: Meikä tarttee macin
1
Nurtzi_
22.11.2022 02:54:46
Moro!
Pitäs laittaa uus omena ittelle ja olen nyt tässä lueskellut paljon eri koneista ja päähän täs mennee sekasin.
Näin opiskelijana budjetti ei päätä huimaa, mut täsä ois muutama vaihtoehto mitä miettiny :

https://mresell.fi/webshop/macbookpro/macbook-pro-retina-13-944/

https://www.macfit.fi/product/macbo … pro-15%e2%80%b3-touch-bar-2017-cto/

Tosta pro 2017 kuulu lähinnä vaan pelkkää huonoa palautetta, tilttailee, ylikuumenee?
Jotkut sit ehotteli, että laita toi vuoden 2015 malli, onko jo liian vanha, logic kyllä pitäs sopia tohonkin vielä

Myös paljon macbook air m1 on kehuttu, mutta aika kiven alla saada tarvittavien muisti ja tallennustilan määrien kanssa, plus alkaa oleen ja aika hintavia (mulle)

Mut kiitoksia vastauksista jo etukäteen, hyvät joulut mnetin porukoille!

Ps : ei tartte tulla kitiseen, että laita windows, ei ole vaihtoehto.
Vessajono
22.11.2022 15:23:47
Nurtzi_: Myös paljon macbook air m1 on kehuttu, mutta aika kiven alla saada tarvittavien muisti ja tallennustilan määrien kanssa, plus alkaa oleen ja aika hintavia (mulle)

M1 käyttää muistia aika lailla tehokkaammin kuin Intelit, joten se "vähintään 16 gigaa ois hyvä olla" -mantra ei enää ihan sellaisenaan päde. Tietysti enemmän on edelleenkin enemmän ja riippuu ihan siitä, miten raskaita proggiksia on tarkoitus tehä mut kaheksalla gigallakin pääsee aika pitkälle.

Ite en kyllä näe Intel-koneen hankkimisessa enää oikein mitään järkeä, joten yrittäisin vaan raapia sitä budjettia lisää.
Once is a mistake, twice is a jazz
Henri Henri Olavi
22.11.2022 15:51:59
Itsekään en suosittelisi Intel-konetta enää ostamaan. Paitsi jos saat sellaisen 2015 MBP:n, jossa on 16 Gt RAM ja väh. 512 Gt SSD (mieluiten toki vielä i7 ja prossu tapissa) johonkin alle 400 € hintaan. Sellaisen ostaisin itsekin korvaamaan nykyistä matkaäänityskonetta, joka on 2011 MBP ja toimii siihen hommaan 100%.

M1 Aireja saa käytettynä halvalla, jos uskaltaa mennä sillä 8 Gt:n RAM:lla. Siihen 700 € tuntumaan olen nähnyt myytävän. Se 8 Gt oli mulle liian vähän, kun oli lainassa yhdellä kiertueella kone, mutta silloin siitä ajettiinkin samaan aikaan Abletonia ja QLabia, jotka molemmat olivat aika raskaita projekteja, ja kiinni koneessa audio interface, DMX-ohjain ja videotykin adapteri. Jossain Logic-käytössä tuskin tuo 8 Gt muodostuu ongelmaksi, ellei ole paljon raitoja joissa jokaisessa raskaita synia tai muita raskaita instrumentteja. Tosin, mun 2018 MBP pyörittää nikoittelematta aivan mitä tahansa mä haluan siihen heittää Abletonissa tai Pro Toolsissa.
CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia. -Seksihullut
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)