Muusikoiden.net
04.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Loimupuun värjäys
1 2 3
Juzzu
13.02.2004 12:39:32 (muokattu 13.02.2004 12:52:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonih
 
Joskus, ehkä, mahdollisesti, lähitulevaisuudessa, olisi edessä jonkin sortin värjäys tuolle LP-rojektille. Loimuvaahterakansi kaipaisi sävyä itseensä, mutta joitakin vinkkejä voisi kaivata. Varsinainen sävy ei ole vielä ihan varma, mutta jotakin 'kellertävä/tummankeltainen/ruskea' -tyylistä sävyä olisi tarkoitus hakea. Eli burstia en tee ollenkaan, vaan yksisävyisen kannen. Ehkä jotain tällaista:
http://www.wildwoodguitars.com/elec … _lp_02203514/gb_lp_02203514_top.jpg
http://photo.jippii.fi/fi/image//da … u/Jussi.Janhonen/1076667104579.jpeg
http://photo.jippii.fi/fi/image//da … u/Jussi.Janhonen/1076666839286.jpeg
Tai vaikka tummempaa:
http://photo.jippii.fi/fi/image//da … u/Jussi.Janhonen/1076667219679.jpeg
 
Ihan perinteisestihän tuon voisi värjätä vesipetsillä suoraan puulle, varovaisesti kerrosta kerroksen perään kunnes sävy on oikea? Ja sitten lakat perään.. Voisiko loimua/syitä vahvistaa kuitenkin siten, että tietyn värin laiton jälkeen kantta tylysti hiotaan, jolloin väri vähenee puun "korkeilla" kohdilla, jääden avoimempiin osiin (=loimuihin). Eli käytännössä siis sävyttäisi puun ensin vaikka tummemmalla sävyllä, hiosi pois sen mitä lähtee, ja paljastuneet vaaleammat kohdat sävyttäisi sitten vaaleammalla sävyllä. Eli ehkä voisi siis saada aikaan jotain tällaista 'double-stained' -väriä?
http://www.mcnaughtguitars.com/d09m.jpg
http://www.mcnaughtguitars.com/disc4906.jpg
 
Lähinnä siis ajattelin voimistaa tällä keinoin loimua PRS-tyyliin "huijaten", vaikka tokihan ne näkyisivät myös pelkästään yhdelläkin sävyllä tummempana. Yhdellä sävyllä voisi ymmärtääkseni, varsinkin jos sävyttäisi vielä osittain lakan väliin, saada paremmin esille loimun kolmiulotteisuutta? Tuohan ei ole esim. PRSien paras puoli vrt. vaikka jotkut LP:t.
 
Vinkkejä? Neuvoja? :o)
 
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
pdj
14.02.2004 08:54:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro
 
Kilahti toi vesipetsi silmään. Jos meinaat jotain kunnon jälkeä saada petseillä aikaiseksi, lähtisin kyllä spriipetseillä liikenteeseen. Näitähän voi myös itse tehdä värijauhoja ja tenttua sekoittelemalla. Olen itse huomannut, että spiipetsi "uppoaa" syvemmälle syyhyn ja "polttaa" syyn tiukaksi, joten sitä voi hioa ja vaalentaa siten mysö ennen lakkausta.
 
Teen itse myös biljardikeppejä ja olen kokeillut nämä petsihommat aika tarkkaan. Mutta tee niinkun teet ja onnea matkaan...
 
pdj
 
villeh
14.02.2004 12:36:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eli näin väripigmentteihin perehtyneenä, jos sekoitat pigmenttiä ja tenttua niin pigmentin tulis olla hyvälaatuista(kallista) koska halvemmissa pigmenteissä niiden valonkesto eli laatu on paskaa ja hieno pinta haalistuu 5 vuodessa olemattomiin. mutta tota kallista pigmenttiä ei kulu paljoa koska se on tykympää tavaraa. huolellisuutta myös pigmentin hiertämiseen sillä jos siinä on paakkuja niin jälki on epätasaista, eli pigmentti täytyy hiertää hyvin. sideainnena ei oo tosta tentusta kokemusta, mutta pigmentit vaatii sideaineen pysyäkseen pinnassa, (maalauksissa esim pellavaöljy). ellet siten heitä jotain lakkaa päälle tai sekoita pigmenttiä lakkaan tai johonkin vastaavaan. itselläni kaapissa noita pigmenttejä on ja voin sanoa että joku kunnon preussinsininen vie silmät päästä kun se on niiiin sinistä (eipä näy liukuhihna kepeissä).
 
RaakaRane
14.02.2004 12:48:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
Mistäs noita pigmenttejä kannattaisi lähteä metsästämään, esimerkiksi täältä Lahden seudulta.
 
villeh
14.02.2004 13:36:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse olen ostellut taidetarvikeliikeistä. valikoima vaihtelee sitten liikeittäin mutta esim. helsingistä olen tilannut taidemaalariliitosta kun saan alennukset. hinnat vaihtelee sitten pigmentistä riippuen.
ocaldon art colour 450gn pöntöis saa unohtaa, merkkejä on myös suomalaisia esim kyminpalokärki ja uulatuote, jotka ovat keskinkertaisia. mutta esim maimerin pigmento pour artisti 100ml pigmentit on hyviä. about 10e-20e purkki. ja sitten naamari päähän kun hierrätte, osa väreistä on raskasmetalleja jotka ei poistu kehosta, ja tarinoita taiteilijoista joilta kaavitaan sinistä massaa nivelistä ei enää kaivata lisää..... eli asianmukaiset suojat, hanskat ja tuuletettu tila.
 
northman
14.02.2004 21:11:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

morjens juzzu
minä tekisin tommosen värjäyksen justiinsa vesi petsillä ensin syyt tummentaen sitten kevyt välihionta ja pääväri +lakka mutta välttäisin näitä vesiohenteisia petsilakkoja mulla on ollu lakkausvaihessa monennäköstä ongelmaa,ja lespan kansi on taas ilman väriä kun rupes lakka halkeen kun tein viimeistely hiontaa 1200 vesihioma paperilla :-( mutta toi sunburt itse asiassa on aika helppo tehdä pikkuruiskulla/petsillä ja jos ei tyydytä niin hio pois ja aloita uudestaa nm. kokemusta on, mulla lähinnä on ollu ongelmia tehdä se peili pinta lakalla kun on jotakin väriä alla,tele projektissa sen kun lakkas mut nyt kiehuu/halkee ym.mutta mä luulen että toi perinteinen vesipetsi ei oo ongelma mä ainakin kokeilen sitä seuraavaksi.
 
villeh
15.02.2004 12:39:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niin ja noista pigmenteistä ku eilen oli vähä kiire, eli nyrkki sääntö on mitä kalliimpaa sen parempaa ellei myyjä kuseta. kävin tos kaappiani läpi ja löysin vanhoja pigmenttejä joita tuli tilattua joskus ulkomailta, sanotaanko että parempia mitä suomalais valmisteiset pigmentit, eli huippulaatu. listas oli noita 100ml purkkeja ja hinta haarukka oli 200 -400 markkaan. eli sen verran maksaa vähän erikoisemmat ja hienoimmat. yleensä maavärit halvempia. okrat, ja muut mullan väriset, semmoset mitä yleensä näkee kitarois ja sitte nää kalleimmat on näitä ultramariininsinisiä ynnä miuta kadmiumvärejä.mutta tommosta kunnon pigmenttiä ei sitte kulu pajloa kun se on aitoa pelkkää pigmenttiä.
meikäläinen on kyllä sitä mieltä että vesi ja puu pidetään erillään jos haluaa jotain huippu jälkee, mutta makuasia. ja jos haluaa tehdä itse pigmentistä petsin niin kaikki pigmentit ei liukene veteen kunnolla.
 
jarmos
15.02.2004 14:15:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonih
Vinkkejä? Neuvoja? :o)

 
moro juzzu, haeppa kirjastosta sellainen kirja kuin,
 
Soitinten pintakäsittely
historiaa, vanhat sideaineet, sanasto
Nieminen Rauno
 
On paljon hyvää tietoa, selvisi myös miksi lakkaamani lespan lakkaus rupesi vuoden parin jälkeen halkeilemaan,
syy oli se että ensimmäiset lakkakerrokset eivä olleet ehtineet kuivua, tai siis liuottimet haihtua puusta vaikka olikin jo ihan hiontakuiva, lakkasin selluloosalakalla jonka plandis on tinneri.
 
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä
vrajala
15.02.2004 18:40:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo vanha puutyöopas neuvoopi sekoittamaan sellakkaa spriipetseihin sideaineeksi. En ole kokeillut, mutta tuskin ihan hatusta vedetty neuvo on tuo.
 
Juu, varmast näi, mää kysyi?
villeh
16.02.2004 09:52:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sen takia sellakkaa kun hartsien kiiltävyyden lisäksi hartsilla on sitova ominaisuus, eli sellakassa hartsi sitoo ja alkoholi plandaa. eli jos ton tekee alusta lopuun itse: liottaa harsia alkoholiin. esim dammar hartsi liukenee parissa päivässä. sillä välin hiertää pigmentin eri astiassa samanlaiseen liuottimeen ja lopuksi yhdistää nämä kaksi liuosta.
näiden sellakoiden huono puoli on että ne kestää huonosti mitään esim vettä ja liottimia. mutta onhan tuolla tavalla tehty viulujakin ja kestäneet näemmä on, ellei sitte viulistit oo vaan siistimpää väkee kun me hikiset kitaristit." hei, katto kun mä pistän skebani tuleen, jeee. hitto siihen jäi tommonen musta jälki".
 
Puavali
16.02.2004 10:03:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellakoiden huono puoli on että ne kestää huonosti mitään esim vettä ja liottimia. mutta onhan tuolla tavalla tehty viulujakin ja kestäneet näemmä on, ellei sitte viulistit oo vaan siistimpää väkee kun me hikiset kitaristit.
 
Viulistit on siistimpää väkeä, eivät koske paljain käsin kuin kaulaan, kieliin ja virittimiin. Liina laitetaan väliin, kun koppa nostetaan leuan alle jne. Ymmärrettävää kyllä, kun halvatkin soittimet on auton hintaisia, ja arvo eikun lisii hyvällä pidolla.
 
Juzzu
16.02.2004 12:13:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liina laitetaan väliin, kun koppa nostetaan leuan alle jne.
 
Hä?! Ettekö te muka nosta kitaroita samalla tavalla?!?! ;o)
 
No mutta, kiitoksia näistä tiedoista ja vinkeistä. Pitää funtsailla ja kysellä ammattirakentajaltakin vinkkejä.
 
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Juzzu
16.02.2004 20:48:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyselinpä sitten tuosta muutaman korttelin päässä pajaansa pitävältä rakentajalta neuvoja. Mies kyllä tietää mitä olen tekemässä ja millä lakoilla jne. ja suositteli ehdottomasti vesipetsiä. Mitä tulee noihin välihiontoihin jne. niin sanoi että on ihan oma valinta - haluaako voimistaa loimuja vaiko korostaa loimujen peilaavuutta ja kolmiulotteisuutta jättämällä ekstravärit pois. Ja mitä tulee tuohon veteen, niin mainitsi että mm. viuluissa voidaan käsitellä loimut vesipetsillä ja jättää tasoittamatta kokonaan, sitten lakat päälle. Tuo "hyppyriä" pintaan... :o)
 
Tjaah, tjaah, pitänee varmaan tehdä noista jämäpaloista sellaisia koeliuskoja, joita värjää sitten eri tavoin.
 
Niin, ja pitääkin tarkistaa löytyykö kirjastosta tuota opusta.
 
Kiitos vinkeistä!
 
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
RaakaRane
17.03.2004 20:45:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eli näin väripigmentteihin perehtyneenä, jos sekoitat pigmenttiä ja tenttua niin pigmentin tulis olla hyvälaatuista(kallista) koska halvemmissa pigmenteissä niiden valonkesto eli laatu on paskaa ja hieno pinta haalistuu 5 vuodessa olemattomiin. mutta tota kallista pigmenttiä ei kulu paljoa koska se on tykympää tavaraa. huolellisuutta myös pigmentin hiertämiseen sillä jos siinä on paakkuja niin jälki on epätasaista, eli pigmentti täytyy hiertää hyvin. sideainnena ei oo tosta tentusta kokemusta, mutta pigmentit vaatii sideaineen pysyäkseen pinnassa, (maalauksissa esim pellavaöljy). ellet siten heitä jotain lakkaa päälle tai sekoita pigmenttiä lakkaan tai johonkin vastaavaan. itselläni kaapissa noita pigmenttejä on ja voin sanoa että joku kunnon preussinsininen vie silmät päästä kun se on niiiin sinistä (eipä näy liukuhihna kepeissä).
 
Muutama kysymys vielä.
 
Miten tuo hiertäminen sitten oikeasti käytännössä tapahtuu?
 
Onko nuo Sateenkaarivärit Oy:n värijauheet noita pigmenttejä vai jotain muita juttuja?
 
Mikä on sideaineen ja pigmentin suhde?
 
villeh
18.03.2004 12:27:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eli pigmenttiä laitetaan alustalle siihen tipautetaan muutama tippa öljyä ja hierretään lasi stompilla, voimalla että pigmentti "hajoaa".
lopputuloksen löysyys tai paksuus riippuu mitä sillä sitten tehdään. esim läpikuultaviin petsauksiin sopii titenkin löysä..
ajattelin että jos oot tekemäs tommosen vanhanaikaisen pellavaöljy sellakan niin voit käyttää myös hyvälaatuisia öljy värejä (ne on valmiiksi hierrettyä pigmenttiä ja pellavaöljyä). llöytyy taideliikkeistä esim beckerssin laadukkain sarja on juuri näitä kunnon pigmenttejä.
siihen sitten lantrausta että saat petsin, ranskalaista tärpättiä, hartsia, öljyä.
 
ei oo kokemusta noista sateenkaari väreistä.
 
sideaineen ja pigmentin suhde siis riippuu siitä mitä sillä tehdään, mutta aloita niin että pari ruokalusikallista pigmenttiä ja pari tippaa öljyä, ja siihen pigmenttiä sitten vähitellen lisää, kun hierrät. hierrin pitäisi olla joku tasainen pyöreä ja kova(mieletön kuvaus) eli JOS olut pullon pohja olisi suora, ehkä hitusen pullollaan niin se olis hyvä. eli lasi paletille pigmentit ja neste, sitten hierottais sillä pullon pohjalla. palettiveitsellä tuli joskus hierrettyä mutta armotonta hommaa kun sillä ei saa kunnon painetta, pitäisi olla joustamaton veitsi.
 
Juzzu
30.03.2004 07:58:49 (muokattu 30.03.2004 08:02:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on sitten värjätty.
 
Ensiksi tein vesipetsillä, ruskealla, pohjan. Hion LP:n keskelle 'kyynerkuvion' burstiksi ihan vaan hiomapaperilla ;o). Tuolla lailla sai kyllä jonninmoisen burstin tehtyä, vaikkei toki kunnon ruiskulla vedettyä vastaakaan. Kuvasta tosin ei oikein meinaa erottaa tuota ja muutenkin väri on "läikikäs", kiitos pimeähkössä huoneessa salamalla otetun kuvan.
 
Tämän jälkeen tein sahramista pirtuun uuttamalla lämpimän keltaisen, jota sivautin pariin otteeseen koko kannen päälle pehmentämään koko hässäkkää.
 
Kuvassa kansi näyttää enemmän oranssilta mitä onkaan, taittuu väri enemmän tuonne ruskean puolelle tavallisessa valossa. Myös noi loimut näyttää sekoittavan tuota sävyä miten sattuu sen mukaan mistä päin loimut taittaa valoa :o)
 
http://photo.jippii.fi/fi/image//da … u/Jussi.Janhonen/1080622316786.jpeg
 
Tuli siis aika "alkeellisin" tavoin värjättyä tuo, mutta mielestäni lopputulos oli siihen nähden varsin onnistunut. Harmi sinänsä, ettei nyt tuohoon kuvaan tarttunut kansi ihan samanvärisenä kuin mitä se luonnonvalossa näkkyypi. Mutta paremmin kuvin sitten ensi kerralla, jolloin toivottavasti keppi alkaa olemaan jo lähellä valmistumista :o)
 
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! (EVVK jäsen nro. tsiljoona)
jarmos
30.03.2004 08:20:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on sitten värjätty.
 
Mutta paremmin kuvin sitten ensi kerralla, jolloin toivottavasti keppi alkaa olemaan jo lähellä valmistumista :o)

 
Hieno tuli, kokemuksesta tiedän loimupuun valokuvauksen olevan tosi hankalaa, aina joku kohta näyttää huonolta, ehkä puolipilvisellä ilmalla ulkona otettuna tulisi parhaiten näkyviin loimut oikealla tavalla. (hyvän värin valitsit -)
 
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä
miktol
30.03.2004 22:39:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komea on väritys. Todella komea!
 
"Elä ja anna toistenkin elää..."
heinovi1
31.03.2004 09:35:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli siis aika "alkeellisin" tavoin värjättyä tuo, mutta mielestäni lopputulos oli siihen nähden varsin onnistunut.
 
No on kyllä todella hyvän näköinen!!
 
Paljonko sahramia käytit? Liukeniko nopeasti vai annoitko "uuttua" pidempäänkin?
 
Juzzu
31.03.2004 09:48:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljonko sahramia käytit? Liukeniko nopeasti vai annoitko "uuttua" pidempäänkin?
 
Semmonen 0.5g pussukka män, mitä ruokakaupasta saa. Sekoitin sen n. desiin pirtua. Alkoihan se heti väriä antamaan, mutta par päivää annoin sen uuttua. Ja näemmä vieläkin on väriä antanut, näytti purkissa sävy vaan syventyneen.
 
Tiedä sitten viitsisikö ruuanlaitossa hirveästi tuota sahramia käyttää, kun kilohinta huitelee siellä 5000 euron korvilla ;o)
 
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! (EVVK jäsen nro. tsiljoona)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti