Aihe: Monityökalu kitaranrakennukseen
1 2
gator
27.02.2025 16:25:26
Pahoittelut, jos aiheesta jo ketju olemassa. Haulla en löytänyt.
Millaista otsikonmukaista värkkiä suosittelisitte kitaranrakennushommiin? Dremel 4000-mallia olen vähän sillä silmällä katsellu, mut eihän mulla oikeesti oo hajuukaan noista. Riittääkö noissa minilaitteissa paukut esim. kaularaudan taskun jyrsintään, vaahteraan tjms. koviin puihin ja miten kestävät moista rääkkiä?
Eri merkkien terien olisi tietty hyvä sopia laitteeseen, ilman ylimääräisiä holkitteluja ja yläjyrsintelineen tarvitsee myös.
Mitä muuta laitosta valitessa kannattaa ottaa huomioon?
Kannattaisiko suosiolla ostaa vaan yläjyrsin? Pelkälle sellaiselle vaan käyttöö todella vähän, toisin ku monitoimityökalulle.
Antti1
27.02.2025 16:26:48
gator: Kannattaisiko suosiolla ostaa vaan yläjyrsin?

Jos tarvitset jyrsintä, niin ehdottomasti. Itsellä Dremelille on eniten käyttöä lähinnä nauhojen kiillottamisessa.
Jeszse
27.02.2025 16:32:31
Jyrsin vaan. Ei dremelillä mitään oikeita poteroita tee. Inlaylle se on ihan ok mutta hermot ja terät siinä vaan menee jos sillä koittaa jotain oikeita jyrsintöjä tehdä.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
ituvirtanen
27.02.2025 17:08:47

Onhan olemassa mainoksia, joissa brittiläinen linna fiksataan Dremelillä mutta haluaisin nähdä ne oikeat työkalut ja henkilöstön, joilla lopputulos syntyisi vuosisadan sijasta vuosikymmenessä.

Jos aiot oikeasti askarrella jotain, osta käyttöön suunniteltu kone ja unohda leikkikalut. Halpiksen ja työkalun ero on siinä, ettei ammattimies ehdi käydä jatkuvasti kaupassa hakemassa rikkoutuneelle korvaajaa. Kotipuuhiin voi siksi riittää edullisempikin. Vältä siitä huolimatta kaikkein halvinta Kiinan kuraa.

Esimerkki:
Ostin Boschin vihreän pyörösahan sinisen sijasta ja säästyneellä rahalla hankin hyvän terän.
gator
27.02.2025 17:12:04
Kiitti nopeista vastauksista. Taidan siis suunnata jyrsinkaupoille. Sellaisen valinnassa onkin sitten oma suonsa.
p130
27.02.2025 17:53:31

Puukolla näyttäisi Nevalainenkin tehneen jyrsinnät uran alkupuolella. Ei ole kaunista katseltavaa, mutta ovathan ne hyviä soittimia.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Pauli Lappalainen
27.02.2025 17:56:27
gator: Kiitti nopeista vastauksista. Taidan siis suunnata jyrsinkaupoille. Sellaisen valinnassa onkin sitten oma suonsa.

Itsellä on tuommoinen:

https://www.makita.fi/product/drt50.html

On näppärä kapistus jos on muitakin samalla akulla pelaavia vehkeitä.
gator
27.02.2025 18:25:56
Pauli Lappalainen: Itsellä on tuommoinen:

https://www.makita.fi/product/drt50.html

On näppärä kapistus jos on muitakin samalla akulla pelaavia vehkeitä.

Akkukäyttöisyys kyllä kova juttu. Tän vois laittaakin harkintaan, kiitti vinkistä.
basisti1971
01.03.2025 10:15:17
Moi.

gator: Kannattaisiko suosiolla ostaa vaan yläjyrsin?

Kyllä.
Nykyään kun yläjyrsinten hinnat alkavat muutamasta kympistä ja halvimmatkin menevät harraste-/satunnaishommissa täydestä kuin väärä raha, ainakaan itse en näe mitään syytä miksei tuollaista hankkisi jos tarvetta on.
Monitoimilaite ja yläjyrsin eivät ole toisiaan korvaavia eivätkä poissulkevia työkaluja vaikka käyttökohteissa päälekkäisyyksiä onkin.

gator: Pelkälle sellaiselle vaan käyttöö todella vähän, toisin ku monitoimityökalulle.

Jos ylipäätäänkään harrastaa puutöitä, kyllä sitä käyttöä löytynee kummasti kun moinen on työkaluarsenaalissa, ja melko nopeasti huomaa ihmettelvänsä kuinka aiemmin pärjäsi ilman.
Ja miksei hankkinut aiemmin.
Ja huomaakin ostavansa pienemmän tai isomman kaveriksi, riippuen siitä kumman osti ensin :).

Vaikka halpisteriä kohtuudella saakin ja niillä pärjää johonkin asti (etenkin jos käyttää säästeliäästi ja/tai on mahdollisuus terottaa välillä), jossain vaiheessa tarpeet kasvaa ja tuolloin laatuteriin saa uppoamaan hyvin herkästi saman rahan kuin laadukkaampaan yläjyrsimeenkin.

Lisälaitteisiin uppoaa siivu myös, mutta valtaosan voi -ja kannattaakin- tehdä itse.

gator: Mitä muuta laitosta valitessa kannattaa ottaa huomioon?

Vaikka tuo kysymys koskikin monitoimilaitetta, myös yläjyrsimen hankinnassa löytyy lukuisia seikkoja jotka kannattaa ottaa huomioon.

Nykyään alkaa kaikissa halvimmissakin olemaan sekä 6 että 8mm holkit mukana, ja vaikkeivät sinänsä etenkään satunnaisesa käytössä ole kulutustavaraa, varaosien saatavuus kannattaa ottaa huomioon etukäteen.

Tehoa (ottosellaista) pitäisi olla kilowatin verran, ja nopeussäädön portaaton.
Koska tehoa merkittävämpää vääntöä ei yleensä ilmoiteta, laatuwatit ovat liki poikkeuksetta halpiswatteja tehokkaampia.

Karan pitää olla kunnolla laakeroitu, joissain kaikkein halvimmissa Kiinantuotoksissa on liukulaakerointi hiilipäässä, mahdollisesti myös karan puolella.

Vaikka hiiliharjattomuus onkin nykypäivää, hiiliharjallinenkin kestää normikäytössä pitkään, satunnaiskäytössä vuosikymmeniä.
Vaihtohiilten saatavuus kannattaa myös varmistaa etukäteen, tosin halpiksissa kollektorin lamellit ovat vaihtotarpeen kohdalla jo luultavasti siinä kunnossa ettei vaihdosta ole enää mitään iloa.

Laitteen pitää olla tukeva ja tasapainoinen, ja karan pään rakenteeltaan avoin, muuten tarkasta käsivaralta jyrsimisestä ei tule yhtään mitään.
Kovin umpinainen karan pää kerää myös tehokkaasti lastut sisuksiinsa ja tekee työskentelystä entistäkin hankalampaa.

Purunpoiston pitää myös toimia niin ettei liiaksi estä näkyvyyttä.

Upotusmekanismi ja sen lukituksen pitää olla helppo ja looginen, ja syvyyssäädön tarkka.

Itsestä kiinni haluaako "kahden"- vai "yhden" käden mallin, mulla yhden käden yläjyrsimenä on Festo OF900 (modernimpi versio on Festool OF1010) eikä tuossa ole mitään muuta moitittavaa kuin varaosien ja lisälaitteiden hurjat hinnat, mutta tuo kuuluu Festool-taudinkuvaan.

Kahden käden yläjyrsimenä on Felteman 1200W jyrsin.
https://www.biltema.fi/tyokalut/sah … ElXiFagWfOjK1RVfqn9oTlYrboV__7MDxyl

Vaikka hommansa toki hoitaa mainiosti ja kevyeen käyttöön on varmasti muillekin kuin mulle riittävä, on muutenkin kuin kooltaan huomattavasti Festoa kömpelömpi.
Mutta toisaalta maksaa vähemmän kuin varakaraholkki Festoon.

Itselle suurimpia kritiikinaiheita tuossa halpiksessa on upotuksen lukituksen kömpelyys, sivukahvojen liian pysty asento, sekä käyttökytkimen lukituksen puuttuminen joka tekee alajyrsinpöydän käyttämisestä kikkailua.
Plussapuolella hinnan lisäksi se että karaholkkeja tulee 2 paria, kuten yhdet varahiiletkin.

T:Samuli
Puavali
01.03.2025 14:41:34
p130: Puukolla näyttäisi Nevalainenkin tehneen jyrsinnät uran alkupuolella. Ei ole kaunista katseltavaa, mutta ovathan ne hyviä soittimia.

#Hattu päästä.
gator
01.03.2025 16:33:45
basisti1971: Moi.

Kyllä.
Nykyään kun yläjyrsinten hinnat alkavat muutamasta kympistä ja halvimmatkin menevät harraste-/satunnaishommissa täydestä kuin väärä raha, ainakaan itse en näe mitään syytä miksei tuollaista hankkisi jos tarvetta on.
Monitoimilaite ja yläjyrsin eivät ole toisiaan korvaavia eivätkä poissulkevia työkaluja vaikka käyttökohteissa päälekkäisyyksiä onkin.

Jos ylipäätäänkään harrastaa puutöitä, kyllä sitä käyttöä löytynee kummasti kun moinen on työkaluarsenaalissa, ja melko nopeasti huomaa ihmettelvänsä kuinka aiemmin pärjäsi ilman.
Ja miksei hankkinut aiemmin.
Ja huomaakin ostavansa pienemmän tai isomman kaveriksi, riippuen siitä kumman osti ensin :).

Vaikka halpisteriä kohtuudella saakin ja niillä pärjää johonkin asti (etenkin jos käyttää säästeliäästi ja/tai on mahdollisuus terottaa välillä), jossain vaiheessa tarpeet kasvaa ja tuolloin laatuteriin saa uppoamaan hyvin herkästi saman rahan kuin laadukkaampaan yläjyrsimeenkin.

Lisälaitteisiin uppoaa siivu myös, mutta valtaosan voi -ja kannattaakin- tehdä itse.

Vaikka tuo kysymys koskikin monitoimilaitetta, myös yläjyrsimen hankinnassa löytyy lukuisia seikkoja jotka kannattaa ottaa huomioon.

Nykyään alkaa kaikissa halvimmissakin olemaan sekä 6 että 8mm holkit mukana, ja vaikkeivät sinänsä etenkään satunnaisesa käytössä ole kulutustavaraa, varaosien saatavuus kannattaa ottaa huomioon etukäteen.

Tehoa (ottosellaista) pitäisi olla kilowatin verran, ja nopeussäädön portaaton.
Koska tehoa merkittävämpää vääntöä ei yleensä ilmoiteta, laatuwatit ovat liki poikkeuksetta halpiswatteja tehokkaampia.

Karan pitää olla kunnolla laakeroitu, joissain kaikkein halvimmissa Kiinantuotoksissa on liukulaakerointi hiilipäässä, mahdollisesti myös karan puolella.

Vaikka hiiliharjattomuus onkin nykypäivää, hiiliharjallinenkin kestää normikäytössä pitkään, satunnaiskäytössä vuosikymmeniä.
Vaihtohiilten saatavuus kannattaa myös varmistaa etukäteen, tosin halpiksissa kollektorin lamellit ovat vaihtotarpeen kohdalla jo luultavasti siinä kunnossa ettei vaihdosta ole enää mitään iloa.

Laitteen pitää olla tukeva ja tasapainoinen, ja karan pään rakenteeltaan avoin, muuten tarkasta käsivaralta jyrsimisestä ei tule yhtään mitään.
Kovin umpinainen karan pää kerää myös tehokkaasti lastut sisuksiinsa ja tekee työskentelystä entistäkin hankalampaa.

Purunpoiston pitää myös toimia niin ettei liiaksi estä näkyvyyttä.

Upotusmekanismi ja sen lukituksen pitää olla helppo ja looginen, ja syvyyssäädön tarkka.

Itsestä kiinni haluaako "kahden"- vai "yhden" käden mallin, mulla yhden käden yläjyrsimenä on Festo OF900 (modernimpi versio on Festool OF1010) eikä tuossa ole mitään muuta moitittavaa kuin varaosien ja lisälaitteiden hurjat hinnat, mutta tuo kuuluu Festool-taudinkuvaan.

Kahden käden yläjyrsimenä on Felteman 1200W jyrsin.
https://www.biltema.fi/tyokalut/sah … ElXiFagWfOjK1RVfqn9oTlYrboV__7MDxyl

Vaikka hommansa toki hoitaa mainiosti ja kevyeen käyttöön on varmasti muillekin kuin mulle riittävä, on muutenkin kuin kooltaan huomattavasti Festoa kömpelömpi.
Mutta toisaalta maksaa vähemmän kuin varakaraholkki Festoon.

Itselle suurimpia kritiikinaiheita tuossa halpiksessa on upotuksen lukituksen kömpelyys, sivukahvojen liian pysty asento, sekä käyttökytkimen lukituksen puuttuminen joka tekee alajyrsinpöydän käyttämisestä kikkailua.
Plussapuolella hinnan lisäksi se että karaholkkeja tulee 2 paria, kuten yhdet varahiiletkin.

Hyvää infoo, kiitti.
basisti1971
04.03.2025 07:55:47
Moi.

gator: Hyvää infoo, kiitti.

Ole hyvä.

mhelin
11.03.2025 14:41:40 (muokattu 11.03.2025 14:47:20)
Plek olisi varsinainen monityökalu:
https://plek.com/
Ilmeisesti Ruotsissa lähimmät (ja Thomannilla). Mitähän tuo kone tekee vaikka akustiselle jossa 14. nauhan kohdalta otelauta koholla?

Tee-itse lehti on antanut SKIL 1860 AA jyrsimelle "Hyvä Ostos" leiman:
https://images.bonnier.cloud/files/ … _STORTEST-2218-Overfr%C3%A6sere.pdf

Bosch GOF 130 voisi olla kyllä parempi (ei mukana), eipä tuossa testissä Makitakaan pelkkiä kehuja saanut vaikka olikin paras (ja kallein). Tuohon Boschiin menee muuten jotkut Makitan tarvikkeet (esim. tuolla videolla esitetyt ohjaimet:
https://www.youtube.com/watch?v=8fKJX7xmq3Y )
PIM
15.03.2025 10:53:26
Mä ostin kirppikseltä kahdella kympillä laatikollisen jyrsinteriä ja mukana tuli kiinalainen PowerSuper merkkinen 1020w jyrsin. Täytyy kesemmällä kokeilla tekeekö tällä mitään, kun pääsee ulkona puuhastelemaan.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
gator
24.03.2025 17:43:12
PIM: Mä ostin kirppikseltä kahdella kympillä laatikollisen jyrsinteriä ja mukana tuli kiinalainen PowerSuper merkkinen 1020w jyrsin. Täytyy kesemmällä kokeilla tekeekö tällä mitään, kun pääsee ulkona puuhastelemaan.

Ainakin nimestä päätellen pakko olla melko Super!
askomiko
08.04.2025 19:20:52
gator: Akkukäyttöisyys kyllä kova juttu. Tän vois laittaakin harkintaan, kiitti vinkistä.

Jos et vielä ostanut niin DeWaltin samanlaisessa on parempi korkeussäätö.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Zeni
09.04.2025 00:28:28
gator: Akkukäyttöisyys kyllä kova juttu. Tän vois laittaakin harkintaan, kiitti vinkistä.

Itse taas en keksi akkukäyttöisyydelle mitään hyötyjä, koska imurin letku on kuitenkin perässä eli "johdottomaksi" ei päästä. Tietysti eri jos on kunnon harrastetilat ja suojaimet ettei pölyllä niin väliä.
Omassa kopissa kun askartelee niin sitä pölyä on kaikkialla vaikka imuri on aina kiinni kun jotain tekee.
Ei sillä muuten väliä, mutta kun samassa tilassa tapahtuu kaikki harraste/askartelu -toiminta niin joutuu suojaamaan ennen jyrsintää/hiontaa kaiken, mihin ei halua pölyä päätyvän. Köyhien ongelmia tietysti nämä :D
gator
13.04.2025 01:48:15
Zeni: Itse taas en keksi akkukäyttöisyydelle mitään hyötyjä, koska imurin letku on kuitenkin perässä eli "johdottomaksi" ei päästä. Tietysti eri jos on kunnon harrastetilat ja suojaimet ettei pölyllä niin väliä.
Omassa kopissa kun askartelee niin sitä pölyä on kaikkialla vaikka imuri on aina kiinni kun jotain tekee.
Ei sillä muuten väliä, mutta kun samassa tilassa tapahtuu kaikki harraste/askartelu -toiminta niin joutuu suojaamaan ennen jyrsintää/hiontaa kaiken, mihin ei halua pölyä päätyvän. Köyhien ongelmia tietysti nämä :D

Mulle yksikin letku/piuha vähemmän on aina iso plussa, vaikka ihan aikuisten oikeesti eihän sillä kauheesti väliä oo. Samalla vaivalla se sähköjohto siellä imurin letkun kaverina roikkuu.
Makitan akkukäyttöinen tuli yllättäen harrastetilaetuna käyttöön ja oikein asiansa ajavalta laitteelta vaikuttaa. Lidlistä hommasin sähköjohdollisen halpislaitteen, kun satunnaisesti omaa tarttee. Kustansi hurjat 59€ ja oikein hyvin pelaa, ainakin toistaiseksi.
Teriin saakin sitten euron jos toisenkin helposti kulutettuu.
s151669
13.04.2025 09:19:48

gator: Teriin saakin sitten euron jos toisenkin helposti kulutettuu.

Itse olen (noitakin) tilailllut Aliexpressistä. Kotimaassa kun on ollut ihan eioota. Ei ole hinnoissaan ja on meikäläisen käytössä ajaneet asiansa. Parempiakin varmasti saa jostain. Ja kotimaistakin voisi tukea - jos olis tavaraa ja tavara olisi jotain muuta kuin samaa mitä kiinasta saa suoraankin.
Antikitarasankari. Siis basisti.
MPU
15.04.2025 10:49:08
s151669: Itse olen (noitakin) tilailllut Aliexpressistä. Kotimaassa kun on ollut ihan eioota. Ei ole hinnoissaan ja on meikäläisen käytössä ajaneet asiansa. Parempiakin varmasti saa jostain. Ja kotimaistakin voisi tukea - jos olis tavaraa ja tavara olisi jotain muuta kuin samaa mitä kiinasta saa suoraankin.

Poratuulesta Kouvolasta saa laadukkaita teriä niin jyrsimiin kuin poraankin. Hinta toki sen mukainen, mutta ei tartte ostaa kuin kerran.
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)