Aihe: Halkeama kaulaliitoksen jalassa
1
Penasol
13.05.2024 20:33:40

Estevessä (malli nro. 8.) on ongelma kaulaliitoksessa. Kaipailisin hiukan näkökulmaa sen korjaamiseen.

Minulla oli melkein kymmenen vuotta taukoa soittohommista, jolloin kitaran kosteuttaminen unohtui. Kielet olivat vedossa ja kansi pääsi halkeamaan otelaudan vieressä. Siis otelaudan suuntaisesti kaikuaukkoon saakka. Korjasin taannoin tämän halkeaman eläinliimalla. Liimasin myös kannen alle pieniä tukipaloja.

Vasta myöhemmin huomasin, että myös kaulaliitoksessa on ongelma. Kaulan jalassa on halkeama. Oletan, että kun kansi on haljennut on se rasittanut myös jalkaa, jossa on kaulan myötäinen pienen pieni halkeama. Aluksi arvelin, että kyse on vain lakkapinnan vauriosta, mutta rako laajeni. Ei ole vielä iso, mutta valoa vasten katsoessa on juuri ja juuri havaittavissa, että vaurio on puussa.

Kielet ovat olleet havainnosta saakka (puolisen vuotta sitten) löysällä, mutta nyt aloin pohtimaan kitaran korjaamista. Ei oikein olisi varaa soitinrakentajaan ja itselläni on puutyötaitoja sekä halu opetella soitinkorjaamista. En aio sössiä kitaraa harkitsemattomasti, mutta olen valmis paneutumaan asiaan syvemmin ja ottamaan riskin. ..siis mahdollisesti sössimään kitaran harkitsevaisesti. Siksi kaipaan näkökulmia tähän.

Rako on sen verran ohkainen, etten usko liiman menevän ohennettunakaan riittävästi sisään. Pohdin sellaista vaihtoehtoa, että rakoon poraisi pienen reiän johon laittaisi ohennettua liimaa maltillisella paineella, jolloin se täyttäisi halkeaman. Kuulostaako tämä realistiselta? Liekkö kellään kokemuksia tällaisen korjaamisesta?

Ei ole käyttökelpoista digikameraa käsillä, mutta kuvaan vaurion huomenna duunissa.
Kyllähän se vähän vituttelloopi
Penasol
13.05.2024 20:49:19

Solex
13.05.2024 23:48:20 (muokattu 13.05.2024 23:56:51)
Onhan se mahdollista että saisit sen liimattua itse niin että pysyykin. Tunnen huonosti klassisen kitaran rakennetta, paremmin teräskielisen akkarin mutta tuo linkkaamasi korjaustapa näyttää ihan asialliselta ja Frank Ford(hänen sivustonsa on tuo Frets.com) on erittäin ammattitaitoinen soitinkorjaaja.

Mutta...skitan arvo on kuitenkin kohtalainen - uskoisin että ammattilaiselle jolla on spesiaalikamat korjaa sen suht järkevään hintaan tyyliin 150e. Jos menet itse työntämään sen täyteen liimaa ja ei pysykään niin ammattilaiselle tässä tilanteessa kiikuttaminen voikin maksaa sitten aivan muuta - ja sen vitutuksen takia saattaa jäädä soittaminen ja rakentelu pysyvästi siihen.

Soitinrakentelu on hyvä harrastus ja kannustan sinua sinällään DIY-meininkiin mutta olet haukkaamassa isoa palaa. Minä aloitin halvoilla soittimilla ja sen jälkeen menin ihan kitaranrakennuskurssille.
Basso on jalo soitin
Penasol
16.06.2024 18:54:30

Ongelma korjattu ja soiteltu menestyksellä jo muutama päivä.

Myönnän, ettei näiden korjaaminen itse ole välttämättä niin sanotusti järkevä tapa lähestyä asiaa. Ajatuksenani on kuitenkin pitää kitarat soittokunnossa itse ja ottaa siinä välillä laskelmoituja riskejäkin. Vielä ei ole kosahtanut.

Vinkit ja kokemukset tuntuu kyllä olevan tiukassa klassisen kitaran kohdalla.
Solex
17.06.2024 19:30:07 (muokattu 18.06.2024 00:22:54)
Penasol: Ongelma korjattu ja soiteltu menestyksellä jo muutama päivä

Ei sitä vielä tiedä. Odotellaan ensimmäistä kuivaa pakkasjaksoa - siinä antaa periksi helposti kun puu kutistuu kuivuessaan. Vasta useamman kuivumis-kostumis -syklin jälkeen saamme selvyyden onnistuiko korjauksesi.
Basso on jalo soitin
Penasol
18.06.2024 09:41:28

Solex: Ei sitä vielä tiedä. Odotellaan ensimmäistä kuivaa pakkasjaksoa - siinä antaa periksi helposti kun puu kutistuu kuivuessaan. Vasta useamman kuivumis-kostumis -syklin jälkeen saamme selvyyden onnistuiko korjauksesi.

Eiköhän se ole kaikille selvä juttu, että tällaisen korjauksen täyttä onnistumista ei voi vielä parin päivän jälkeen tietää.

Vaurio syntyi alun perin nimenomaan kuivuuden seurauksena. Siksi kosteutan soittimiani huolella ja asunnossani on talvisinkin järkevä kosteus. En aio riskeerata soittimiani altistamalla niitä pakkasjakson kuivuudelle. Näin tosin kävi kun oli pitkä tauko soittamisessa, mutta sellaista se on.

Korjauksen onnistumisen saan tietää minä. Muut siinä tapauksessa jos päätän siitä täällä raportoida.
Kefiiri
21.06.2024 10:09:57 (muokattu 21.06.2024 10:10:22)
Penasol: Korjauksen onnistumisen saan tietää minä. Muut siinä tapauksessa jos päätän siitä täällä raportoida.

Noinhan se on ;)

Korjauksen onnistuminen on toki myös filosofinen kysymys. Jos korjaus pettää 20 vuoden kuluttua, onko se epäonnistunut? Miten monta kuivumis-kostumissykliä sen täytyy kestää ollakseen onnistunut?

Minusta on vallan hyvä homma että peli on saatu soittokuntoon.
En ole musiikin asiantuntija.
Penasol
21.06.2024 16:29:35

Kefiiri: Noinhan se on ;)

Korjauksen onnistuminen on toki myös filosofinen kysymys. Jos korjaus pettää 20 vuoden kuluttua, onko se epäonnistunut? Miten monta kuivumis-kostumissykliä sen täytyy kestää ollakseen onnistunut?

...ja jos kitara ei kestänyt ilman korjaustakaan, niin kestämätön korjaus lienee sitten kitaran palauttamista alkuperäiseen kuntoon.

Ensi talvena tarkkaa kostutusta ja toivon mukaan jatkossa onnellisia soittovuosia. Katsotaan tuleeko aiheesta raportoitua. Vähän huonosti näistä klassisista tuntuu täällä keskustelua syntyvän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)