Aihe: Putkien kannat löystyy
1
discominister
25.03.2022 15:23:51
Kirjoitan kun se tapahtui jälleen: Useimmat ongelmani putkivahvistimien kanssa ovat lopulta paljastuneet ongelmiksi putken kantojen kanssa (siis se vahvistimessa oleva puoli). Ongelmat ovat lopulta ratkenneet sillä että olen puhdistanut putken kannassa näkyviä metalliklipsejä ja työntänyt niitä terävällä nastalla tiukemmiksi.

Kysynkin onko tällaiset ongelmat yleisiä muillakin vai onko minulle vain jotenkin huono tekniikka nitkuttaa putkia pois ja paikalleen? En mielestäni koskaan ole käyttänyt siinä voimaa, vaan olen pyörivällä liikkeellä nitkutellut putkea eteenpäin.

Pitääkö muuten paikkansa, että elektroniikanpuhdistusainetta ei saa ruiskuttaa suoraan putken kantaan? En ole näin siis koskaan tehnyt, vaan olen kostuttanut pienen muovisen harjan, jolla olen kantoja puhdistellut.
basisti1971
25.03.2022 17:11:27 (muokattu 25.03.2022 17:57:06)
Moi.

discominister: Kirjoitan kun se tapahtui jälleen: Useimmat ongelmani putkivahvistimien kanssa ovat lopulta paljastuneet ongelmiksi putken kantojen kanssa (siis se vahvistimessa oleva puoli). Ongelmat ovat lopulta ratkenneet sillä että olen puhdistanut putken kannassa näkyviä metalliklipsejä ja työntänyt niitä terävällä nastalla tiukemmiksi.

Kysynkin onko tällaiset ongelmat yleisiä muillakin vai onko minulle vain jotenkin huono tekniikka nitkuttaa putkia pois ja paikalleen? En mielestäni koskaan ole käyttänyt siinä voimaa, vaan olen pyörivällä liikkeellä nitkutellut putkea eteenpäin.

Ovat kohtuullisen yleisiä ominaisuuksia putkivahvistimissa, etenkin budjettiluokan sellaisissa.

Juontaa juurensa epäkelpoihin putkenkantoihin, ja toisaalta siihen että CP-putkien koivet ovat eripaksuisia kuin vanhemmissa.
Joissain jopa ylipaksuja jolloin kanta on herkästi entinen.
Kumpaan suuntaan tahansa mennään, budjettikannassa ei riitä ominaisuudet jotta kontakti olisi tiukka kun koivenpaksuus vaihtuu.

Jos kannan kontaktit ovat kaksi liparetta, niitä ei tulisi kiristää erikseen vaan puuhaan tarkoitetulla työkalulla jossa on päässä loiva V-kolo jolla painamalla saadaan kumpaistakin puoliskoa liikutettua yhtäaikaa.
Äärihelppo viilailla itse, mutta kaupallisiakin putkenkantojen kiristystyökaluja toki on markkinoilla.

discominister: Pitääkö muuten paikkansa, että elektroniikanpuhdistusainetta ei saa ruiskuttaa suoraan putken kantaan?

Saa tai ei, mitään hyötyä kannan ruiskuttamisesta ei ole.
EDIT: EIKÄ KOSKAAN TIETENKÄÄN JÄNNITTEELLISENÄ jos ylipäätäänkään tuntee tarvetta ruikkimiseen.
Jollei kyseessä ole vuosikymmeniä piharakennuksessa tai vintillä lojunut laite, useampi putken irroitus ja takaisinlaitto puhdistaa kontaktit riittävästi.

discominister: En ole näin siis koskaan tehnyt, vaan olen kostuttanut pienen muovisen harjan, jolla olen kantoja puhdistellut.

Harjalla ei ole kovin helppoa puhdistaa pienteho-AF putkien kannan kontakteja, joten ryönäisemmissä kannoissa ruiskuttaa bisneslitkun koipiin ja puhdistaa kannan putkea edestakaisin liikuttelemalla.

T:Samuli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)