Aihe: Kitara valmistui, soundi ei hyvä | |
---|
|
Squierrel:Eli soundi ei muutu vaimetessaan, ylitrebleisyys pysyy ja pysyy loppuun saakka. Ideat alkaa olla lopussa, mistä ihmeestä tämä voisi johtua. Jos treblekkyys johtuu ihan kielen värähtelyistä, niin musta toi olisi vain hyvä ja toivottu ominaisuus. Voit aina lisätä vaikka pahvinpaloja tallan puolella kielten alle, jolloin rupeaa tulemaan enemmän banjomaisia piirteitä. Et onnistuisi pistämään ääninäytteitä kieli kerrallaan soitettuna? Muista vaimentaa muut ei soitettavat kielet. En allekirjoita mitään | |
Moi. Squierrel: Mutta kun mielestäni kitaran kielen pitäisi vaimentua siten, että korkeat taajuudet vaimenevat nopeammin, soundin pitäisi tummua vaimetessaan. Ikäänkuin volaa ja tonea käännettäisiin yhtäaikaisesti pienemmälle. Kitaran pitäisi onomatopoeettisesti kuulostaa suurinpiirtein tältä: DÄYNGGGGGGgggg Mun omatekokitarani kuulostaakin kuitenkin kutakuinkin tältä: DRÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄääääääääääääää Toisen "hyvä" sustain on usein jonkun toisen "huono" sustain, voisiko syypää löytyä siitä? Itse olen aikoinaan joutunut vaihtamaan yksinomaan käyttämäni täys-shimmin stratossa perinteiseen kapeaan soiroon, kun asiakkaan mielestä sustain oli "vääränlainen". Vaihdon jälkeen oli "oikea". Itsekin toki kuulin hienoisen eron, ja täys-shimmi oli omasta mielestä parempi, mutta kuten sananlaskukin sanoo: "Makuja on monia..."
Squierrel: Eli soundi ei muutu vaimetessaan, ylitrebleisyys pysyy ja pysyy loppuun saakka. Ideat alkaa olla lopussa, mistä ihmeestä tämä voisi johtua. Olet onnistunut siinä mitä monet (bassonrakentajat) yrittävät pitkään, jopa koskaan onnistumatta? Koska onomatopoetiikka on osapuolista riippuen parhaimmillaankin verraten tulkinnanvarainen esitystapa, onhan sitä toki rakenteellisiakin syitä miksi sustain on pitkä, mutta "huono". Usein suurin sustainin muuttumisjärkytys koetaan kun vaihdetaan vahvoilla magneeteilla varustetut passiivimikit heikoilla magneeteilla varustettuihin aktiivimikkeihin. Kun magneetit eivät enää demppaakaan kieltä kuten ennen, etenkin tuo vaimenemisen taajuuskäyttöytyminen samalla ulostulotasolla muuttuu vahvasti. Toinen onomatopoeettisen esitystapasi tavalla vaikuttava seikka on mikkien kiinnitys. Tiukasti bodyssä kiinni oleva mikki kuulostaa kokolailla toisenlaiselta kuin elastisesti kiinnitetty. Joillain bodymateriaali/mikki -kombinaatioilla vaikutus on huomattavampi kuin toisilla. Vaihevirheistä johtuen ääni voi myös vahvistettuna kuulostaa säröytyneeltä, mutta on sitä kyllä kaikilla kielillä, ei pelkästään punotuilla. Tuosta vahvistuksesta tuli muuten mieleen, ovatko ongelmat samanlaisia sekä akustisesti että vahvistettuna? T:Samuli | |
basisti1971: Kun magneetit eivät enää demppaakaan kieltä kuten ennen, etenkin tuo vaimenemisen taajuuskäyttöytyminen samalla ulostulotasolla muuttuu vahvasti. Tässä kitarassa onkin vain yksi mikki, Seumour Duncanin Duckbucker. Mikin ruuvaaminen lähemmäs kieliä ei auttanut eikä lisämagneettien teippaaminen kielten alle sekään tuottanut mitään vaikutusta. Toinen onomatopoeettisen esitystapasi tavalla vaikuttava seikka on mikkien kiinnitys. Mikki on normaali jousitettu stratomikkiripustus, mutta se ei ole pleksissä kiinni vaan metallisessa yhden mikin kehyksessä. Lisäksi mikin kolo on hieman ahdas, ottaa puuhun kiinni. Liekö tällä kuitenkaan merkitystä, koska paha soundi kuuluu niin akustisesti kuin sähköisestikin? Tein pienen ääninäytteen. Käyn siinä läpi kaikki kielet avoimena ensin Jazzmasterilla ja sen perään sama kieli omatekoisella ongelmakitaralla, äänitettynä samoilla säädöillä: http://www.saunalahti.fi/perttiru/untitled.mp3 Mielestäni siellä kuuluu ylimääräinen särinä tai metallinen trebleisyys, joka ei vaimene samaa tahtia kielen perusäänen kanssa. "I'd like to have a water power plant of my own, but nobody gives a dam." | |
Hienoa että saatiin ääninäyte. Minusta kuulostaa kuin ekat näppäykset soitettaisiin kitaralla jossa on sisään soitetut kielet ja jälkimmäiset näppäykset kuulostavat uuden kielen ääneltä. Jos osaat valmistaa kitaran, jossa kielten sointi pysyy tuollaisena ilman että niitä välillä vaihdetaan uusiin, olet melkoisen innovaation äärellä :) En ole musiikin asiantuntija. | |
Squierrel: Tein pienen ääninäytteen. Käyn siinä läpi kaikki kielet avoimena ensin Jazzmasterilla ja sen perään sama kieli omatekoisella ongelmakitaralla, äänitettynä samoilla säädöillä: http://www.saunalahti.fi/perttiru/untitled.mp3 Mielestäni siellä kuuluu ylimääräinen särinä tai metallinen trebleisyys, joka ei vaimene samaa tahtia kielen perusäänen kanssa. Minusta kuulostaa kuin lankkukitaran kuuluukin, tai siis ainakin omat kitarat kuulostaa tuolta. Noi Jazzmasterin paksummat kielet soi musta tunkkaisesti. Omatekeleesi A-kielessä olen kuulevinani pientä nauhasärinää. G-kieli kyllä temppuilee siten että se perustaajuus häviää alta. Omassa akkarissa tapahtuu G-kielessä samoin, mutta en nyt niin hirveästi murehtisi tuostakaan. Tälläistä kommenttia löytyy jampalta, joka rämpyttelee halpa-aasia maiden kitaroilla. En allekirjoita mitään | |
Oma tekemäsi kitara saundaa ihan sairaan hyvältä! Jos on liikaa yläpäätä, käännä vahvarista trebleä pienemmälle. Anna sen soida! Spede blendaa: https://blend.io/spede | |
Omatekemä kuulostaa epäonnistuneelta, myy mulle kympillä? no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio | |
Kiitos kaikista vinkeistä, ongelma on nyt ratkaistu. Kyseessä oli kuin olikin punottujen kielten tallapalan päällä syntyvä ylimääräinen särinä. Ilmeisesti kielten jyrkimmän taittumisen kohdalla kantavassa pisteessä kieli jäi ikäänkuin keikkumaan punoksen ympäri (roundwound) värähtelemään puolelta toiselle. Ratkaisu asiaan oli laittaa pienet nahkapalat kielten ja tallapalan väliin, rock-henkisesti mustasta nahkatakista leikatut tietty. Särinä hävisi, kun punosten ja tallapalan väliin tuli pehmustetta. Yllättävää kyllä nahka ei kuitenkaan dempannut kieliä kämmensyrjän lailla, sustain ja uusien kielten treblekkyys säilyivät. Kyllähän sen ymmärtää etten minä ole tämmöiseen ennen törmännyt, mutta kun pienen guugletuksen perusteella ei kukaan muukaan tunnu törmänneen ikinä missään, niin se on varsin outoa. Jotenkin sitä luulisi Youtuben olevan täynnä tallannahoitusvideoita ja tehtaat myisivät talloja valmiiksi nahkaverhoiltuina. "I'd like to have a water power plant of my own, but nobody gives a dam." | |
Todennäköisesti ongelman perussyy on kaulakulma, ja sen myötä kieli ei tee riittävän jyrkkää mutkaa tallapalan yli. "Downforcea" voi lisätä shimmaamalla (lapaa taapäin eli shimmi kaulataskun rungon puoleiseen päähän) ja sen jälkeen tallapaloja ylemmäs. Mutta: jos se nyt pelaa niin 'älä korjaa jos ei ole rikki'. Ja kappas, ekalla arvauksella osuin. (Paukuttaa henkseleitä, sokea kana jne.) | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|