Muusikoiden.net
26.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Osallistu studiomonitorien suunnitteluun!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
jii.haanpaa
26.04.2011 18:09:42 (muokattu 26.04.2011 18:44:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Paljon oot mitannut, mutta halpissubbarilla saattaa hyvinnii olla, että ne laskennalliset lähtökohdat ei pidäkään paikkaansa, missä silloin mennään?
 
Mmm...nyt en tavoita ajatusta. Ei huonemoodeilla ole ymmärtääkseni mitään tekemistä subbarin hintalapun kanssa. Ne riippuvat vain huoneen mitoista ja käytetyistä materiaaleista.
 
Omasta subbaristani on niin paljon käppyröitä pitkin audiofoorumeita, että sen suhteen ei tullut yllätyksiä.
 
Epämuotoinen tila saattaa olla hyväkin, jos pystyaalto komottaa niin kattoonhan voi ripustaa jotain vaimenninta, joka tuskin häiritsee puolisoakaan kun ei oo väylällä. Esimerkiksi iso kasa vanhaa kangasta palloksi mytättynä ja kattolampun lailla ripustettuna saattaa olla just se mitä kaivataan, ja sopivan värisenä hyvinkin nätti ratkaisu (askarrelkaa yhdessä niin ei tuu jupinoita). Tai jos ongelma on alempana, "ruotsalainen" bassoansa on ripustaa akryylilevy kahdesta pisteestä vapaasti kattoon roikkumaan, katon suuntaisena ja noin 10-15 cm katon alla, niin että se aaltojen mukaan eläessään tappaa energiaa.
 
Ongelmahan olisi helposti ratkaistavissa, mutta noin matalien taajuuksien vaimentaminen vaatii väliainetta niin perkuleesti. Mulla on kovat (tiili) seinät maisemoitu ecophonin 40mm levyillä siten, että levyn ja seinän välissä on vielä ilmarako, mutta eihän tuo tietenkään subtaajuuksia pidättele. Olen testannut noita myös katossa, muistaakseni jollakin 20-30 sentin ilmaraolla. Eipä siitä liikaa iloa ollut. Enkä mä tiedä minkälaisia hellasäristimiä teillä on, mutta täällä on kyllä niin huonot kotiolot, että ei meillä onnistu tosta vaan laskea olkkarin kattoa jollakin levyillä 20-30 sentillä vaikka kuinka yrittäisi yhdessä askarrella :) Oman vaatimattoman kokemuksen perusteella olen tullut siihen johtopäätökseen, että tämä on laji, jossa ei oikotietä onneen ole.
 
Hommaa helpottaa hieman subbarin suljettu rakenne ja pieni fyysinen koko. Subbarin hankin lähinnä musankuuntelun ehdoilla. En niinkään tavoitellut äärimatalalle ulottuvaa toistoa, vaan juuri sitä peräänkuulutettua "napakkuutta". Joku järkälemäinen refleksikotelo 15" ämyrillä tarjoaisi varmasti nautittavaa vaihepörinää koko rahan edestä. Tällä mennään: http://www.dvdplaza.fi/galleria/data/500/testilevy_pistetaajuudet2.JPG
 
kivi
26.04.2011 19:40:30 (muokattu 26.04.2011 19:41:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Mmm...nyt en tavoita ajatusta. Ei huonemoodeilla ole ymmärtääkseni mitään tekemistä subbarin hintalapun kanssa. Ne riippuvat vain huoneen mitoista ja käytetyistä materiaaleista.
 
Omasta subbaristani on niin paljon käppyröitä pitkin audiofoorumeita, että sen suhteen ei tullut yllätyksiä.
 
noin matalien taajuuksien vaimentaminen vaatii väliainetta niin perkuleesti.

 
1) toleranssi. Halpa subbari ei välttämättä ole tasalaatuinen, vaan saattaapi olla yksilö johon ei oletuskäyrät päde.
 
2) Väliainetta tai resonaattorin. Resonaattorilevy katossa voi olla hyvinkin kiva näky, ja sillä pääsee kiinni hyvinkin mataliin taajuuksiin. Halvalla tai melkein ilmaiseksi :-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
jii.haanpaa
26.04.2011 20:50:11 (muokattu 26.04.2011 21:05:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: 1) toleranssi. Halpa subbari ei välttämättä ole tasalaatuinen, vaan saattaapi olla yksilö johon ei oletuskäyrät päde.
 
Tästä subbarista on tarjolla liioittelematta satoja mittaustuloksia (http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=61852 ), jotka ovat toistensa riittävän tarkkoja kopioita nielemään huonemoodeista peräisin olevat monen kymmenen desibelin hyppyrit. Voisi kuvitella, että tuollainen "toleranssi" kuulostaisi samalta kuin "rikkinäinen"?
 
Mutta eipä siinä mitään. Tälläkin kertaa mitattu data tottelee yksinkertaista excel-taulukkoa varsin mainiosti.
 
2) Väliainetta tai resonaattorin. Resonaattorilevy katossa voi olla hyvinkin kiva näky, ja sillä pääsee kiinni hyvinkin mataliin taajuuksiin. Halvalla tai melkein ilmaiseksi :-)
 
Resonaattori näillä taajuuksilla on hienosäätöä ja kaiken lisäksi se pitää "sovittaa" ongelmakohtaan. Jos subbarin sijoittelu ja ongelmien kiertäminen olisi noin yksinkertaista, niin siitä tuskin olisi kehittynyt sellaista tiedettä kuin se tuntuu olevan.
 
Tässä tyypillinen esimerkki seinän viereen sijoitetusta subbarista. Suhtaudun varsin skeptisesti siihen, että tuosta vuoristoradasta tehdään tasainen vain kovalevyresonaattorilla: http://www.dvdplaza.fi/galleria/data/500/jakarin_testausta.JPG
 
Tuota käppyrää voi sitten verrata siihen edelliseen, joka on saatu aikaan kompromissejä nielemällä ja liikuttelemalla värkkiä pitkin sille myönnettyä lattiapinta-alaa. Vuorivillapaaleja meitin olkkariin ei saa kuulemma tuoda.
 
rintapek
26.04.2011 21:08:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Jep. Mutta niiden jotka suunnittelee kaiuttimia, tarttee vähän wikitellä ja lukea fysiikkaa muutenkin. Mutta loppukäyttäjien on toki parempi jättää nuo asiat suunnittelijoiden huoleksi.
 
Tottapa töriset, mut mitä huonolla menestyksellä yritin sanoa oli se, et joka tuommoista ämyriä tarvitsee/tekee on jo fysiikkansa opiskellu sillai, et ihan joka asiaa ei tartte googlesta kattoa ja vikipediasta varmistaa.
 
One kind of music only - the good kind
rintapek
26.04.2011 21:24:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Vuorivillapaaleja meitin olkkariin ei saa kuulemma tuoda.
 
Tää ny ei aiheeseen kuulu, mut oletko lähtenu soitellen sotaan?
 
Tos ny kerroit, et seinät on "maisemoitu". Eli lyöty akulevyä sillai, et näyttää akustoidulta?
 
Kerran tehdyn uudelleen tekeminen on jo niin kallista, et siinä ei o mitään järkeä, mut jälkiviisastelu ei maksa mitään, joten tos vaiheessa ois voinu kattoa, et kelpaako hellasärölle ja huonekalujen sijoittelulle se, et sopivimmasta kulmasta leikataan "pythagoraan kaltainen" kolmio pois? Sit huone ei ois ihan suorakaide, uuden pinnan sais mahdollisesti toimimaan ongelmataajuuksilla resonaattorina ja lattiasta kattoon kolmion sisään muuten menee fylliä melko monta kuutiota.
 
One kind of music only - the good kind
kivi
26.04.2011 23:51:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Jos subbarin sijoittelu ja ongelmien kiertäminen olisi noin yksinkertaista, niin siitä tuskin olisi kehittynyt sellaista tiedettä kuin se tuntuu olevan.
 
Hifilehdet ja tiede ;-D
 
Kerronpa noista oman näkemykseni: Mä jouduin toimimaan muutaman vuoden erään merkittävän high-end -maahantuojan markkinointipäällikkönä (varsinaisen työni ammatti- ja studioaudion parissa ohella, siis), ja mun täytyy kyllä sanoa että sillä mitä hifistipiireissä puhutaan, ei oo mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Ihan itse keksittyjä arvoja ja asteikkoja, vaikka pro-audion puolella olis valmiit normit minkä tahansa mittaamiseen niin selkeiden kuorman ja impedanssin ja S/N:n ja THD:n sijaan mennään viinitermeihin ja vaahdotaan ties mistä huuhaajutuista ja unohdetaan olennaiset asiat jotka todistettavasti vaikuttaa signaalitiehen paljon enemmän.
 
Jos info on esillä stereokaupassa, se on todennäköisesti pelkkää fiilistelyä. Mut näpertäjät tykkää näpertää, ja sitten ostetaan kaiutinjohtoja joilla on juuston nimi ja laitetaan laitteet bauksiittipyramidien päälle ja mustataan levyjen reunat, muttei silti saada laitteiden välistä lähtö- ja tulotasoa sovitettua.
 
Anteeksi. Mutta ZENiä on kahta lajia ja mä kannatan sitä yksinkertaista, missä etsitään helpoin tapa saada haluttu funktio toteutumaan.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Aki
27.04.2011 00:35:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Tottapa töriset, mut mitä huonolla menestyksellä yritin sanoa oli se, et joka tuommoista ämyriä tarvitsee/tekee on jo fysiikkansa opiskellu sillai, et ihan joka asiaa ei tartte googlesta kattoa ja vikipediasta varmistaa.
 
Mä näkisin että näillä kajareilla tekijä on asioista oikein hyvin perillä, ja tarvitsijat eli käyttäjät kaipaa lähinnä halpaa mnet-hyväksyttyä kajaria. Jos tää tehtäis vain akustikoille, parin saturaisen hinta ei olis mikään meriitti. Ehkä vähän ohi aiheen.
 
"Only dead fish go with the flow." - Bobbie Louise Hawkins, 1989
jii.haanpaa
27.04.2011 07:14:29 (muokattu 27.04.2011 08:52:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Hifilehdet ja tiede ;-D
 
Mitäs hifilehdistä? Anteeksi huomautukseni, mutta mielestäni koet tarpeelliseksi lainata postauksistani melko epäoleellisia yksittäisiä lauseita, joista en olisi uskonut, että joku pystyy niitä kirjaimellisesti ottamaan. Toivottavasti ei pystynyt? Toki, onhan äänen käyttäytymisestä tehty tiedettäkin muutaman sata vuotta, mutta aivan sellaista en tällä kertaa tarkoittanut.
 
Tarkoitin lähinnä sitä, että alan perverssimmät harrastajat kuluttavat valtavasti paukkuja ko. ongelmien kanssa hieromiseen.
 
Kerronpa noista oman näkemykseni: Mä jouduin toimimaan muutaman vuoden erään merkittävän high-end -maahantuojan markkinointipäällikkönä (varsinaisen työni ammatti- ja studioaudion parissa ohella, siis), ja mun täytyy kyllä sanoa että sillä mitä hifistipiireissä puhutaan, ei oo mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Ihan itse keksittyjä arvoja ja asteikkoja, vaikka pro-audion puolella olis valmiit normit minkä tahansa mittaamiseen niin selkeiden kuorman ja impedanssin ja S/N:n ja THD:n sijaan mennään viinitermeihin ja vaahdotaan ties mistä huuhaajutuista ja unohdetaan olennaiset asiat jotka todistettavasti vaikuttaa signaalitiehen paljon enemmän.
 
Jos info on esillä stereokaupassa, se on todennäköisesti pelkkää fiilistelyä. Mut näpertäjät tykkää näpertää, ja sitten ostetaan kaiutinjohtoja joilla on juuston nimi ja laitetaan laitteet bauksiittipyramidien päälle ja mustataan levyjen reunat, muttei silti saada laitteiden välistä lähtö- ja tulotasoa sovitettua.
 
Anteeksi. Mutta ZENiä on kahta lajia ja mä kannatan sitä yksinkertaista, missä etsitään helpoin tapa saada haluttu funktio toteutumaan.

 
Jaha. Mielenkiintoinen työnkuva varmasti, mutta ainakaan minä en ongelmassani hyödy näkemyksestäsi(?) mitenkään, jos tuo nyt oli minulle suunnattu. Mä pistin aiemmin tyrkylle suurinpiirtein lähtökohdan ja "lopputuloksen", foorumikeskustelu ei juurikaan tarjoa muita mahdollisuuksia näyttää" miltä tuo lopputulos kuulostaa. Ei tossa mitään zeniä ole, saatikka itse keksittyjä asteikkoja ja tuolla on aivan selkeästi "tekemistä todellisuuden kanssa". Varsin käytännönläheistä perusasiaa, joka jää noin 98% subbarin omistajista suorittamatta.
 
Resonaattoria on helppo testata. Jos se toimii katossa, niin se toimii myös seinässä. Jos se ylipäätään toimii, niin sen on imettävä esim 20dB:n huonemoodin mukaisen pistetaajuuden energia. Siitä vaan subbari lätkyttämään tuota taajuutta ja resonaattorin taakse kuuntelemaan, että vaimentuuko se signaali 20dB. Jos vaimentuu, niin siinä teille hyvä keino ansaita rahaa. Jos signaali ei vaimennukaan riittävästi, niin sitten kannattaa kaivaa se viinitermikirja esille. Noin 50 eurolla saa säälimättömän työkalun asian todentamista varten. Itse olen sen verran insinööri, vaikka en insinööri olekaan, että kylmä ja lahjomaton data vetoaa tunteisiin enemmän kuin kanssaharrastajien CV:t ja/tai urakehitys ;)
 
multipaavo
27.04.2011 10:48:57 (muokattu 27.04.2011 10:52:40)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sorry nyt tällänen tyly keskeytys, mutta miten subwooferin ja akustiikkakilkkeiden sijoitus huoneeseen liittyy ketjun topicciin?
Ihan mielenkiintoinen aihe mutta asiaa käsitteleviä ketjuja löytyy tuhannenkunta ja tämä on jo valmiiksi pitkä ketju ihan aihepiirin sisältä...
 
Thanks for your co-operation,
Paavo
 
Toivon, että moderaattori irroittaa subbaskeskustelut omaksi ketjukseen alkaen viestistä joka on lähetetty ketjuun 24.04.2011 13:23:37
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | 5 by 5 Audio
kivi
27.04.2011 14:50:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

multipaavo: Sorry nyt tällänen tyly keskeytys, mutta miten subwooferin ja akustiikkakilkkeiden sijoitus huoneeseen liittyy ketjun topicciin?
Ihan mielenkiintoinen aihe mutta asiaa käsitteleviä ketjuja löytyy tuhannenkunta ja tämä on jo valmiiksi pitkä ketju ihan aihepiirin sisältä...
 
Thanks for your co-operation,
Paavo
 
Toivon, että moderaattori irroittaa subbaskeskustelut omaksi ketjukseen alkaen viestistä joka on lähetetty ketjuun 24.04.2011 13:23:37

 
Paavo, olet oikeassa.
 
Wannabe-insinöörille vaan tiedoksi, että Suomen äänentoisto-ominaisuuksiltaan varmasti huonoin PA rakennettiin Otaniemessä. Tarkoitukseni ei ollut leuhkia uralla, vaan kertoa että aitiopaikalta oon kyllästynyt hifinpuintiin, mutta eipä se tietenkään kertaheitolla siihen uskovan mieltä muuta. Jo tieto siitä että sulla on jotain levyä tiilen edessä pistää meidät kokonaan eri leiriin, ja ehkä parempi niin. Toivotan hauskoja hetkiä high end -harrastuksen parissa.
 
Moderaattorit eivät tietääkseni tässä systeemissä pysty irrottamaan paloja ketjusta, mutta tehdään me parhaamme ja palataan aiheeseen.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
jii.haanpaa
27.04.2011 15:31:34 (muokattu 27.04.2011 16:48:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Paavo, olet oikeassa.
 
Ehdottomasti. Nöyrin anteeksipyyntö otsikkohorjahtamisesta myös täältä.
 
Wannabe-insinöörille vaan tiedoksi, että Suomen äänentoisto-ominaisuuksiltaan varmasti huonoin PA rakennettiin Otaniemessä. Tarkoitukseni ei ollut leuhkia uralla, vaan kertoa että aitiopaikalta oon kyllästynyt hifinpuintiin, mutta eipä se tietenkään kertaheitolla siihen uskovan mieltä muuta. Jo tieto siitä että sulla on jotain levyä tiilen edessä pistää meidät kokonaan eri leiriin, ja ehkä parempi niin. Toivotan hauskoja hetkiä high end -harrastuksen parissa.
 
Moderaattorit eivät tietääkseni tässä systeemissä pysty irrottamaan paloja ketjusta, mutta tehdään me parhaamme ja palataan aiheeseen.

 
Oliko ulosantini todellakin noin kehnoa? :D
 
Jep, mulla on tiilen edessä akustiikkalevyä diffuusorikehyksessä ja ilmarako. Toimii ja näyttää hyvältä. Niiden tarkoitus ei tietenkään ole tehdä subbaritaajuuksille yhtään mitään, kuten jo aiemmin sanoinkin, vaan ne ovat tämänkin ketjun sisältöön toivottavasti kuuluvaa perusakustointia. Itselläni ei ole tapana harrastaa leirielämää tämänkään harrastuksen parissa, mutta se meidät kyllä pistää eri leiriin, että sinulla on kyky tuomita tuokin ratkaisu näkemättä tilaa ja kuulematta setuppia. Itse en tuohon pysty, mutta en epäile etteikö kokeneempi kaveri olisi siihenkin kykenevä. Itse yritän olla avoimemmin mielin tässäkin lajissa. Vai high end-harrastamista :)
 
Noh, puheenvuoro takaisin Tootsielle. Jokojoko?
 
tootsi
29.04.2011 16:50:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,
aikaa on venähtänyt, koulu painanut päälle. Projekti vieläkin samassa pisteessä, eli osat ovat hyllyllä. Kohta muutto kesäksi kotipaikkakunnalle niin pääsee kaiuttimiakin rakenteleen.
 
Lyhyt vastaus pitkiin kirjoituksiin:
Tulossa on jonkinlainen säädettävä ylipäästösuodin :)
 
Aki
30.04.2011 12:12:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tootsi: Tulossa on jonkinlainen säädettävä ylipäästösuodin :)
 
Uuuuh... Me likes!
 
"Only dead fish go with the flow." - Bobbie Louise Hawkins, 1989
kivi
30.04.2011 15:48:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tootsi:
Lyhyt vastaus pitkiin kirjoituksiin:
Tulossa on jonkinlainen säädettävä ylipäästösuodin :)

 
Helpottaa varmasti käyttöä muuttuvissa tilanteissa. Hyvä hyvä.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
multipaavo
30.04.2011 23:30:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tootsi: Tulossa on jonkinlainen säädettävä ylipäästösuodin :)
 
Oikein!
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | 5 by 5 Audio
tootsi
22.05.2011 19:44:05 (muokattu 22.05.2011 19:44:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyisikö täältä ketään joka osaisi tehdä (ja olisi mahdollisuus tehdä) aktiivisen ylipäästösuotimen? Tai tietääkö joku esim. täältä foorumilta jonkun kenellä olisi mahdollisuus tehdä? Itsellä ei ole mahdollisuutta tehdä aktiivista suodinta, eikä tähän tarkoitukseen löydy valmiina.
 
Jos löytyisi kyseinen henkilö, voisin kysyä hintaa suotimelle ja laskeskella kannattaako säästää ja laittaa passiivinen suodin :) Aktiivinen kyllä houkuttelisi.
 
Aki
22.05.2011 22:50:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko rajataajuuden siis tarkoitus olla säädettävä, vai pelkästään kytkimellä päälle/pois?
 
Simppeli toisen asteen säädettävä:
http://www.circuit-projects.com/mis … 00hz-variable-high-pass-filter.html
 
En ole lähimainkaan kurko näissä asioissa, mutta skemoista olen kasaillut useampia laitteita. Kaipaatko nimenomaan vain heppua joka kasaa palikat piirilevylle?
 
"I think Bigfoot IS blurry, that's the problem. It's not the photographer's fault." - Mitch Hedberg
tootsi
23.05.2011 00:01:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu säädettävä, välillä 60-80Hz. Kaipaan siis heppua joka voisi laskea tuollaiselle hinnan (vaivanpalkkoineen), tehdä ja lähettää. Laittelehan privaa jos kiinnostaa kyseinen projekti :)
 
tootsi
24.05.2011 08:41:21 (muokattu 24.05.2011 08:42:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin, projekti on taas edennyt (vielä paperilla).
- Suotimen mitoitukseen saan apua Akilta, kiitos hänelle.
- Tulossa siis _aktiivinen_ ylipäästösuodin portaattomalla säädöllä välillä 60-100Hz.
- Prototyyppikotelon saan valmiiksi tällä viikolla. Testaan kolmea eri tilavuutta parilla eri virityksellä. Nämä tilavuudet ja viritykset totesin simuloinnissa hyväksi.
- Jokaisen kotelo/viritys-kombinaation testaan 5Hz välein ylipäästösuotimen kanssa. Sellainen kevyt 80 mittausta tulee kaiuttimesta :)
 
Tällaisella mittauksella erotan jyvät akanoista ja löydän optimaalisen kotelon sekä virityksen. Vapaakenttävasteesta tulee HPF@100Hz hieman (0-2dB) bassoilla korostuva, jolloin rajataajuutta säätämällä vasteesta saa loivemman, esim. seinäheijastuksia varten.
 
Jos saan suotimen komponenttien arvot tämän viikon aikana, saan todennäköisesti hommattua piirilevyn sekä komponentit lauantaina kun menen käymään Vaasassa. Jos sitä ensiviikolla saisi proton valmiiksi ja viikonloppuna mittaileen?
 
Päivittelen uutisia.
 
tootsi
25.05.2011 15:04:33 (muokattu 25.05.2011 15:05:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pieni päivitys:
Ylipäästöstä tuleekin 60Hz - 130Hz.. Säätövaraa!
 
Kyseisen elementin kanssa joillakin on ollut ongelmana ominaisresonanssitaajuus (Fs), joka on tässä tapauksessa 110Hz. Fs on voinut näkyä piikkinä vasteessa 110Hz kohdalla, jolloin on pitänyt tehdä (passiivinen) imupiiri. Vältän passiiviviritelmiä tässä kaiuttimessa.
 
"Uudella" ylipäästöllä kyseisen mahdollisen piikin voi eliminoida jos kaiutinta halutaan käyttää esim. keskiäänien tarkkailussa (jopa ammattilaiskäytössä?). Tällöin kaiutin toistaa vain hiukan 100Hz päälle, mutta siinä käytössä se ei ole oleellista.
 
Normaalikäyttäjällä kaiuttimen saa toistamaan n. 80Hz tienoille, jolloin vasteessa saattaa olla jonkinlainen piikki 110Hz kohdalla. Muuten vasteen pitäisi olla suhteellisen suora.
 
Tämä 110Hz piikki on siis vain spekulaatiota, joka selviää kun pääsen mittailemaan kaiutinta!
 
Mietteitä arvon professorit?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «