Aihe: Akustisen kitaran sointi ja siihen vaikuttavat tekijät?
1
masterhat
29.08.2009 15:42:42 (muokattu 29.08.2009 15:45:10)
Terve!
Otsikon kysymys juolahti mieleeni, kun aloin fiksaamaan mutsin komerosta löytynyttä Landolaa vuodelta 60 jotain. Skeba on lyhyt skaalainen, viritinkoneisto poikittain (kuten klassisissa kitaroissa, mutta kuitenkin metallinen virityskoneisto) sekä kansi kuusipuusta.

Kotelossa olikin takana/alhaalla nyrkinmentävä läpireikä, joten korjaamisessa riitti aika paljon puuhastelua kesäiltojen ratoksi. Itseasiassa jouduin itrrottamaan koko takakannen, jotta sain hankalassa paikassa olleen reiän fiksattua.

Tämän sekavan johdannon päätteeksi tiedustelen, että mitkä kitäran ominaisuudet vaikuttavat soinnin kirkkauteen. Kotelon koko, materiaali, mutta siihen mun tietämys loppuikin.

Sain duunattua tosta landolasta oikein kevyt soittoisen, viboiltaan erinomaisen kitaran, mutta kolmen matalinta kieltä soi ehkä ihan skidisti liian "sikarilaatikkomaisesti.
Avaisiko kenties kitaran kaikuaukon suurentaminen vähän soundia? Kolme korkeinta kieltä soi oikein heleästi, paljon paremmin kuin 300 euron ibanezin akkarissa.
Myös soittotatsi on ihanan kevyt, johtuneeko sitten lyhyestä skaalasta vai mistä. Kuitenkin mua haittaa pikkusen se, että etenkin sorminäppäilyssä matalista äänistä puuttuu pieni terävyys.
Vai voisko ratkaisu olla tohon jotkin oikein kirkassointiset kielet? Tosin ylärekisteri on jo mun mielestä ihan passeli..

keskustelua maan ja taivaan väliltä aiheeseen liittyen
''On moraalitonta antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa''
Juniper
29.08.2009 15:51:21
Kopan rakenne ja muoto vaikuttaa sointiin. Kansien paksuus ja rimoitus vaikuttaa paljon sekä onko kannet viritetty keskenään soimaan. Yleisesti kevyempi, ohuempi soi paremmin. Liian kevyt ei taas sitten kestä.
Kielet ja käytössä olleva vire vaikuttaa paljon.
Ilmankosteus vaikuttaa kanssa todella paljon. Näin sysksyllä sointi on tumpumpi kun ilmankosteus kohoaa korkealle. Talvella kuivassa sointi on melkein parhaimmillaan.
flattopguitar
29.08.2009 15:57:40 (muokattu 29.08.2009 16:01:01)
masterhat: Tämän sekavan johdannon päätteeksi tiedustelen, että mitkä kitäran ominaisuudet vaikuttavat soinnin kirkkauteen. Kotelon koko, materiaali, mutta siihen mun tietämys loppuikin.

Jotain mitä olen itse huomannut:

Varmaan yleisen rakentamisen ja materiaalien laadun jälkeen eniten sointiin vaikuttaa kansi ja sen rimoitus. Pohja ja sivut lähinnä sävyttävät kitaran soundia, tietyt puumateriaalit kuten vaahtera eivät sävytä oikein yhtään, vaan tuovat kitaralle kuivan ja kirkkaan soundin, kun taas parhaat ruusupuut tuovat syvän ja kaiullisen äänensävyn.

Kannen ladder-rimoitus tuo juuri sellaisen laatikkomaisen soundin, mutta myös kitaran pieni koko usein vaikuttaa siihen. Basson voimakkuus on usein riippuvainen kannen ja kopan pinta-alasta, yleensäkin voluumi riippuu kitaran koosta, mutta ei suoraan.

Kopan muoto tuo myös kitaran soundiin oman piirteensä, yleensä D-koppaisissa on bassovoittoisempi soundi kuin 8-mallisissa kitaroissa, jotka ovat tasapainoisempia. Kaikuaukon suurentaminen vähentää bassoa, mutta lisää tasapainoisuutta ja sitä suurentamalla/pienentämällä voi hieman muuttaa kitaran soundia jos toinen ääripää on turhan hyvin edustettu.

Akustista kitaraa pystyy muuten virittämään hiomalla pohjan tai kannen rimoitusta ja jopa itse kantta sen alapuolelta (tarkoituksena poistaa/siirtää susinuotteja tai muuttaa soundia haluuttun suuntaan). Pienikin materiaalin poisto muuttaa kitaran resonointitaajuutta ja voi parantaa soundia tai siirtää epähaluttuja taajuuksia pois häiritsemästä. Asiaa voi konkreettisesti testata laittamalla kaikuaukosta pieni osa piiloon esim. pahvinpalalla, joka liimataan kanteen kiinni teipillä. Kun peittää 10-20% aukosta, niin soundi muuttuu huomattavasti. kannen ja pohjan resonointitaajuuksien muuttaminen vaikuttaa samoin. Riski pilata kitara on kuitenkin olemassa.
masterhat
29.08.2009 17:07:10
kiitokset vastauksista! Tuohan oli käytännössä kaatis kamaa, mutta sain ehjättyä sen. nyt pitäis tosin vielä lakata kaula uudestaan ja hioa kunnolla, nyt kitaran ulkoasu on sellainen "yläasteen-puutyöt" tasoa, vähän sprayta, lakkaa ja petsiä.
Toisaalta, nyt skebassa on kyllä hyvin rosoinen fiilis kun viimeistely on ronski.

pitää varmaan kaulan lakkauksen yhteydesssä vähän survasta kaikuaukkoa suuremmaksi :D
''On moraalitonta antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa''
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)