![]() 05.02.2007 17:50:07 | |
---|---|
Pitkäaikaisen nauhakaiku kuumeen innoittamana, sekä monien menetettyjen yöunien jälkeen olen pättänyt ruveta hankkeeseen. Kyseessä siis Tekniikan Maailmassa 11/63 oleva itse tekoinen nauhakaiku. Ohjeet löytyy myös täältä (http://personal.inet.fi/musiikki/kaikugalleria/tm-63.htm). Olen pikkuhiljaa ruvennut haalimaan osia, mutta muutamia kysymyksiä ja mutkia on matkaan jo ehtinyt tulla. Ensimmäinen kysymykseni on, soveltuuko joku näistä (http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?) äänipäistä tähän kaikulaitteeseen? Ja ennenkaikkea speksejä noista äänipäistä (äänittäviä,toistavia,poistavia)ym.. kaipaisin. Muualta en ole äänipäitä löytänyt joten jos tiedät mistä niitä voisi saada, kerro ihmeessä. Toinen kysymykseni koskee tuota kytkentäkaaviota. Eli, mikä on tuo osaluettelossa esiintyvä Seleeni? Entäpä oikealla suurinpiirtein keskellä oleva "neljä napainen" katkoviivat sisältävät kaksi käämitystä joiden rinnalla on 2n konkka. Mikä ihme tuo on? Myös tuon kuristimen arvot mietityttävät, Hendryjä tarvittaisiin? Toivottavasti saadaan aiheesta hyvää keskustelua ja ennen kaikkea jos, joku on kyseisen laitteen joskus tehny kaikki apu on tervetullutta. | |
![]() 05.02.2007 19:33:23 (muokattu 05.02.2007 19:36:12) | |
Suuritöinen puuha, tuo seleeni on kai tasasuuntaaja, joka tuntuu tässä yhteydessä oudolta koska virtalähteessä näyttää olevan diodisilta tasajännitteen luomiseksi. Tuollainen painonäppäinyhdistelmä myös saattaa olla vaikea löytää, jostain vanhasta matkaradiosta ehkä.. Tarkoitat ehkä siis tuolla "keskellä oikealla" muuntajaa joka putken kanssa tekee poistopäälle (E) tarvittavan vaihtojännitteen. "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta | |
![]() 05.02.2007 19:58:27 | |
On siinä urakkaa kyllä. Ton nauhankulun järkkääminen voi olla vaikeaa. Bebekin äänipäät taitaa olla kasettivehkeisiin, ja kasettinauha lienee liian heppoista kaikuvärkkiin. Vanhoista kelanauhureista vois purkamalla saada äänipäitä. Kytkinsysteemi on pahan näköinen, mutta tekstistä olin ymmärtävinäni että voisi käyttää irrallisia kytkimiäkin, joita on helpommin saatavilla. Seleenivärkki on tosiaan tasasuuntaaja, kaavion merkki näyttää diodisillalta, mutta ehkä seleeniratkaisukin merkitään noin. Sen voi korvata halvoilla diodeilla. Tolkullisen nauhankuljetuksen järkkääminen on ehkä vaikeinta. En tiedä voisiko valmista kelanauhuria modailemalla päästä eteenpäin. Eikös Ritchie Blackmorella joskus ollut Tandbergista kyhätty nauhakaiku? | |
![]() 05.02.2007 21:27:51 (muokattu 05.02.2007 21:49:57) | |
Kiitos nopeista vastauksista. Ajattelin kokeilla tuolla tavallisella kasetti nauhalla, mutta jos ei kestä niin tiedossa olisi pari kelanauhuri joista voisi osia ottaa. Pistin tuon kytkentäkuvan viellä omille sivuilleni ja ympyröin nuo ongelma kohdat. Eli alunperin ongelma oli tuo punaisella ympyröity kohde. Osaluettelossa ei mainita mitään mutta tekstissä puhutaan oskillaattorista voisiko olla se? Sinisellä ympyröity on ilmeisesti tuo seleeni eli tasasuuntaaja? Pitääkö tuossa tasasuuntaajassa jokaisen diodin arvon olla vähintään tuo 250V/75mA vai yhteen laskettu? Viellä mietin onko tuo vihreällä ympyröity se kuristin ja jos on mitä arvoja suosittelette? Itse käsitin kanssa, että napit voivat olla erillisiä. http://www.elisanet.fi/anssi.marjasto/Kaiku.html | |
![]() 05.02.2007 21:48:29 | |
Eikös Ritchie Blackmorella joskus ollut Tandbergista kyhätty nauhakaiku? " He also had a modified Aiwa tape machine built to supply echo and delay effects." http://en.wikipedia.org/wiki/Ritchie_Blackmore Etsi esim. Copycatin skemoja. ne on yksinkertaisempia kytkentöjä. Tuohon biasmuuntajan paikalle voi kokeilla "jotain" muuntajaa. esim. jotain halvan DI boxin muuntajaa. Jos oskillattori toimii sillä, niin ok. Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh. | |
![]() 05.02.2007 22:12:22 | |
Diodien pitää kaikkien kestää se 75 mA, mutta se ei tosiaan ole pulma. Eurolla saa Bebekiltä varmaan kaikki neljä. Jos haluaa originaalia seleenimeininkiä, niin jostain putkiradion raadosta voi löytyä seleenitasasuuntaajakin, mutta teknisesti diodit on jämäkämmät. Kuristin on se osa mitä arvelitkin. Keskimäärin kai vähän verkkomuuntajaa pienempi mötikkä on sopiva. Vehjettä varmaan voi kokeilla ilmankin, ja jos tuntuu muuten toimivan niin metsästää sitten jostain kuristimen. Verrattain kalliita ovat kun niissä on sitä kuparilankaa. | |
![]() 05.02.2007 22:44:48 | |
Kurkkasin vielä tuota kaaviota. Verkkomuuntaja pukkaa vain 40 mA, että sen enempää ei tarvi diodienkaan kestää. Kuristimena ymmärtääkseni on 7 ohmin(?) päätemuuntaja. Toisiota ei ole kytketty, joten ensiö muodostaa sen kuristimen. Toisiopiuhat on tietty hyvä eristää, vaikkei niissä vaarallisen korkea jännite olekaan. Periaatteessa siis jotain muutaman euron Bebek-verkkomuuntajaa voisi käyttää kuristimen paikalla, tuskin sen tarvitsee päätemuuntaja olla. Oikea kuristin toki on asiallisempi, tossa on niin pienestä virrasta kyse ettei se omaisuuksia maksa. | |
![]() 06.02.2007 01:13:05 | |
"Tolkullisen nauhankuljetuksen järkkääminen on ehkä vaikeinta. En tiedä voisiko valmista kelanauhuria modailemalla päästä eteenpäin. Eikös Ritchie Blackmorella joskus ollut Tandbergista kyhätty nauhakaiku?" Eikös okabassilla ollut jokin idea tuohon nauhankuljetusmoottoriksi? Muistelen että joskus oli jotain juttua, nyt vaan en saa mieleeni. "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta | |
![]() 06.02.2007 01:36:25 | |
"Tolkullisen nauhankuljetuksen järkkääminen on ehkä vaikeinta. En tiedä voisiko valmista kelanauhuria modailemalla päästä eteenpäin. Eikös Ritchie Blackmorella joskus ollut Tandbergista kyhätty nauhakaiku?" Eikös okabassilla ollut jokin idea tuohon nauhankuljetusmoottoriksi? Muistelen että joskus oli jotain juttua, nyt vaan en saa mieleeni. MOI Oikein muistat, Ison-Äiniön Alfva-uros.En usko sen olevan niin vaikeaa. Mulla sattuu löytymään Salora-ration "levysorvin" moottori. Ja -ihan totta- jssain ohjeessa sanotin mopon bensaletkun toimivan sopivana "kitkana" laitettuna veto akselille. Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh. | |
![]() 06.02.2007 08:17:10 (muokattu 06.02.2007 09:09:44) | |
Hieman offtopicia. Kuinkahan suuri osuus kaiun tekemästä soundin muutoksesta on äänipäillä? Itseäni nimittäin kiehtoisi ajatus Meazzi Echomaticin rakentamisesta joskus muutaman vuoden päästä. Ainahan äänipäitä jostain saa, mutta kiinnostaisikin, että onko tietyn soundin saamiseksi aivan pakko löytää jostain juuri tietyn tyyppisiä. Joskus olen viisaammiltani kuullut, että soundiin ja koneen käyttäytymiseen olisi suurikin vaikutus, ehkä jopa merkittävin juuri äänipäillä? Anodit loimuaa punaisena ja rautalanka soi! | |
![]() 06.02.2007 11:42:41 | |
Hieman offtopicia. Kuinkahan suuri osuus kaiun tekemästä soundin muutoksesta on äänipäillä? Itseäni nimittäin kiehtoisi ajatus Meazzi Echomaticin rakentamisesta joskus muutaman vuoden päästä. Ainahan äänipäitä jostain saa, mutta kiinnostaisikin, että onko tietyn soundin saamiseksi aivan pakko löytää jostain juuri tietyn tyyppisiä. Joskus olen viisaammiltani kuullut, että soundiin ja koneen käyttäytymiseen olisi suurikin vaikutus, ehkä jopa merkittävin juuri äänipäillä? Äänipään impedanssi on se taikasana,ja tätä threadia seuratessa ehdottaisin että alkuperäis kysyjä kokeilisi kaikulaitetta himoitessaan digitaalikaiun tekoa,tämä TM-n projekti saattaa hyytyä mekaaniseen toteutukseen. Joissain vahoissa kelakoneissa on 3:as äänipää monitorointia varten,sellainen voisi olla kokeiluväline,tosin ei ehkä helppo löytää. Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa.. | |
![]() 06.02.2007 11:44:58 | |
Äänipään impedanssi on se taikasana,ja tätä threadia seuratessa ehdottaisin että alkuperäis kysyjä kokeilisi kaikulaitetta himoitessaan digitaalikaiun tekoa,tämä TM-n projekti saattaa hyytyä mekaaniseen toteutukseen. Joissain vahoissa kelakoneissa on 3:as äänipää monitorointia varten,sellainen voisi olla kokeiluväline,tosin ei ehkä helppo löytää. Se ohjeessa oleva Polaris-moottori on teräslankanauhurin motti, ja se ASA levysoittimesta. Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa.. | |
![]() 08.02.2007 06:01:01 | |
C-kasettinauhan voi unohtaa viimeistään heti.Se venyy aivan liian helposti,lisäksi lenkin tekemiseen vaadittava tasainen ja huomaamaton liitos tuskin onnistuu.Ebaystä lähtisin hakemaan edullista trankku-Copicatia tms. värkkiä,siihen tota TM-kytkentää vois sitten ajatella. "..rock and roll has been downhill ever since Buddy Holly died..." - John Milner | |
![]() 08.02.2007 08:16:31 (muokattu 08.02.2007 08:17:31) | |
C-kasettinauhan voi unohtaa viimeistään heti.Se venyy aivan liian helposti,lisäksi lenkin tekemiseen vaadittava tasainen ja huomaamaton liitos tuskin onnistuu.Ebaystä lähtisin hakemaan edullista trankku-Copicatia tms. värkkiä,siihen tota TM-kytkentää vois sitten ajatella. Totta,ja tuo ehdotuksesi on hyvä mekaniikan osalta. TM:n ohjeessa on yksi aika paha puute,st-oskillaattorin kelan arvot,ainoastaan viittaus "ota jostain vanhasta mankasta.." joopajoo,ihan kuin olisi ettei haluttaisi että kukaan rakentaisi kyseistä laitetta.Ilman tuota kelaa ei homma onnistu.Kelarungon voi saadakkin vielä ehkä jostain,mutta kierrosmäärät ja kelan rakenne jää hämäräksi,vaikka tavallinen 2 kääminen ferriittisydämellä se on kuitenkin,skeman perustella. Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa.. | |
![]() 08.02.2007 14:57:32 | |
Joissain vahoissa kelakoneissa on 3:as äänipää monitorointia varten,sellainen voisi olla kokeiluväline,tosin ei ehkä helppo löytää. Näin jossain ohjeen miten tuollaista 3-päistä nauhuria voi käyttää kaikuna ilman sen kummempia muutoksia, toistopäästä tulevaa signaalia syötettiin mikserin kautta äänityspäähän sopivalla voimakkuudella. Nauha pitää vaan aina kelata takaisin kun on pyörinyt loppuun. Kahdella nauhurilla saa sitten pitempiä kaikuja kun syöttää ensimmäisen toiston toisen äänitykseen ja sieltä takaisin ensimmäiseen. En tunne avokelanauhurien rakennetta kovin hyvin mutta ei luulisi olevan vaikeaa saada loputon nauhasilmukka pyörimään sellaiseen. Monissa on ilmeisesti useampia nauhanopeuksiakin eli viive on säädettävissä. Huonona puolena isohko koko. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 09.02.2007 08:02:49 | |
Näin jossain ohjeen miten tuollaista 3-päistä nauhuria voi käyttää kaikuna ilman sen kummempia muutoksia, toistopäästä tulevaa signaalia syötettiin mikserin kautta äänityspäähän sopivalla voimakkuudella. Nauha pitää vaan aina kelata takaisin kun on pyörinyt loppuun. Kahdella nauhurilla saa sitten pitempiä kaikuja kun syöttää ensimmäisen toiston toisen äänitykseen ja sieltä takaisin ensimmäiseen. En tunne avokelanauhurien rakennetta kovin hyvin mutta ei luulisi olevan vaikeaa saada loputon nauhasilmukka pyörimään sellaiseen. Monissa on ilmeisesti useampia nauhanopeuksiakin eli viive on säädettävissä. Huonona puolena isohko koko. Vanhaan kelakoneeseen pitäisi tehdä nauhasilmukkaa varten muutama lisäys,eli se kierrätettäisiin muutaman ohjausrullan kautta mutkitellen ja silloin olisi kutakuinkin nauhakaiun kaltainen.hankalaksi se menisi myös,koska nauhaohjaimia ei kannata pultata pelkästään peltilevyyn,ne ei kestäisi vaan pikkuhiljaa ne löystyisi ja harittaisivat vinossa.6-10mm alumiinilevy ja jyrsin ,silloin saisi jo rungon kelvollisen ehkäpä.. Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa.. | |
![]() 09.02.2007 23:30:13 | |
Tehkää nyt joku se mun idean mukainen nauhakaiku vanhasta videosta. Kuvapää h-ttiin niin siihen jää tilaa äänipäille. Scartilta signaali sisään ja op-ampeilla summaten ulostuleva signaali ulos. Poistopää on jo valmiina siinä.. Kolmen tunnin nauhoja on kauppojen varastoissa vaikka kuinka ja videoita kierrätyspaikat väärällään. Älkääkä kysykö miksi mä en ole sitä tehnyt. "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta | |
![]() 03.04.2007 18:06:22 | |
Kaikista estelyistä huolimatta olen jatkanut osien keräilyä, ja nyt alkaa olemaan osat kasassa. Kotelo on valmis ja kytkeä olen ehtinyt tasasuuntaajan ja nuo 2 50u konkkaa. (Alhaalla oikealla kytkentä kuvassa.) Muuntajaa sekä kuristinta en ajatellut käyttää ollenkaan lisään ne, jos laite ei voi toimia ilman jompaa kumpaa. Kertokaa jos näin on. Mittasin tuon A1 pisteen ja maan välisen jännitteen ja se oli 325V onko oikein vai pitäsisikö olla jotain ihan muuta? Lisäksi hommasin vanhan Grundigin kelanauhurin ja olen yrittänyt paikallistaa tuota oskilaattoria onko se tämä? http://www.elisanet.fi/anssi.marjasto/Oskillaattori Kiitos taas etukäteen vastauksista kiirettä ei ole, koska tämä on ikuisuus projekti enkä aio mitään stressiä enkä kiirettä pitää vaan lähinnä ajankuluksi näpertelen. | |
![]() 03.04.2007 18:47:28 (muokattu 03.04.2007 18:48:22) | |
Kaikista estelyistä huolimatta olen jatkanut osien keräilyä, ja nyt alkaa olemaan osat kasassa. Kotelo on valmis ja kytkeä olen ehtinyt tasasuuntaajan ja nuo 2 50u konkkaa. (Alhaalla oikealla kytkentä kuvassa.) Muuntajaa sekä kuristinta en ajatellut käyttää ollenkaan lisään ne, jos laite ei voi toimia ilman jompaa kumpaa. Kertokaa jos näin on. Mittasin tuon A1 pisteen ja maan välisen jännitteen ja se oli 325V onko oikein vai pitäsisikö olla jotain ihan muuta? Lisäksi hommasin vanhan Grundigin kelanauhurin ja olen yrittänyt paikallistaa tuota oskilaattoria onko se tämä? http://www.elisanet.fi/anssi.marjasto/Oskillaattori Kiitos taas etukäteen vastauksista kiirettä ei ole, koska tämä on ikuisuus projekti enkä aio mitään stressiä enkä kiirettä pitää vaan lähinnä ajankuluksi näpertelen. MOI No. Se on seleenitasasuuntaaja. Nykysin tuossa paikalla olisi piidiodit. Miksi etsit oskillaattoria? Eikös TM-kaiussa ole oskillaattori. Etsisin pientä muuntajan näköistä kelaa. Tai alu-kannua. Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh. | |
![]() 03.04.2007 21:35:13 | |
Okei. Oskilaattoria etsin, koska tarvitsen sitä kelanauhurista nauhakaikuun. Tässä olisi Neiti B: http://www.elisanet.fi/anssi.marjasto/Osku huono kuva tiedän, mutta mitään tekstejä ei tässä kelassa ollut. Aluksi epäilin kuristimeksi. On kyllä nidottu vierekkäin EL 95 putken kanssa samoin kuin TM kytkiksessäkin. Että viittaisi kyllä siihen. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)