Aihe: Kitaran uudelleen maalaus
1 2
Floods
24.04.2006 15:40:17
Elikkä kuten otsikko sanoo olen ajatellut kokonaan uudelleen maalata "vanhan" kitarani.. Kitara itsessään on vain jotain vuoden vanha ja uutena ostettu ltd:n mmv sn (http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/155/159/mmv_sn.phtml). Olen vain kyllästynyt tuohon tyypilliseen mustaan ja valkoiseen väriin ja ajattelin värittää sen kokonaan uudestaan. Suunnitelmani menee jotenkin näin: Hion lakan ja maalin pois kokonaan myös kaulan ja headstokin jonka jälkeen pistän uudet maalit pintaan ja jotain mattapintaista lakkaa koska en pidä siinä nyt olevasta kiiltävästä lakasta. Tämän jälkeen vien kitaran huollettavaksi ja vaihdatan mikit ja floikan samaan aikaan.

Kysymys kuuluu mitä asioita kannattaa varoa kun hioo ja maalaa kitaraa.. Kannattaako mikit ottaa pois vai riittääkö jos vain suojaa ne tarpeeksi hyvin. Miten kannattaa otelauta suojata. Periaatteessa siis jos tulee mitään mieleen mikä voisi mennä vikaan ja missä asiassa pitää olla erityisen varovainen. Myöskin mitä maaleja ja lakkaa kannattaa käyttää ja vaikuttaako se mitä puuta kitara on koska siitä ei paljoa tietoa ole löytänyt enkä tyhmänä kysynyt ostaessani. Eli kaikki vinkit auttavat tässä aisiassa. Ekaa kertaa olen kokeilemassa.

Niin ja yritin haulla etsiä tämän tapaisia keskusteluja mutta ei löytynyt.

Kiitos etukäteen.
Arvaa avatar... voita keksi...
Jymi
24.04.2006 15:49:26
Kaulan osalta ei tarvitse uudelleen lakkausta. Riittää kun erittäin hienolla teräsvillalla hiot hieman pintaa.
Juzzu
24.04.2006 15:50:15 (muokattu 24.04.2006 15:51:16)
Ekaa kertaa olen kokeilemassa.

Sen voi ehkä aistia.
Tuossa on aikamoinen homma, wanhan värinkin poistossa. Ja tietenkin sun pitää irroittaa mikit ja kaikki muukin hardware, ei sitä väriä muuten saa pois.
Uuden värin kanssa pitää myös varmistaa, ettei se reagoi wanhonen kanssa ja kiehu lattialle. Lakan valinta on myös kova paikka - onko sulla ruiskut ja lakkaamo käytössä.

koska en pidä siinä nyt olevasta kiiltävästä lakasta

miksi et pidä? Ei se lakka käteen erilaiselta tunnu, on se sitten kiiltävää tai puolihimmeää tai mattaa.
"Moi, katselin sua tuolta tiskiltä ja oot vähän läski. Mennääks meille laihduttaan?" -Noir iskee naisia
Floods
24.04.2006 16:24:18
Tuossa on aikamoinen homma, wanhan värinkin poistossa. Ja tietenkin sun pitää irroittaa mikit ja kaikki muukin hardware, ei sitä väriä muuten saa pois.
Uuden värin kanssa pitää myös varmistaa, ettei se reagoi wanhonen kanssa ja kiehu lattialle. Lakan valinta on myös kova paikka - onko sulla ruiskut ja lakkaamo käytössä.

Ei taida olla, mutta on kaveri apuna joka on oman kitaran uudelleen maalannut. Se ei vaan mitään lakkaa laittanut päälle mikä vähän mietittää mua. En oo aivan varma minkälaisessa tilassa me pyritään toteuttaa tämä projekti. Mitäs toi kiehuminen ja wanhonen tarkoittaa? Ja jos ei ole lakkaamoa käytössä niin mistäpäin niitä löytyy ja miten pakollinen se on? Melkein hävettää kun oon niin tietämätön näistä asioista...

miksi et pidä? Ei se lakka käteen erilaiselta tunnu, on se sitten kiiltävää tai puolihimmeää tai mattaa.

Ei siinä soitannollisesti mitään vikaa ole mutta kun oon vaan väsynyt niitä mun hikisiä sormenjälkiä katsomaan siinä niin olis mukavampaa jos siinä se matta pinta olisi.
Arvaa avatar... voita keksi...
Jannipaali
24.04.2006 16:48:05
Mitäs toi kiehuminen ja wanhonen tarkoittaa?

Kiehumista tapahtuu, esim. jos olet pistänyt pohjamaalin jossa on heikompi liuotin kuin pintamaalissa, jonka seurauksena pohjamaali kuivuu hitaammin kuin pintamaali ja pinta menee rakkuloille.

Tuo wanhonen on typo, eli wanhojen.

Ja jos ei ole lakkaamoa käytössä niin mistäpäin niitä löytyy ja miten pakollinen se on? Melkein hävettää kun oon niin tietämätön näistä asioista...

Lähin lakkaamo löytyy esim. takapihalta.
Allekirjoitus
T.Urmio
24.04.2006 16:52:15
Jos tuo mattapinnan motiivina niin harkitse hyvä mies/nainen uudestaan. Mattaan jää hikisistä, mahdollisista työläisen sormista viimeistään makkaraa tahi sipsejä syötyäsi PYSYVÄT sormenjäljet jotka kiiltävästä lähtisivät ihan vaan pyyhkäisemällä. Etkö muka kiillota kitaraasi päivittäin ennen kun otat sen viereesi nukkumaan? Kaikkea sitä kuulee...
No ei se mun vika oo
lärviapina
27.04.2006 08:35:09
oli itselläki tarkoitus laittaa mmv-04 uuteen uskoon maalien ja mikien osalta....
aikani kyseltyä tulin siihen tulokseen että vaihdan pelkästään tallamikin.
tuli niittäin ESP:n forumilta aika yksiselitteinen vastaus.....rahan tuhlausta "huonompilaatuiseen"/ltd:n keskisarjan kitaraan.
mun mielestä puhuivat ihan asiaa....liikaa vaivaa saavutettuun hyötyyn/jälleenmyyntiarvoon nähden...
T.Urmio
27.04.2006 16:56:56
Eihän niitä soittimia jälleenmyyntiarvon takia tuunailla. Sitä tehdään siksi, että se on mukavaa näpräämistä ja niin saa instrumentista mieleisensä näköisen. Jos esimerkiksi vaikka sattuu olemaan joku sikaihQ paita ja kitara ei sovi sen väriin, niin ei muuta kuin keppi päreiks ja pajalle.
No ei se mun vika oo
mhaarala
27.04.2006 17:13:25
Suunnittelin itsekin joskus MMV-SN:n tuunausta paremmin tarpeisiin sopivaksi mutta päädyin siihen ettei kannata. Maksaa hemmetisti jos ei pysty tekemään kaikkea itse ja vaikka pystyisi niin silti hintaa tulisi liikaa. Joten MMV pois ja Charvel korjaukseen, enkä ole katunut. :P

Muttamutta, jos tuunausideaa tuolle halutaan niin itse tekisin seuraavat muutokset... nämä siis olettaen että kaikki maalit hiotaan pois ja tehdään uudelleen.

- rungon reunoihin ne viisteet, ovat paremman näköiset ja miellyttävämpi oikealle kädelle

- jakin paikan siirtäminen yläsarveen, huomattava mukavuustekijä

- floikan vaihto, jos perse kestää niin tilalle kullan värinen hardis, riippuen tietysti siitä minkä väriseksi skitaran meinaa tehdä... mustan kanssa kultainen on ainakin todella hieno.

- mikeille voisi harkita kaveriksi esim. Jackson JE-1200 midboosteria, jos ei halua vaihtaa... itse en välttämättä vaihtaisi kaikesta HZ:n haukkumisesta huolimatta.

- kaulan pintakäsittely sen mukaan mitä mieli tekee...

- ja ei muuta kuin uusi väri pintaan

Maalausta ja muutakin tuon suuruusluokan remonttia varten on parempi pistää kitara niin sanotusti atomeiksi, ts. kaikki mikit, talla, jouset, piuhat, potikat, virityskoneisto jne irti kitarasta. Selviät hiomisesta huomattavasti vähemmillä vaurioilla ja hyvän jäljen kannaltakin se on aika tärkeää. Varovaisuutta kannattaa noudattaa otelaudan läheisyydessä ettei tee turhia naarmuja. Jyrsittyihin syvennyksiin ei myöskään kannata koskea ellei ole välttämätöntä. Maalatessa tietysti teipataan huolellisesti kaikki mihin ei haluta väriä menevän, esim otelauta, listat jne... mutta rehellisesti sanottuna en osaa sanoa miten tuon lavan maalauksen kanssa on kun siinä on nuo reunalistat. En tiedä mitä siitä tulee jos sen hioo... mutta aika paljon saa nähdä vaivaa tuossa, eikä sitä tule koskaan saamaan rahallisesti takaisin. Joten projektin järkevyydestä muun kuin oppimisen kannalta en välttämättä ole ihan vakuuttunut.
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Bubbles
27.04.2006 23:20:52
Minkäs laista maalia meinasit käyttää? Ihan vinkiksi ei kannata ostaa niitä maston merkkisiä spray maaleja ne on suoraan sanottuna perseestä paitsi se hiottava pohjamaali se on ihan hyvä ja eikä reagoi automaalin kanssa. Ite ostin jostain auto huoltamosta desin hienoa valkeeta maalia, lakkaa, tinneriä ja kovetinta ja hyvä tuli kannattaa lakata kahdesti ensin vähän paksummalla lakalla ja sitten ohentaa niin pinta on suorastaan peilaava mutta jos et kiiltävästä tykkää laita mattaa.
Walk of life
ubik
28.04.2006 11:04:46 (muokattu 28.04.2006 11:11:49)
itse juuri vähän aikaa sitten maalasin bassoni mattamustaksi ja lakkasin mattalakalla, hienon näköinenhän siitä tuli, en tosin tehnyt aivan kaikkien ohjastusten mukaisesti:

-en irroittanut mikkejä (suojasin ne elmukelmulla ja maalarin teipillä, sama potikoiden kanssa)

-en hionut vanhaa maalia kokonaan pois vaan jätin ohuen kerroksen pohja maaliksi

-käytin melko karkeita hiomapapereita 180 ja 220

-en tehnyt hiontoja maalikerosten välissä

-käytin ihan perus spray maalia ja lakkaa

maalia laitoin 8 kerrosta ja lakkaa 10, parista kohtaaa mikkien välistä jäi pienet hioma jälet pintaan mutta eipä tuo itseäni haittaa. Ja kyllä, matta lakka tuntuu erillaiselta kuin kiiltävä lakka, tuntuu jotenkin kevyemmältä kuin kiiltolakan kanssa.

ja tätä ennen olen maalannu yhden basson ja yhden Jacksonin kitaran "oikeaoppisesti" ruiskumaalilla ja täyshionnalla, voin sanoa että tämä viimeisin yllä mainittu on ollu parhaiten onnistunut, nyt sitten ajattelin hankkia Instant rust nimistä ainetta ja pistää sitä tuon maalin päälle tiettyihin kohtiin.
cnfg
30.04.2006 19:59:07
aiheeseen liittyen, sama projekti, mutta tahtoisin irrottaa kaulan, eli mille kireydelle jättäisin kaularaudan projektin ajaksi?
Ekku01
02.05.2006 19:51:30
aiheeseen liittyen, sama projekti, mutta tahtoisin irrottaa kaulan, eli mille kireydelle jättäisin kaularaudan projektin ajaksi?

Samaa kyselen myös minä. Voiko kaulan jättää sellaiseksi kuin se nyt on ja sitten joskus laittaa takaisin bodyyn kiinni, ilman että se mitenkään vaurioituu/vääntyy?
Niq
03.05.2006 08:45:43

Samaa kyselen myös minä. Voiko kaulan jättää sellaiseksi kuin se nyt on ja sitten joskus laittaa takaisin bodyyn kiinni, ilman että se mitenkään vaurioituu/vääntyy?

Minä olen ainakin jättänyt, on seissyt kaula jopa pari vuottakin ilman että on kitarassa kiinni. Sitten kun laittaa kaulan takaisin ja kielet siihen, niin kannattaa vetää kielet normikireyteen ja antaa olla pari päivää, että kaula taipuu takaisin omaan asentoonsa ja sitten säätää kielten korkeus, kaularauta jne. Tein tuossa virheen joskus, kun laitoin kielet kiinni, vireeseen, säädin samantien korkeuden hyväksi ja parin päivän päästä sai tehdä säädöt uusiksi.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Ekku01
03.05.2006 08:54:17
Minä olen ainakin jättänyt, on seissyt kaula jopa pari vuottakin ilman että on kitarassa kiinni. Sitten kun laittaa kaulan takaisin ja kielet siihen, niin kannattaa vetää kielet normikireyteen ja antaa olla pari päivää, että kaula taipuu takaisin omaan asentoonsa ja sitten säätää kielten korkeus, kaularauta jne. Tein tuossa virheen joskus, kun laitoin kielet kiinni, vireeseen, säädin samantien korkeuden hyväksi ja parin päivän päästä sai tehdä säädöt uusiksi.

Kiitokset tiedosta. Pitänee hommata maalia tänään ja aloittaa homma.
Ekku01
03.05.2006 21:55:06
Ekaa kertaa häsläsin kitaran bodyn kanssa spray-maalin kera, ja arvatenkin pohjamaalia laittaessani valumia tietysti tuli. Pitäisikö nyt kuitenkin antaa kuivua ohjeiden mukaan viikon ja sitten yrittää hioa pois vai pitäisikö pahimmille röydöille yrittää tehdä heti kättelyssä jotain?

Kuinka hyvin noita valumia ylipäätään pystyy hiomisella fiksaamaan jälkikäteen?
Vai ovatko ne vain aloittelijoiden ongelma joihin tämän palstan porukka ei enää törmää?

Lähinnä mietin sitä, pystyykö kärsivällisellä hiomisella pelastamaan paljonkin vai pitääkö pahasti röytämällä maalattu kitaran body putsata maaleista kokonaan ja aloittaa alusta?

Paljon tyhmiä kysymyksiä mutta jostainhan se on minunkin aloitettava jos kitaraa maalata mielin.
Say What?!
Niq
04.05.2006 14:54:41 (muokattu 04.05.2006 14:56:07)

Sen kun hiot vaan valumat pois kun maali on hiontakuivaa. Jos oikein isoja nöllejä tulee, niin voisi harkita, että maalin ollessa märkää kaapaisisi pahimman nöllin pois, koska niiden kuivumisessa menee kauan. Välihionnat kannattaa tehdä aika hienolla paperilla, lopussa sitten vesihiomapaperilla ja vedellä, niin varmasti tulee sileää pintaa.

Muutaman valuman takia ei kannata hioa koko keppiä, vaan hiot sitten vaikka sen valumakohdan paljaaksi ja uutta maalia päälle. Siis pohjamaalausvaiheessa. Laita mieluummin paljon pohjamaalia ja vähemmän sitä pintaa.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Ekku01
04.05.2006 17:33:28
Sen kun hiot vaan valumat pois kun maali on hiontakuivaa. Jos oikein isoja nöllejä tulee, niin voisi harkita, että maalin ollessa märkää kaapaisisi pahimman nöllin pois, koska niiden kuivumisessa menee kauan.

Mistäs tuon hiontakuivuuden muuten varmuudella tietää? Pitääkö vain odottaa ohjeissa sanottu aika ja sitten uskoa että kuivaa on, vai kuinka?

Välihionnat kannattaa tehdä aika hienolla paperilla, lopussa sitten vesihiomapaperilla ja vedellä, niin varmasti tulee sileää pintaa.

Kuinkakohan karkeaa paperia tossa välihionnassa uskaltaa käyttää?
Olin kuvitellut että sekin olisi tullut tehdä 1000-1200:lla veden kanssa.

Muutaman valuman takia ei kannata hioa koko keppiä, vaan hiot sitten vaikka sen valumakohdan paljaaksi ja uutta maalia päälle. Siis pohjamaalausvaiheessa. Laita mieluummin paljon pohjamaalia ja vähemmän sitä pintaa.

Ok. Hyviä neuvoja tuli, kiitokset!
Say What?!
Juzzu
04.05.2006 20:06:24
Mistäs tuon hiontakuivuuden muuten varmuudella tietää? Pitääkö vain odottaa ohjeissa sanottu aika ja sitten uskoa että kuivaa on, vai kuinka?

No ei kai mikkään maali ny ihan viikkoa kuivu? Mä oon tehny välihiontoja seuraavana päivänä (lakoille), ja välillä jopa parin tunnin päästä.

Kuinkakohan karkeaa paperia tossa välihionnassa uskaltaa käyttää?
Olin kuvitellut että sekin olisi tullut tehdä 1000-1200:lla veden kanssa.

No riippuu kuinka synkkää pintaa pitää hioa. Kyllä mä oon ihan 320:lläkin vedellyt kun tarvis on ollut. Eihä se välihionnan jälkeinen pinta mikään lopullinen ole.
Ekku01
04.05.2006 20:43:46
No ei kai mikkään maali ny ihan viikkoa kuivu? Mä oon tehny välihiontoja seuraavana päivänä (lakoille), ja välillä jopa parin tunnin päästä.

Hmm... sitä seitsemää vuorokautta on kyllä toitotettu aika paljon täällä soitinrakennuspuolella. Mutta onko se sitten niin, että kun maali vaan tuntuu kuivalta niin voi alkaa hiomaan, oli sitten kulunut päivä tai seitsemän? Vai onko multa mennyt nyt jotain oleellista ohi?

Mikä idea siinä sitten on kun ohjeissa sanotaan:"Päällemaalaus 15 minuutin kuluttua tai vasta 7 vrk:n kuluttua? Kuinka käy jos aloittaa jossain tuossa välissä?

No riippuu kuinka synkkää pintaa pitää hioa. Kyllä mä oon ihan 320:lläkin vedellyt kun tarvis on ollut. Eihä se välihionnan jälkeinen pinta mikään lopullinen ole.

Onko sillä muuten suurta merkitystä hiooko alkuvaiheessa veden kanssa vai ilman?
Say What?!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)