Aihe: Kytkentöjen tekijänoikeudet 1 2 | |
---|---|
![]() 09.01.2006 23:41:28 | |
Saako joku rakentaa minulle esim. netti kytkennästä Moogin filsan? siis rahaa vastaan entä saanko minä käyttää laitetta kaupallisella levyllä ? | |
![]() 10.01.2006 00:17:09 | |
Taitaa olla noiden härveleiden patentit olla umpeutuneet jo aikoja sitten, joten kopioiden rakentaminen on ihan jees. Sen sijaan netistä löytyvien valmiiden piirilevykuvien käyttö kaupallisiin tarkoitukseen on kiellettyä. Vaan piirrä itse piirilevy ja anna mennä. Jos käytät valmista piirilevyä, niin niissäkin on usein ehtona joku "saat rakentaa max. 3 kpl" tms. Mutta kyllähän se niin on, että jos kaverisi sulla filtterin tekee, niin pientähän tuo on. Ja jos ostaa valmiin piirilevyn suoraan suunnittelijalta, ei moraalistakaan ongelmaa ole. Levyillä käyttöön tuo ei tietysti vaikuta mitenkään. :) | |
![]() 10.01.2006 00:30:12 | |
Eipä liene muuten mennyttä en usko että esim. 1974 tehdyn filtterin kytkentä on vapaata riistaa vielä. | |
![]() 10.01.2006 02:25:38 | |
Eipä liene muuten mennyttä en usko että esim. 1974 tehdyn filtterin kytkentä on vapaata riistaa vielä. Nyt voi olla taas vaihteeksi, että puhun ihan omiani, mutta muistaakseni patentin vanhenemisaika on 25 vuotta. Tämän ajan lopulla patentin haltija voi hakea sille jatkoaikaa, jos sillä on oleellista merkitystä yhtiön tai vastaavan toimeentuloon, vrt. Mikki Hiiri Walt Disney Co:lle. Jos muistikuvani pitää paikkansa niin todennäköisesti tuo patentti on jo ummessa. Yksi filtteri ei kuitenkaan ole mikään maatamullistava keksintö, ne kun muuttuvat ja kehittyvät vähän väliä. Tai sitten mun muistikuva heittää sen verran, että se aika on 50 vuotta......mut pari vuotta sinne tänne. ;) | |
![]() 10.01.2006 02:39:04 | |
Saako joku rakentaa minulle esim. netti kytkennästä Moogin filsan? siis rahaa vastaan entä saanko minä käyttää laitetta kaupallisella levyllä ? Jos se valmistaja ei oo ns. "kaupallinen toimija" eli joku kaveri "hyvää hyvyyttään" tekee sulle moisen, vaikka sitte maksaisit komponentit ja vähän vaivanpalkkaa, ei sitä voitane pitää sillee ammattimaisena ja patenttioikeuksia rikkovana (ellei sitte tosiaan markkinoi ja valmista useita ja yleiseen myyntiin pistä) Omatekosia laitteita saa käyttää kaupallisiin tarkoituksiin. Eihän esmes Brian Mayn kitara ole "valmistajan tekemä".. Näin sen näkisin itte..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." | |
![]() 10.01.2006 09:09:43 | |
Jos se valmistaja ei oo ns. "kaupallinen toimija" eli joku kaveri "hyvää hyvyyttään" tekee sulle moisen, vaikka sitte maksaisit komponentit ja vähän vaivanpalkkaa, ei sitä voitane pitää sillee ammattimaisena ja patenttioikeuksia rikkovana (ellei sitte tosiaan markkinoi ja valmista useita ja yleiseen myyntiin pistä) Omatekosia laitteita saa käyttää kaupallisiin tarkoituksiin. Eihän esmes Brian Mayn kitara ole "valmistajan tekemä".. Näin sen näkisin itte.. Toi toimii muuten, mutta jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin tuo "vaivanpalkka" on juuri se laiton osa. Laki kun ei moista määritelmää tunne, vaan se on silloin suorituksesta maksettu palkka. Hyvä esimerkki mun mielestä on, vaikka ei patentin piiriin kuulukaan, kimppakyydit. Lain mukaan kuljettaja ei saa pyytää matkasta mitään, edes niitä bensarahoja, koska silloin toiminta on ammattimaista. Tällä logiikalla en ole itse asiassa enään varma tuosta komponenttien maksamisestakaan.... Mutta jos se on "lahja", niin silloinhan asia on eri...... ;) | |
![]() 10.01.2006 10:14:34 | |
Toi toimii muuten, mutta jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin tuo "vaivanpalkka" on juuri se laiton osa. Laki kun ei moista määritelmää tunne, vaan se on silloin suorituksesta maksettu palkka. Hyvä esimerkki mun mielestä on, vaikka ei patentin piiriin kuulukaan, kimppakyydit. Lain mukaan kuljettaja ei saa pyytää matkasta mitään, edes niitä bensarahoja, koska silloin toiminta on ammattimaista. Tällä logiikalla en ole itse asiassa enään varma tuosta komponenttien maksamisestakaan.... yleisen lainkuuliaisuudenkaan kannalta asialla ei kait ole mitään merkitystä patentin koskema kaupallinen hyödyntäminen tarkoittaa kuitenkin muuta kuin kaveripiirissä harrastettua väsäilyä - vaikka siitä maksun saisikin Soitetaan jamia! | |
![]() 10.01.2006 10:41:30 | |
muuttunee siis vähintään silloin ongelmalliseksi jos tekijä on firma? :( | |
![]() 10.01.2006 10:53:27 | |
Sitten tietysti vielä suhteellisuudentaju kehiin: yksittäiskappale vastaan muutaman kymmenen tuhannen kappaleen erä.. jne. Neven etuset ja LA-2 -kompura ovat varmasti maailman kopioiduimpia äänivermeitä, Moogin filsuakin on monistettu. Kummasti nuokin firmat jatkavat olemassaoloaan. Neve on viime aikoina lähestynyt etusten valmistajia ja käskenyt poistaa kaikki viittaukset Neveen, mutta toiminta jatkuu samanlaisena.. Behringerin vehkeet eivät varmasti ole Uli Behringerin itse suunnittelemia, eikä myöskään hänen tiiminsä. ;) Jaakko Viitalähde >> Virtalähde Analog Audio | |
![]() 10.01.2006 10:55:22 | |
Sitten tietysti vielä suhteellisuudentaju kehiin: yksittäiskappale vastaan muutaman kymmenen tuhannen kappaleen erä.. jne. Neven etuset ja LA-2 -kompura ovat varmasti maailman kopioiduimpia äänivermeitä, Moogin filsuakin on monistettu. Kummasti nuokin firmat jatkavat olemassaoloaan. Neve on viime aikoina lähestynyt etusten valmistajia ja käskenyt poistaa kaikki viittaukset Neveen, mutta toiminta jatkuu samanlaisena.. Behringerin vehkeet eivät varmasti ole Uli Behringerin itse suunnittelemia, eikä myöskään hänen tiiminsä. ;) Ei edes näytä siltä että olisi... | |
![]() 10.01.2006 10:57:42 | |
Ei edes näytä siltä että olisi... Wanhoja Behringerin vehkeitä kannattaa muuten metsästää. Niiltä löytyy sellainen peli kuin Combinator, joka on tiettävästi erittäin hyvä monialuekompura, kopioitu aivan suoraan en-muista-mistä. Saksan eBayssä näkyy menevän 800-1000€ kappalehintaan käytettynä.. aika hyvin vanhasta Behringeristä. Jaakko Viitalähde >> Virtalähde Analog Audio | |
![]() 10.01.2006 11:01:10 (muokattu 10.01.2006 11:02:27) | |
Yksittäiskappaleena saat teettää, ja saat laitetta myös käyttää levyllä. Teettämisestä saat myös maksaa rahaa. Tässä ei mitenkään rikota patentti- tai tekijänoikeutta. Tämä saattaa tulla monille yllätyksenä, mutta yksin kappalein, omaan käyttöön tai vaikka kavereille tehdessä juuri mikään tekijänoikeus-, tavaramerkki- tai patenttisuoja ei päde. Ongelmia tulee vasta, jos haluat laittaa sen "oman" (eli kopioidun) piirikaaviosi esim nettiin. Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan. | |
![]() 10.01.2006 11:10:40 | |
Yksittäiskappaleena saat teettää, ja saat laitetta myös käyttää levyllä. Teettämisestä saat myös maksaa rahaa. Tässä ei mitenkään rikota patentti- tai tekijänoikeutta. Tämä saattaa tulla monille yllätyksenä, mutta yksin kappalein, omaan käyttöön tai vaikka kavereille tehdessä juuri mikään tekijänoikeus-, tavaramerkki- tai patenttisuoja ei päde. Ongelmia tulee vasta, jos haluat laittaa sen "oman" (eli kopioidun) piirikaaviosi esim nettiin. Onko tämä nyt varma tieto? Mä ymmärrän noi muut jutut, mutta en tuota kaverille korvausta vastaan tekemistä. Sehän on kuitenkin pisnistä, määristä riippumatta. Eihän sitä yhtä kappaletta tietenkään kukaan tule tarkistelemaan ja takavarikoimaan sakkojen kera, mutta näin periaatteellisella tasolla. Mua ainakin harmittaa usein katsoa vastaavia tietämättömyydestä johtuvia oikeusjuttuja. Oli ne sitten pieniä tai vielä pienempiä....mutta se siitä. | |
![]() 10.01.2006 11:21:55 | |
Onko tämä nyt varma tieto? Mä ymmärrän noi muut jutut, mutta en tuota kaverille korvausta vastaan tekemistä. Sehän on kuitenkin pisnistä, määristä riippumatta. Jos ei itse osaa tehdä, niin pitää teettää. Kaverille saa myös kopioida niitä levyjä, tai vaikka tehdä ihan ite suosikkibändin paidan, kunhan ei lähde julkisesti ja kenelletahansa kaupustelemaan. Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan. | |
![]() 10.01.2006 11:27:40 | |
Jos ei itse osaa tehdä, niin pitää teettää. Kaverille saa myös kopioida niitä levyjä, tai vaikka tehdä ihan ite suosikkibändin paidan, kunhan ei lähde julkisesti ja kenelletahansa kaupustelemaan. Mut nyt sä jätät tästä sen maksupuolen pois. Mun ymmärtääkseni laki ei erota kaverille tai tuntemattomalle myyntiä. | |
![]() 10.01.2006 12:22:43 (muokattu 10.01.2006 12:25:11) | |
Ja missä vaiheessa on kyse uudesta luomuksesta jos laite ei enää muistuta kuin osin alkuperäistä? http://img.photobucket.com/albums/v240/virtalahde/1176_front.jpg http://img.photobucket.com/albums/v240/virtalahde/1176_gutz.jpg Esim. tässä on prototyyppi sekasikiöstä asiakkaalle, taattu yksittäiskappale ja saatanan hieno soundi. :) 1176:sen etuaste + sidechain stereona, stereolinkkaus täysin erilainen kuin mitä UA käyttää ja sidechainissä vieläpä alipäästösuodin. Välissä diodikompressori viimeistä rusennusta/säröä varten, kytkimellä joko germanium/piidiodisärö tai kokonaan pois. Pääteasteena tehokas operaatiovahvistin, trankuista erikseen rakennettu eikä mitään tekemistä UA:n kanssa, enemmänkin Neven. EDIT: perhana, löysin Speden Photobucketistani. http://img.photobucket.com/albums/v240/virtalahde/anim18.gif Jaakko Viitalähde >> Virtalähde Analog Audio | |
![]() 10.01.2006 13:36:26 | |
muuttunee siis vähintään silloin ongelmalliseksi jos tekijä on firma? Muuttuu ongelmalliseksi jos kytkentä on suojattu voimassaolevalla patentilla Suomessa. Nyt voi olla taas vaihteeksi, että puhun ihan omiani, mutta muistaakseni patentin vanhenemisaika on 25 vuotta. Suomessa 20 vuotta, tosin voimassaolo voi eri syistä lakata jo aiemminkin. Kaverille maksettu vaivanpalkka ei automaattisesti tee toiminnasta ammattimaista. Eihän esmes Brian Mayn kitara ole "valmistajan tekemä".. Eipä se toisaalta ole kopiokaan mistään... | |
![]() 10.01.2006 16:49:13 (muokattu 10.01.2006 16:53:41) | |
vähän selvennystä (?) tähän patenttiasiaan: Patenttilaki 15.12.1967/550 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1967/19670550 Patenttiasetus http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1967/19670550 ja selväsanaisemmmin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Patentti - - - laista poimittua: (6.6.1980/407) Patentilla saavutettu yksinoikeus sisältää jäljempänä säädetyin poikkeuksin sen, ettei muu kuin patentinhaltija ilman tämän lupaa saa käyttää hyväksi keksintöä: 1) valmistamalla, tarjoamalla, saattamalla vaihdantaan tai käyttämällä patentoitua tuotetta tahi tuomalla maahan tai pitämällä hallussaan tällaista tuotetta edellä sanottua tarkoitusta varten; 2) käyttämällä patentoitua menetelmää tahi, jos hän tietää tai jos olosuhteiden perusteella on ilmeistä, ettei menetelmää saa käyttää ilman patentinhaltijan lupaa, tarjoamalla tällaista menetelmää käytettäväksi tässä maassa; eikä 3) tarjoamalla, saattamalla vaihdantaan tai käyttämällä patentilla suojatulla menetelmällä valmistettua tuotetta tahi tuomalla maahan tai pitämällä hallussaan tällaista tuotetta edellä sanottua tarkoitusta varten. Yksinoikeus sisältää myös sen, ettei muu kuin patentinhaltija ilman tämän lupaa saa käyttää hyväksi keksintöä tarjoamalla tai toimittamalla jollekin, jolla ei ole oikeutta keksinnön hyväksikäyttöön, sellaista välinettä keksinnön käyttämiseksi tässä maassa, joka liittyy johonkin olennaiseen keksinnössä, jos se, joka tarjoaa tai toimittaa välineen, tietää tai olosuhteiden perusteella on ilmeistä, että väline soveltuu ja on tarkoitettu keksinnön käyttämiseen. ... pahalta vaikuttaa, mutta: Yksinoikeus ei käsitä: 1) hyväksikäyttöä, joka ei tapahdu ammattimaisesti; noiden ja muiden pykälien varmaan tulkintaan pitäisi tietysti olla asiaan perehtynyt lakimies (vainoharhaisesti?) voisi tietysti ajatella, että vaikkapa patentilla suojatun DIY-filtterin käyttö ammattimuusikon levyjulkaisulla on kiellettyä - en silti lähtisi tuota suojattujen valmistusmenetelmien käyttämiseen rinnastamiseen - - mutta: omalla vastuulla ;-) ja tuskin noita kukaan poliisi käy kyttäämässä JPQ:n alkuperäiseen kysymykseen "varman päälle vastaus": yksityisesti/kaverille saa kytkennän sisältävän laitteen tehdä, mutta myytävässä musiikissa ei saa käyttää (??) Muusikoiden.netin tekijänoikeuslinjaan suhteessa kyseenalainen neuvo: tuskin sitä laittoman (jos patentti voimassa) käyttöä kukaan huomaa - semminkin kun moog-syntikoita on maailma väärällään Soitetaan jamia! | |
![]() 10.01.2006 17:17:06 | |
Ottamatta sen enempää kantaa varsinaiseen kysymykseen (hyi hyi minua) kommentoin käytyä keskustelua hiukan. Tässä threadissa on uskomattoman lahjakkaasti sekoitettu keskenään eri immateriaalioikeuksia. Tarkennetaan nyt vielä sen verran että patentit, mallisuojat, tavaramerkit ja muut mahdolliset tekijänoikeudet ovat säännöiltään (mm voimassaoloaika, määräytymisperuste) erilaiset ja ne suojaavat eri asioita. Vertaus Moogin filtterin, Mikki Hiiren ja äänilevyn välillä ei ole pätevä, koska nuo kaikki on suojattu eri immateriaalioikeuksilla. Juuri enempää en julkisesti kommentoi, koska lakiasiat näyttävät olevan yksi niistä harvoista jutuista maailmassa joita insinöörijärjellä ei vain voi kunnolla käsittää... Ite olis taas tarvinnu tehdä | |
![]() 10.01.2006 18:05:19 | |
Tuli vaan mieleen kun kerran eksyin johonkin todella oudolle sivulle jossa joku asiantuntija kertoi ravintoaineista, lääkkeistä ja pitkästä iästä ja terveydestä, niin kaverin mukaan syy miksi ne edullisimmat ja kaikista terveellisismmät asiat ei ole kaikkien saatavilla ja yleisessä käytössä, johtuu siitä yksinkertaisesta tosiseikasta ettei luonnontuotetta tai kasvia voi patentoida... Bisnes on bisnes | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)