Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vaahteraotelaudan uudelleenkäsittely?
1
Aki
11.12.2005 03:19:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Semmonen olis edessä, että hion jokatapauksessa kaulan takaosasta lakat ja kolhut pois, ja käsittelen jollain (hartsiintuvalla?) öljyllä. En tykkää lakan tunteesta myöskään otelaudassa, joten siitä haluaisin myös ottaa lakat pois.
 
Onko tämä vaarallinen toimenpide? Jos rapsuttelen lakkaa pois nauhojen välittömästä läheisyydestä, onko vaarana että nauhat löystyy / irtoaa? Pitäisikö tyytyä 600:lla karhennettuun pintaan?
 
Yksi nauha on jo löysä, ja miellyttävästi kummittelee ajatus napsia kaikki nauhat pois, viedä jollekulle radiuksen uudelleenhiontaan ja nauhoitukseen. Eipä taida silti hinnan kuulemisen jälkeen hotsittaa, en tiedä.
 
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
Kumiankka
11.12.2005 09:49:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästähän lienee ollut keskustelua paljon puoleen ja toiseen, toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, työkaveri oli kurssilla ja siellä yksi kaveri riiasi samaan aikaan molempia (turpiin tuli) ja niin poispäin.
 
Warmothin sivuilla jossain oli selitetty miksi Warmoth ei anna kauloilleen takuuta jos pintakäsittelynä on joku öljy-vahajuttu tai sinnepäin. Riippuu varmaan minkälaiset olosuhteet pystyy soittimelleen järjestämään ja minkälaiseen käyttöön ja niin poispäin.
 
Tämä vaan ihan osittain offtopic heittona
 
Aki
11.12.2005 15:12:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Warmothin sivuilla jossain oli selitetty miksi Warmoth ei anna kauloilleen takuuta jos pintakäsittelynä on joku öljy-vahajuttu tai sinnepäin.
 
Todentotta. Tung-oil ja Danish-oil nimenomaan sisältävät hartseja jotka kovettuvat pintaan. Kuvittelin moisen kerroksen suojaavan riittävästi. Täytynee ottaa huomenissa puhelinyhteys Lottoseen ja vaivata taas, ehkä hän osaa kertoa fiksuja vaihtoehtoja.
 
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
Kumiankka
11.12.2005 18:29:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taisinpa taas avata turpani väärässä paikassa. Mutta aina kun joku esittää hyvän uuden idean, niin sata tai vähintään kymmenen muuta keksii kilvan syitä miksi niin ei kannata tehdä, malliin "tuota on kokeiltu ennenkin, ja ei onnistunut".
 
Joitain mainitsemasi tapaisia aineitahan käytetään vaikka puuveneneiden pohjassa, ja kyllä kestää...
 
Miltähän Le Tonkinois-lakka tuntuisi käteen...
 
vrajala
12.12.2005 09:44:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taisinpa taas avata turpani väärässä paikassa.
 
Et välttämättä. Eivät ne kuitenkaan anna yhtä hyvää suojaa kuin lakka. Vaan mä olen itse käyttänyt tuota Danish oilia jonkin verran ja väittäisin sen suojaavan kitaran kaulaa ihan riittävästi.
 
Mää sano.
kulmahiomakone
13.12.2005 19:08:26 (muokattu 13.12.2005 20:37:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et välttämättä. Eivät ne kuitenkaan anna yhtä hyvää suojaa kuin lakka. Vaan mä olen itse käyttänyt tuota Danish oilia jonkin verran ja väittäisin sen suojaavan kitaran kaulaa ihan riittävästi.
 
Olisi aika mielenkiintoista lukea jostain infoa, että kuinka paljon tuollainen öljykäsittely vähentää puun kosteuselämistä. Jos puu on läpeensä kyllästetty öljyllä nimittäin, niin luulisi kosteusvaihteluiden olevan pieniä, ehkä kokonaisuudessaan jopa pienempiä kuin lakkapintaisella puulla. Lakkapintaisessa puussahan on tavallaan vaan kuori, joka suojaa kosteudelta. Jos se vuotaa, niinkuin varmasti käytännössä aina vuotaa, niin puussa on huomattavasti enemmän potentiaalia kosteuselämiselle kuin öljyllä kyllästetyssä puussa. Viuluthan öljytään käsittääkseni vernissalla ennen lakkaamista. Tosin sen takia, ettei lakka "tartu puuhun", mutta kaippa se kosteuselämistäkin vähentää.
 
Meikkis on vaan noissa tekemissäni liimapuulevyssä, pari öljyttyä, pari lakattua, huomannut, etteivät nuo öljytyt ole vääntyilleet yhtään sen enempää kuin lakatutkaan, itse asiassa ehkä vähemmän. Oon ajatellut kokeilla öljyllä kyllästämistä johonkin kaulaan, jonka jälkeen vielä vetäisin lakan päälle. Sama periaate siis kuin viuluissa. Tällä hetkellä ei ole kuitenkaan kuin scarf-jointilla tehtyjä kauloja lakkaamattomana, niin hivenen huolettaa lapapalan elämine, tai siis turpoaminen öljystä. Täälläkin on joku kertonut sellaisista kitaroista, joissa on otelautaa jouduttu jälkeenpäin hiomaan, kun scaft-jointillisen kitaran lapaosa on elänyt liiaksi...
 
Kommentteja?
 
Tuli vielä mieleen, että ehkä toi öljyäminen on hätävarjelun liioittelua, kun ei ole toistaiseksi vielä ollut mitään ongelmia öljyämättömien kaulojenkaan kanssa, mutta tossa öljyämisessä kiinnostaa osin myös muut vaikutukset kuin pelkkä mahdollinen kosteuselämän minimointi. Saundi, väri jne.
 
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
olex_tur
25.03.2009 17:22:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 1197 päivää vanhaan ketjuun!..... heh :)
 
Anyways. Itselläni olisi tuossa tuloillaan projekti jonka pintakäsittely on hieman avoin. Kaula on vaahteraa/vaahtera otelauta ja inlayt on BIG BLACK BOX:it Haluaisin öljyn siihen laittaa, mutta jostain kuulin että se kuulemma tukkisi soundia enemmän kuin nitrolakka.....who knows...
 
Testasin koepala vaahteraan että pikaisesti epäkeskolla 180grit, sitten hionta sienellä joka oli kulunut, sitten 500grit ja lopuksi muutama veto 1000grit. Osmocoloria kaksi kerrosta ja yön yli......oli muuten pirun SMOOTH!
 
body on khayamahonkia ja hyvin vaaleaa. Nyt tarvisi kehitellä jokin fiksu keino millä värjätä ja sitten laittaa osmocolor pintaan.
 
Mutta kiinnostaisi tietää että mitenkä paljon tuo vaikuttaa soundiin että jos on läpeensä öljytty tai lakattu? Entä jos on kaula öljytty ja body lakattu?
 
tein itte......nou roblem www.myspace.com/karkaasuband
Aki
25.03.2009 23:55:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olex_tur: Haluaisin öljyn siihen laittaa, mutta jostain kuulin että se kuulemma tukkisi soundia enemmän kuin nitrolakka.....who knows...
 
Öljy kuluu pois ja sitä olisi syytä uusia esim vuoden välein. Tosin, vaahterakaulalle öljy ei mielestäni ole riittävä suoja edes tuoksi vuodeksi.
 
Osmocoloria kaksi kerrosta ja yön yli......oli muuten pirun SMOOTH!
 
Olen tavannut antaa ensimmäisen kerroksen kuivaa, tasoittelua teräsvillalla ja sitten vasta toinen kerros.
 
Nyt tarvisi kehitellä jokin fiksu keino millä värjätä ja sitten laittaa osmocolor pintaan.
 
Osmoahan saa värillisenäkin. Tosin, valikoima ei kitaroihin ole ehkä paras mahdollinen. Mahonginvärisestä osmosta tulee jo kaksikerroksisena melko suklaa. Eka kerros värillistä, toinen väritöntä vois olla hyvä.
 
Mutta kiinnostaisi tietää että mitenkä paljon tuo vaikuttaa soundiin että jos on läpeensä öljytty tai lakattu? Entä jos on kaula öljytty ja body lakattu?
 
Kaula on sähkökitaran herkiten soiva osa, joten sen käsittely vaikuttaa eniten. Öljy on mielestäni huono viimeistely, öljyviimeistelty custom-bassoni alkoi soimaan merkittävällä tavalla paremmin kun hioin öljyt pois ja pistin Osmot tilalle. Ohut lakka on myös erittäin hyvin soiva viimeistely, se on lähinnä se teollinen millinpaksuinen (halpamuovi-)lakkakerros joka tukkii soinnin. Ohut tai nitrolakka ja Osmo soundaavat mielestäni melko samalta, eli paksuun lakkaan verrattuna elävämmältä, syvemmältä ja akustisemmalta.
 
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
stenel
26.03.2009 00:07:18 (muokattu 26.03.2009 00:07:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaula on sähkökitaran herkiten soiva osa, joten sen käsittely vaikuttaa eniten. Öljy on mielestäni huono viimeistely, öljyviimeistelty custom-bassoni alkoi soimaan merkittävällä tavalla paremmin kun hioin öljyt pois ja pistin Osmot tilalle. Ohut lakka on myös erittäin hyvin soiva viimeistely, se on lähinnä se teollinen millinpaksuinen (halpamuovi-)lakkakerros joka tukkii soinnin. Ohut tai nitrolakka ja Osmo soundaavat mielestäni melko samalta, eli paksuun lakkaan verrattuna elävämmältä, syvemmältä ja akustisemmalta.
 
Veikkaan, että custom-basso alkoi soida paremmin, koska taisit öljyjen vaihdon yhteydessä vaihtaa uudet kielet:)
 
Jag känner en bott
Aki
26.03.2009 03:17:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stenel: Veikkaan, että custom-basso alkoi soida paremmin, koska taisit öljyjen vaihdon yhteydessä vaihtaa uudet kielet:)
 
Juuei. Kieliä oli siihen mennessä jo useita kertoja vaihdeltu, aina samaa Elixiriä. Ero tumppuudessa on tänäpäivänäkin selkeästi hyppysmuistissa, pää muistaa vielä vanhan tukkoisuuden soittimen nähdessään, vasta soittaessa tajuaa ettei se olekaan enää tukkoinen.
 
Eikä todellakaan puhuta mistään ihan pienestä erosta. Squier Espritin (ja niin kovin monen muunkin) kaulan lakkojen poisto on tehnyt soinnille ihmeitä. Yhtälailla, sointia demppaavan (ja riittämättömästi kosteutta ja likaa vastaan suojaavan) öljyn tilalla melkeinpä mikä tahansa muu käsittely saa soittimen soimaan paljon herkemmin.
 
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
olex_tur
26.03.2009 08:10:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahoittelen sekaannusta, mutta tarkoitin edellisessä kommentissani Osmovahata sen kaulan, enkä öljytä.
 
Sekaannus tapahtui siinä, koska muistaakseni Osmo on öljyvaha. Mutta joo tarkoitus olisi osmota kaula, niin onko tämä osmo riittävää kaulassa??
 
Osmon peittävän mustalla yritin koepalaan sävyttää, mutta eihän siitä tullu vittujakaan. Jäi sellaiseksi likaiseksi se pinta ja ei sitä saanu tummumaan ellei sitä aivan maalannut sillä...
 
Mitenkäs nuo sprii tai vesiohenteiset petsit toimii osmovahan alla? Ei kait tuossa luulisi olevan onkelmaa..
 
kiitoksia vastauksista :D
 
tein itte......nou roblem www.myspace.com/karkaasuband
Aki
27.03.2009 00:15:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olex_tur: Pahoittelen sekaannusta, mutta tarkoitin edellisessä kommentissani Osmovahata sen kaulan, enkä öljytä.
 
Osmo on puuvaha, ei öljy, ja riittää vaahterakaulan suojaksi hyvin.
 
Petsejä en ole sen alla kokeillut mutta luulisin niiden toimivan hyvin, kunhan antaa petsin kuivaa kunnolla.
 
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
olex_tur
27.03.2009 09:47:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tarkennuksesta. Meillä kun tuota osmoa myidään pilttipurkeissa koululla, niin en ole päässyt tuoteselostetta lukemaan.
 
Uskon myös itse että spriipetsin päällä tuo osmo toimii aivan hyvin. En ainakaan näe miksi ei toimisi.
 
tein itte......nou roblem www.myspace.com/karkaasuband
kulmahiomakone
27.03.2009 10:22:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

->Sekä Osmo colorin läpikuultavat puuvahat, perinnesävyiset puuvahat että päittävät puuvahat sisältävät öljy(j)ä. Muita puuvahoja firman valikoimissa ei käsittääkseni ole. Öljyä on noissa seoksissa sideaineena, että "vaha" pysyy puussa kiinni. Vähän niin kuin lakka ja maali, joka on lakkaa pigmentillä. Se pigmentti ei pysyisi puussa kunnolla ilman sideainetta.
 
Miten vain. Kaiken kaikkiaan on vähintäänkin mielenkiintoista, että joku saa osmo colorilla parannettua soittimen akustiikkaa öljyyn nähden. Tietysti, jos öljy on ollut moottori- tai vaikka rypsiöljyä... Vielä mielenkiintoisempi ilmiö on soitinrakennusperinteen valossa. Käänteentekevää, etten jopa sanoisi.
 
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
PasiB
27.03.2009 19:30:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Öljy kuluu pois ja sitä olisi syytä uusia esim vuoden välein. Tosin, vaahterakaulalle öljy ei mielestäni ole riittävä suoja edes tuoksi vuodeksi.
 
Olen tavannut antaa ensimmäisen kerroksen kuivaa, tasoittelua teräsvillalla ja sitten vasta toinen kerros.
 
Osmoahan saa värillisenäkin. Tosin, valikoima ei kitaroihin ole ehkä paras mahdollinen. Mahonginvärisestä osmosta tulee jo kaksikerroksisena melko suklaa. Eka kerros värillistä, toinen väritöntä vois olla hyvä.
 
Kaula on sähkökitaran herkiten soiva osa, joten sen käsittely vaikuttaa eniten. Öljy on mielestäni huono viimeistely, öljyviimeistelty custom-bassoni alkoi soimaan merkittävällä tavalla paremmin kun hioin öljyt pois ja pistin Osmot tilalle. Ohut lakka on myös erittäin hyvin soiva viimeistely, se on lähinnä se teollinen millinpaksuinen (halpamuovi-)lakkakerros joka tukkii soinnin. Ohut tai nitrolakka ja Osmo soundaavat mielestäni melko samalta, eli paksuun lakkaan verrattuna elävämmältä, syvemmältä ja akustisemmalta.

 
Omatekeleessä on ollut pian kolme vuotta kolme kerrosta Liberon Finishing Oilia alla ja 2 kerrosta Black Bison vahaa päällä enkä ole käsittelyä uusinut. En huomaa kulumista ja elämistä sen enempää kuin noissa bassoissani joissa on lakattu kaula. Vaikuttaneeko tuo vaha sitten positiivisesti verrattuna pelkkään öljykäsittelyyn.
Jatsarista poistin myös lakat, niin rungosta kuin kaulastakin ja perhana, että soundi aukesi ja rupesi basso soimaan. Tosin siinä olikin rungossa sellainen millin paksuinen todella kova pintakäsittely joka ei ollut imeytynyt edes puuhun ollenkaan. Kuumailmapuhaltimella kun lämmitti, niin lähti isoina paloina pois. Mitä lienee ollut? Kyseessä siis ei ole aito Jasso, vaan Mighty Miten tarvikebody.
 
Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä.
Seba
28.03.2009 09:04:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on vielä ihan helposti ymmärrettävissä että kaula soi paremmin jos siitä ottaa paksun muovilakan pinnasta, mutta sitä en ihan äkkiä niele että vahattu pinta soisi selkeästi erilailla kuin öljytty?
 
PasiB
28.03.2009 12:18:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Se on vielä ihan helposti ymmärrettävissä että kaula soi paremmin jos siitä ottaa paksun muovilakan pinnasta, mutta sitä en ihan äkkiä niele että vahattu pinta soisi selkeästi erilailla kuin öljytty?
 
En minäkään usko, että eroa huomaa öljyn ja vahan välillä. Tuossa mun tapauksessa muovilakka oli rungossa, kaulassa oli ohut satiinilakka ja sen poisto ei muuttanut soundia. Tein nämä operaatiot muutaman kuukauden välein, eli vertailukohtaa oli. Öljy/vaha on mukavamman tuntuinen, siinä syy tuohon operaatioon.
 
Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä.
Aki
30.03.2009 14:13:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: sitä en ihan äkkiä niele että vahattu pinta soisi selkeästi erilailla kuin öljytty?
 
Sekä öljyjä että vahoja on hyvin monenlaista eri sorttia. On hartsiintuvia öljyjä, jotka varmasti ovat luonteeltaan lähempänä vahoja. On varmasti myös öljyjä jotka toimisivat paremmin soittimessa kuin rakentajan käyttämä siihen Customiini. Se on toistaiseksi ainut oma kokemukseni öljytystä soittimesta, eikä siis järin hyvä sellainen.
 
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «