Aihe: Ostatko helmiäistä - varaudu syytteisiin!
1 2
Juzzu
03.10.2006 12:04:07
En tiedä oliko virkamiehellä kuukautiset vai mitä, mutta äsken tullista helmiäis-tilausta hakiessani jouduin tullirikossyytteiden eteen. Ostamani helmäistuotteet kun ovat kuulemma "mahdollisia uhanalaisia" lajeja, joten minun olisi pitänyt hakea ympäristövirastolta lupa ko. tilauksen ostamiseen - myöskin myyjäosapuolella pitäisi olla esittää lupa myydä tuottteita. Ko. lupa tulisi tietenkin hakea ja esittää joka tilauksen yhteydessä erikseen, ja luvaan saamiseen pitäisi selvittää mistä ja milloin ja kenen toimesta simpukoita on pyydetty ja minkäväristä oli vettä, mitä naapurin setä sanoi edellisenä iltana ennen nukkumaanmenoa ja kumpi oli ensin, muna vai kana.
Yhteystietoni ja tilauvahvistukset otettiin ylös, ja mikäli tilaan ko. tuotteita vast edes ilman lupaa, käsitellään tilaus automaattisesti tullirikoksena. Näin siis Jyväskylän tullissa ko. virkamiehen mielestä.

Minä en tosiaankaan tajua mikä paha päivä ko. henkilölle nyt oli, mutta halusin nyt kuitenkin valaista tällä palstalla että kaikki on sitten mahdollista, näemmä. Sanomattakin on selvää, ettei tullin uhanalaisten listalta ko. tuotteita löydetty mutta se ei näköjään estänyt kuitenkaan uhkailemasta minua tulevilla syytteillä jos teen jatkotilauksia.
Myöskään ehdotteluni yhdestä luvasta ja esimerkkitapauksista ei ottanut tuulta purjeisiinsa, vaan vaatimuksena oli nimeen omaan hommata lupa jokaiselle tilaukselle erikseen.

En jaksa nyt soittaa tuonne ympäristövirastoon ja ihmetellä tilannetta, mutta palaillaan asialle ehkä myöhemmin.
En tunne vihaa en rakkauttakaan / ei soimaa mikään luulen - kunnes kolahtaa / tuo tuttu hahmo oven kaataa tullessaan / karistaa mullat sanoo: osat vaihdetaan / Eikä saa kukaan koskaan tietää
Teijo K.
03.10.2006 12:07:02

Aika heppoiselta laintulkinnalta tuntuu jos ei kerta löydy listalta. hö
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
efunkelist
03.10.2006 12:12:43

...Pitänee itse hakea uimarannalta järvisimpukkaa, siis kuolleita kuoria.
Onkohan ollut joku tuore virkaintoinen virkamies vai mikä ihme. Aika outoa.

Tästä tuli mieleen kun itse asioin viimeksi tullissa. Ämeriikan tuttavilta tilattiin laatikollinen (muutama pussillinen) salt'n'vinegar-SIPSEJÄ kun niitä ei enää suomesta saa ja ollaan vaimon kanssa ns hulluna niihin. toimii hyvin etenkin bulgarianjugurtin kanssa :P

Mutta tullivirkailijan oli pakko saada avata laatikko meidän nokan alla kun eihän sitä voi kukaan uskoa että tilataan perunalastuja jenkkilästä. Se odotti löytävänsä ruohoa varmaankin mutta oisittepa nähny sen ilmeen kun totesi että on se todellakin vain sipsiä! Ja kuinka tohkeissaan vaimoni kanssa oltiin :P

Silloin oli makeaa nauraa virkailijalle.
Juzzu
03.10.2006 12:19:41
Silloin oli makeaa nauraa virkailijalle.

No tämä virkailija oli niin innoissaan mahdollisista syytteistä että unohti laskuttaa kyllä tullin ja ALV:n tästä tilauksesta, että siinä mielessä ei nyt niin haittaa :P
....Ellei sitten lasku tule nykyisin perässä?
En tunne vihaa en rakkauttakaan / ei soimaa mikään luulen - kunnes kolahtaa / tuo tuttu hahmo oven kaataa tullessaan / karistaa mullat sanoo: osat vaihdetaan / Eikä saa kukaan koskaan tietää
oiva tumpeloinen
03.10.2006 12:41:50 (muokattu 03.10.2006 12:42:18)
No tämä virkailija oli niin innoissaan mahdollisista syytteistä että unohti laskuttaa kyllä tullin ja ALV:n tästä tilauksesta, että siinä mielessä ei nyt niin haittaa :P
....Ellei sitten lasku tule nykyisin perässä?

Ei tule lasku perässä ei.

Mä sain itse kokea tuon tullin mielivaltaisuuden noista perimisistään muutama vuosi sitten. Olin hakemassa Japanista saapunutta pakettia, jonka tätini sieltä lähetti kersalle. Vauvanvaatteita se oli täynnä, lahja-tarra ja arvo merkittynä päälle. No tämä virkailijahan ei sitä uskonut lahjaksi, eikä paketin arvoakaan sen puoleen...

Siinä sitten, kun soittelin kavereilta neuvoa, kyseinen tullitäti päätti ottaa toisen asiakkaan välissä. Sillä oli ihan samanlainen tapaus, en tosin muista, mistä maasta paketti oli tullut, mutta kakaran tarvikkeita siinä kuitenkin sukulaisilta oli tullut ja tullit olisi pitänyt maksaa. No tämä pakettia hakenut daamihan sitten alkoi itkemään vaikeaa elämäänsä ja kaikkia ongelmia. Tämän itkun seurauksena hän sai sitten sen paketin ilman mitään maksuja.

No mähän lopetin tietenkin puhelun siihen paikkaan ja menin takaisin siihen tiskille. Pyysin saada sitä pakettia taas samalta daamilta. Se tietenkin sanoi taas, että ensin mun pitää todistaa paketin oikea arvo. Siinä vaiheessa mä koin pienehkön wtf-ilmiön ja rupesi siinä pikkuhiljaa verenpaineetkin nousemaan. Mun piti kysyä siltä tullitädiltä, että pitääkö munkin tiputtaa muutama kyynel, että tämä homma ei olisi niin vaikea. Siinä vaiheessa tädin poskille nousi puna, mutta otsasta näkyi samalla kiukku. Heitti aika nopeasti mulle sen paketin ja rupesi uhoamaan, miten voi käydä ensi kerralla, jos ei ole asiat kunnolla hoidettu.

Mä sitten jäin miettimään, että mitenköhän paljon paremmin mun pitäisi ne jutut ensi kerralla hoitaa. Paketissa oli kuitenkin lahja-merkintä ja vielä täkäläisestä postitoimistosta saatu tarralappu, jossa oli paketin arvokin......että se siitä tasapuolisuudesta verotuksessa...
askomiko
04.10.2006 15:23:19 (muokattu 04.10.2006 15:25:56)
Ole kovis, tilaa helmiäistä ja valita sitten hallinto-oikeuteen jos tullitäti/setä rupeaa mulkkuilemaan. Hommahan on sitä myöten selvä jos ei sitä tullinimikkeistä löydy.

Viranomaiset alkaa hyvin helposti leijua ja käyttää omaa diktaattorivaltaansa, täysin päivänselvissäkin asioissa monesti ainoa vaihtoehto on kiertää hallinto-oikeuden kautta, ja saada sitten se ilmiselvä myöntävä päätös. Ja arvaas vaan kun seuraavan kerran käyt samalta viranomaiselta samanlaista asiaa... Ei tuu muuta mieleen kuin eräs Irwnin laulu.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Niq
04.10.2006 16:13:39 (muokattu 04.10.2006 16:14:09)

Ei tuu muuta mieleen kuin eräs Irwnin laulu.

Tai erään Irwinin loppu.

EDIT: paitsi sehän oli lähinnä tuon rakkaan itänaapurimme tullimiesten ansiota
"I have a cunning plan" -Baldrick
Heikki
04.10.2006 18:33:07

EDIT: paitsi sehän oli lähinnä tuon rakkaan itänaapurimme tullimiesten ansiota

sillä ei onneks ollu tekemistä että se oli juonu elämänsä aikana paukun tai toisen
Limes
04.10.2006 19:04:01
Niin, eikös kukaan ole ihmetellyt mihin ne entiset katsastusmiehet
onkaan hävinneet.........
Fonisoul_
04.10.2006 19:43:52
Niin, eikös kukaan ole ihmetellyt mihin ne entiset katsastusmiehet
onkaan hävinneet.........

Jos tarkoitat niitä joiden vuoksi auton katsastamista suunnilleen pelättiin, niin syy on se että katsastusasemat ei enää ole valtion johdossa, vaan hommat on yksityistetty.

Siksi ne miehet on nykyään niin mukavia ja kahviakin tarjotaan!
Soul with a capital "S"...
askomiko
04.10.2006 19:59:08
Loput on uimahallin valvojina.
Juzzu
04.10.2006 20:13:24

elä viitti, mulla pari kafrua moisessa hommassa. mukavia miehiä, kovia ottamaan wiinaa!
askomiko
04.10.2006 20:39:28
No okei, ne on intissä varusvaraston rättimikkoina ja Joensuun uimahallin vaksina.
Mike M. Hiirenloukku
04.10.2006 22:43:28
Kyllä minun auton katsastukseen aikoinaan sattu just semmonen katsastajatullivirkailijauimavaksi.... Mutta se onkin jo pidempi ja hieman kyyneleitä nostattava tarina...
That's the spirit - Tuo on pirtua.
Bee-äf
05.10.2006 08:19:17

komp. Mäkelänrinne.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Deranged
05.10.2006 11:25:24 (muokattu 05.10.2006 11:28:41)
Siis ei helvetti noitten tullin paranoidien kanssa.

Tilasinpa pari vuotta sitten pari euroopassa painettua ja täällä harvinaiseksi käynyttä kirjaa varsin kohtuulliseen hintaan jenkkilästä. Menin tulliin hakemaan pakettia, ja tyly karpaasi ojentaa puukon ja sanoo "Avaa se". Avaan paketin ja hämmästys tullimiehen kasvoilla on suuri, kun paketissa on todellakin kirjoja, kuten paketin päälläkin lukee.

Aikansa selailtuaan, tullijorma kysyy "mitä nää on?", kun ei ymmärrä engelskaa. Eikä arvatenkaan ole kirjoja nähnyt, kun piti kysymys esittää. Totesin vaan että kirjoja ne on. Äijä plärää katalogia ja toteaa, että kirjoista ei mene tullia.

-------------------------------------------------------------------

Kaverini tilasi Xeon-tuplaprosessorikoneeseensa eksoottisia, koneistamalla tehtyjä jäähdytysripoja jenkkilästä. Rivat saapuivat tulliin. Tullimies halusi kuitenkin nähdä paketin sisällön, ja oli ihan äimän käkenä, kun hurjan näköiset piikkihirvitykset nostettiin pöydälle. Äijä varmaan luuli, että kyseessä on pomminvalmistustarvikkeita tai eksoottisia aseita. Sen verran ahne kiiluminen alkoi silmissä.

Ja taas saatiin selittää mikä tavara on kyseessä. Puolen tunnin viiveen jälkeen pääsimme pois tullista.

-------------------------------------------------------------------

Ai niin, ainakin musta abalone on vissiin oikeasti uhanalaista, jenkkien saasteiden takia. En ole löytänyt sitä mistään kohtuuhinnalla, joten tilasin vihreää.
spyykko
05.10.2006 17:51:34

Siis ei helvetti noitten tullin paranoidien kanssa.

Mä olen kerran hakenut tullista teriä koneeseen joka tekee puukierteitä 8mm terästappiin koneistamalla. Vehje mikä noita tekee on siinä mielessä sorvi, että työkappale pyörii oman akselinsa ympäri ja siinä mielessä jyrsinkone että teräkin pyörii oman akselinsa ympäri.

Pahaksi onneksi sorvinterät, jyrsinterät ja kierteytystyökalut ovat kaikki eri tullinimikkeillä. Mä en ole varmaan ikinä nähnyt ketään niin äimänä, kuin täysin metallintyöstökoneisiin perehtymätöntä tullivirkailijatätiä jolle mä koitin asiaa valaista.

Asiaan ei vaikuttanut edes se, että kaikilla noilla nimikkeilä oli tismalleen sama tulli.

Onneksi on EU ja tullaamisen tarve sitä kautta vähentynyt.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
buju
05.10.2006 19:05:18
Nyt olisi oiva tilaisuus näpäyttää tullimiestä! Otahan kuule nimi selville ja ota yhteyttä tullilaitoksen johtoon. Eihän tossa ole mitään järkeä, että ne voi pelotella ihmisiä omasta päästä keksityillä säännöksillä. Tuo on laiton uhkaus!
Damn right, I´ve got the blues
Novac
05.10.2006 20:10:02

Mitä helvettiä te itkette siitä että joku tullimies haluaa juuri teidän pakettinne avattavan? Töitähän ne vaan tekee. Luulisin että nykyään maailman tilan huononnuttua ja terrorismin uhan lisäännyttyä tullissa ollaan ennen kaikkea varovaisia. Koettakaa siis kestää nuo "ainakin puolen tunnin" viivytykset jotka tuhoavat elämänne.
mikä on olutta on nyt mennyttä...
Juzzu
05.10.2006 20:12:26 (muokattu 05.10.2006 20:15:14)
Mitä helvettiä te itkette siitä että joku tullimies haluaa juuri teidän pakettinne avattavan?

No eihän sen takia nyt todellakaan kannata itkeä, koska jokainen paketti avataan. Ja paketin tilaajan toimesta tullivirkailijan seuratessa avausta. Ei tuo ny mulle ainakaan mikään ongelma ole.

...Ja sä et ole työpäivän ruokatunnilla käynyt hoitamassa ym. asioita...? ;P
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)