Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5344 345 346 347 348421 422 423 424 425
paristo
05.02.2015 22:55:28
Pitäis saada Laney VH100R kanavat vaihtumaan g-majorin releillä. Ensimmäinen ajatus oli kolvata 5pin midi/2xtrs jakki piuha(vielä en kylläkään kytkistä löytäny). Pikkusen kun olen ajatusta jalostanut, niin mieleeni tuli rakentaa metallikuorinen boxi jossa kytkennät midipiuhalle ja 2xtrs jakit.

Löytyisko keneltäkään kytkistä tälläiseen boxiin? Tai halua rakentaa tälläinen boxi?
Selvästi pidemmälle..
kojones
05.02.2015 22:56:20
NitroJeesus: Eikös R4 mene emitteriltä maihin? Vai onko mulla termit sekaisin..

Kyl mä luulen että se olen minä jolta ne on sekaisin :D

Edit. Ja R4:n yli on tosiaan tuo 510 ohmia.

Hyyvä.
NitroJeesus
06.02.2015 00:22:25
Kävin kaikki juotokset vielä kertaalleen läpi ja nyt se sitten päätti ruveta toimimaan. :D

Varmaan tuo Q1:n kanta oli sitten huonosti juotettu tms. Seuraavaksi sitten etsimään löydänkö vielä kaikki osat koteloon, mihin tuo oli tarkoitus laittaa sillon kymmenen vuotta takaperin..
Shredator
06.02.2015 08:59:53

Jos et soita taimissa, olet liian hidas.
tommiot
06.02.2015 10:09:34 (muokattu 06.02.2015 10:54:10)
E: Jaa se toimi, ei mitään. Tollaset trankkuongelmat voi selvittää mittailemalla miten ne trankut biasoituu (jos siis puhutaan yhteisemitterivahvistimista). Kannalta emitterille pitäis olla 0,6-0,7 volttia ja kollektorilla sit jotain 0,2V:n ja käyttiksen väliltä.
tiiia91
06.02.2015 21:35:37
Pienenä harrastuksena olen hankkinut vinyylisoittimen. Kuitenkin kun yritän soittaa vinyyliä kyseisellä laitteella niin ääni ei kuulu kaiuttimista. Ääntä lähtee ainoastaan erittäin vaimeasti ja sekin tulee itse soittimesta.

Laitan tähän vähän enemmän infoa laitteista.
-Levysoitin on mallia Duxin electronic control 5685, joka on juuri ostettu käytettynä. Kyseinen laite on juuri huollettu (neulat vaihdettu ja äänirasia on mallia philips 400) ja samalla säädetty kuntoon ja myyjä on vielä testannut sen toimivaksi.

-Soittimesta menee kolme piuhaa (2xRCA ja maadoitus piuha) Pro-ject Phono Box MM:n. Siitä taas menee kaksi RCA piuhaa Denonin Dra-500ae vahvistimeen.

Olen vielä erittäin kädetön näissä hommissa enkä osaa yhtään lähteä purkamaan kyseistä ongelmaa
Groke
07.02.2015 15:53:32
tiiia91: Pienenä harrastuksena olen hankkinut vinyylisoittimen. Kuitenkin kun yritän soittaa vinyyliä kyseisellä laitteella niin ääni ei kuulu kaiuttimista. Ääntä lähtee ainoastaan erittäin vaimeasti ja sekin tulee itse soittimesta.

LP-soitin antaa aina todella heikon signaalin, joka siis vaatii paljon vahvistusta. Lisäksi taajuusvaste on ihan tarkoituksellisesti keturallaan, eli sekin pitää vahvistamisen yhteydessä oikaista (RIAA-korjaus), jotta kuulisi hieman muutakin kuin vain diskanttia.

LP-soittimen RCA-liittimet kytketään sellaiseen tuloon, jossa on tuo em. normaalia suurempi vahvistus. Yleensä sen merkintänä on PHONO. Tällöin RIAA-korjaus sisältyy hommaan automaattisesti.
Jos äänirasia on sitä yleisintä tyyppiä (MM), eikä mitään asetusta vahvistimessa äänirasian tyyppiin liittyen ole, niin ne sopivat silloin yhteen. Lähinnä järeämmissä ja/tai vanhemmissa hifi-vahvistimissa, sekä erillisissä bokseissa on valinta äänirasian tyypille MM/MC.

Joissain harvoissa tapauksissa, lähinnä melko uusien LP-soittimien kanssa, soitin itsessään vahvistaa signaalia. Jolloin sitä ei kytketä PHONO-liitäntään, vaan aivan tavalliseen RCA-tuloon (= ei signaalin lisävahvistusta, ei RIAA-korjausta).
Jos vahvistimessa ei ole PHONO-liitäntää, niin sitten voidaan hankkia erillinen härpäke, joka hoitaa em. vahvistuksen. Juuri näin sinulla taitaa olla. Jos kaikki kytkennät ovat oikein, laitteet ehjiä ja em. seikat huomioitu, niin kyllä silloin pitäisi ääntä kuulua...
Jos ei yhtikäs mitään kuulu kaiuttimista suurellakaan volumen asennolla, niin sitten taitaa kyllä olla joku piuha väärässä paikassa tai jotain rikki.
D'oh!
Genitalripper
08.02.2015 15:58:29 (muokattu 10.02.2015 10:37:58)
Kitarakama puolella ei onnistanut, joten kokeillaan nyt tälläkin palstalla, josko jelppiä löytyisi:

Vinkkejä kehiin. Onglemana siis Boss NS-2, tai no oikeastaan sen paikka. Tuohan siis tykkäisi ottaa input signaalin suoraan kitarasta, ja "ongelma efektit" pedaalin looppiin ja outputista etiäpäin. Ongelmana on, että mulla etusasteen edessä on vain viritin ja OD purkki, loput efektit on vahvistimen loopissa. Kokeilin tuota ensin näin:

viritin -> NS-2 input -> NS-2 send -> OD -> amp input -> loopin send -> efektit -> NS-2 return -> NS-2 output -> delay -> loop return

Tämä ei sitten oikein toiminut, vaan aiheutti enemmän mökää kuin ilman NS-2:a, kyseessä siis ilmeisesti maalenkki tuon etuasteen kautta kiertämisen takia? Sama tapahtui kun kokeilin samaa kytkentätapaa pelkkä NS-2 signaalitiellä vahvistimen kanssa. Kokeilin myös laittaa NS-2 vain looppiin ja loopin efektit tuonne NS-2:n looppiin, mutta tuntui että puhtaat kärsi, threshold piti laittaa suht isolle, että gate menee päälle säröillä. Ennen vahvistimen inputtia sitten taas poistaa vain ODn aiheuttaman häiriön, eli jää vähän puolitiehen.

Kävi mielessä, saisiko tuon ensin kokeilemani kytkentätavan toimimaan niin, että kahdesta signaalijohdoista jättää maat irti niin, että vain yhden johdon maa pedaalilaudasta olisi yhteydessä vahvistimeen? Jostain syystä kuulostaa huonolta idealta, vaikka onhan nuo pedaalit toisaalta maassa myös virtalähteen kautta(?), ja kyllähän tuossa yksi maa säilyisi vahvistimellekin.

Voinko tehdä jotain muuta, mitä?

E:Tuli taas tutkittua aihetta, ja törmäsin tällaiseen:
http://www.thomann.de/fi/ebtech_by_morley_hum_eliminator_2.htm

Olisiko tuollaisesta apua tilanteeseen, jos veisi efektiloopin johdot tuon läpi? Saako tuollaisen käytöllä mitään hyötyö siihen nähden, että vain katkaisisi maadoituksen?
ekikoo
13.02.2015 10:42:40
Hejssan, jazzbassin soundiin tulee rutinaa kun tonen vääntää nollille tai matalaksi, tässä nopea sample tone täysillä - nollassa:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/87675498/pot.mp3

En oikein tiedä pitäisikö sijoittaa uuteen potikkaan vai johonkin crc:hen ja koettaa puhdistaa, minimikuluilla kuitenkin toivoisi pääsevänsä, kiitti!
I would if I could...! Bitch!
Jucciz
18.02.2015 17:39:44
Kuka haluaa veikata, miksi Amek 9098 -räkkietuaste/EQ pitää tämmöistä rätinää?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/4302688/amek_noise.mp3

Liian kuumasta signaalista ei johdu. Ilmenee kaiken vahvuisilla signaaleilla eikä laite itse yliohjaudu (overload-valo ei syty) - eikä liioin muut laitteet ketjussa ennen sitä.

Aika ärsyttävä vaiva: ei paljon huvita tämän vempeleen läpi äänitellä ennenkö tuo röpötys saadaan pois.

Sen verran jäljitin, että itse EQ-sektiossa vika ei ole, vaan joko ennen sitä tai sen jälkeen - rätinä tulee myös EQ bypassilla.
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
kojones
18.02.2015 17:59:19
Jucciz: Kuka haluaa veikata, miksi Amek 9098 -räkkietuaste/EQ pitää tämmöistä rätinää?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/4302688/amek_noise.mp3

Liian kuumasta signaalista ei johdu. Ilmenee kaiken vahvuisilla signaaleilla eikä laite itse yliohjaudu (overload-valo ei syty) - eikä liioin muut laitteet ketjussa ennen sitä.

Aika ärsyttävä vaiva: ei paljon huvita tämän vempeleen läpi äänitellä ennenkö tuo röpötys saadaan pois.

Sen verran jäljitin, että itse EQ-sektiossa vika ei ole, vaan joko ennen sitä tai sen jälkeen - rätinä tulee myös EQ bypassilla.

Onko outputissa DC:tä?
Jucciz
18.02.2015 18:03:23 (muokattu 18.02.2015 18:04:10)
kojones: Onko outputissa DC:tä?

Hmm jaa, en usko kyllä.
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
kojones
18.02.2015 18:04:03
Jucciz: En jaksa uskoa, sen verran monen eri äänilähteen kanssa oon nyt kokeillu ja ei tunnu riippuvan siitä.

Amekin ulostulossa.
Jucciz
18.02.2015 18:04:55 (muokattu 18.02.2015 18:08:45)
kojones: Amekin ulostulossa.

Juu tajusinkin kun luin uudestaan. Katonko tuosta äänitiedostosta, jonka äänitin vai pitääkö tää ihan mitata yleismittarilla?

Ainakin Audacityllä tarkasteltuna ei näyttäis olevan pystypoikkeamaa, joten tulkitsen sen niin, että DC:tä ei pitäis olla ainakaan häiritsevässä määrin.

Ihan niinku joku yksittäinen komponentti siellä haluais klipata silloin kun siltä tuntuu - ei systemaattisesti vaan vähän fiiliksen mukaan.
Skebaristi
18.02.2015 18:25:08 (muokattu 18.02.2015 18:26:06)

Moro!

Tarkoitus olisi väsätä Kemperille simppeli kahden napin jalkakytkin. Tuo kytkimen hankinta kuitenkin herättää kysymyksiä. Kaavion mukaan pitäisi olla DPDT-kytkin, mutta Kemperin foorumilla sanotaan myös että SPDT käy: http://www.tube-town.net/ttstore/Sw … l?MODsid=apeo9l54d572a3csctbnu7vb50

Kaavio: http://i356.photobucket.com/albums/oo9/grorig/KPASWITCH_Page_1.jpg

Ebaysta löytyy helpoiten 2PDT DPDT -kytkintä, mutta onko tuo sopiva? Mitä tämä 2PDT -tarkoittaa?

Edit: Kemper huolii pelkästään Momentary -kytkintä, latch ei toimi.
Jucciz
18.02.2015 18:33:27
2PDT ja DPDT on sama asia. Eka D tarkoittaa doublea, kuten kakkonenkin. :)
kojones
18.02.2015 18:36:18
Jucciz: Juu tajusinkin kun luin uudestaan. Katonko tuosta äänitiedostosta, jonka äänitin vai pitääkö tää ihan mitata yleismittarilla?

Ainakin Audacityllä tarkasteltuna ei näyttäis olevan pystypoikkeamaa, joten tulkitsen sen niin, että DC:tä ei pitäis olla ainakaan häiritsevässä määrin.

Ihan niinku joku yksittäinen komponentti siellä haluais klipata silloin kun siltä tuntuu - ei systemaattisesti vaan vähän fiiliksen mukaan.

Jos se yleismittarin kaivaminen ei oo ylivoimaista niin mittaa.
Jucciz
18.02.2015 18:40:51
kojones: Jos se yleismittarin kaivaminen ei oo ylivoimaista niin mittaa.

Nollaa näyttää kaikkien kontaktien välillä.

Vaan nyt taas mykistyi koko laite. Ehkä kohta tulee taas ääntä, röpötyksellä tai ilman. Jotain tämmöstä oli jo eilen.

Joku komponentti siellä vissiin on aika "kinthaalla", toimisiko vai ei.
Skebaristi
18.02.2015 19:47:39

Jucciz: 2PDT ja DPDT on sama asia. Eka D tarkoittaa doublea, kuten kakkonenkin. :)

Kylläpä helpotti, kiitos teille!
Jucciz
18.02.2015 21:12:00
Skebaristi: Kylläpä helpotti, kiitos teille!

Kaada ittelles vaan. :)

Ei vaan, selvitäpäs sää nyt vastapalloon, miks mun Amek rätisee.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)