Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5317 318 319 320 321421 422 423 424 425
Tympee Huttunen
17.08.2013 19:17:38
Ekku01: Näinhän se on, mutta sitten jää taas tuo "turha alue" tuonne toiseen päähän, jossa on jo liikaa vastusta.

Summa summarum: eli jos mulla on käyttöä vain jälkimmäiselle puoliskolle 500 k:n potikasta, laitankin sen tilalle 250 k:n potikan ja sille 250 k:n etuvastuksen? Toimiiko logiikkani?

Kyllä toimii.
Ekku01
18.08.2013 15:51:12 (muokattu 18.08.2013 15:51:59)
Toi säätö toimikin ns. käänteisesti. Eli kun potikka on "täysillä", vastusta ei ole, joten etuvastuksesta ei ollut apua. Kokeilin sitten pienentää potikan arvoa testaamalla erikokoisia vastuksia rinnakkain potikan pinnien 1 ja 3 kanssa, mutta ei noistakaan oikein mikään miellyttänyt. Päätin sitten jättää alkuperäisen kytkennän paikoilleen.

Toimiiko tuollainen 500 k:n lineaarinen potikka, jossa on saman suuruinen vastus rinnakkain, jotenkin eri tavalla kuin pelkkä 250 k:n lineaarinen potikka? Jostain olin lukevinani, että tuo säätö ei enää olekaan niin tasainen jos siinä on rinnakkain kiinteä vastus.
"Joh. 3:16"
blaekie
19.08.2013 12:48:42 (muokattu 19.08.2013 12:50:11)

Ekku01: ..Toimiiko tuollainen 500 k:n lineaarinen potikka, jossa on saman suuruinen vastus rinnakkain, jotenkin eri tavalla kuin pelkkä 250 k:n lineaarinen potikka? Jostain olin lukevinani, että tuo säätö ei enää olekaan niin tasainen jos siinä on rinnakkain kiinteä vastus.

Tuossa on kerrottu hieman "Shunt" vastuksien käytöstä potikoiden kanssa.
Vastuskäyrä muuttuu toki lineaarisesta, mutta hieman riippuu kytkennästäkin mihin sen shuntin isket. -> http://books.google.fi/books?id=S4n … eter%20shunt%20resistor&f=false

Käyrät näkyy edellisellä sivulla tuon linkin kohdasta
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
Ekku01
19.08.2013 14:35:13
blaekie: Tuossa on kerrottu hieman "Shunt" vastuksien käytöstä potikoiden kanssa.
Vastuskäyrä muuttuu toki lineaarisesta, mutta hieman riippuu kytkennästäkin mihin sen shuntin isket. -> http://books.google.fi/books?id=S4n … eter%20shunt%20resistor&f=false

Käyrät näkyy edellisellä sivulla tuon linkin kohdasta

Ok. Kiitos infopaketista!
"Joh. 3:16"
sammakko54
25.08.2013 11:58:58 (muokattu 25.08.2013 12:22:51)
Hartken 120 wattisesta combosta repesi kaiutinkartio conea myöten. Mistä voisin löytää suht edullisesti ja nopeasti uuden 15 tuumaisen 8 ohm elementin. Hartken oman voi tilata thomanilta 79€ hintaan, mutta olisiko tässä muita vaihtoehtoja vielä vahvistimen korjaamiseen? Mielellään vähän edullisemmin ja nopeammin. Vaihdoin viimeksi marsun comboon 10 tuumaisen vanhoista perus stereokajareista ja saundi vain parani! Mökki reenailuun aivan välttävä. Mutta mistäs noita 15 tuumaisia saisi taiottua? Mites sinisellä silikonilla repeämän korjaus? Tämmöisestäkin luin, mutta saako kaiuttimesta soivaa peliä enää sillä?
Hippien kaveri.
Puavali
26.08.2013 21:07:18
sammakko54: Hartken 120 wattisesta combosta repesi kaiutinkartio conea myöten. Mistä voisin löytää suht edullisesti ja nopeasti uuden 15 tuumaisen 8 ohm elementin. Hartken oman voi tilata thomanilta 79€ hintaan, mutta olisiko tässä muita vaihtoehtoja vielä vahvistimen korjaamiseen? Mielellään vähän edullisemmin ja nopeammin. Vaihdoin viimeksi marsun comboon 10 tuumaisen vanhoista perus stereokajareista ja saundi vain parani! Mökki reenailuun aivan välttävä. Mutta mistäs noita 15 tuumaisia saisi taiottua? Mites sinisellä silikonilla repeämän korjaus? Tämmöisestäkin luin, mutta saako kaiuttimesta soivaa peliä enää sillä?

Eipä 79 euroa 15" kajarista ole pahakaan hinta. Tämä ainakin olisi varma tapa.
halind
28.08.2013 18:05:09

Saiskos neuvoa joltain osaavalta pikku elektroniikka ongelmaan? Elikkäs vanhan Westbury Stankkuni talla mikki on mennyt vaimeaksi. Tone potikka näyttäisi toimivan myös ikäänkuin Volumena...siis tallamikin vain. ei vaikuta äänen väriin lainkaan, vain äänen voimakkuuten. Senkin olessa täysin auki tallamikki on selvästi vaimeampi kuin kaulamikki. Ja siis toisin päin vaimentaa mikin kokonaan kuin vola. Korkeussäädöt on myös kohdillaan. Tuossahan on ihan perus les paul-sähköt =kaksi vanhaa dimarzio-humpparia ja omat säädöt molemmille.

Olisiko vika siinnä tonepotentiometrissä tai pikku konkassa siinnä?
blaekie
28.08.2013 19:54:45 (muokattu 28.08.2013 19:55:20)

halind: Saiskos neuvoa joltain osaavalta pikku elektroniikka ongelmaan? Elikkäs vanhan Westbury Stankkuni talla mikki on mennyt vaimeaksi. Tone potikka näyttäisi toimivan myös ikäänkuin Volumena...siis tallamikin vain. ei vaikuta äänen väriin lainkaan, vain äänen voimakkuuten. Senkin olessa täysin auki tallamikki on selvästi vaimeampi kuin kaulamikki. Ja siis toisin päin vaimentaa mikin kokonaan kuin vola. Korkeussäädöt on myös kohdillaan. Tuossahan on ihan perus les paul-sähköt =kaksi vanhaa dimarzio-humpparia ja omat säädöt molemmille.

Olisiko vika siinnä tonepotentiometrissä tai pikku konkassa siinnä?

Ei ihan ole nyt noi Westburyn elektroniikat hallussa. Ei voi antaa kuin yleisneuvoja: Tarkista ihan ensin juotokset ja sitäkautta mahdolliset katkokset.
Seuraavaksi mahdolliset oikosulut. (Joskus joku potikan korva, tms. saattanut ottaa kiinni johonkin, vaikka maadoitukseen). Sitten ei jää jäljelle kuin komponenttien mittaaminen ja mahdollinen vaihto. (Mukaanlukien mikit)
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
Old Joe
29.08.2013 00:55:03
halind:
Olisiko vika siinnä tonepotentiometrin pikku konkassa?

Ehkäpä juuri siinä.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Klezberg
29.08.2013 09:48:51

Old Joe: Ehkäpä juuri siinä.

Mä pitäisin todennäköisempänä että potikan korva tai konkan jalka ottaa kiinni jonnekin, vaikka potikan kuoreen, niin että konkka on oikosulussa.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
halind
29.08.2013 13:14:53

Klezberg: Mä pitäisin todennäköisempänä että potikan korva tai konkan jalka ottaa kiinni jonnekin, vaikka potikan kuoreen, niin että konkka on oikosulussa.

Mysteeri edelleen. Vaihdoin sen konkan ja uuden potentiometrinkin. Sama homma vain volana toimii tone ja mikki tallamikki vaimeampi. Täytyy vissiin uusia koko hässäkkä niin eiköhän tuo korjaanu.
Kiitos vinkeistä.
Klezberg
29.08.2013 13:42:23 (muokattu 29.08.2013 13:44:03)

halind: Mysteeri edelleen. Vaihdoin sen konkan ja uuden potentiometrinkin. Sama homma vain volana toimii tone ja mikki tallamikki vaimeampi. Täytyy vissiin uusia koko hässäkkä niin eiköhän tuo korjaanu.
Kiitos vinkeistä.

Onkos se jotain tämmöistä http://www.univox.org/pics/schematics/westbury_varitone.jpg

Tuon varitonen voi tuosta unohtaa jos semmoista ei ole. Oleellista tuossa on että konkka menee potikan korvasta maahan. Jos se potikan korva tai siinä kiinni oleva konkan jalka on jostain syystä kiinni maassa, niin konkka ei vaikuta mitään ja potikka vaimentaa ääntä. Sama juttu (mutta toisin päin) jos potikan käyttämätön korva on jotain kautta kiinni maissa.

Yleensä nuo konkat ei vioitu sillä tavoin että tuommoista ilmenisi. Eipä potikatkaan. Kyllä tämmöinen vika yleensä meinaa että jotain on kiinni jossain missä ei pitäisi.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
jarzanza
29.08.2013 16:17:37 (muokattu 29.08.2013 16:23:18)
Voisiko joku valaista mikä tässä menee pieleen?
http://i767.photobucket.com/albums/ … /Ibanezpickupwiring_zpsfb025b3f.jpg
Aivan sama missä asennossa valitsin on, niin kummatkin mikit on "päällä".
Ja helvetinmoinen surinakin vielä...

E: niin ja volume ja tone potikan ruuvaamisellakaan ei saa mitään säätöä aikaiseksi.
Mikit: http://www.guitarfetish.com/Calibra … il-Puncher-XL-Telecaster_p_145.html
jarzanza
29.08.2013 17:23:22
jarzanza: Voisiko joku valaista mikä tässä menee pieleen?
http://i767.photobucket.com/albums/ … /Ibanezpickupwiring_zpsfb025b3f.jpg
Aivan sama missä asennossa valitsin on, niin kummatkin mikit on "päällä".
Ja helvetinmoinen surinakin vielä...

E: niin ja volume ja tone potikan ruuvaamisellakaan ei saa mitään säätöä aikaiseksi.
Mikit: http://www.guitarfetish.com/Calibra … il-Puncher-XL-Telecaster_p_145.html

Mjaa, vika korjattu... pikkasen kun kattoi duncanin sivuilta vinkkiä niin rupes toimimaan. Tosin ihan kaikista asennoista en päässyt perille :P
halind
29.08.2013 21:56:45

Klezberg: Onkos se jotain tämmöistä http://www.univox.org/pics/schematics/westbury_varitone.jpg

Tuon varitonen voi tuosta unohtaa jos semmoista ei ole. Oleellista tuossa on että konkka menee potikan korvasta maahan. Jos se potikan korva tai siinä kiinni oleva konkan jalka on jostain syystä kiinni maassa, niin konkka ei vaikuta mitään ja potikka vaimentaa ääntä. Sama juttu (mutta toisin päin) jos potikan käyttämätön korva on jotain kautta kiinni maissa.

Yleensä nuo konkat ei vioitu sillä tavoin että tuommoista ilmenisi. Eipä potikatkaan. Kyllä tämmöinen vika yleensä meinaa että jotain on kiinni jossain missä ei pitäisi.

Kiitti selkeästä vastauksesta ja kuvasta..Eiköhän tuo homma noilla hoidu jo.
ervyi45
30.08.2013 19:24:14 (muokattu 31.08.2013 15:46:04)

Hei! Olen tässä yrittänyt vaihtaa mikit eli laittaa Ibanez RGA8:n, vanhojen mikkien tilalle dimarzion d activator 8:t. Ongelma on se, että kitarassa on 3 askelinen mikin valitsin joka on ymmärtääkseni malliltaan cor-tek 3p. Kyseiseen osaan en ole löytänyt minkään näköisiä juotos kaavioita. Kuitenkin päätin juottaa piuhat kiinni katsomalla muiden mallisten valitsimien kaavioita, mutta nyt on kaula ja talla mikit väärin päin. Eli kun valitsin on kaulamikin kohdalla toimii sekä talla-, että kaula mikki, kun valitsin on keskellä toimii edelleen kaula- ja tallamikki ja viimeisessä eli tallamikin asennossa toimii vain kaula mikki.

Sattuisiko kellään olemaan kaavioita tai kuvia kyseisestä osasesta tai muuten vaan neuvoja tämän juottamiseen, voin ottaa kuvia tarvittaessa.

E: Ongelma korjattu!
Tympee Huttunen
02.09.2013 19:07:12
Perhana soikoon, Blackstarin HT Duallista alkoi kytkin reistailla ja ostin sellaisen switchin, mitä nyt kaikissa pedaaleissa aina on. Harmi vain, että tuossa ei olekaan sellainen switch. Onko tuo nyt siis momentary switch vai latching switch vai mikä?

Switch on 6 pinninen, naksahtaa kunnolla polkaistaessa pohjaan, "tila" muuttuu hetkeksi ja palautuu takaisin.
Disposal
04.09.2013 22:57:43
LOnko tuo nyt siis momentary switch vai latching switch vai mikä?

Switch on 6 pinninen, naksahtaa kunnolla polkaistaessa pohjaan, "tila" muuttuu hetkeksi ja palautuu takaisin.

Momentary on se "perinteinen" eli polkaistessa kytkentä muuttu pysyvästi. Latchin switch ikään kuin käy pohjassa ja lähettää signaalin. Näin mä olen tän asian ymmärtänyt. Jos olen väärässä, oikeampi korjatkoon? Latching switchin sielunelämään en ole suuremmin perehtynyt, momentarynappulat tutumpia.
http://www.youtube.com/watch?v=a7cUxI4XHhs
Zeeboo
04.09.2013 23:09:55
Latching = lukkiutuva
Momentary = hetkellinen, palautuva, ei-lukkiutuva
White men can't Monk
Disposal
04.09.2013 23:31:55
Zeeboo: Latching = lukkiutuva
Momentary = hetkellinen, palautuva, ei-lukkiutuva

Aivan, enhän mä neuvonut kuin aivan väärinpäin, pahoittelen väärää informaatiota. Onneks tuli nopea korjaus!
http://www.youtube.com/watch?v=a7cUxI4XHhs
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)