Corto 09.04.2013 11:42:08 (muokattu 09.04.2013 11:45:25) | |
---|
Vaihdoin mehikolaisen Fender Custom 62 Telecasterini humpparikaulamikin 250K vola- ja tonepotikoiden tilalle 500K potikat. Nyt kuitenkin humpparimikin volumea säätäessä alueella 4-10 volume vaimenee periaatteessa oikein, mutta potikan asennossa 2-4 kitara menee jo käytännössä äänettömäksi. Mutta sitten taas volapotikan asennossa 1-2 signaali palaa ja kuuluu vaimeasti. Onko potikka rikki vai missä vika? Kolvasin kyllä piuhoitukset täsmälleen samoin kuin 250K potikoilla oli ja yritin vielä vian havaittuani mittailla ja kolvailla juotoksia uudelleen, mutta ei auttanut. Leo got it right the first time: Telecaster |
ZeusMalt 09.04.2013 12:59:44 | |
---|
Viallinen potikka. Corto: Vaihdoin mehikolaisen Fender Custom 62 Telecasterini humpparikaulamikin 250K vola- ja tonepotikoiden tilalle 500K potikat. Nyt kuitenkin humpparimikin volumea säätäessä alueella 4-10 volume vaimenee periaatteessa oikein, mutta potikan asennossa 2-4 kitara menee jo käytännössä äänettömäksi. Mutta sitten taas volapotikan asennossa 1-2 signaali palaa ja kuuluu vaimeasti. Onko potikka rikki vai missä vika? Kolvasin kyllä piuhoitukset täsmälleen samoin kuin 250K potikoilla oli ja yritin vielä vian havaittuani mittailla ja kolvailla juotoksia uudelleen, mutta ei auttanut. |
Corto 09.04.2013 13:10:17 | |
---|
Zeus_God: Viallinen potikka. Perhana. Ei muuta kuin pleksi taas auki ja kolvailemaan... :/ Leo got it right the first time: Telecaster |
julkke 09.04.2013 18:33:30 (muokattu 09.04.2013 18:33:58) | |
---|
Onkohan missään skenaariossa mahdollista, että iec-liittimen suojamaanastan juotos sulaisi jos runko tulisi jännitteelliseksi ja virta lähtisi kulkemaan maihin? Voiko lämpötila kasvaa niin suureksi ennen kuin sulakkeet paukkuvat? "Practice cures most tone issues." -John Suhr |
jussi.r 10.04.2013 02:14:26 | |
---|
Corto: Perhana. Ei muuta kuin pleksi taas auki ja kolvailemaan... :/ Eli keskiasennossa hiljaisimmillaan? Kyllä tossa voi olla vaan kytkennät väärin. Katso yleismittarilla toimiiko potikka. |
blaekie 11.04.2013 14:28:03 | |
---|
julkke: Onkohan missään skenaariossa mahdollista, että iec-liittimen suojamaanastan juotos sulaisi jos runko tulisi jännitteelliseksi ja virta lähtisi kulkemaan maihin? Voiko lämpötila kasvaa niin suureksi ennen kuin sulakkeet paukkuvat? Ei, jos käytössä on asianmukainen hyväksytty ja kunnossa oleva verkkojännitteen syöttö sekä sitä suojaava sulake. Laitteen sisälläkin suojamaadoitusjohto olisi syytä kuitenkin pyrkiä liittämään ruuvi-tai puristusliitoksella. Ja jos juottamaan joutuu, mielellään vielä johtimen kierto juotosnastan ympäri, ennen juotosta. Juotoksilla on paha tapa joskus murtua, vaikka riski pieni onkin. Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon. |
julkke 11.04.2013 16:18:54 | |
---|
blaekie: Ei, jos käytössä on asianmukainen hyväksytty ja kunnossa oleva verkkojännitteen syöttö sekä sitä suojaava sulake. Laitteen sisälläkin suojamaadoitusjohto olisi syytä kuitenkin pyrkiä liittämään ruuvi-tai puristusliitoksella. Ja jos juottamaan joutuu, mielellään vielä johtimen kierto juotosnastan ympäri, ennen juotosta. Juotoksilla on paha tapa joskus murtua, vaikka riski pieni onkin. Kiitoksia vastauksesta, chassikseen mulla onkin kiinnitetty abikolla mutta verkkoliittimeen kiertämällä ja juottamalla. Lähinnä tuli mieleen että onko mahdollista tuo sulaminen. 16A sulakkeella ilmeisesti ei. "Practice cures most tone issues." -John Suhr |
viny 11.04.2013 20:22:44 (muokattu 11.04.2013 20:26:11) | |
---|
Olisi tuossa yhdet pioneerit joista kartiot on hapertuneet, joten ajattelin askarrella niihin uudet. Itse kartion halkaisija näyttäisi olleen noin 15cm(noin 6 tuumaa? Eikös nuo kaiuttimien koot tarkoita sitä varsinaisen kartion kokoa), mutta sitten vielä ne reunat. Mistäköhän niitä reunassa olevia joustavia juttuja(mitä onkaan suomeksi) saa helpoiten. Onko jollain kokemuksia? |
Henkka370 11.04.2013 21:54:42 (muokattu 11.04.2013 21:57:44) | |
---|
Mitä kaapelia/johdinta pedaalin sisään ja kitaran elektroniikkaan yleensä laitetaan? Jotain A/B boksiin pitäis saada mut en tiedää yhtään mitään noista. Viittisittekö heittäkää linkkiä johonki sopivaan kaapeliin mikä löytyy uraltonen valikoimista kiitos :) Vajaa metrikin piisaa hyvin. |
Aki 11.04.2013 22:20:40 | |
---|
Henkka370: Mitä kaapelia/johdinta pedaalin sisään ja kitaran elektroniikkaan yleensä laitetaan? Eipä sillä paljoa ole väliä, lähinnä sellaista jota on hyvä käsitellä. Esimerkiksi Teflon-kaapeli ei karkaa heti kun kolvi tulee lähelle. Kuten Uraltonen Teflon-kaapelisivullakin sanotaan, "16AWG for grounds and 20AWG for everything else". 20AWG = 1,5mm^2. Mä ottaisin varmaankin tuota: http://uraltone.com/kauppa/product_ … flon-1-50mm2-Helukabel---black.html "En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää."
- Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012. |
taikakameli 12.04.2013 01:40:52 (muokattu 12.04.2013 01:46:16) | |
---|
Tarttis kolvi ostaa, mietityttää lähinnä hommaanko kalliimman termostaattisen vai halvemman staatittoman. Tai se tässä lähinnä että kuinka helposti niitä komponentteja oikeasti saa paskaksi liialla lämpötilalla? Amiksessa siitä kovasti varoiteltiin että pidetään ne kolvit siellä kolmessasadassa tai menee faradit fituiksi, mutta miten paljon sillä oikeasti on väliä (muita kuin joitain mikropiirejä) juottaessa onko se juotin nyt 300 vai 400 -asteinen? e. siis pointtina oli: jos noin niinkuin osaa kolvata siististi ja nopeasti ilman ylenpalttista sohimista, niin riittäisköhän tollanen karvalakkimalli? Noitakin näyttäis saavan eri tehoilla... Tietty termostaattisen saa kivasti päälle ja pois ja onhan se lämpötilan säätö nyt hyvä, mutta mutta. Tää meni nyt aika kauas pelkästä kysymyksestä. Yea, thou I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil; for I am the evilest son of a bitch in the valley. |
Old Joe 12.04.2013 02:41:57 | |
---|
Tortu: Tarttis kolvi ostaa, siis pointtina oli: jos noin niinkuin osaa kolvata siististi ja nopeasti ilman ylenpalttista sohimista, niin riittäisköhän tollanen karvalakkimalli? Noitakin näyttäis saavan eri tehoilla... Tietty termostaattisen saa kivasti päälle ja pois ja onhan se lämpötilan säätö nyt hyvä, mutta mutta. Tää meni nyt aika kauas pelkästä kysymyksestä. Jos vähäistä enemmän aikoo juottaa, on termostaattinen ihan must. Ne halpis kolvit kelpaa keikoille, tai vastaaviin tilapäisiin tarpeisiin, mutta kyllä piirilevyille ja muihinkin heikkovirta juotoksiin on termostaattinen ihan ehdoton. Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä. |
Aki 12.04.2013 03:49:18 (muokattu 12.04.2013 03:52:40) | |
---|
Mulla on ikivanha Weller joka ei ole säädettävä mutta pitää itse lämmön tasaisena (termostaatilla). Pinnoitetun kärjen kanssa onnistuu ongelmitta sekä SMC:n että potikan kuorien kolvailu. En pidä lämpötilan säätöä kolvissa tärkeänä. Edit: Kun tina sulaa, ei kolvia ole tarpeen pitää kohteessa sekuntia kauempaa oli se lämpötila sitten 300 tai 400 astetta. Silloin itse komponentin lämpenemisessä ei juuri ole eroa. "En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää."
- Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012. |
Old Joe 13.04.2013 00:19:53 | |
---|
Aki: Mulla on ikivanha Weller joka ei ole säädettävä mutta pitää itse lämmön tasaisena (termostaatilla). Pinnoitetun kärjen kanssa onnistuu ongelmitta sekä SMC:n että potikan kuorien kolvailu. En pidä lämpötilan säätöä kolvissa tärkeänä. 25 v. on meikäläisenkin Welleri ollut kuvioissa. Lähes 20 v. ammattimaisessa käytössä. Teriä on joutunut uusimaan ajoittain. Säätöä en minäkään ole kaivannut, termostaatti hoitelee homman riittävän hyvin. Edit: Kun tina sulaa, ei kolvia ole tarpeen pitää kohteessa sekuntia kauempaa oli se lämpötila sitten 300 tai 400 astetta. Silloin itse komponentin lämpenemisessä ei juuri ole eroa. Näin se käy, halpiskolvilla ei onnistu ihan yhtä helposti. Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä. |
Kefiiri 13.04.2013 11:38:52 | |
---|
Old Joe: Näin se käy, halpiskolvilla ei onnistu ihan yhtä helposti. Ihan halvimmat halpiskolvit ovat köpöjä vehkeitä. Mutta itselläni on termostaatiton 25W Weller, kai niitä vieläkin tehdään, ja sillä pärjäilee tilapäishommissa hyvin. Kärki on asiallista kuparia ja itse kolvi näppärän kokoinen. "Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas |
s151669 13.04.2013 12:27:10 | |
---|
Kefiiri: Mutta itselläni on termostaatiton 25W Weller Mulla on samantehoinen Antex jostain -90 -luvun alusta. Ei termaria, toimii suoraan verkkovirralla. Vielä ei ole tullut vastaan hommaa josta tuolla ei olisi selvinnyt. Suurin haittapuoli on jäykähkö virtajohto, mutta kun ei raaski toimivaa laitosta vaihtaa. Antikitarasankari |
Zeeboo 13.04.2013 16:31:18 | |
---|
s151669: Mulla on samantehoinen Antex jostain -90 -luvun alusta.... Antexilla turasin itsekin joskus, ja Wellerin hommasin joskus 80-luvun lopulla. Edelleenn pelittää ihan täyttä päätä, vaikka muuntajan koppaa on joutunut kertaalleen liimaamaan kasaan. 7- ja 8-kärjillä pärjää melkein vaikka missä. Isompaa lämpöä varten hommasin vähän aikaa sitten kaasukolvin, joka on osoittautunut ylen käteväksi vehkeeksi. White men can't Monk |
mattim 13.04.2013 19:31:12 | |
---|
Zeeboo: Antexilla turasin itsekin joskus, ja Wellerin hommasin joskus 80-luvun lopulla. Edelleenn pelittää ihan täyttä päätä, vaikka muuntajan koppaa on joutunut kertaalleen liimaamaan kasaan. 7- ja 8-kärjillä pärjää melkein vaikka missä. Isompaa lämpöä varten hommasin vähän aikaa sitten kaasukolvin, joka on osoittautunut ylen käteväksi vehkeeksi. Samoten käytössä Weller WTCP vuodelta 1983, seiskaa nomihommiin ja kasilla kovemmat kuumennukset. |
Kefiiri 13.04.2013 21:50:43 | |
---|
Se on ihan kurko juttu että on se sieni mihin kolvin kärjen voi pyyhkäistä. "Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas |
fox 14.04.2013 14:39:39 | |
---|
mattim: Samoten käytössä Weller WTCP vuodelta 1983, seiskaa nomihommiin ja kasilla kovemmat kuumennukset. Jouduin tuossa reilu vuos sitten uusimaan termostaattiasemani, ja ei voi ku kehua Wellerin PU-81 pinoa. Jos vähänkään enemmälti harrastaa, niin sanoisin, että kitarasähköjen laitossa kannattaa satsata. (sen yleismittarin lisäksi toki!) =) Tosin tuon Wellerin edeltäjä Oryx pelas kohtuullisen loistokkaasti vuosikymmenet.. Pikkunen Antexin 15 W kynä sitten kapeella terällä on myös käytössä, tosin vähemmän, sillä tuon Wellerin kynä on tosi sipponen ja kätevä.. |