Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5308 309 310 311 312421 422 423 424 425
Ekku01
04.03.2013 18:57:23
uusiipe: Loisteputkien, energiasäästölamppujen, induktorien, sähkömoottorien yms. häiriöt eivät tule ilmaa pitkin, vaan lankoja pitkin. Kaupassa myydään hiirenkarkoittimia, joiden toiminta perustuu talon sähköistykseen aikaansaatuun korkeataajuisen värähtelyyn. Jokainen energiasäästölamppu ajaa ihan saman asian.

Testasin taas tänään:

Hurina ei poistunut vaikka katkaisin virrat pois asunnon pääkytkimestä soittaessani pattereilla toimivalla AmPlugilla. Kitaran jakin juotoksetkin ovat ok.

Laitoin sitten kitaran kiinni toiseen vahvistimeen - ei AmPlugiin - ja tällöin oli jo lamppu ja tietokonekin päällä. Soittelin aikani ja ihmettelin mistä vika voisi johtua, kun sain taas huomata, että hurinat oli poissa.

On kyllä mystinen vika. Hurinaongelmaa ei ennen viime viikkoa ollut koskaan ja nyt se välillä on, välillä ei. Kitaran juotokset tuntuvat kuitenkin olevan kunnossa, eikä potikoiden, kytkimen tai jakin renklaaminen tunnu vaikuttavan asiaan mitenkään.
"Joh. 3:16"
uusiipe
04.03.2013 19:14:19
Zeus_God: Miten niin ei tule ilmaa pitkin? :)

Energiasäästölamppujen sähkömagneettinen säteily ulottuu merkittävänä vain muutaman kymmenen sentin päähän verrattuna esim. Putkivahvistimen verkkomuuntajaan, jonka magneettikenttä voi ulottua helposti yli metrikin päähän.

Energiasäästölamppujen pääasiallinen häiriömekanismi on:

"Häiriöitä sähköverkkoon aiheuttavat esimerkiksi harmoniset yliaallot, joita syntyy silloin, kun sähkölaiteessa on virranrajoitin (esimerkiksi energiansäästölamput) tai tasasuuntaaja. Esimerkiksi laturit, elektroniikkalaitteet ja loistelamput ottavat virtaa epälineaarisesti eli ne pyrkivät muuttamaan virran muotoa. Tällöin luonnolliseen siniaaltoon syntyy säröjä ja "kulmikkuutta". Mitä kulmikkaampaa ja epätasaisempaa laitteen ottama virta on, sitä enemmän syntyy yliaaltoja. Myös himmennin, joka rajoittaa virran kulkua hehkulampuissa, synnyttää verkkoon yliaaltoja."

Sähkölaitteiden (kuten loisteputkien tai ledien käyttölaitteissa) hakkurivirtalähteissä käytetään yleensä X2-häiriönpoistokonkkia. Energiasäästölampuissa niitä ei liiemmälti näy.
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
n4ppul4
04.03.2013 22:19:56 (muokattu 04.03.2013 23:21:41)
Hei!
Mistä voisi johtua, että 12v - 5v muuntaja MC7805C (datasheet: http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/motorola/MC7809.pdf ) sanoi poks ja halkesi?
Kytkennät tein bredboardille ja tietenkin on saattanut mennä kytkennät pieleen omalta oslta, mutta haluaisin varmistaa, ettei mene uudelleen.

Pickup winderia olen tekemässä ja virtalähteenä toimii 12v akku. Kytkin tuon muuntajan ilman noita kondensaattoreita (Cin ja Co), koska ymmärtääkseni ne on siellä stabiili syistä, akkuun ja toiseltapuolelta kytkin rinnan näytön ja kierrossensorin.

Tarvitseeko tuo muuntaja, jonkun resistorin eteen?
Pitäiskö ne kondensaattorit sittenkin laittaa?`
Vai oliko vaan huono muuntaja?
Mistä muusta voi johtua?

Minä tässä, kunhan kerkeen, yritän vielä uudelleen ja kerron joko onnistun!

Edit: Nyt toimii kuin unelma! Olin varmaan kytkenyt jotain huonosti tai huono komponentti. Sitten vielä kun saisi rakenmnettua tämän hömpelin.
Mitäköhän tästäkin saisi irti?
tommiot
05.03.2013 23:36:37
n4ppul4: Hei!
Mistä voisi johtua, että 12v - 5v muuntaja MC7805C (datasheet: http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/motorola/MC7809.pdf ) sanoi poks ja halkesi?
Kytkennät tein bredboardille ja tietenkin on saattanut mennä kytkennät pieleen omalta oslta, mutta haluaisin varmistaa, ettei mene uudelleen.

Pickup winderia olen tekemässä ja virtalähteenä toimii 12v akku. Kytkin tuon muuntajan ilman noita kondensaattoreita (Cin ja Co), koska ymmärtääkseni ne on siellä stabiili syistä, akkuun ja toiseltapuolelta kytkin rinnan näytön ja kierrossensorin.

Tarvitseeko tuo muuntaja, jonkun resistorin eteen?
Pitäiskö ne kondensaattorit sittenkin laittaa?`
Vai oliko vaan huono muuntaja?
Mistä muusta voi johtua?

Minä tässä, kunhan kerkeen, yritän vielä uudelleen ja kerron joko onnistun!

Edit: Nyt toimii kuin unelma! Olin varmaan kytkenyt jotain huonosti tai huono komponentti. Sitten vielä kun saisi rakenmnettua tämän hömpelin.

Kyseessä ei ole muuntaja, vaan regulaattori. En tiedä miten tarpeellista akulla käyttäessä, mutta itse en jättäisi missään tapauksessa regulaattorin konkkia kytkemättä. Regulaattorin poksahtaminen saattaa ihan hyvin johtua noiden konkkien puuttumisestakin, jos se lähtee jostain syystä vaikka oskilloimaan. Piiri ei siis välttämättä ole kovinkaan luotettava ilman konkkia, vaikka vaikuttaisi nyt toimivan. Toisaalta jos regulaattori poksahti ensimmäisellä käynnistyksellä heti, mutta nyt toimii, olit todennäköisesti kytkenyt jotain väärin...
Ekku01
05.03.2013 23:46:08
Mikä on paras (ja turvallisin?) tapa pidentää liian lyhyet kitaramikkien piuhat? Kokonaan uusi piuha vanhan tilalle vai vain jatkaa toisella johdolla vanhaa piuhaa? Ja onko tuollaisesta "jatketusta" johdosta muuta kuin esteettistä haittaa? Monesti esim. Torin käytetyissä mikeissä näkee mainostettavan "piuhaa on paljon" yms. Onko tuo vain käytännöllisyyden vuoksi hyvä juttu, vai onko tuossa jotain muutakin?
Tuomoo
06.03.2013 00:23:23
Ekku01: Mikä on paras (ja turvallisin?) tapa pidentää liian lyhyet kitaramikkien piuhat? Kokonaan uusi piuha vanhan tilalle vai vain jatkaa toisella johdolla vanhaa piuhaa? Ja onko tuollaisesta "jatketusta" johdosta muuta kuin esteettistä haittaa? Monesti esim. Torin käytetyissä mikeissä näkee mainostettavan "piuhaa on paljon" yms. Onko tuo vain käytännöllisyyden vuoksi hyvä juttu, vai onko tuossa jotain muutakin?

En tiedä parhaasta tai turvallisimmasta, mutta mikkien kautta kulkevat jännitteet ja virrat ovat normaalitilanteissa niin pieniä, että en ole tällaista edes pohtinut. Mä olen vain juottanut lisää piuhaa, ja sähköteipillä eristänyt juotoskohdan.

Jos mikkien piuhojen kautta alkaa suuremmat jännitteet ja virrat kulkea, niin sitä varten on lifesaver-modi, joka tuollaiset pysäyttää.
Ekku01
06.03.2013 00:52:53 (muokattu 06.03.2013 00:55:25)
Tuomoo: En tiedä parhaasta tai turvallisimmasta, mutta mikkien kautta kulkevat jännitteet ja virrat ovat normaalitilanteissa niin pieniä, että en ole tällaista edes pohtinut. Mä olen vain juottanut lisää piuhaa, ja sähköteipillä eristänyt juotoskohdan.

En varmaan olisi minäkään pohtinyt, ellen olisi niin monesti nähnyt mainostettavan noita pitkiä mikkipiuhoja.

Laitoin jatkopiuhaa ja juotokset suojasin kutistesukalla - hyvin tuntuu toimivan.

EDIT: Turvallisuudella tarkoitin lähinnä, ettei tule vahingossa hajotettua itse mikkejä. Esim. katkottua sitä ohutta kuparilankaa tms.
s151669
06.03.2013 09:15:25

n4ppul4: Mistä muusta voi johtua?

Kaihan se sun regulaattori on pultattu riittävän suureen metallinkappaleeseen joka jäähdytysripanakin tunnetaan ?
Antikitarasankari
jii.haanpaa
06.03.2013 13:36:01
Kysytääs täällä tyhmä kysymys.

Miksi joku haluaisi kytkeä vahvarin tasasuuntausdiodien rinnalle kondensaattorit?

Taloon tuli Marsu, jossa näin oli menetelty. Nappasin ne huitsiin, koska törkkäsivät silmään, eikä näillä korvilla soundissakaan kuulunut muutosta. Diodiryppääseen oli kyketty kaksi kondensaattoria, toinen 33nF (elko) ja toinen 4,7nF (keltainen chicklet takana).

Tässä kuva: https://lh3.googleusercontent.com/- … ARKw/-ghK8RHGMCw/s1320/IMG_9768.jpg

Ainakaan tässä layout-kuvassa ei noita näy, mutta kun on vanhempi Marsu kyseessä, niin niistähän ei koskaan tiedä: https://lh3.googleusercontent.com/- … A2Y/s1080/Early_%2768_Superlead.jpg

Samoin Marsusta löytyy myös 4.7nF keltainen chicklet, joka on kytketty poverin ensiön maahan(? varma en ole). Mikä on tuon lutikan merkitys?

Kuva: https://lh4.googleusercontent.com/- … ARKY/XpUJk6ZVoZM/s1345/IMG_9747.jpg

Vanhasta 67:n marsuskemasta löytyy, ehkä, vastaava: https://lh6.googleusercontent.com/- … AARKI/zlBNWevYwJE/s1046/100w-67.jpg

Jos joku marsuekspertti näkee tämän, niin mainittakoon, että isot suotokonkat ovat 200uF, mutta näyttävät kuitenkin alkuperäisiltä. Kuukelin mukaan näitä on käytetty ainakin Majoreissa, mutta kyseessä on kuitenkin Super lead.
Trebla
06.03.2013 14:35:10
jii.haanpaa: Kysytääs täällä tyhmä kysymys.

Miksi joku haluaisi kytkeä vahvarin tasasuuntausdiodien rinnalle kondensaattorit?

Eikö kuulunut edes vahvistimen "pohjahurinassa" mitään (lisäsirinöitä)?
Eli noilla kai on tarkoitus eliminoida diodien epäideaalisuuksia
http://www.electro-tech-online.com/ … apacitors-connected-rectifiers.html
Emmää hitä ihmettele, että on hilliä, mutta kun o hualahilliä -- Hono-Konstu
jii.haanpaa
06.03.2013 15:12:47
Trebla: Eikö kuulunut edes vahvistimen "pohjahurinassa" mitään (lisäsirinöitä)?
Eli noilla kai on tarkoitus eliminoida diodien epäideaalisuuksia
http://www.electro-tech-online.com/ … apacitors-connected-rectifiers.html

Ei ainakaan mitään sellaista mihin olisin kiinnittänyt erikoisesti huomiota. Ainahan nuo hieman hurisevat ja sirisevät.

Vai tuollaiseen tarkoitukseen. Pitää varmaan kaivella googlesta optimiarvot ko. kondensaattoreille ja antaa niille uusi mahdollisuus.
n4ppul4
06.03.2013 17:35:25
tommiot: Kyseessä ei ole muuntaja, vaan regulaattori. En tiedä miten tarpeellista akulla käyttäessä, mutta itse en jättäisi missään tapauksessa regulaattorin konkkia kytkemättä. Regulaattorin poksahtaminen saattaa ihan hyvin johtua noiden konkkien puuttumisestakin, jos se lähtee jostain syystä vaikka oskilloimaan. Piiri ei siis välttämättä ole kovinkaan luotettava ilman konkkia, vaikka vaikuttaisi nyt toimivan. Toisaalta jos regulaattori poksahti ensimmäisellä käynnistyksellä heti, mutta nyt toimii, olit todennäköisesti kytkenyt jotain väärin...

Itsekkin arvelin huonosti kytkemistä. Joo ehkä varmuuden vuoksi minä laitan nuo kondensaattorit mukaan kun kolvaan homman piirilevylle.

s151669: Kaihan se sun regulaattori on pultattu riittävän suureen metallinkappaleeseen joka jäähdytysripanakin tunnetaan ?

Ei ole tarpeen, koska niin pienellä virralla mennään ja tuolla toisella jolla onnistui niin ei ilmennyt lämpenemistä kun kokeilin toimiiko laite.
Mitäköhän tästäkin saisi irti?
Ekku01
06.03.2013 20:39:51
Ekku01: Hurinaongelma kitarassa:

Tänään kun otin straton käteen ja törkkäsin vahvistimeen virrat päälle, huomasin, että etenkin keskimikki hurisee huomattavasti enemmän kuin ennen. Väliasennot ovat edellen aivan hurinattomat ja talla- sekä kaulamikillä on vähäistä hurinaa. Mainittakoon, että keskimikillä ei ole tonesäätöä lainkaan.

Testasin asiaa eri piuhoilla - pedaalit välissä ja ilman - sekä myös toisella vahvistimilla. Hurina paikantui joko a) kitaraan b) johonkin ulkoiseen häiriölähteeseen, jota en ole ottanut huomioon. Tuohon b-kohtaan päädyin, koska hurina loppuu kokonaan kun kävelen huoneessa johonkin tiettyyn paikkaan. Aiemmin hurinaa ei tosin ole ollut näillä säädöillä ja laitteilla ollenkaan.

Oisko teillä mitään vinkkiä mistä vikaa etsiä?

Ongelma todennäköisesti paikantui:

Tarkistin kitaran juotokset ja tuntuivat olevan kunnossa. Mikit juottelin vielä varmuuden vuoksi uusiksi, mutta se ei poistanut ongelmaa. Huomasin, että hurinaa ilmenee vain kun kitaran volume on täysillä - asennoissa 0-9 hurina on poissa. Ruiskautin kontaktisprayta potikkaan, ruuvasin pleksin kiinni ja laitoin kielet paikoilleen. Sen jälkeen ei ole ollut enää hurinaa - ainakaan toistaiseksi.
uusiipe
06.03.2013 21:10:17
jii.haanpaa: Kysytääs täällä tyhmä kysymys.

Noi on kaikki häiriönpoiston takia, lähinnä korkeataajuisten häiriöiden. Niillä ei ole mitään vaikutusta soundiin. Ei niitä sieltä silti pois kannata repiä.

Aika usein vahvistimissa näkee komponentteja, joita ei ole kytkiksessä ja ovat selvästi tehtaalla laitettu. Ovat käyttäneet varastosta osia pois tai sitten ovat tehneet lennossa tuotekehitystä. 60-luvun koneissa on järjestään kaikissa kaikennäköisiä rinnan ja sarjaan niputettuja konkkia ja vastuksia.
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
Aki
06.03.2013 22:40:59

Ekku01: Mikä on paras (ja turvallisin?) tapa pidentää liian lyhyet kitaramikkien piuhat?

Tavallinen jatkaminen ja eristäminen toimii tavallisesti kyllä hyvin, mutta ainakin periaatteellisella tasolla pohjahurina saattaa lisääntyä koska plusnapa kulkee hetken vapaana. Johdossahan se kulkee maadoituksen sisällä. Jos elektroniikkaonkalo on liitoksen kohdalta suojattu/maadoitettu, ei tätäkään teoreettista ongelmaa ole.
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
Ekku01
06.03.2013 23:39:21
Aki: Tavallinen jatkaminen ja eristäminen toimii tavallisesti kyllä hyvin, mutta ainakin periaatteellisella tasolla pohjahurina saattaa lisääntyä koska plusnapa kulkee hetken vapaana. Johdossahan se kulkee maadoituksen sisällä. Jos elektroniikkaonkalo on liitoksen kohdalta suojattu/maadoitettu, ei tätäkään teoreettista ongelmaa ole.

Hyvä pointti, jota en olisi itse tullut ajatelleeksi.

Elektroniikat on onneksi kokonaan häiriösuojattu, joten ilmeisesti ongelmia ei pitäisi syntyä.

Mitä tarkoitat tuolla "johdossahan se kulkee maadoituksen sisällä"? Noissa Duncanin mikeissä ainakin on kangaspäällinen ja sen alla muovi(?)kuori. Vai käsitinkö nyt jotain ihan väärin?
Tuomoo
06.03.2013 23:46:35
Ekku01: Hyvä pointti, jota en olisi itse tullut ajatelleeksi.

Elektroniikat on onneksi kokonaan häiriösuojattu, joten ilmeisesti ongelmia ei pitäisi syntyä.

Mitä tarkoitat tuolla "johdossahan se kulkee maadoituksen sisällä"? Noissa Duncanin mikeissä ainakin on kangaspäällinen ja sen alla muovi(?)kuori. Vai käsitinkö nyt jotain ihan väärin?

Kitarapiuhoissa piuhat kulkevat usein tähän tyyliin: http://i01.i.aliimg.com/photo/v2/23 … aided_shielded_Electrical_Wires.jpg
Ja tuo päällimmäisen muovikerroksen alla oleva johdin maadoitetaan. Ei hurise.
jii.haanpaa
07.03.2013 00:59:02
uusiipe: Noi on kaikki häiriönpoiston takia, lähinnä korkeataajuisten häiriöiden. Niillä ei ole mitään vaikutusta soundiin. Ei niitä sieltä silti pois kannata repiä.

Aika usein vahvistimissa näkee komponentteja, joita ei ole kytkiksessä ja ovat selvästi tehtaalla laitettu. Ovat käyttäneet varastosta osia pois tai sitten ovat tehneet lennossa tuotekehitystä. 60-luvun koneissa on järjestään kaikissa kaikennäköisiä rinnan ja sarjaan niputettuja konkkia ja vastuksia.

Ok, noissa ei tosin ollut mitään alkuperäistä. Jälkikäteen lisätty ja epäilystä herätti myös kondensaattorien arvoerot.

Näköjään 70s marsuista löytyy kaksi 220nF "snubber"-kondensaattoria ja aiemmin linkatussa tekstissä oltiin sitä mieltä, että 100nF on passeli. Tuossa mun vahvarissa oli 4,7nF ja 33nF. Pitänee joskus vielä testata...
Ekku01
07.03.2013 02:17:56
Tuomoo: Kitarapiuhoissa piuhat kulkevat usein tähän tyyliin: http://i01.i.aliimg.com/photo/v2/23 … aided_shielded_Electrical_Wires.jpg
Ja tuo päällimmäisen muovikerroksen alla oleva johdin maadoitetaan. Ei hurise.

Mulla on kaikki stratomikit (lähinnä Fenderin ja Duncanin) olleet tällaisia: http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/ … -V-font-b-Vintage-b-font-font-b.jpg

Kaksi johtoa, joista toinen maihin ja toinen kytkimelle.
Tuomoo
07.03.2013 08:56:40
Ekku01: Mulla on kaikki stratomikit (lähinnä Fenderin ja Duncanin) olleet tällaisia: http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/ … -V-font-b-Vintage-b-font-font-b.jpg

Kaksi johtoa, joista toinen maihin ja toinen kytkimelle.

Joo, tuo on kyllä aivan yleinen tapa. Useampijohtimisissa ja -kelaisissa johdot tulevat yleensä noin niputettuna, miten näytin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)