Aihe: Osallistu studiomonitorien suunnitteluun!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
tootsi
08.03.2011 19:34:20
multipaavo: Kun kaiutin asentuu pöydän lisäksi takaseinään kiinni tulee sieltä ilmainen +3dB:ä lisää bassotoistoon. Suihkukaapin kokoisessa tarkkaamossa tulee myös sivuseinä viereen ja sieltäkin +3dB:ä ilmaista äänenpainetta. Tässä kohtaa 2dB:n vaimennus ei enää juuri tunnu...

Vaimennus on enemmän kuin mitä simulaatio väittää, aina. Ero voi olla todella suurikin. Lähden nyt tuosta liikkeelle testaamaan.

Tuo 3dB on vain nyrkkisääntö, todellisuudessa korostus on jotain 1-3dB:n välillä, ilmeisesti aika harvoissa tapauksissa tuo 3dB.

edit lisäys: Toivoisin näkeväni myös vaikka +/-6:n dB:n volume trimmerin, jolloin äänenpaineen mätsäys muiden tarkkaamossa olevian monitoreiden kanssa luonnistuu helposti ilman ylimääisiä kikosteluja. Sikäli kuin joku oikeasti käyttää näinkin kriittisessä kohdassa tarkkaamon signaalitietä -10dBV tasoja niin kytkin jolla valitaan sisäänmenon herkkyys välillä -10dBV/+4dBu olisi myös hyvä olla olemassa. Rahakysymyksiä...

-Paavo

Nyt täytyy myöntää että asiantuntemus ei riitä tällaisten rakentamiseen. Rahalla saisi kyllä :P
mhelin
09.03.2011 13:12:45
tootsi:
Tuo taitaapi olla yleisin tästä elementistä tehtävä kaiutin.. Ei vain sovi tähän käyttöön..

Mikäs siinä on vikana? Ilmeisesti olet sitä mieltä että tuollainen kotelorakenne ei ole riittävä, mutta millä perusteella?
Sirgtr
09.03.2011 15:17:26
Tämän menee vähän aiheesta sivuun mutta kun alan miehet ovat pohdiskelemassa hyvän hinta/laatusuhteen monitorikaiutinta niin syntyisikö sivutuotteena suunnitelma tai modifikaatio saman hintaluokan aktiivikaiuttimille, joiden pääasiallinen käyttötarkoitus olisi telkkarin omien kaiuttimien korvaaminen. Varsinaisia kotiteatterikamoja ei tavoitella. Miellyttävä ja selkeä puheen toisto olisi toivottava ominaisuus mitenkään musiikin toisto-ominaisuuksia väheksymättä. Tällaisille kaiuttimille olisi käyttöä monissa kodeissa !
tootsi
09.03.2011 15:29:54 (muokattu 09.03.2011 15:35:58)
mhelin: Mikäs siinä on vikana? Ilmeisesti olet sitä mieltä että tuollainen kotelorakenne ei ole riittävä, mutta millä perusteella?

Lähinnä alataajuuksien toisto.Lähtee laskemaan jo tuossa 250Hz kohdalla, eli ohut dynaamiton toisto.

Miellyttävä ja selkeä puheen toisto olisi toivottava ominaisuus mitenkään musiikin toisto-ominaisuuksia väheksymättä. Tällaisille kaiuttimille olisi käyttöä monissa kodeissa !

Kyllähän tuokin onnistuu. Muoto olisi yksinkertaisempi kuin tähän käyttöön. Tähän on tulossa mm. "Munanmuotoinen" etulevy joka on tietyssä kulmassa Y-akselilla yms. muuta mukavaa.

TV:n katselukäyttöön perinteinen "laatikko" malli on hyvä, kulmassa oleva etulevy ei käy. Ehkä tuo 4" malli sopisi paremmin myös. Pitää laittaa korvan taakse tämäkin jos oikeasti tälle on tarvetta! Itselle ei ole, löytyy tuohon käyttöön äänentoistolaitteisto.
mhelin
09.03.2011 16:11:06
tootsi: Lähinnä alataajuuksien toisto.Lähtee laskemaan jo tuossa 250Hz kohdalla, eli ohut dynaamiton toisto.

Elementin taajuusvasteen laskeminen keskialueelta bassoille suuntakuvion muuttuessa ei ole kotelorakenteesta riippuvainen muuten kuin kotelon etulevyn mittasuhteista; ts. kaavalla f_bs = 11500 / leveys senteissä saadaan raja jonka alapuoliset taajuudet alkavat suuntautua puoliavarauuden sijaan kokoavaruuteen mikä kompensoidaan tavallisesti BSC (baffle step compensation) -filtterillä joka kylläkin tuosta Krutken suunnitelmasta näyttää puuttuvan (ehkä pöytäsijoituksen on arveltu kompensoivan riittävästi). Toki etulevyäkin voi leventää joihinkin rajoihin asti (itse olen muuntamassa nykyiset monitorini käyttämään leveämpää etulevyä tyyliin Grim LS1: http://www.grimmaudio.com/pro_loudspeakers_ls1.htm ).

Akustisestikin tuota kompensaatiota voi yrittää toteuttaa, mutta useimmat tavat aiheuttavat vaan pitkän jälkisoinnin ja huonon transienttitoiston (torvikonstruktioita lukuunottamatta, mutta noin alas ulottuva torvikaiutin on jo aika iso). Sähköinen korjaus on tuolle elementille paras ratkaisu. Kannattaa kylläkin mallintaa WinISD:llä liikevarojen riittävyyttä erilaisilla sähköisillä korjauksilla, samalla saa plotattua vaiheet ja maksimiäänenpaineetkin kätevästi.

Kätevä säädettävä BSC kytkentä jonka voi toteuttaa ihan passiivisena löytyy tuolta:
http://sound.westhost.com/bafflestep.htm
tootsi
09.03.2011 16:37:09 (muokattu 09.03.2011 16:41:54)
Nyt tuli mieleeni asia jota en ole hoksannut kysyä aikaisemmin:

Tähän suunnitelmaan on siis tulossa viistoetulevy, jolloin elementti on suunnattuna suoraan kuuntelijan korviin. Kaiuttimen etulevy ei tule olemaan pöydässä kiinni, vaan tulee ikäänkuin "jalat", jotka nostavat etulevyn 4-5cm pöydästä irti. Tämä sen vuoksi, ettei tule torvivaikutusta ja pääsee (ainakin osittain) pöydän bassokorostuksesta eroon.

Eli teenkö kotelosta sellaisen, että jos kaiutin on pöydällä niin elementti suuntautuu hieman alas? Vai teenkö sellaisen että suuntautuu keskimääräisen pituisen ihmisen korvaan?

Ajattelin että suuntaisin elementit hieman alas, jolloin normaalimittaiset/pitkät ihmiset saavat laittaa alle kuuluisia puhelinluetteloita tai mitä pro-tyypit käyttävät. Näin jokainen lyhyestä - jättiläiseen saisivat elementin osoittamaan korvaan.

Kumpi?

Vai olisiko vain paras tehdä suora etulevy kuten perinteisesti?
kivi
09.03.2011 17:10:00
tootsi: Nyt tuli mieleeni asia jota en ole hoksannut kysyä aikaisemmin:

Tähän suunnitelmaan on siis tulossa viistoetulevy,---
Ajattelin että suuntaisin elementit hieman alas, jolloin normaalimittaiset/pitkät ihmiset saavat laittaa alle kuuluisia puhelinluetteloita tai mitä pro-tyypit käyttävät. Näin jokainen lyhyestä - jättiläiseen saisivat elementin osoittamaan korvaan.

Kuulostaa ihan fiksulta ajattelulta. Mitenkäs olisi pyöritettävät takatassut ruuvikierteellä, niillä saisi säädettyä kulman just mieleiseksi ja samalla pohjakosketus katkeaisi lähes täysin?

Sijoituspaikkoja kun on muitakin kuin pöytä (perinteisiä mittarisiltoja tosin on ikävän harvassa), ja pöydälläkin voi olla kaiuttimia jo valmiiksi pinossa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
tootsi
09.03.2011 17:14:41 (muokattu 09.03.2011 17:15:21)
kivi: Kuulostaa ihan fiksulta ajattelulta. Mitenkäs olisi pyöritettävät takatassut ruuvikierteellä, niillä saisi säädettyä kulman just mieleiseksi ja samalla pohjakosketus katkeaisi lähes täysin?

Sijoituspaikkoja kun on muitakin kuin pöytä (perinteisiä mittarisiltoja tosin on ikävän harvassa), ja pöydälläkin voi olla kaiuttimia jo valmiiksi pinossa.

Tämähän kuulosti hyvältä! Nuot ruuvikierteet tulisivat siis vielä oikeiden jalkojen lisäksi. Etulevyn on oltava jokatapauksessa vähintään 5cm irti pöydän tasosta. Noilla ruuveilla voisi tehdä hienosäädön.

Tällä hetkellä olen tekemässä 3D-mallinnosta tuollaisesta suoran etulevyn mallista. Tällöin ruuvattavat takatassut olisivat tietenkin edessä. Laittelen ensimmäistä protoa tämän päivän aikana! 3D-mallinnoksessa olen aloittelija :)
tootsi
09.03.2011 18:14:41 (muokattu 09.03.2011 19:25:13)
Dodiin, nyt olisi ensimmäiset mallinnokset valmiina! Olen paska mallintamaan, noissakin kuvissa on jotain ihme häiriöitä... Noh, eiköhän perusidea noista paljastu!

Musta/Tumma puu:
http://img191.imageshack.us/img191/6316/mustatumma.jpg

Musta/Vaalea puu:
http://img340.imageshack.us/img340/9158/tummavaalea.jpg

Valkoinen/Tumma puu:
http://img231.imageshack.us/img231/9929/vaaleatumma.jpg

Valkoinen/Vaalea puu:
http://img849.imageshack.us/img849/710/vaaleavaalea.jpg

Musta/Valkoinen:
http://img812.imageshack.us/img812/320/mustavalkoinen.jpg

Valkoinen/Musta:
http://img232.imageshack.us/img232/8245/valkoinenmusta.jpg

Nuot ovat sitten raakaversioita joissa ei ole pyöristyksiä, kuperaa etulevyä yms. Jalkoihinkin on tulossa muotoilua.

Nyt mielipiteitä noista!

-------------

Olen tässä vielä tapellut noiden Bass/Treble potikoiden kanssa. Tai olen miettinyt lähinnä sitä että vääntääköhän ne vasteen samantien vituralleen kun on vain kaksi säätöä? Eriasia olisi tietenkin jos olisi esim. 2kHz välein potikka joka vaikuttaa vain siihen taajuuteen. Varmaan on kuitenkin parempi jättää äänenvärinsäätö pois sotkemasta..
LaMotta
09.03.2011 19:55:45 (muokattu 09.03.2011 19:56:47)

Mulle tulee mieleen noista koevedoksista Tivoli Audio.
Designin puolesta lähinnä ehkä jotain 80-luvun vintagehifiä......
?
tootsi
09.03.2011 20:07:49 (muokattu 09.03.2011 20:18:35)
Noihin materiaaleihin/väreihin voi vaikuttaa vielä. Muoto tulee kuitenkin olemaan suurinpiirtein tuo. Etulevyn muotoilu tuo aika paljon eloa kaiuttimeen ja muutenkin muodoista tulee huomattavasti pyöreämmät.

Tästä ei ole tarkoitus tehdä sisustuskaiutinta vaan äänenlaaun kriteereillä mennään. Haluan kuitenkin materiaaleilla/väreillä erottua hieman joukosta, siksi en tee perus mustaa pönttöä.
Antti1
09.03.2011 21:04:02 (muokattu 09.03.2011 21:08:52)
LaMotta: Mulle tulee mieleen noista koevedoksista Tivoli Audio.
Designin puolesta lähinnä ehkä jotain 80-luvun vintagehifiä......

Mä taas näkisin noissa designin puolesta paljon enempi jotain paljon vanhempien Braunin funkis-pömpeleiden peruja. Etenkin tämä Dieter Ramsin klassikko olisi kyljelleen käännettynä hyvinkin samankaltainen: http://www.anothermag.com/filestorage/53836.jpg

E: Nyt kun tuli Rams puheeksi, niin pieni vertailu Applen tuotteisiin: http://cache.gizmodo.com/assets/resources/2008/01/rams-ive.jpg :)

Sori offari...
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
jii.haanpaa
09.03.2011 23:40:20 (muokattu 09.03.2011 23:44:47)
tootsi:
Nyt mielipiteitä noista!

Muotokieli on katsojan silmissä, mutta itse pistäisin vahvarin etupaneelin kajarin perspuolelle. Volumehan säädetään kuitenkin muualta? Itse katselen mielummin puuta missä muodossa tahansa kuin kiinalaista vahvistindisainia.

Toinen juttu, johon itse kiinnitän huomiota on se, että nyt kokonaisuuden tilavuudesta vain noin puolet on itse kajaria, varsinkin jos muuntajakin sijoitetaan kajarin sisään. Onko sille olemassa joku syy, että refleksiaukko on kajarin pohjassa? Vai tulkitsinko kuvia väärin? Ainakin itse haluaisin kajarin ja esimerkiksi pöydän väliin jotakin demppaavaa materiaalia tai edes mahdollisuuden sellaiselle. Jalustat sun muut härvelit sitten vaikka lisävarusteiksi.

Olen tässä vielä tapellut noiden Bass/Treble potikoiden kanssa. Tai olen miettinyt lähinnä sitä että vääntääköhän ne vasteen samantien vituralleen kun on vain kaksi säätöä? Eriasia olisi tietenkin jos olisi esim. 2kHz välein potikka joka vaikuttaa vain siihen taajuuteen. Varmaan on kuitenkin parempi jättää äänenvärinsäätö pois sotkemasta..

Tää taitaa olla hieman sitä monitori vs. yleiskaiutin-dilemmaa.
laurasus
10.03.2011 00:59:34
tootsi: Noihin materiaaleihin/väreihin voi vaikuttaa vielä. Muoto tulee kuitenkin olemaan suurinpiirtein tuo. Etulevyn muotoilu tuo aika paljon eloa kaiuttimeen ja muutenkin muodoista tulee huomattavasti pyöreämmät.

Tästä ei ole tarkoitus tehdä sisustuskaiutinta vaan äänenlaaun kriteereillä mennään. Haluan kuitenkin materiaaleilla/väreillä erottua hieman joukosta, siksi en tee perus mustaa pönttöä.

Hienoja! Kaikki neljä ylintä omalla tavallaan. (kaksi alinta mun silmään liiian jyrkät väriyhdistelmät) Mutta onko nuo osat mitkä kaikissa on harmaat, mahdollista saada vain harmaana? Kaipaatko päätöksentekoapua jossain tietyssä materiaali/väriasiassa? Oletko jo jonkun asian siis jo valmiiksi päättänyt ja siihen sitten pitää löytää sopivat yhdistelmät?

Nuo jalat on kyllä eri kivat :)
That's what she said
tootsi
10.03.2011 08:04:29 (muokattu 10.03.2011 08:12:13)
jii.haanpaa: Muotokieli on katsojan silmissä, mutta itse pistäisin vahvarin etupaneelin kajarin perspuolelle. Volumehan säädetään kuitenkin muualta? Itse katselen mielummin puuta missä muodossa tahansa kuin kiinalaista vahvistindisainia.

Kyllähän tuokin onnistuu.

Onko sille olemassa joku syy, että refleksiaukko on kajarin pohjassa?

On. Tällöin elementin mahdolliset puhekelan äänet ja suhinat eivät tule kuuntelijan korviin. Etusijoitus ei siis sovi, takasijoituksessa kaiutin pitäisi olla jonkin verran irti seinästä. Ja miksi ei laittaisi refleksiaukkoa piiloon?

Vai tulkitsinko kuvia väärin? Ainakin itse haluaisin kajarin ja esimerkiksi pöydän väliin jotakin demppaavaa materiaalia tai edes mahdollisuuden sellaiselle. Jalustat sun muut härvelit sitten vaikka lisävarusteiksi.

Mikäs sen demppaavan materiaalin laittamisen estää tuossa? Jalustat nimenomaan on yksi tärkeimmistä asioista. Mahdollisessa pöytäsijoituksessa pöytä ei toimi torvena/suuntaimena (tästä ollut puhetta aikaisemmin). Tämä siis tapahtuu vaikka pinoaisi puhelinluetteloita kaiuttimen alle.

Tuonne kaiuttimen alle tulee tosiaan vielä 4kpl piikkejä, joista etummaiset ovat ruuvattavia. Näin elementin voi suunnata kuuntelijaa kohti ilman puhelinluetteloita yms.

Silloin nuo jalat olisivat turhat jos kaikki nostaisivat kaiuttimen irti pöydästä väh. 5cm oikeaoppisesti, mutta näin ei tule käymään. Mahdollinen kohderyhmä selviää ekasta postista, myös itseäkin tämä koskee.

Mutta onko nuo osat mitkä kaikissa on harmaat, mahdollista saada vain harmaana?

Musta on myös vaihtoehto.

Kaipaatko päätöksentekoapua jossain tietyssä materiaali/väriasiassa?

Tiedän minkä rakennan noista itselle. Mutta jos joku muu haluaa tulevaisuudessa kyseisen kaiuttimen, hän saa tietenkin päättää värimaailman.

Oletko jo jonkun asian siis jo valmiiksi päättänyt ja siihen sitten pitää löytää sopivat yhdistelmät?

Muoto tulee pääpiirteittäin olemaan tuo. Jalat näyttelevät tuossa suurta roolia joka sallii pöytäsijoituksen. Suuria pyöristyksiä on tulossa lopulliseen malliin, ohjelmalla niitä en osaa tehdä, siksi tuo näyttää suhteellisen retrolta :) Mutoilu tehdään kuitenkin täysin toimivuuden ehdoilla, ulkonäkö on plussaa. Hirveän suurta vapautta muotoilulla ei tässä kaiuttimessa ole..
jii.haanpaa
10.03.2011 09:17:19
tootsi: On. Tällöin elementin mahdolliset puhekelan äänet ja suhinat eivät tule kuuntelijan korviin. Etusijoitus ei siis sovi, takasijoituksessa kaiutin pitäisi olla jonkin verran irti seinästä. Ja miksi ei laittaisi refleksiaukkoa piiloon?

Jos refleksiaukko olisi takaseinässä, niin kajarin siis tulisi olla 5 senttiä irti seinästä? Harvemmin näkee monitoreita seinään kiinni laitettavan? Itse ottaisin pienestä kajarista irti sen ylivoimaisen edun: pienen fyysisen koon.

Mikäs sen demppaavan materiaalin laittamisen estää tuossa? Jalustat nimenomaan on yksi tärkeimmistä asioista. Mahdollisessa pöytäsijoituksessa pöytä ei toimi torvena/suuntaimena (tästä ollut puhetta aikaisemmin). Tämä siis tapahtuu vaikka pinoaisi puhelinluetteloita kaiuttimen alle.

Minä arvostan tällaisissa aina mahdollisimman minimalistista ratkaisua ja käyttäjän valinnanvapautta. Ehkä käyttäisin "jalkoina" mielummin jotankin erillistä kikkaretta tyyliin kaupalliset valmistajat kuten genelec, adam jne. Omaan silmään tuollaisella olisi mahdollisuutta olla ehkä myös piirun esteettisempi, nyt vaikutelma on enemmänkin sellainen edullinen tietokonekajari...noh, mutta kuten sanoinkin omaan silmääni yksinkertaisuus on parhautta. Eipä nuo kaupallisetkaan monitorit aina mitään kauneuspilkkuja ole.

Tuonne kaiuttimen alle tulee tosiaan vielä 4kpl piikkejä, joista etummaiset ovat ruuvattavia. Näin elementin voi suunnata kuuntelijaa kohti ilman puhelinluetteloita yms.

Silloin nuo jalat olisivat turhat jos kaikki nostaisivat kaiuttimen irti pöydästä väh. 5cm oikeaoppisesti, mutta näin ei tule käymään. Mahdollinen kohderyhmä selviää ekasta postista, myös itseäkin tämä koskee.

Nuo kiinteät jalat olisivat turhat myös siinä tapauksessa, että kajaria ei oleteta laitettavaksi seinään kiinni ja refleksiaukko olisi takaseinässä. Pöytäsijoituksen haitat voi hoitaa muutenkin.
tootsi
10.03.2011 09:59:27
jii.haanpaa: Jos refleksiaukko olisi takaseinässä, niin kajarin siis tulisi olla 5 senttiä irti seinästä? Harvemmin näkee monitoreita seinään kiinni laitettavan? Itse ottaisin pienestä kajarista irti sen ylivoimaisen edun: pienen fyysisen koon.

Kaiutin on noilla mitoilla n. 27 cm korkea, ilman jalkoja se olisi 22 cm. Onko 27 cm mielestäsi korkea?

Minä arvostan tällaisissa aina mahdollisimman minimalistista ratkaisua ja käyttäjän valinnanvapautta. Ehkä käyttäisin "jalkoina" mielummin jotankin erillistä kikkaretta tyyliin kaupalliset valmistajat kuten genelec, adam jne.

Itse en ole tuollaisia ostamassa, enkä usko että ensimmäistä edullista kaiutinparia ostava myöskään. Tuo on hyvä etu verrattuna "normaaliin" kaiuttimeen joka pitää nostaa pöydästä irti (siis oikeaoppisesti).

Omaan silmään tuollaisella olisi mahdollisuutta olla ehkä myös piirun esteettisempi, nyt vaikutelma on enemmänkin sellainen edullinen tietokonekajari...noh, mutta kuten sanoinkin omaan silmääni yksinkertaisuus on parhautta. Eipä nuo kaupallisetkaan monitorit aina mitään kauneuspilkkuja ole.

Nojoo, mielestäni nuo ovat kaukana halvoista tietokonekaiuttimista.

Nuo kiinteät jalat olisivat turhat myös siinä tapauksessa, että kajaria ei oleteta laitettavaksi seinään kiinni ja refleksiaukko olisi takaseinässä. Pöytäsijoituksen haitat voi hoitaa muutenkin.

Tässä menisi hieman tämä jalkojen idea. Haluaisit siis että kaiutin olisi normaalin muotoinen, jolloin se pitäisi nostaa kaupallisilla jalustoilla irti? Jos jäi epäselväksi, tästä on tulossa edullinen kaiutin aloittelijalle/kotistudiolle eikä ammattilaisille, siksi tuo muotoilu ja jalat jotta tämä toimisi pöydällä. Mikään ei tietenkään estä pro-heppuja käyttämästä tätä oikeaoppisesti.
LaMotta
10.03.2011 10:29:07 (muokattu 10.03.2011 10:46:33)

Miun mielestä studiomonitorin pitäisi toistaa alemmas kuin noin 100 Hziin. Sit tuota elementin ympärillä olevaa etulevyä pitäisi muotoilla niin, ettei synny etulevyheijastuksia. Vissiin. Onko sillä sitten niin väliä lähikenttäkuuntelussa?

Kova kilpailu luvassa tuossa hintaluokassa. Esimerkiksi Genelec 6010A:

http://www.stpaulssound.fi/kauppa/i … e=product_info&products_id=2399
?
jii.haanpaa
10.03.2011 11:00:01 (muokattu 10.03.2011 11:10:47)
tootsi: Kaiutin on noilla mitoilla n. 27 cm korkea, ilman jalkoja se olisi 22 cm. Onko 27 cm mielestäsi korkea?

Minusta on. Siihen nähden, että ilman jalkoja ja vahvarin ja muuntaja erilaisella sijoittelulla kajarin korkeus olisi todennäköisesti lähempänä 15 senttiä kuin 20:ntä. Paljonko se muuten olisi?

Itse en ole tuollaisia ostamassa, enkä usko että ensimmäistä edullista kaiutinparia ostava myöskään. Tuo on hyvä etu verrattuna "normaaliin" kaiuttimeen joka pitää nostaa pöydästä irti (siis oikeaoppisesti).

Tuollaisen irrallisen "jalustan" nikkaroiminen ei maksaisi käytännössä mitään. Klassinen ratkaisu olisi käyttää squash-pallon puolikkaita. Miksi ei siis tarjoaisi asiakkaalleen mahdollisuutta päättä itse todellisen sijoituspaikan mukaan (pöytä, tolpat, hylly, jne)?

Nojoo, mielestäni nuo ovat kaukana halvoista tietokonekaiuttimista.

Juu, älä siitä välitä. Mulle kaikki "ylimääräinen", nappulat, tuollaiset kiinteät jalat yms on roska silmässä. Ei varmasti kaikille ole.

Tässä menisi hieman tämä jalkojen idea. Haluaisit siis että kaiutin olisi normaalin muotoinen, jolloin se pitäisi nostaa kaupallisilla jalustoilla irti? Jos jäi epäselväksi, tästä on tulossa edullinen kaiutin aloittelijalle/kotistudiolle eikä ammattilaisille, siksi tuo muotoilu ja jalat jotta tämä toimisi pöydällä. Mikään ei tietenkään estä pro-heppuja käyttämästä tätä oikeaoppisesti.

Siis minä, asiakkaan vinkkelistä, haluaisin itse päättää nostanko/kallistano monitorin miten ja minne päin. Esim hylly/tolppasijoituksessa nuo jalat ovat turhat ja jos kajarit pitää laittaa pöydälle, niin en silti haluaisi kiinteitä jalkoja, enkä näkisi, etteikö aloittelijakin voisi haluta vaihtoehtoja.

Esimerkiksi halvoista pikkukajareista puhuttaessa Scandynalla on aika näppärä ja lähes ilmainen tapa hoitaa pöytäsijoittelu. Kajarin saa halutessaan hyllylle ilman jalkoja, seinätelineeseen, tolpan nenään tai pöydälle jalkojen kanssa. Jalkojen "asennnus" vie noin 5 sekuntia ja ne toimivat myös äänentoistollisesti erittäin hyvin....no, se siitä ulkonäöllisestä spartalaisuudesta, mutta vaihtoehtojen olemassaolo on aina plussaa.

http://www.google.com/images?hl=fi& … na&xhr=t&q=scandyna+minipod
mhelin
10.03.2011 11:09:59 (muokattu 10.03.2011 11:19:07)
Nykyään käytetään paljon noita isolation padeja minimoimaan pöytälevyn resonointia:

http://www.thomann.de/fi/the_takustik_isopad.htm

Tuonmallisella kaiuttimella noita on mahdoton käyttää varsinkin kun relfleksiputken pää on kaiuttimen pohjassa. Paras paikka refleksiputken ulostulolle kuitenkin etulevyssä, muualla se viivästyttää bassoja eikä integoidu elementin ulostuloon niin hyvin.

Refleksiputki ei pöhise kun se on oikean muotoinen aukoistaan ja mitoitettu oikein, eli pidetään virtausnopeus putkessa mahdollisimman pienenä (17 m/s on joku veteen piirretty raja joka pitäisi ainakin alittaa). Refleksiputken ei tarvitse olla putki, se voi olla myös kanava, erotettu kotelosta erillisillä levyillä jotka samalla myös tukevat kotelon rakennetta. Mutta mielestäni noilla taajuuksilla >100 Hz ei edes kannatta käyttää koko toimintaperiaatetta vaan mennä vaan suljetulla kotelolla. Lisää herkkyyttä bassoille saa tarvittaessa toisella elementillä joka voisi olla enemmän woofer-tyyppinen tässä tapauksessa (resonanssitaajuudeltaan matalampi). Elementtien jakotaajuus asetettaisiin tällöin baffle-step taajuuden kohdalle (siis 11500/leveys (cm)), ja koska kyseessä on matala taajuus ensimmäisen asteen suoto kävisi kuin nenä päähän. Tällöin voisi tuollaisesta TA2020 vahvistimesta käyttää toisen puolikkaan sille alemmalle ja toisen ylemmälle elementille, ja balanssisäätimellä voistaisiintällöin hakea sopiva bassojen taso kaiuttimen sijoitusta ajatellen (riippuen siitä onko se pöydällä iso-padin päällä vai jalustalla). Kaksitiehän tuollainen periaatteessa olisi, mutta toinen elementti kuitenkin toistaisi suurimman osan kaistasta ja samalla vältettäisiin intermodulaatiosärön kasvu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)