![]() 05.03.2008 16:56:39 (muokattu 05.03.2008 17:53:42) | |
---|---|
No niin. Hitaasti, mutta varmasti projekti etenee. Katkaisin yhden konkan jalan 590V tarkoittaa tasajännitettä tuossa, eli 250VDC kyllä tuntuu kovin alhaiselta. Oletan, että sulla oli siis standby päällä ja jännite tuli konkille asti? Muuten mittari näyttää väärin. Tuleeko uuden muuntajan toisiosta kolme piuhaa ja alkuperäisen vain kaksi? Jos näin on, niin varmista, että olet kytkenyt tasurin nimenomaan käämin päihin, etkä esim. keskiulosoton ja toisen pään väliin. Toisiosta tulee kolme piuhaa tuon osalta: GRY (175V) YEL (COM.) BLU (175V) Tasuri on kytketty harmaan ja sinisen kesken. Keltainen menee maihin. Ulos tulee reilu 360VAC harmaan ja sinisen väliltä (eli tasurin kytkemispisteiden). Perhana, alkuperäisessä muuntajassa ei ollut tämän osalta ilmeisesti kuin kaksi johtoa, punainen ja musta. Miten minun tulisi kytkentää muuttaa? Tästä homma tuntuu tällä hetkellä kiikastavan. Sillä: Irroitin kuristimen ja päätemuuntajan (eli kytkin ne irti stand-by-kytkimen jälkeen). Kytkentään jäi ainoastaan nuo neljä 33uF konkkaa stand by:n jälkeen. Tuloksena sama 250VDC. HT Fuse (800mA) sanoi jälleen sopimuksena irti. Hyvä uutinen on siis se, että kenties päätemuuntaja on ehjä. Perhana, onkohan muuntaja sittenkin "vääränlainen": The 290HX is 350V CT unit (175-0-175) which means that with a full-wave rectifier your B+ voltage is going to be much lower than that of a 272FX (300-0-300). I expect somewhere around 250VDC. If you stick with the 290HX, then you'll need to use a bridge rectifier and leave the CT unconnected. Just shrink wrap it off, coil it up and tie it down in the chassis. With 290HX and a bridge rectifier, your B+ voltage will be about 500 VDC, Mitä tuossa oikein kerrotaan tekemään? Muuttamaan tuota diodisiltaa? http://en.wikipedia.org/wiki/Diode_bridge Vai kertooko tuo sittenkin, että muuntajan keskimmäinen lähtö (CT - center tap?) pitäisi irroittaa? Vai molempia? E: Mitä enemmän mietin, sitä enemmän olen sitä mieltä että tuo kytkemäni keltainen johto tulisi irroittaa maista. Onko tuolla käytännön merkitystä, että muutan kytkennän bridge rectifieriksi (eikö se sitä nyt jo ole, hämää nuo englanninkieliset termit?) Voinko käyttää samoja diodeita ja käytänkö niitä aina kahta sarjassa (kuten orkkiksessa)? | |
![]() 05.03.2008 18:05:50 (muokattu 05.03.2008 18:36:34) | |
Toisiosta tulee kolme piuhaa tuon osalta: GRY (175V) YEL (COM.) BLU (175V) Tasuri on kytketty harmaan ja sinisen kesken. Keltainen menee maihin. Ulos tulee reilu 360VAC harmaan ja sinisen väliltä (eli tasurin kytkemispisteiden). Perhana, alkuperäisessä muuntajassa ei ollut tämän osalta ilmeisesti kuin kaksi johtoa, punainen ja musta. Miten minun tulisi kytkentää muuttaa? Tästä homma tuntuu tällä hetkellä kiikastavan. Sillä: Irroitin kuristimen ja päätemuuntajan (eli kytkin ne irti stand-by-kytkimen jälkeen). Kytkentään jäi ainoastaan nuo neljä 33uF konkkaa stand by:n jälkeen. Tuloksena sama 250VDC. HT Fuse (800mA) sanoi jälleen sopimuksena irti. Hyvä uutinen on siis se, että kenties päätemuuntaja on ehjä. Perhana, onkohan muuntaja sittenkin "vääränlainen": Mitä tuossa oikein kerrotaan tekemään? Muuttamaan tuota diodisiltaa? http://en.wikipedia.org/wiki/Diode_bridge Vai kertooko tuo sittenkin, että muuntajan keskimmäinen lähtö (CT - center tap?) pitäisi irroittaa? Vai molempia? E: Mitä enemmän mietin, sitä enemmän olen sitä mieltä että tuo kytkemäni keltainen johto tulisi irroittaa maista. Onko tuolla käytännön merkitystä, että muutan kytkennän bridge rectifieriksi (eikö se sitä nyt jo ole, hämää nuo englanninkieliset termit?) Voinko käyttää samoja diodeita ja käytänkö niitä aina kahta sarjassa (kuten orkkiksessa)? Kun kyseessä on silta (nk. Graetzin silta), sitä muuntajan keskiottoa ei kytketä mihinkään kuten engl. kielisessä ohjeessa sanotaan. Otat sen irti maista ja huolehdit siitä että se ei tee oikosulkukua mihinkään. Keskiotto on tarkoitettu kahden diodin tasurille, ei sillalle. Edit: Jos peli on Superschema.jpg:n mukainen (jossain edellisessä viestissä) niin siinä tosiaan on silta (bridge) joten jos se on ehjä ei tartte modata. Jos sinulla on yleismittari jossa on dioditestaus voit tarkistaa diodit, kynnysjännite jossain 0.6-0.9 voltin välillä per diodi. | |
![]() 05.03.2008 18:39:48 | |
Kun kyseessä on silta (nk. Graetzin silta), sitä muuntajan keskiottoa ei kytketä mihinkään kuten engl. kielisessä ohjeessa sanotaan. Otat sen irti maista ja huolehdit siitä että se ei tee oikosulkukua mihinkään. Keskiotto on tarkoitettu kahden diodin tasurille, ei sillalle. Kiitoksia! Eiköhän homma nyt aukene. Verkkomuuntajan vaihtaminen ei sitten ole elektroniikkaa tuntemattoman (tai aloittelevan) ensimmäinen homma. No, aina pitää uusia asioita oppia:) Tämä vahvistinprojekti on ollut erinomainen retki putkivahvistimen maailmaan. Vaikka olen ennen esimerkiksi ollut töissä elektroniikka-alan korjaamossa, opiskellut elektroniikkaa ja olen sähköasentaja ammatiltani (no, ei liity oikeastaan muuhun kuin työturvallisuuteen S2), on itse kokonaiskuva putkivahvistimen toiminnan suhteen ollut todella sumea. Sumea se on edelleen, mutta selvästi kirkkaampi. Näissä hommissa huomaa myös ne puutteet, jotka ihan perus-elektroniikan suhteen ovat jääneet vajavaisiksi. | |
![]() 05.03.2008 19:02:53 | |
Kiitoksia! Eiköhän homma nyt aukene. No, aina pitää uusia asioita oppia:) Tämä vahvistinprojekti on ollut erinomainen retki putkivahvistimen maailmaan. Vaikka olen ennen esimerkiksi ollut töissä elektroniikka-alan korjaamossa, opiskellut elektroniikkaa ja olen sähköasentaja ammatiltani (no, ei liity oikeastaan muuhun kuin työturvallisuuteen S2), on itse kokonaiskuva putkivahvistimen toiminnan suhteen ollut todella sumea. Sumea se on edelleen, mutta selvästi kirkkaampi. Näissä hommissa huomaa myös ne puutteet, jotka ihan perus-elektroniikan suhteen ovat jääneet vajavaisiksi. Sorry, olin provosoiva, oleellista on tuo sähköturvallisuuspuoli ja se on sinulla tiukasti hanskassa (S2), joten menestystä putkihommille! | |
![]() 05.03.2008 19:42:06 | |
Sorry, olin provosoiva, oleellista on tuo sähköturvallisuuspuoli ja se on sinulla tiukasti hanskassa (S2), joten menestystä putkihommille! No siis, ihan täysin asian ytimessä olit, enkä todellakaan sitä provosointina ottanut:) Todella paljon kiitoksia neuvoista. Illan myötä jatkan urakointia, konkissa vielä varausta. | |
![]() 05.03.2008 20:32:07 | |
No niin! Homma toimii nyt. Noin 496VDC tulee nyt tasasuuntauksen jälkeen. Mahtavaa! Minkälaista haitaria kannattaisi etsiä tuohon biasoinnille? Okabass kertoi tuosta -54 VDC:stä, olisiko jokin -45voltista -60volttiin järkevä haitari? Lisäsin yhden vastuksen ja homma meni hieman liikaa jo miinukselle noin -70voltista -80volttiin. En viitsi pääteputkia vielä pistää, etten vahingossakaan polta niitä heti loppuun. Melkein olisi pitänyt putkenkannatkin vaihtaa (ainakin yksi on vaihdettu aiemmin), yhdessä oli pieniä sulamisjälkiä. Lienee viisainta puhdistusspraylla vielä puhdistaa kannat ennen putkien asentamista. | |
![]() 11.03.2008 19:49:48 | |
Minkälaista haitaria kannattaisi etsiä tuohon biasoinnille? Okabass kertoi tuosta -54 VDC:stä, olisiko jokin -45voltista -60volttiin järkevä haitari? Lisäsin yhden vastuksen ja homma meni hieman liikaa jo miinukselle noin -70voltista -80volttiin. Vastailen itselleni. Biasjännitteeksi muodostui -35. Jokaiselle putkelle biasoin static dissipation wattageksi vähän reilu 19wattia. Biasoimiseen käytin tämän sivun ohjeita: http://duncanamps.com/technical/lvbias.html Hieman otin ääntä ulos kuormana toimineen Bukdoo 8ohm-elementin läpi. Molemmat kanavat pelaavat, potikat toimivat eivätkä ritise. Huomenna pääsen luukuttamaan vehjettä Celestion Greenback 4x12" kaapin läpi. | |
![]() 11.03.2008 22:30:41 | |
Hieman otin ääntä ulos kuormana toimineen Bukdoo 8ohm-elementin läpi. Molemmat kanavat pelaavat, potikat toimivat eivätkä ritise. Huomenna pääsen luukuttamaan vehjettä Celestion Greenback 4x12" kaapin läpi. Onneksi olkoon vaan! Toivottavasti myös soundi on mieluinen. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)